Kittens met lichte diarree

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Ik schrok mij net dus helemaal dood!!! Sky heeft z'n medicatie gehad en hij begint opeens te schuimbekken.. nu gaat alles weer goed, ze zijn wel beide heel sloom en moe..

Rot medicatie ook!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Ja, dat schuimbekken schijnt een bekend iets te zijn bij sulfatrim. Hoe lang moet je het geven? Zijn het pillen? Ik had gelezen over iemand die lege capsules van gelatine had gehaald (apotheek) en de pil fijn gemaakt heeft en in die capsule gedaan en dan gegeven met wat water erachteraan. De capsules lossen dan op maar dan zit het al in de maag. Geen schuimbekkies meer :)

Overigens kan het ook helpen de pil in iets anders lekkers te stoppen wat ze direct doorslikken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Ze krijgen 1 pil per dag, 10 dagen lang. In iets lekkers stoppen zal helaas niet gaan aangezien ze door de DA op een speciaal dieet zijn gezet.

Gelukkig zijn ze nu weer aan het dollen en lijken ze weer helemaal de oude. Ik vond het wel even een beetje eng!

Ik heb de fokker gesproken. Ze reageerde positief op mijn nieuws! Ik hoop dat ik het contact nu weer iets kan herstellen. De fokker vroeg zich nog af hoe lang de bacterie levend blijft buiten het lichaam. Dit in verband met herbesmetting. Denken jullie dat ik net als bij giardia moet gaan soppen? Ik dacht het niet namelijk omdat E. Coli al in het lichaam voorkomt. De antibiotica dood dat, dat zou genoeg moeten zijn toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Kurgel »

Eh.. Snap dit niet helemaal.. E. Coli zit toch altijd in grote hoeveelheid in ontlasting? Is namelijk een normale darmbacterie, maar als het zou gaan om een bepaalde heel ziekmakende stam hiervan zou het wel kunnen.. na deze kuur dan wel echt de probiotica weer, zodat ze zo snel mogelijk weer een evenwichtige darmflora krijgen.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

E. Coli zit inderdaad ook gewoon in de darm alleen heeft het hier de overhand genomen. De dierenarts vertelde dat iedere darm duizenden bacteriën heeft, waarvan E. Coli er één van is. Al die bacteriën leven in harmonie, alleen bij Luke en Skywalker niet meer. Er is nu zoveel E. Coli dat dit uiteindelijk door de darmwand kan eten en er darmvocht in de buikholte kan komen. Als dat gebeurt dan moeten ze zo snel mogelijk worden geopereerd, en er is dan een aannemelijke kans dat ze dat niet overleven. We zijn er nu gewoon op tijd bij hoor maar behandelen is wel belangrijk.
Ik vind het zelf ook ingewikkeld hoor maar ben wel blij (weet niet of dat het goede word is) dat we nu eindelijk gericht kunnen gaan behandelen.

Probiotica is een goed idee! Ze krijgen ook speciaal voer, die erg licht verteerbaar is dus hopelijk blijft de ergste diarree achterwegen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Kurgel »

Medpets heeft puur probiotics overigens..
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
catwoman2
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2013 19:56

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door catwoman2 »

Fijn dat ze nu een diagnose hebben. Ik hoop dat de medicatie aan slaat en het gauw weer beter zal gaan. :)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door ErikPhilippus »

MaantJee94 schreef:Denken jullie dat ik net als bij giardia moet gaan soppen? Ik dacht het niet namelijk omdat E. Coli al in het lichaam voorkomt. De antibiotica dood dat, dat zou genoeg moeten zijn toch?
Nou, ik zou voor alle zekerheid de bakken regelmatig grondig ontsmetten en verschonen - als in de ontlasting bacteriën zitten die ontsnapt zijn aan het antibioticum, dan zou je (in theorie) een herbesmetting met resistentie bacteriën kunnen krijgen. En inderdaad zo snel mogelijk na de kuur beginnen met goede kwaliteit probiotica, met de juiste levende bacteriën erin.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

*danst door de woonkamer*
De ontlasting ziet er na 1 dag medicatie al veeeel beter uit! Wel nog wat zachte delen maar ook stukken die gewoon helemaal perfect zijn! Het ziet er in ieder geval uit als een drol, en geen vieze billetjes wat natuurlijk ook helemaal fijn is!
Ik hoop dat we deze stijgende lijn kunnen vasthouden!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

De misselijkheid met die rot medicatie is er trouwens wel nog.. zeker een uur tot 1,5 uur na de pil zijn ze sloom en vooral Sky heeft er erg veel last van en gaat dan schuimbekken. Morgen even de dierenarts bellen of ik de pil mag malen en in een capsule van de apotheek mag stoppen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6819
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Dinky »

Fijn dat ze van deze medicatie niet aan de spuitpoep gaan maar het juist steviger wordt :edance:

Wel balen van de sloomheid en misselijkheid maar wel fijn dat het niet de hele dag duurt ;-) nu aftellen naar het einde van de kuur, nog 8 te gaan
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Frapant was dat ik bij Bowy de capsules met Amlodipine er altijd moeilijk in kreeg. Dat was poeder dat ze dus in een capsule deden. Ik haalde dat dus altijd uit de capsule en deed dat door wat felix met ipa. Maar Bowy was ook echt erg moeilijk te 'pillen'. En bij jou is dat schuimbekken natuurlijk erger dan even een capsule met een pilschieter achter in de keel leggen :)

Fijn dat je al vooruitgang ziet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

We schieten ze nu al naar binnen met een pillenschieter maar dat schuimbekken blijft. Gelukkig hoeven ze maar 1 pilletje per dag. Na een uurtje lijken ze weer terug normaal te reageren en lijkt de misselijkheid over. Ik vind het wel sneu voor ze dus ben wel nog even aan het kijken om het makkelijker voor ze te maken. Volgens de dierenarts kan ik de pil malen en in een capsule stoppen alleen is slikken dan lastiger dus dan zitten we weer met een ander probleem.

Wat ik wel merk is dat vooral Luke een stuk relaxter is. Hij komt sinds gisteren vaker op schoot zitten, hij was naar mijn idee nooit een schootkatje. Ze zullen dus toch buikpijn oid hebben gehad de afgelopen maanden.

Wat mij ook nu pas opvalt is dat Sky minder eetlust had. Sinds ze het dieetvoer krijgen eet hij met veel meer smaak en is hij erg streng tegen Luke als hij uit z'n bakje eet. Voorheen at Sky wat brokjes en at Luke eigenlijk de rest. Ik heb mij hier nooit zo mee bezig gehouden omdat iedere kat natuurlijk een andere behoefte heeft. Ben blij te zien dat ze beide genieten van het voer ondanks dat ik de samenstelling echt ruk vind, maar het gaat om de katjes en niet om mij dus het is goed zo!

Voor nu ben ik erg positief over het resultaat wat we nu al geboekt hebben! Vandaag is de 3de dag van medicatie en speciaal voer en ik zie al een duidelijk verschil!

Bedankt allemaal voor al jullie adviezen en jullie hulp! Jullie zijn geweldig! :)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door castratenkoor »

Mooi zo - nog even doorzetten met die pillen - en dan komt het vast helemaal goed.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Sulfatrim bevat Sulfadiazine en Trimethoprim. En Trimethoprim is volgens mij de stof waarvan ze gaan schuimbekken (bitter).

Maar je zou zeggen dat als ze de pil in zijn geheel achter in hun keel krijgen en geen tijd hebben om deze door te bijten dat het schuimbekken mee zou moeten vallen.

Nog even doorbijten... (jij dan bijten, die katten moeten er niet op bijten :lol: )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie