Abcess bij kat

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Misspollewop

Abcess bij kat

Bericht door Misspollewop »

Hallo

Mijn kat heeft een abcess van anaalklier.
De da heeft het schoongemaakt zegt hij en gehecht.
Het is volgens hem niet erg als kat eraan likt.
Maar een andere dierenarts zegt dat hij een kap om moet omdat hij niet mag likken.

Wie heeft gelijk? Ik word compleet gek van zulke dierenartsen. Zij horen het te weten niet de klant.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Abcess bij kat

Bericht door castratenkoor »

Jij kent de kat en jij kunt beoordelen of hij de wond stuk maakt. Volg je eigen gevoel zou ik zeggen. Bij castraties van poezen is het ook wisselend of een poes wel of niet een hesje aan moet. De een blijft eraf of wast het netjes - de ander plukt het helemaal stuk.

Ik zou zelf goed in de gaten houden of de kat het schoon likt of het kapot trekt. Eventueel als je het niet vertrouwd een kapje op als je er niet bij bent.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Misspollewop

Re: Abcess bij kat

Bericht door Misspollewop »

Dank je voor je bericht. Hij doet erg moeilijk met een kapje om. Botst overal tegenop en valt bijna van trap en viel van vensterbank.op katten bak lukt het ook niet. Dus nu heeft hij geen kapje om.

Er zit een soort vliesje op het gat van abcess. Maar boven aan zit klein gaatje.
Gaat daar geen troep in komen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Abcess bij kat

Bericht door Rik »

Ik denk eerder dat dat kleine gaatje er nog zit om het overige troep nog naar buiten te kunnen laten gaan.

(maar ik heb er geen verstand van)

extra info:
http://www.dierenartsonline.nl/index.php?id=505
https://www.gemmart.nl/dierenarts/absces.htm
Het abces wordt geheel of gedeeltelijk opengesneden, schoongespoeld en er wordt n of ander desinfectiemiddel in gespoten. Daarna wordt de wond NIET dichtgehecht. De bedoeling is namelijk dat de etter en de bacteriën er niet in blijven zitten. En aangezien het onmogelijk is een abces zo goed schoon te maken dat er geen enkele ziekteverwekker meer in zit, is het noodzakelijk het open te laten, zodat eventueel achtergebleven bacteriën er achteraf nog uitgewerkt kunnen worden. Anders bestaat de kans dat er weer een nieuw abces ontstaat, hetgeen niet de bedoeling is. In vrijwel alle gevallen groeit de wond in ongeveer twee weken dicht en is er na enkele maanden niets meer van te zien.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Abcess bij kat

Bericht door BillieJoepje »

Onze Joepje had 2 jaar terug ook een abces bij de anaalklieren.
Kapje gekregen, hebben we een uur gebruikt. Was geen doen.
Daarna niet meer omgedaan. Heeft geen problemen gegeven.
Ik moest de wond inmasseren met Vetramil, wondzalf met honing.
Voor de rest is niets aan gedaan, ook niet gehecht.
Plaats reactie