plotselinge dood kat

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

plotselinge dood kat

Bericht door sandy »

Ik heb geen idee waar ik dit onder moet zetten, maar vanmorgen vroeg is de kat van mn ex zwager plotseling overleden. Hij had diarree gehad ervoor, maar verder niks aan de hand. Hij zei dat de kater ineens in elkaar stortte, begon te gillen met grote angstogen en korte snelle hele benauwde ademhaling. Mn zus is erheen gesneld om naar de dierenarts te gaan met spoed. Beestje lag op zn zij en kon niks meer.
Bij dierenarts injecties gehad, welke weet ik niet aan de zuurstof gelegd, dit was gisteravond rond een uur of 10 en vanmorgen tussen 3 en 7 uur is hij overleden. Hij stonk enorm uit zn bekkie, voor zn sterven al, naar ontlasting. Na zn dood was de lucht helemaal niet meer te harden.
Wij vragen ons nu dus af wat er gebeurt is, ik kan niks vinden over die lucht uit zn bekkie, maar eerste wat ik dacht was acuut hartfalen, maar het blijft gissen.
We vragen ons ook af of de dierenarts wel adequaat heeft gehandeld, er was alleen een foto gemaakt en bleek wat vocht te zitten bij zn longen. Hij was nog maar 6 jaar trouwens
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: plotselinge dood kat

Bericht door ErikPhilippus »

Als een kat overmatig stinkt uit de bek, kan dat een aanwijzing zijn.
Naar ik begrijp was het geen vislucht (anaalkliervloeistof oplikken), ammoniaklucht (ernstig nierfalen) of acetonlucht (ernstig onbehandelde suikerziekte), maar poeplucht? Samen met het hebben van diaree zit ik te denken aan een ernstig probleem met het maag-darm stelsel. Heeft de kat misschien iets giftigs gegeten (zou misschien ook het gillen/angstogen kunnen verklaren)? Blijft moeilijk om van een afstand iets van te zeggen...

Sterkte voor het baasje...
Groet,
Erik
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: plotselinge dood kat

Bericht door sandy »

Hij heeft 6 of 7 katten rondlopen, dan zouden er meer moeten zijn, maar hij is heel voorzichtig met zn dieren, daar doet en laat hij alles voor. Dus dat zal het niet zijn geweest, beestje had gewoon zwarte ogen van de angst, echt heel zielig.
Enige overeenkomstige wat ik kan vinden is hcm of acuut hartfalen, maar dat verklaart de lucht uit zn bekkie niet. Had maar 1 keer diarree gehad, het blijft een vreemd iets.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: plotselinge dood kat

Bericht door Lieselotje »

Kwam de kat buiten?
Heftig als er zo plotseling overlijden is van je diertje.
Sterkte
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: plotselinge dood kat

Bericht door ErikPhilippus »

Zonder dat stinken uit z'n bek zou ik ook denken aan acuut hartfalen. En wellicht heeft dat stinken uit de bek er ook niks met de doodsoorzaak te maken, wie zal 't zeggen?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: plotselinge dood kat

Bericht door sandy »

Dat kan natuurlijk ook, het zal altijd wel een raadsel blijven, ik blijf toch denken aan hartfalen.
Ze kwamen alleen in een afgezette tuin, maar volgens mij alleen in de zomermaanden.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: plotselinge dood kat

Bericht door Ilone »

Ik denk zelf eerder aan een flinke verstopping, waarbij de diarree overloop diarree geweest zou kunnen zijn. Maar ik ken het beestje verder niet betreft ontlastingspatroon, binnen/buiten poepen, etc. Maar goed, lijkt me dat daar niet zo'n acute aanval van komt, mogelijk ook icm hartfalen dan...
In ieder geval veel sterkte!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie