Kostenraming

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Geetje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2017 12:04

Kostenraming

Bericht door Geetje »

Ik heb een praktische vraag.
Kan de dierenarts bij de op de praktijk achtergebleven kat (urine verzamelen voor onderzoek), zonder daarvan melding te doen aanvullende onderzoeken doen (röntgen, echo, narcose, ...) of moet daar (sorry voor het vergelijk) net zoals bij de auto in de garage, eerst telefonisch contact geweest zijn?
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kostenraming

Bericht door pinguin »

Lijkt mij dat de dierenarts je op hoogte moet houden van de onderzoeken. Hangt er vanaf wat er os afgesproken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kostenraming

Bericht door Lovecat »

Als er is afgesproken dat er alleen urine verzameld gaat worden, zal ook alleen dat gebeuren en geven ze daar ook van tevoren een prijsopgave van. Als er aanvullende onderzoeken nodig zijn, dienen zij eerst te overleggen met de eigenaar. Ik zou even met ze bellen als je er niet zeker van bent.
Geetje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2017 12:04

Re: Kostenraming

Bericht door Geetje »

Dank je voor de inbreng. Ik vind, door de ervaring tot nu toe, het dierenartsen-gebeuren weinig transparant. Je weet niet goed waar ja aan toe bent (de uitzonderingen die het wel goed voor elkaar hebben daargelaten). Prijzen bijvoorbeeld, staan er niet bij elke dierenarts(en centra) op de website. Hetgeen m.i. eigenlijk wel zo fijn zou zijn. Afgelopen keer toen ik er met mijn kat naartoe ging (waarschijnlijk een blaasontsteking o.i.d.) werd een opsomming gedaan dat hij er zou moeten blijven, onder narcose de blaas aangeprikt zou worden, en dan meteen een echo en een röntgen. Ik heb toen echt geroepen van 'ho, ho, a.u.b.... stapje na stapje als het kan!'. Ik zag al een mega-rekening ontstaan, alleen al voor onderzoek naar de blaas. En wat er dan nadien allemaal zou volgen riep al helemaal nachtmerries op. Mijn eerste kennismaking met de dierenarts heeft me wat ongerust gemaakt. En dus ben ik naar huis gegaan, met kat ;-) , een pijnstiller/ontstekingsremmer en met de portemonnee 120 euro lichter :-( Kennelijk is voorzichtigheid en duidelijkheid over en weer geboden.
En zo heb ik mijn onzekerheid en ongerustheid in deze maar even op dit forum losgelaten ;-) Fijn forum overigens. En nu maar hopen dat de kat maar snel op eigen kracht weer de oude wordt.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kostenraming

Bericht door castratenkoor »

Als ik een kat in opname heb bij de dierenarts, belt ze elk onderzoek voor toestemming en overleg.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kostenraming

Bericht door pinguin »

Op zich snap ik dr dierenarts wel als die voorsteld een opname te doen dan kam je door die onderzoeken gelijk alles in kaart brengen. Nu loop je het risico dat het als nog terug komt en dat de kat als nog die onderzoeken zal krijgen met opname. Je kan wel van te voren vragen hoe duur het is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kostenraming

Bericht door Dinky »

Het zal afhangen van de situatie.
In levensbedreigende situaties moet er beroepsmatig direct worden gehandeld.

In dit geval gaat het om een blaasprobleem en kan n.a.v. het urine onderzoek gebeld worden om te overleggen over vervolg.
Het hangt van de kat af of narcose noodzakelijk is. Bij dinky is blaaspunctie onder echo begeleiding zonder narcose gedaan. Mijn ervaring is ook dat een kostenopgave vooraf goed mogelijk is om indicatie te krijgen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kostenraming

Bericht door castratenkoor »

Mijn dierenarts doet een blaaspunctie ook zonder narcose.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
AiMoJhu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:14

Re: Kostenraming

Bericht door AiMoJhu »

Mijn dierenarts weet dat ik een globale kostenraming wil voordat ze ook maar iets meer doet dan even luisteren en voelen.
Dit omdat ik het geld opzij heb staan en dat van de spaarrekening moet halen, maar oook omdat ik niet van (lang) aandokteren hou.
Heb ik gewoon netjes aangegeven en we overleggen ook alles even voordat ze iets doet, mocht het alsnog duurder zijn dan wat ik bij me heb dan maak ik de rekening 's avonds even over naar ze.
Ze weet overigens ook dat ik mijn dieren de zorg niet onthou maar dat ik een grens heb die bij veel mensen wat verder ligt qua behandelen en doordokteren.
Plaats reactie