Kat heeft "dipje" gehad

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
jeej00
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 mei 2018 23:35

Kat heeft "dipje" gehad

Bericht door jeej00 »

Hallo iedereen,

Het gaat niet super goed met mijn kat...

Ik kwam vannacht rond twee uur thuis van het stappen en vond dat mijn 14-jarige kat anders deed. Ze reageerde niet super vrolijk zoals ze meestal doet als ik thuis kom en ze deed gewoon anders en veel rustiger. Ze had haar oogjes half dicht en reageerde dus minder goed dan normaal. Wel snorde ze half toen ik haar aaide. Ik merkte dat ze een beetje slikte en dacht dat ze misschien wel moest overgeven, dat er misschien iets (haren, gras) vast zat. Dit heeft ze wel vaker gehad en heeft nooit tot problemen geleid.

Toen ik vanochtend beneden kwam, viel mij op dat ze nog steeds anders deed, weer zo rustig en niet goed reageren. Ze snorde wel als je haar aaide, maar toch vertrouwde ik het niet zo. Mijn ouders was het ook al opgevallen dat ze nog steeds niet was opgestaan uit haar tentje (ze heeft zo'n dierententje waar ze in slaapt). Ze bleek zelfs sinds gisteren 23:00 uur ofzo niet te zijn opgestaan. Wel had ze voor 23:00 uur heel goed gegeten en was ze van te voren ook nog buiten geweest. Er leek in dat opzichte dus niet veel aan de hand.

Toen mijn vader vanochtend besloot om haar dan wat tonijn te geven zodat ze opstond, ging ze eerst heel hard miauwen vanuit haar tent. Het klonk niet echt als paniekerig miauwen, eerder heel blij miauwen. Ik denk dat ze miauwde omdat ze wel graag tonijn wilde, maar niet kon opstaan/lopen of dat opstaan/lopen moeilijk ging. Uiteindelijk is ze wel naar de keuken gelopen en heeft ze gegeten. Het viel mij op dat ze moeilijk liep en zelfs liep of ze dronken ofzo was. Meteen begonnen bij mij alarmbellen te rinkelen en ik dacht meteen aan een hersenbloeding. Mijn ouders zijn vervolgens naar de dierenarts met haar gegaan en die constateerde dat het waarschijnlijk geen hersenbloeding was, maar waarschijnlijk een soort dip of iets van dementie. Ze liep namelijk niet meer schuin en volgens de dierenarts houden dieren die een hersenbloeding hebben gehad, vaak hun hoofd schuin en lopen rondjes en kun je het ook zien aan de pupillen. Bij haar was dit allemaal niet van toepassing.

Op dit moment eet ze wel gewoon. Ze is ook buiten geweest en ze is ook wel wat vrolijk, maar ze loopt echt een stuk langzamer dan normaal. Ook slaapt ze veel en is ze echt sloom, ik herken helemaal niet de energieke, vrolijke kat die ze is...

Ik maak me dus erg veel zorgen en snap gewoon niet wat het kan zijn geweest... Een paar dagen geleden heeft ze ook al een aantal keer gehad dat ze langer in haar tentje bleef liggen, maar ze deed vervolgens weer normaal, dus ik dacht er eigenlijk niet zoveel van. Ook is ze recent onderzocht en het bleek dat haar nieren beter waren geworden dan dat ze eerst waren (ze krijgt niervoeding omdat haar nieren dus minder goed zijn). Daarbij heeft ze ook wel wat artrose, maar volgens de dierenarts was ze nog echt soepel.

Sorry voor dit lange verhaal, maar misschien herkent iemand iets? Ik snap het gewoon echt niet: hoe kan dit nou een "dip" of dementie zijn?

En ook: zou ze weer zichzelf worden? Ik ben ook echt doodsbang dat het straks misschien wel een hersenbloeding is geweest en dan moet ze medicijnen krijgen zodat ze het niet opnieuw krijgt (denk ik?). Maar die medicijnen vormen natuurlijk ook weer een risico voor haar nieren...

Ze plast de laatste tijd ook minder. Dit hebben we ook bij de dierenarts gemeld!
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat heeft "dipje" gehad

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ben je bij de dierenarts geweest voor klinisch onderzoek, bloedonderzoek en evt. urine

Ik zelf ga ieder jaar voor senioren onderzoek bij een 10+ kat en bij katten met al chronische aandoeningen ieder half jaar. Als ze ander gedrag vertonen of zich niet goed lijken te voelen: direct.

Succes!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
jeej00
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 mei 2018 23:35

Re: Kat heeft "dipje" gehad

Bericht door jeej00 »

Hoi!

Ze heeft ongeveer een maand geleden een bloedtest gehad en ondanks dat ze een nierpatiënt is, zijn haar waardes vergelijken met twee jaar geleden verbeterd. Sowieso gaan we elk jaar naar de dierenarts, ook voor haar vaccinatie.
Mijn ouders zijn in ieder geval afgelopen vrijdag geweest en we zijn niet meer terug gegaan, want op dit moment gaat het goed met haar. Helaas is ze wel verstopt, maar hier heb ik vandaag een laxeermiddel voor gekocht.

Bedankt voor je bericht!
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat heeft "dipje" gehad

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Oh, gelukkig maar. Hopelijk helpt het laxeermiddel en gaat het haar nog jaren goed!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie