Lichte snurk en af en toe eens niezen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dapoesszi
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2018 19:56

Lichte snurk en af en toe eens niezen

Bericht door Dapoesszi »

Dag,

Heb een katertje dat nog maar kort een virale infectie heeft gehad.
Was eventjes beter, maar na 14 dagen terug futloos en koorts.
Nu heb ik wel antibioticum en koortsremmers.
Maar na 2 dagen begint hij af en toe te niezen.

Mijn vraag is of ik nog even afwacht om na de DA te gaan met dat hij nu wel ziekjes is en nu ook antibiotica neemt. Of zou ik gaan?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Lichte snurk en af en toe eens niezen

Bericht door Rik »

Wordt er echt aan een virale infectie gedacht???
Dan heeft antibiotica toch geen zin, of heb ik het nu zo mis?
Ik dacht zelfs dat antibiotica een virale infectie zelfs erger kon maken.

Edit: Ok, schijnbaar wordt het bij (zware) niesziekte wel vaak voorgeschreven om de bijkomende bacteriën.

Mijn kat heeft niesziekte en komt er ondanks antibiotica maar niet vanaf. Hoe kan dat?
Dan is er sprake van chronische niesziekte. Sommige katten slagen er niet in een niesziekte infectie geheel kwijt te raken. Dit noemen we niesziektedragers. Ze zullen gedurende hun leven telkens weer niesziekte symptomen vertonen en zijn dan ook besmettelijk voor andere katten.
De oorzaak van de meeste niesziekte infecties zijn het herpes- en calicivirus. Als de slijmvliezen door deze virussen zijn aangetast volgen er bacteriële infecties. Dit is duidelijk te zien als er vies snot uit de neus komt en als de ogen vies zijn. Antibiotica helpt niet tegen de virussen, maar wel tegen de bijkomende bacteriën. Daarom knapt een kat die niesziekte heeft vaak snel op na een antibioticakuur. Het snot verdwijnt en de ogen worden schoon. De virussen moet het lichaam echter zelf overwinnen. Zo'n kat kan dus wel langdurig blijven niezen.
Gaat het niezen over, wil dat bij zulke katten niet zeggen dat de ziekte voorgoed voorbij is. Het zal na een tijdje weer terugkomen.
Laatst gewijzigd door Rik op 05 mar 2018 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Lichte snurk en af en toe eens niezen

Bericht door Dinky »

Antibiotica werkt inderdaad alleen tegen bacteriën en niet tegen virussen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie