Dringend hulp gevr. Metacam, nierfalen, in laten slapen?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
mammastephanie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2017 22:23

Dringend hulp gevr. Metacam, nierfalen, in laten slapen?

Bericht door mammastephanie »

Dringend hulp gevraagd! Mijn poes, nu 15 jaar, kreeg een aantal weken metacam, voor pijn heupen. Na een aantal weken dit gehad te hebben wilde ze niet meer eten. Bloed laten onderzoeken, bleek haar nierwaardes verdubbeld. Twee weken geleden haar nieren laten spoelen van vrijdagmiddag tot maandagochtend. Haar waardes daalden flink, maar toen ze thuiskwam, at ze alleen met eetlustopwekkers. Ze had tijdens de opname ook ontstekingen in haar mond. Vandaag weer terug, aan urine zagen ze dat haar eiwitten hoog waren en haar mond zaten weer ontstekingen. Advies om haar toch te laten inslapen. Wilde haar nierwaardes weten maar volgens dierenarts had dat weinig meerwaarde. Wil heel graag jullie advies. Ze eet een beetje renal royal canin. Nu erg weinig omdat ze pijn heeft in haar mond. Soms 20 gram.ze drinkt niet extreem veel. Plast soms op de bank normaal nooit. Dierenarts wilde haar in laten slapen of aan de metacam zodat ze geen pijn had en toch nog kon eten maar metacam zou de nieren nog verder beschadigen. Heb zelf t gevoel dat t door de metacam begonnen is. Weet niet wat te doen. Door de pijn kan ze niet eten.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dringend hulp gevr. Metacam, nierfalen, in laten slapen?

Bericht door nellebel »

ik vind eerlijk gezegd dat de DA nogal snel roept inslapen. nierproblemen komen inderdaad ws van de metacam. het probleem is begonnen door pijnstilling van de heupen. ik lees hier vaak genoeg over anderen mogelijkheden voor pijnstilling. probleem nu is ontstekingen in de mond en hierdoor niet kunnen eten. dit probleem moet nu dus eerst aangepakt worden. ik zou persoonlijk naar een anderen DA gaan. een DA die eigenlijk al niets meer wil proberen doet mijns inziens al niet meer echt zijn best. en hoe komt hij erbij terug aan de metacam....komop zeg. heeft hij aandelen?? vertrouw op je gevoel. heb helaas ook zo'n ervaring met een DA. door verkeerde medicatie en diagnose ben ik uiteindelijk mijn lieve nellie verloren. hou jezelf ook voor, enkele weken geleden had je een gezonde kat met enkele pijnlijke heupen. ik zou het niet zomaar opgeven.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dringend hulp gevr. Metacam, nierfalen, in laten slapen?

Bericht door castratenkoor »

Ook mijn advies is naar een andere dierenarts - ipv Metacam b.v. Buprecare geven. En Mirtazapine om eetlust op te wekken. In ieder geval geen Metacam meer geven aan een oudere kat en zeker niet aan een nierfaler.

Het besluit om in te laten slapen zou ik echt nog even uitstellen. Geef haar nog even de kans wat bij te trekken.

Sterkte!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Dringend hulp gevr. Metacam, nierfalen, in laten slapen?

Bericht door pinguin »

Ik zou denk ik wel het advies van de dierenarts op volgen. 15 jaar is een mooie leeftijd wil je die nog allemaal behandelingen aan doen zonder dat je weet of ze daarmee een kwalitatief nog goed leven krijgt?

Als jij er zelf anders over denkt dan andere dierenarts op zoeken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Dringend hulp gevr. Metacam, nierfalen, in laten slapen?

Bericht door Lieselotje »

Volg je eigen gevoel ik ben het met castratekoor en nellebel eens!
Liever naar een andere dierenarts dan dadelijk zitten met een gevoel van verkeerde keuze te hebben gemaakt
Sterkte!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dringend hulp gevr. Metacam, nierfalen, in laten slapen?

Bericht door Rik »

Mijn advies is ook in ieder geval een mening vragen van een andere DA. Het advies van deze DA voor inslapen of opnieuw aan de Metacam is eigenlijk allebei "einde verhaal". Metacam geven in dit stadium doe je niet als je nog een toekomst ziet voor deze poes. Want dat vernielt de nieren alleen maar meer en dan schuif je de beslissing (beperkt) voor je uit.

Het zou best kunnen zijn dat een andere DA tot dezelfde conclusie komt maar je hebt haar dan een kans gegeven. Maar zoals Dinie (castratenkoor) al zegt... een andere pijnstiller en eetlustopwekker en kijken welke kant het op gaat. Sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Dringend hulp gevr. Metacam, nierfalen, in laten slapen?

Bericht door ErikPhilippus »

Allereerst vraag ik me af in welke dosis er Metacam is gegeven. Als dat wekenlang in de dosis is gegeven die voor pijnstilling wordt geadviseerd (0,2 mg/kg aanvang, daarna dagelijks 0,05 mg/kg), dan lijkt het er inderdaad sterk op dat de Metacam verantwoordelijk geweest zal zijn voor de verslechtering van de nierwerking. Er zijn goede studies gedaan naar het effect van een dagelijkse, aanzienlijk lagere dosis Metacam in verband met reumatische klachten, en daarbij was er vooralsnog geen sprake van nierschade. Ik kan me voorstellen dat er een kritische grens is, waarboven de nieren (zeker van een 15-jarige kat) het niet meer aankunnen.

Ik zou dit bij een kat van 15 jaar nooit hebben toegestaan/geadviseerd, de nieren draaien vanwege de leeftijd waarschijnlijk al op halve kracht, en dan is wekenlang Metacam geven echt niet goed. Ik zou dan hebben overwogen een pijnstiller te nemen die minder schadelijk is voor de nieren. Dat de nierwaardes flink gedaald zijn na een aantal dagen spoelen, is een teken dat er (ook) sprake is van acuut nierfalen - het is alleen de vraag of de nieren nog in staat zijn om bij te trekken. Belangrijk is om de nierwaardes te weten (voor en na het spoelen) - de DA is verplicht om die te geven, daar heb je gewoon recht op! Dat het weinig meerwaarde heeft, is gewoon onzin, want daar is veel aan af te lezen, en ook om het advies inslapen op waarde te kunnen schatten.

De kat eet niet meer vanwege zweren in de mond, en dat komt door een veel te hoog ureum gehalte. Je zegt dat de kat niet al teveel drinkt - dat is in dit stadium wel van levensbelang! Dus wat ik zowiezo zou doen, is zorgen dat er veel, heel veel vocht per dag wordt opgenomen, als het kan 100 ml/dag. Een effectieve manier is onderhuids infuus (kan je ook zelf doen), maar kookvocht van koolvis kan ook een manier zijn om veel vocht erin te krijgen. En er is eiwit in de urine aangetroffen, dus dan is Semintra ook geboden.

Dat de dierenarts toch wil doorgaan met Metacam, en de nierwaardes niet wil geven zou voor mij reden zijn om naar een andere dierenarts te gaan. Waarschijnlijk ontkent deze DA ook dat de verslechterde nierwaardes iets met de Metacam te maken hebben.

Natuurlijk heb ik op de eerste plaats te doen met jou en jouw poes, maar ik merk dat ik ook boos ben op alweer een dierenarts die gewoon Metacam blijft geven alsof het snoepjes zijn.

Sterkte,
Erik
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6810
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dringend hulp gevr. Metacam, nierfalen, in laten slapen?

Bericht door Dinky »

Dit zijn altijd situaties die op afstand enorm moeilijk in te schatten zijn.

Ik zou voor mijn eigen gemoedsrust in deze situatie in ieder geval een second opinion vragen bij een andere dierenarts.
Dat deze dierenarts nu weer metacam voorschrijft terwijl nierfalen een reden is om absoluut geen metacam te geven wekt geen vertrouwen in deze dierenarts. Er zijn namelijk wel andere pijnstillers die minder belastend zijn voor de nieren zoals buprecare.
Zelf overigens afgelopen weken gemerkt dat metacam (in de vorm van novacam) een negatieve invloed heeft op de eetlust en ik ben hiermee niet de enige hier op het forum die dat recent heeft gemerkt. Na het stoppen at onze poes weer als een bootwerker zoals voor het gebruik van metacam/novacam.

Zoals mijn voorgangers ook al aangeven is vocht enorm belangrijk om de nieren te spoelen. Of door veel drinken of door middel van infuus.

Wens je in ieder geval veel sterkte met deze rotsituatie.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Dringend hulp gevr. Metacam, nierfalen, in laten slapen?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Wat een nare situatie voor je en voor de poes.

Even onorthodox zoals ik het zou aanpakken:
- Direct naar een andere dierenarts en liefst dierenziekenhuis. Een dierenarts die geen openheid wil geven over de uitslagen, klopt niet
- Metacam? Voor welke pijn? Voor de nieren werkt dit alleen maar averechts
- Hoe hoog zijn de nierwaarden? En zijn het zweren door het hoge ureum gehalte? Of spelen er meerdere zaken zoals een slecht gebit of slijmvliesontstekingen zoals FCGS, waardoor de nierwaarden enorm stijgen. Wat is de oorzaak en wat het gevolg???

Heel veel sterkte en laat je niet afpoeieren.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Dringend hulp gevr. Metacam, nierfalen, in laten slapen?

Bericht door ErikPhilippus »

Stephanie is niet meer op het forum geweest. Kan 2 dingen betekenen: ze heeft de kat toch laten inslapen :cry:, of de hulpvraag was toch niet zo dringend :-(...
Plaats reactie