Schildklierproblemen en eten

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Rozenbottel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2018 17:34

Schildklierproblemen en eten

Bericht door Rozenbottel »

Sinds vorige week zondag gaat onze Sita hardstikke achteruit. Ze eet niet of amper, de minste inspanning kost haar moeite en ze weet geen rustig plekje te vinden. Ze was ook al redelijk veel afgevallen.
Ik ben met haar naar de dierenarts geweest en die voelde meteen de opgezwollen schildkieren en hoge bloeddruk. We wachten nog op de uitslag van de bloedwaarden.

In de tussentijd blijft het slecht gaan met haar. Afgezien van een klein reepje kipfilet en een paar likjes van haar favoriete natvoer wil ze niet eten. Ik heb gelezen dat dit heel slecht is voor een kat.
Wat kan ik nog voor haar doen?
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Schildklierproblemen en eten

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Als eerste ben ik heel benieuwd hoe oud Sita is?

Wat je voor nu kan doen is in de rescue modus totdat je weet of ze een veel te hoge schildklierwaarde heeft. Rescue modus bedoel ik mee: spuitjesvoeren en extra vocht toedienen. Voor de te hoge bloeddruk direct medicatie inzetten zoals Amlodipine. Ps. Op het forum is er heel veel over te vinden. Dit kan je vinden via de zoekfunctie.

Maar wat me bevreemd.....geeft je dierenarts geen advies mee?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Rozenbottel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2018 17:34

Re: Schildklierproblemen en eten

Bericht door Rozenbottel »

Dankje voor je reactie Mariska. Van Sita weten we niet goed hoe oud ze precies is. Ze komt uit een tehuis van 30 katten. De dierenarts schatte destijds dat ze rond 2008 geboren had moet zijn. Onze nieuwe dierenarts denkt dat ze eerder rond de 12 jaar is.

Inmiddels zijn we een week verder en uit het bloedonderzoek kwam zoals verwacht een te hoge T4 waarde. Ze kreeg dieetvoer van Hills mee en cyproheptadine om de eetlust op te wekken. Geen medicatie, want de bijwerkingen zouden de situatie alleen verergeren.

Een ding is alvast zeker; ze lust dat dieetvoer echt niet. Ik heb er al echt alles mee geprobeerd: droogvoer mengen met oude voer, natvoer mengen met rauwe vlees, natvoer voor moeilijke eters, theelepel warm water bij om extra geur te geven. Ik mocht van haar op mijn kop gaan staan. Ze haalde haar neus ervoor op.
Die eetlustopwekkers heb ik ook overal doorgemengd; eten, water, op en door vlees, maar ze is er evenmin dol op. Van wat ze ervan binnen heeft gekregen kan ik niet zeggen dat het veel effect heeft gehad. Ik heb hier op het forum verhalen gelezen dat nadien de kat zich op het eten zou storten, maar dat is bij ons thuis toch niet het geval.

Inmiddels zijn we noodgedwongen overgeschakelt op puur rauw vlees. Hoewel nog met kleine hapjes gaat dit er goed in. Haar ademhaling is terug normaal en ze heeft terug wat meer energie en levensvreugde.
Ik merk wel dat stukjes haar moeite kosten. Normaal was een stukje kipfilet hap-slik weg, maar nu kauwt ze zorgvuldig en neemt ze meer haar tijd. Tot op het punt dat slikken moeite begint te kosten. Zachter vlees zoals gehakt, haar absolute favoriet, gaat er gemakkelijker in. Ik vraag mij af of dit door die zwelling/tumor in de schildklier komt en dat dit vanzelf weg gaat zodra het jodiumarme dieet effect begint te krijgen. Of dat ze nog een bijkomend probleem in haar keelholte heeft. Dierenarts in nu op vakantie, dus ik zal op mijn antwoord moeten wachten.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Schildklierproblemen en eten

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Hoi, hoe hoog is haar T4 en hoe hoog haar bloeddruk?

Nu heb ik zelf een oude kat (18) met nierfalen, te hoge schildklier en hoge bloeddruk en bevreemd mij persoonlijk het advies van de dierenarts om geen medicatie in te zetten. Of er moet een speciale beweegreden zijn die ik (wij) hier niet weten. Het lijkt uit je opmerking over haar keel dat er aan nog iets anders gedacht wordt.

Op het forum kan je veel ervaringen van forumleden vinden die gaan over katten met te hoge schildklier en hoge bloeddruk en ik heb er nog niet één gelezen waar geen medicatie wordt ingezet. Zelfs in het geval wanneer een kat met een radioactieve jodium behandeling ondergaat wordt er eerst medicatie ingezet.

De hoge schildklier versterkt de hoge bloeddruk en dit kan medisch weer gevolgen hebben voor de kat. Misschien is een second opinion bij een andere dierenarts aan te raden. Ps. mijn persoonlijke advies blijf in de tussentijds spuitjesvoeren zodat ze genoeg voedsel krijgt en vocht ( bijv. Gourmet of nog beter Hills a/d met heet water aanlengen, zodat het een waterige substantie wordt en makkelijk te geven is met een spuitje) + weerstandversterker zoals bijv. Reactiv tonicum).

Ik hoop dat er nog wat andere met ervaringen komen, want er zijn veel mensen hier met kennis van dit soort zaken.

Sterkte met Sita!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Samma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 sep 2017 14:56

Re: Schildklierproblemen en eten

Bericht door Samma »

Ook ik ben verbaasd over het advies om geen medicatie te geven... welke situatie zou worden verergerd? En inderdaad: hoe hoog is de T4 en de bloeddruk?

Ik moet eerlijk toegeven geen ervaring te hebben met het jodiumarme dieet, maar ik heb me wel ingelezen hierover aangezien 1 van onze huisgenootjes ook een schildklierkat is. Wat ik heb gelezen is dat het werkelijk het enige voer is dat gegeten mag worden, zelfs 1 snoepje mag niet. Dit betekent denk ik op dit moment voor Sita dat haar te snel werkende schildklier niet wordt geremd, en ze zich hier flink ellendig van zal voelen!

Ook ben ik niet bekend met cyproheptadine, ik ken alleen mirtazapine als eetlustopwekker, maar op dit forum lees ik dat meerdere katten hier misselijk van worden (en dat het vaak in een te hoge dosering wordt gegeven). Wie weet geldt dit ook voor Sita, ik weet het niet maar ik zou het minstens in gedachten houden.

Zeker zou ik ook overgaan op spuitjevoeren, naast het proberen haar zelf te laten eten natuurlijk, zodat je zeker weet dat zij in ieder geval voldoende eten en vocht binnenkrijgt.
Ook zou ik contact opnemen met een dienstdoende DA, want Sita zit nu met een groot medisch probleem dat niet wordt aangepakt, al helemaal niet nu zij niet 100% op het jodiumarme dieet zit.

Heel veel sterkte met Sita!
Rozenbottel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2018 17:34

Re: Schildklierproblemen en eten

Bericht door Rozenbottel »

Over de exacte T4 waarde moet ik toegeven dat ik dit niet heb onthouden. De dierenarts had met mij samen alle bloedwaarden overlopen en ik denk dat ik beetje overdonderd ben geweest met alle cijfers. Ik kan mij alleen herinneren dat de bij de cijfers een indicatie was gegeven van minimun en maximumwaarden in de vorm van een rechthoek, opgedeeld in 3 vakken. Haar waarden waren in het derde vak in het rood aangegeven tot bijna het maximum.

Bij het advies van dieetvoer had hij uitgelegd dat recent onderzoek aantoonde dat het aanpassen van de voeding op de lange termijn een beter oplossing voor de kat was dan het toedienen van medicatie. Het jodiumarme voer zou vanzelf de productie van schildklierhormonen vertrager. De bijwerkingen van de medicatie waren bovendien misselijkheid en verminderde eetlust waardoor de mogelijkheid bestond dat haar toestand alleen maar achteruit ging gaan. Naar zijn mening waren die bijwerkingen te vaak voor om die mee te geven.

Ik overweeg om een second-opinion te krijgen bij een andere dierenarts. Ze is nu wel aan de betere hand nu ze met smaak haar verse vleesjes opeet. Het laatste wat ik wil is dat het arme diertje terug achteruit gaat.

@Mariska: Wat is jou ervaring met die Tonic? Sita was er niet blij toen ik met die Nutrigel aankwam en stribbelde erg tegen toen ik de spuit in haar bekje stak. Zot van de smaak was ze ook niet.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Schildklierproblemen en eten

Bericht door Rik »

Rozenbottel schreef: 05 apr 2018 12:51 Over de exacte T4 waarde moet ik toegeven dat ik dit niet heb onthouden. De dierenarts had met mij samen alle bloedwaarden overlopen en ik denk dat ik beetje overdonderd ben geweest met alle cijfers. Ik kan mij alleen herinneren dat de bij de cijfers een indicatie was gegeven van minimun en maximumwaarden in de vorm van een rechthoek, opgedeeld in 3 vakken. Haar waarden waren in het derde vak in het rood aangegeven tot bijna het maximum.
Advies is om altijd onderzoeksuitslagen en facturen op papier te vragen. Voor de onderzoeken heb je ook betaald en ze zullen echt niet raar opkijken als jij bij de balie, wanneer je moet betalen, ook even vraagt om een kopietje van de uitslagen. Die stop je dan samen met de facturen in je eigen archief (of scan je in) zodat je later (zelfs over jaren) nog kunt zien wanneer er wat gedaan is.

Fijn dat het (relatief) wat beter met haar gaat en ze weer goed eet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Schildklierproblemen en eten

Bericht door Cerna »

Ik denk dat de dierenarts geen medicatie heeft voorgeschreven omdat de kat al slecht at en meestal gaat een kat slechter eten wanneer je met Felimazole start. Omdat te voorkomen adviseert hij dus brokjes, die vervolgens niet gegeten worden en dus verandert er niets aan de situatie en blijft de kat ziek of wordt zelfs zieker.

Ik zou toch om medicatie vragen en gaan spuitjevoeren of overstappen op Mirtazapine ipv Periactin (hoe oud zijn die pillen want Periactin wordt al jaren niet meer gemaakt dus of er nog veel werkzame stof in zit?). Eenachtste geven en dan rechtstreeks in de bek, niet door het eten. Het kan zijn dat Sita ervan gaat kwijlen en daardoor in paniek raakt (kan ook van Periactin trouwens daarom moet je het ook niet met het eten vermengen). Hou een stukje keukenpapier achter de hand voor de zekerheid.
En een kat kan er hyper van worden, maar dat is een voorbijgaande fase.

Ik zou de volledige bloeduitslagen vragen en misschien kunnen we dan met je meedenken, maar ik denk dat de opgezwollen schildklier de oorzaak is. De T4 moet dus zo snel mogelijk naar beneden.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Schildklierproblemen en eten

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Misschien heb je er wat aan om mijn topic over Yoki te lezen vanaf pagina 5. Dat is het moment dat hij de schildklier erbij krijgt. viewtopic.php?f=56&t=31540&start=60

-Misselijkheid krijgt een kat ook door het niet of te weinig eten, vandaar dat naast genoeg voedsel en vocht het spuitjesvoeren hoogstwaarschijnlijk aanzet tot eten. Je kan haar hier letterlijk doorheen trekken.
-Yoki is heel even minder gaan eten door te hoge dosering Thiafeline. In die tijd ben ik hem blijven bijvoeren met spuitje. Inmiddels is hij na ruim 2 maanden nu ingesteld op de laagste dosering Felimazole 1,25 mg. Zijn schildklierwaarde onder controle en eet prima. Ik blijf hem vocht toedienen vanwege nieren, te hoge leverwaarden en te hoog Natrium. Feitelijk probeer ik zijn organen zo goed mogelijk te voorzien van vocht waardoor slechte stoffen worden afgescheiden.
- Niet iedere kat reageert hetzelfde op de medicijnen en Yoki is nooit misselijk geweest en nooit gestopt met eten.
-Eetlust opwekkers is echt rommel (belasting organen) en zet ik alleen in noodsituaties in wanneer hij stopt met eten.
- Ieder medicijn is een belasting voor organen, maar sommige kan je niet omheen en dat is om de bloeddruk te drukken en de schildklier af te remmen.
- mijn kat laat de handelingen prima toe, maar dit heeft ook te maken dat hij weinig te kiezen heeft (tegenstribbelen doen ze allemaal). Soms is Yoki het na twee spuitjes zat, dan stop ik en geef hem later nog een paar. Totaal 10 spuitjes van 10 ml per dag. Alles wat ik met ze doe, ook Nora, gaat met rustige maar zelfverzekerde hand. Yoki krijgt Reactive omdat hij dit van een schoteltje oplikt. Nora krijgt L-Lysine (ook weerstandverhoger), dit gaat met water in een spuitje in't bekkie omdat zij Reactive niet uit haarzelf oplikt.

Ik snap jouw dierenarts niet. Door de te hoge schildklier heeft jouw kat een extreem hoge stofwisseling wat feitelijk inhoudt dat zij versneld opbrandt. Grote belasting voor hart en bloeddruk- serieuse risico's: verdikte hartspier (HCM) met gevolg vergrootte linker hartboezem, waardoor hartfalen en/of trombose. Onbehandelde te hoge bloeddruk geeft serieus risico op netvlies loslating oog kat, waardoor ze blind kan worden en niet te vergeten nierschade. Door nierschade zal je kat ook nierfalen ontwikkelen.

Misschien zeg ik het te direct (maar dit komt omdat het me aan me hart gaat), maar ik zou je willen adviseren direct naar een andere dierenarts te gaan voor een goede behandeling van je kat. En zoals Rik zegt: altijd de uitslagen op papier vragen (eisen) en zelf dossier aanleggen van de gezondheid van je kat. Niet blindstaren op het advies van een dierenarts, maar zelfstudie doen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Rozenbottel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2018 17:34

Re: Schildklierproblemen en eten

Bericht door Rozenbottel »

Rik schreef: 05 apr 2018 12:58 Advies is om altijd onderzoeksuitslagen en facturen op papier te vragen. Voor de onderzoeken heb je ook betaald en ze zullen echt niet raar opkijken als jij bij de balie, wanneer je moet betalen, ook even vraagt om een kopietje van de uitslagen. Die stop je dan samen met de facturen in je eigen archief (of scan je in) zodat je later (zelfs over jaren) nog kunt zien wanneer er wat gedaan is.

Fijn dat het (relatief) wat beter met haar gaat en ze weer goed eet.
Ik heb haar dossier opgevraagd en haar T4 waarde was 167.3 nmol
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Schildklierproblemen en eten

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Dat is extreem hoog. Referentiewaarde ligt tussen 10-60.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Schildklierproblemen en eten

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Heb je er al goede info.over gevonden? Deze site vind ik ook een duidelijke omschrijving geven http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... klier.html
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie