Net geboren katjes

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Net geboren katjes

Bericht door KleinDraakje »

CrazyChick18 schreef: 26 jul 2018 15:15 Ik had telefonisch contact gehad maar niemand wilt wat zegen of weet niet wat het is. Enige wat ze zeggen is afspraak maken die minimaal €40 gaat kosten + eventueel in laten slapen maar dat durf ik niet :( vind het zo zielig. Ik probeer via jullie te vragen wat het kan zijn of iemand ermee te maken had. Ik heb een gezonde kat die ik niet heb gesteriliseerd omdat ik het juist zielig vind. Ik hou van katten en altijd waren ze gezond en hebben leuke huisje gekregen.
Is er ook geen mogelijkheid tot een betaalregeling bij de dierenarts? Wij op het forum kunnen niet zomaar een medisch advies geven, zeker bij een kitten kan er van alles aan de hand zijn.

Begrijp ik goed dat je al 15 jaar ieder jaar een nestje hebt met dezelfde poes? Bijvoorbeeld hier wat meer informatie waarom laten helpen beter is voor de poes.
[...]een krolse poes kan onwijs chagrijnig (lees: agressief) zijn. Ze zullen minder vaak willen ontsnappen en ze zullen minder gefrustreerd en gestrest zijn.
Anyway dan gaan we van het onderwerp af. Puntje bij paaltje, nee op het forum kan je over zoiets niet echt gericht advies krijgen. En stel iemand heeft hetzelfde meegemaakt en zegt 'bij mij was het een kanker in zijn buikje' dan moet je alsnog de beslissing maken om naar de dierenarts te gaan en hem dan te laten inslapen. Dat kost ook geld, of wilde je het kitten op een andere manier laten inslapen die geen geld kost? Ook als het kitten ziek is, is er een grote kans dat het medicijnen, een operatie of gewoon extra voeding elke 2 uur nodig heeft. Dat kost ook geld.

Laat ik het zo stellen: ik ken geen gezonde kittens die een dikke buik hadden, dus er moet dan wat aan de hand zijn.

Is er iemand in je omgeving die je wellicht kan helpen met het voorschieten? En onthoud, laten inslapen is in sommige gevallen minder wreed dan laten leven als het kitten veel pijn heeft en geen kat-waardig leven kan leven.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Net geboren katjes

Bericht door Lieselotje »

Misschien vragen om een betalingsregeling bij de dierenarts. Je kan het wel zielig vinden om met ze naar de dierenarts te gaan, maar als de kleine heel ziek is, dan is dat ook zielig.
En misschien moederpoes laten steriliseren, een bevalling elk jaar is ook heftig voor haar en sterilisatie zijn ze echt niet heel erg ziek van.
De tip van Pinquin om naar een kittenopvang te gaan vind ik ook een goeie en wie weet kunnen zij je ook goed adviseren en/of hebben ze dit ooit meegemaakt.
In het belang van het kitten zou ik niet al te lang wachten!
Sterkte
Gebruikersavatar
RaptorRex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 mei 2018 10:00
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Net geboren katjes

Bericht door RaptorRex »

@crazychick18 het is misschien niet zozeer niet willen zeggen, maar een beestje in je handen hebben is natuurlijk veel duidelijker voor een arts. Eens met wat gezegd is, probeer iets financieel te regelen dat dierenarts lukt en iemand het beestje daadwerkelijk ziet en kan beoordelen. En stel, negatiefste scenario, inslapen moet, ik snap dat het pijn doet, maar een beestje laten lijden is pas echt zielig. En zoals ik al eerder aangaf, nu is niet het moment om verder te kijken dan deze ene kitten, ik gun jou en het beestje niks dan goeds.
Kattenpersoneel: Patrick (soms ook vrijwilliger in asiel)
Baas in huis: Rex ca 1-8-'17
Knuffelaar: Raptor ca 1-8-'17 >> geen broertjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Net geboren katjes

Bericht door castratenkoor »

CrazyChick18 schreef: 26 jul 2018 15:15 Ik had telefonisch contact gehad maar niemand wilt wat zegen of weet niet wat het is. Enige wat ze zeggen is afspraak maken die minimaal €40 gaat kosten + eventueel in laten slapen maar dat durf ik niet :( vind het zo zielig. Ik probeer via jullie te vragen wat het kan zijn of iemand ermee te maken had. Ik heb een gezonde kat die ik niet heb gesteriliseerd omdat ik het juist zielig vind. Ik hou van katten en altijd waren ze gezond en hebben leuke huisje gekregen.
Als ik mee zou moeten denken wat het probleem is met het kitten, is het eerste wat in me opkomt - inteelt en geboorteafwijking. In laten slapen van een dier zonder levensverwachting is niet zielig, dat is humaan. Een dier laten lijden dat is een stuk zieliger. Als je van je katten houdt dan ga je hoe dan ook naar de dierenarts. Dan krijg je daar wel te horen of het levens-vatbaar is.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: Net geboren katjes

Bericht door Inge62 »

Katten hebben geen kinderwens dus castratie is niet zielig.
En durf je geen kitten die lijdt in te laten slapen? Dat vind ik erg zielig.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Net geboren katjes

Bericht door Rik »

Lees je ook in over de gezondheidsproblemen als je de poes niet laat helpen. Veel grotere kans op baarmoederontsteking en tumoren bij de melkklieren en een grote aanslag op het lichaam elke keer als ze krols wordt (en dat is heel wat keer per jaar).
http://www.dierenkliniekdezon.nl/index.php?pid=8

Ik hoop dat je snel naar de dierenartst kunt om te laten bepalen wat er met je kitten aan de hand is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Net geboren katjes

Bericht door Siris »

RaptorRex schreef: 26 jul 2018 11:22 Ik wil niet heel prekerig zijn, vooral ook niemand persoonlijk aanvallen. Ik heb ook echt wel mijn gedachtes. Maar wat mij betreft liever dat iemand de vraag tenminste durft te stellen. Kosten zijn niet te voorspellen. Ik zit zelf in ziektewet, heb het dus niet breed en had met jonge katjes niet al zo snel hoop DA kosten verwacht zoals ik laatste weken had. Ik had gelukkig een meevaller waardoor ik het op kon vangen maar ik dacht dat ik een paar jaar kon sparen voordat dit ging spelen. Iedere situatie is anders. Laten we de reacties inhoudelijk op gezondheid houden in dit topic, anders loop je het risico mensen weg te jagen wat niet in belang katten is.
Dat is wel zo, maar mensen bewust maken vind ik ook belangrijk, daarbij zijn castratie kosten eenmalige kosten en als je
dat al niet kan betalen voor je kat moet je er niet aan beginnen. Elke keer kittens laten komen kost meer geld dan je kat laten helpen, daarbij wat er allemaal nog mis kan gaan met moederpoes, elke keer krols worden, baarmoeder ontsteking enz.

En ik zie vaak genoeg acties voorbij komen waarbij je kat goedkoper kan laten helpen.

Tja en sorry dat ik het zeg, maar niet met je kitten naar een dierenarts gaan omdat je bang bent dat je hem
moet laten slapen vind ik zieliger dan niet gaan en je kitten laten lijden. Misschien hoef je het kitten in te laten slapen.

En katten zijn geen mensen, en hoeven niet eerst krols te worden of een nestje gekregen te hebben om geholpen te worden.

Ik weet niet hoe oud je kitten is, maar kunnen best wormen zijn, maar ook totaal wat anders.

Ik raad je toch aan om een dierenarts te bezoeken en je kat(ten) z.s.m. te laten helpen, er zijn ook instanties
die je daarmee kunnen helpen. Of dat je het in termijnen doet.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Net geboren katjes

Bericht door Rik »

Siris schreef: 26 jul 2018 19:00 Ik weet niet hoe oud je kitten is, maar kunnen best wormen zijn, maar ook totaal wat anders.
Uit de openingspost maak ik op dat de kittens 2 dagen oud zijn. Eerlijk gezegd lijkt me dat vroeg voor een echt wormenprobleem. Maar zelfs als het dat is kun je een kitten van 2 dagen niet zomaar, zonder deskundig advies, ontwormingsmiddel geven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Net geboren katjes

Bericht door Siris »

Rik schreef: 26 jul 2018 19:43 Uit de openingspost maak ik op dat de kittens 2 dagen oud zijn. Eerlijk gezegd lijkt me dat vroeg voor een echt wormenprobleem. Maar zelfs als het dat is kun je een kitten van 2 dagen niet zomaar, zonder deskundig advies, ontwormingsmiddel geven.
Nee hoor 2 dagen kunnen ze gewoon wormen hebben, zeker als moederpoes ook nog nooit ontwormd is en wormen
bij zich heeft. En ik geef nergens het advies om de kittens te ontwormen, ik weet ook wel dat kittens pas op een bepaalde leeftijd ontwormpilletjes mogen hebben. Maar ze kunnen het wel degelijk hebben, en dan weet de dierenarts wat te doen.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Net geboren katjes

Bericht door Rik »

Ik wist niet dat kittens van 2 dagen al zo'n dikke buik zouden kunnen hebben met wormen (omdat die pas bij geboorte zouden gaan groeien lijkt mij).

(En ik bedoelde ook niet dat jij zou adviseren om kittens van 2 dagen te ontwormen maar ik zei het maar alvast zodat TS niet zelf met ontwormingsmiddel aan de gang zou gaan met alle mogelijke fatale gevolgen van dien)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Net geboren katjes

Bericht door Siris »

Rik schreef: 26 jul 2018 20:34 Ik wist niet dat kittens van 2 dagen al zo'n dikke buik zouden kunnen hebben met wormen (omdat die pas bij geboorte zouden gaan groeien lijkt mij).

(En ik bedoelde ook niet dat jij zou adviseren om kittens van 2 dagen te ontwormen maar ik zei het maar alvast zodat TS niet zelf met ontwormingsmiddel aan de gang zou gaan met alle mogelijke fatale gevolgen van dien)
AAh oke :grin: De kans is ook heel klein, Waarschijnlijker dat de orgaantjes e.d. niet goed zijn. TS moet
gewoon naar de dierenarts gaan.......
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Plaats reactie