Vlooien allergie of voedsel?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Vlooien allergie of voedsel?

Bericht door Mila16 »

Hallo allemaal ik had een vraagje

3 maanden geleden had mila afentoe jeuk , aan haar oren krabben ,optenduur had ze rode oren aan de binnekant , ik 2keer naar de dierenarts maar zag niets ook oren gekeken van binnen, zalf meegegeven en druppels maar hierdoor werd het alleen maar erger,

Ik heb er niets meer aan gedaan , en het ging over ,

Daarna kreeg ze weer jeuk , ik dacht hmm misschien vlooien allergie , ik was al een oaar dagen telaat met vlooiendruppels geven en na een aantal dagen waren de wondjes weer weg ,

Nu een weekie heeft ze weer jeuk , 3 dagen terug vlooienspul gegeven

Maar ben bang dat deze niet optimaal meer werken want was tot 4 kilo en mila zit nu op 4,4

Hoe zit
Het precies met voedselallergie? Is dit op de kop, bij mila zitten de wondjes bij haar oren en boven haar ogen
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vlooien allergie of voedsel?

Bericht door Dinky »

https://www.voerwijzer.com/voedselaller ... nd-en-kat/
Daar staat info over voedselallergie.

http://www.dierenartsroskam.nl/katten/6 ... ergie.html
Daar staat info over vlooienallergie

Doordat jij aangeeft dat de jeuk met name bij de kop is doet vermoeden dat het eerder voedselallergie zou zijn.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Vlooien allergie of voedsel?

Bericht door Mila16 »

Ze heeft alleen wondjes geen ooronsteking , of iets met ogen, ook geen diarree
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Vlooien allergie of voedsel?

Bericht door Mila16 »

Weet iemand een goede brok die ik kan geven waarvan ze geen allergies krijgt ? Royal canin? Hills,

Morgen even langs de dierenwinkel en kijken of een andere brok dat het dan beter gaat,

Laatst nog 5 kilo orijen besteld en 4 kilo brokken voor de tanden , en ik vermoed dat die laatste het probleem is , want dat is gewoon een brok van de dierenwinkel zelf , geen merk dus
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vlooien allergie of voedsel?

Bericht door Rik »

Merkloos brok is sowieso nooit goed voor de tanden. Je hebt dan echt een speciale brok nodig die daar speciaal voor ontwikkeld is. Vaak wordt gedacht dat een grote brok goed is maar de meeste broken breken gelijk door op moment dat deze tussen de kiezen komen. Je moet dan dus een grote brok hebben die b.v. wat zachter is een buurt gelijk breekt zodat de zijkanten dan langs de kiezen kunnen gaan.

Ik weet niet precies wat er in die brok zit maar het zal wel hoofdzakelijk vulmiddel/troep zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Vlooien allergie of voedsel?

Bericht door Mila16 »

Ja ik ga ze de deur uitgooien , ik heb nog 3 kilo liggen , ik geef die brokken nu 3-4 weken ong ,

Als dat niet werkt een hypoallergene brok kopen , en dan de smaak kip niet nemen , maar vis ofzow
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vlooien allergie of voedsel?

Bericht door Rik »

Als het echt allergie is kan het ook zelfs nog wel aan een ingrediënt van orijen liggen. Maar als je een goed merk als orijen hebt kun je er natuurlijk niet ook een supermarkt brok naast geven :)

Kip zou eigenlijk één van de minst waarschijnlijke oorzaak zijn lijkt mij. Maar het is natuurlijk wel mogelijk. Eigenlijk zou je dan een eliminatie dieet moeten doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Vlooien allergie of voedsel?

Bericht door Mila16 »

Ja dat is rauw toch? Ben bang dat ze dat niet moet , muizen hoeft ze niet, rauwe kipfilet ook niet , alleen de blikjes van almo nature , maar het kan ook aan het eiwit liggen toch?
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Vlooien allergie of voedsel?

Bericht door Mila16 »

Supermarktvoer komt er bij mij niet in :-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vlooien allergie of voedsel?

Bericht door Rik »

Veel dierenwinkel brokken zijn niet veel beter dan supermarktbrokken. Of je moet echt een kwaliteitsdierenwinkel hebben. Maar bij "eigen merk" verdenk ik gewoon een goedkope brok die supermarkt vergelijkbaar is.

Eliminatie dieet gaat inderdaad het makkelijkste met rauw. Maar indien dat niet lukt zul je inderdaad verschillende brokken moeten proberen en dan de ingrediënten heel goed met elkaar vergelijken zodat je op een gegeven moment dingen uit kunt sluiten. En dat kunnen inderdaad tarwe, mais, bepaalde eiwitten of andere toevoegingen aan het voer zijn.

Je mag in ieder geval van een merk als orijen wel verwachten dat er geen rare onnodige stoffen (als kleurstoffen e.d.) in zitten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Vlooien allergie of voedsel?

Bericht door Mila16 »

Nee precies , daarom heb ikook voor orijen gekozen , die grotere brokken wilde ik geven voor afentoe voor de tanden , helaas kon ik geen zakje kopen van een kilo maar was het meteen 4 kilo, ik kon op dat zakje wat ik toen kreeg om te proberen ook geen samenstelling lezen , stond niets op ,daarna gevraagd en die vrouw vertelde wat erin zat , ik geloof niet meer dan 17-20% aan vlees,

Voor de rest nog wat dingen maar allemaal vergeten

Was 18 euro voor 4 kilo terwijl ik voor orijen 18 euro kwijt ben voor anderhalve kilo
Dus echt goed voer zal het niet zijn nee , ik heb net die hele voerton 5 kilo al die brokken eruit gevist
Dus ong anderhalve kilo dat weg kan

En dan nog 3 kilo in de kast , :ehand:

Denk dat ik maar even langs een asiel rij , want om het weg te gooien is ook zonde
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vlooien allergie of voedsel?

Bericht door Rik »

Ik zag dat orijen ook snack brokken of snoepjes had (wel heel duur geloof ik). 100% vlees. Dat lijkt mij dan veel beter voor de tandjes. Zooplus heeft ook gedroogde 100% vleessnacks (iets goedkoper). Misschien dat ze die wel lust.

B.v. http://m.zooplus.nl/shop/honden/kauwsna ... jes/140028
Daar moet ook even op gekauwd worden en gaat volgens mij dan ook langs de kiezen.

Er zijn verder wel echt speciale brokken voor het gebit maar dan moet je even goed onderzoeken hoe ze werken en dat ze ook echt effectief zijn. Veel merken beweren wel dat brokken goed voor de tanden zijn maar dat zijn ze dan niet. Bij de echte brokken die dat wel zijn, zitten ook patenten e.d. achter en kun je ook aan hun verhaal lezen waarom ze dus goed voor het gebit zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Vlooien allergie of voedsel?

Bericht door Mila16 »

Oke bedankt rik :-) ja ik heb al een keer gedroogte kippenvleugeltjes gegeven , maar vond ze ook niet zo , denk voortaan die sticks of snoepjes van orijen , bedankt voor de tip
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Vlooien allergie of voedsel?

Bericht door Mila16 »

Jezus die snoepjes van orijen zijn echt duur ,
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vlooien allergie of voedsel?

Bericht door Rik »

Hihihi, ja, dat zei ik al :lol:
Toch maar naar wat gedroogde kleinere dingen zoeken. Gedroogde kippevleugels lijken mij ook gelijk erg groot. Of viel dat mee?

Er is bijvoorbeeld ook dit (ff zien of dit lukt):
Afbeelding
Hoe goed dat echt voor de tanden is weet ik niet. Die linker breken ook snel uit elkaar (zijn wat bros). De snacks van dokas lijken mij echter wel goed voor de kiezen want daar moet echt op geknauwd worden. Dat is echt gedroogd vlees. Het is alleen de vraag of Mila dat dan ook lust.

Ik heb in ieder geval geluk dat ze (nu nog) alles opvreten. Voor al deze snacks doen ze hier een moord (of in ieder geval krijg ik de nagels flink in mijn been als ik niet snel genoeg ben met uitdelen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie