Trilkat

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Figgy de knappe kat
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2018 14:01

Trilkat

Bericht door Figgy de knappe kat »

Hallo allemaal,

Sinds 3 a 4 weken hebben wij 2 kittens erbij, we hebben meerdere volwassen katen.

De kittens komen uit het plaatselijke asiel en daar werd ons vertelt dat de geboorte datum 13 mei 2018 is. Op het moment dat we ze haalde, waren ze ruim 10 weken.
Kit ( kater ) had vuile oogjes en vuil uit zijn neusje, hiervoor ben ik bij mijn eigen da geweest en later ook bij de da van het asiel.
Ik kreeg cavasan oogzalf en doxycycline pilletjes mee van de da uit het asiel.
Isabella ( poes ) had geen klachten.

Zowel Kit als Isabella zijn veel te licht in hun gewicht, Kit weegt nu ( 24-08-2018 ) 1088 gram en Isabella 822 gram.

Kit neemt nu goed in gewicht toe, Isabella is wat langzamer in gewichtstoename.
Bij mij staan er heel de dag door droge brokjes en die weten ze goed te vind, ze zijn speels, sociaal, spinnen, nieuwsgierig, kortom alles wat een kitten moet doen. Het eten is van Cat lovers Gold en kittenbrok van Specific.

Kit is onhandig, valt om, kan niet goed springen, doet er 3 keer over om in de bank te komen( Isabella doet het in 1 keer ).

Mijn da heeft ze al gezien en gaf mij het advies om het even aan te kijken.

Mijn vermoedens zijn dat of het asiel ( wat niet goed bekend staat ) de kittens te jong heeft meegegeven of ze hebben een grote achterstand qua ontwikkeling en gewicht of Kit is een trilkat ( cerebellaire ataxie ) wat zijn onhandigheid verklaart.

Wat vinden jullie?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Trilkat

Bericht door Rik »

Het gewicht van Kit kan er op zich nog wel mee door. 1088 is niet heel erg veel maar met 100gr geboortegewicht en 100gr per week zit hij dus wel goed. Isabella is wel te licht maar zou dit nog wel in kunnen halen (Yuna was ook te licht). Ze kan dan wel licht blijven maar een gezond gewicht van 4,5kg zou gewoon te halen moeten zijn.

De bewegingen die je omschrijft bij Kit zijn echter zorgwekkender. Een kitten van 10 weken mag niet meer omvallen. Hier lijkt dus echt iets aan de hand te zijn. Als ze via het asiel komen zou ik er toch op staan dat doe een (goede) diagnose stellen. Je betaald niet voor niets €100 tot €170 voor een gezonde kitten bij het asiel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie