Erg zieke kat

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Sandy Pimentel
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2017 16:01

Erg zieke kat

Bericht door Sandy Pimentel »

Dag iedereen,
Heb dringend raad nodig. Mijn katje Garfield. Is op korte tijd heel ziek geworden. Bij de 1ste consult, toen had Garfield veel last van braken, zeiden de dierenarts dat hij gewoon een gastro-intestinaalprobleem had. Heeft medicatie daarvoor gekregen en op de dag van zijn 2de consult had hij ook nog 1keer gebraakt, daarna niet meer. Maar omdat de dierenartsen dachten dat Garfield nog niets genezen was werd er een bloedonderzoek uitgevoerd. Daaruit blijkt dat Garfield een ernstige anemie (rode bloedcellem +/- 10%) heeft en ernstig gedeshydrateerd is. De dierenarts dacht dat hij op sterven lag en heeft daarom tegen mijn mama gezegd om Garfield direct mee te nemen naar de dierenkliniek in Brasschaat voor een infuus... Dringend kon helaas niet want mijn mama had toen geen snelle vervoer, maar een paar uur later was mijn mama er wel en heeft Garfield een boost geïnjecteerd gekregen... Toen kregen mijn mama nog iets mee waarvan ik de naam niet meer herinner, maar daarin zit ijzer en foliumzuur in die hij oraal dient te slokken.
Een paar dagen later had Garfield ineens last van een grote opgezetten buik en we merken sindsdien dat Garfield ook heel moe is en kortademig. De dierenarts gaf Gargield maximum een week te leven...
Wat ik persoonlijk heel raar vind in heel dit verhaal, is dat de dierenarts nooit suggereerde om Garfield op te nemen voor een goeie behandeling en diagnose, zoals een infuus voor hydratatie en suikers ofzo, vochtafdrijvers of punctie, een ijzeropname in grote hoeveelheden, bloedtransfusie ...
Een paar dagen later is de toestand van Garfield hetzelfde en besloten we om hem terug mee te nemen naar de dierenarts voor een screening (30/06/'17). Er is nog steeds sprake van anemie (rode bloedcellen 9,4%... en witte bloedcellem lichtjes gestegen +/- 20%), ze zien veel vocht in de longen, buikholte en zelfs in zijn hartje (zou zich nu in een eindstadium zich bevinden) en ze vonden veel cysten in de nieren. Al deze observaties verklaren de anemie niet volgens de dierenarts. Ze denken aan beenmergkanker of een autoimmuunziekte, maar zeker zijn ze niet. De toestand van Garfield is ondertussen nog altijd hetzelfde: beetje kortademig en moe, maar hij eet en drinkt nog altijd, gaat zelfstandig naar de kattenbak. Hij geeft wel de indruk ziek te zijn, maar niet dat hij erg ziek is... Wat voor ons heel erg moeilijk maakt om een stap te zetten tot euthanasie.
Ik heb al een tijdje een slecht voorgevoel over die dierenartsen... ik vertrouw hen niet en ben van mening dat ze veel te weinig voorstellen maken qwa behandeling en verder verlopen. We zijn radeloos en willen enorm graag een tweede opinie... alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Erg zieke kat

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik kan me goed voorstellen dat jullie je goed radeloos voelen. Wat hij heeft is voor ons niet te zeggen, want we zijn immers geen dierenarts. Wel kan ik je zeggen wat ik in zo'n kritieke situatie zou doen....

Morgen direct met dierenkliniek voor gezelschapsdieren Utrecht bellen en uitleggen hoe de situatie is en dat je dezelfde dag nog langs wilt komen. http://www.diergeneeskunde.nl/klinieken ... apsdieren/

Misschien is het handig dat je hier even aangeeft waar je woont. Ik weet wel zeker dat hier mensen zijn die in jouw omgeving de beste kliniek weten ( wanneer Utrecht te ver voor je is).

Sterkte met Garfield!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Erg zieke kat

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Aha...ik lees nu... Brasschaat. Dan is Utrecht wel erg ver met een zieke kat. Ik hoop dat iemand hier bij jullie in de buurt wat weet. Zo niet... zou je wel kunnen vragen of ze op basis van het dossier van Garfield jullie een advies kunnen geven.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Erg zieke kat

Bericht door ErikPhilippus »

Ik neem aan dat er de 30e een echo is gemaakt? Want ik denk ook aan hartfalen, maar dat zou duidelijk te zien zijn op een echo, en daar wordt niks over gezegd - dus ik neem aan dat het hartje OK is? En wat is er op de echo te zijn van de opgezette buik? Voelt de buik zacht aan, is het een ophoping van vloeistof?

De bloedarmoede kan allerlei oorzaken hebben. Je zegt cystes in de nieren - is er sprake van (ernstig) nierfalen/sterk vergrote nieren? Dat kan bijdragen aan bloedarmoede.

Ik zou zeker ook voor een second opinion gaan, want dit blijft wel gissen naar de oorzaak.
Sterkte met Garfield.
Erik
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Erg zieke kat

Bericht door BillieJoepje »

Mijn Billie had bloedarmoede en ernstig nierfalen, daar moest ik meteen aan denken.
Ik hoop dat je snel meer weet.

ErikPhilippus schreef:Ik neem aan dat er de 30e een echo is gemaakt? Want ik denk ook aan hartfalen, maar dat zou duidelijk te zien zijn op een echo, en daar wordt niks over gezegd - dus ik neem aan dat het hartje OK is? En wat is er op de echo te zijn van de opgezette buik? Voelt de buik zacht aan, is het een ophoping van vloeistof?

De bloedarmoede kan allerlei oorzaken hebben. Je zegt cystes in de nieren - is er sprake van (ernstig) nierfalen/sterk vergrote nieren? Dat kan bijdragen aan bloedarmoede.

Ik zou zeker ook voor een second opinion gaan, want dit blijft wel gissen naar de oorzaak.
Sterkte met Garfield.
Erik
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Erg zieke kat

Bericht door Kurgel »

Weet je wat het Hb was? Want die 10% is een waarde die weinig zegt. Maar vreemde combinatie, _bloedarmoede en dan dehydratie - dan is rode bloedlichaampjes nog lager want wordt dan gemaskeerd - deze combinatie van bloedarmoede, vocht in buik, longen en (rondom?) hart zou ook nog lymfoom kunnen zijn. Mn katten met fiv kunnen daar last van krijgen, is Garfield een buitenkat en zou hij dat kunnen hebben? En hoe oud is hij? Je zou evt nog naar de dierenkliniek van universiteit van gent kunnen gaan voor een second opninon. Want als hij nog sterk is is lymfoom vaak nog wel behandelbaar. Maar als hij vocht rondom het hart in het hartzakje heeft dan ziet het er wel somber uit, ook als het hartfalen is. Maar daar past die anemie echt niet bij. En bij nierfalen niet al het vocht in zijn buikje.

Heel veel sterkte en laat ons vooral weten hoe het verder met Garfield gaat.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Erg zieke kat

Bericht door nellebel »

dehydratie zegt niet veel, hij heeft veel gebraakt dus dat is makkelijk te verklaren. heb dit zelf meegemaakt met een kat en mijn DA ging zich daarop richten terwijl daar het probleem niet zat (dat was dus gewoon het gevolg van het braken). komt hij buiten? heeft hij mogelijk iets giftigs gegeten? het is zo acuut dit verhaal. zou ook proberen bij een andere DA (of universiteit) proberen te komen zo snel mogelijk.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Erg zieke kat

Bericht door castratenkoor »

Doet mij sterk aan FIP denken. Is zijn buikvocht onderzocht? Ik las vocht in longen, buik en hart.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Erg zieke kat

Bericht door ErikPhilippus »

Inderdaad Dinie, FIP zou ook een mogelijkheid kunnen zijn, met dat vocht in de buikholte.
Ik neem toch aan dat de kat is getemperatuurd?
Plaats reactie