Kittens met lichte diarree

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Jullie zullen wel denken wat een onzeker stresskipje zeg.. ik heb het er met het baasje van Luna nog even over gehad en Luna mag naar buiten en drinkt dan vrijwel altijd uit de vijver. Giardia voelt zich super in water! Dat zou dus best eens de boosdoener kunnen zijn.

Misschien moet ik maar gaan mediteren om mezelf weer rustig te krijgen haha.

Adem in, adem uit (dit blijven herhalen!)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Nee, hoor, wij denken niets raars van jou. Regelmatig zitten wij zelf ook zo te stressen. En daar hebben we dan lekker dit forum voor :lol: (en dan laten we de eigen omgeving lekker kletsen)

Inderdaad, Giardia kan goed in water voorkomen. Maar ik dacht dat het alleen meer de regenplassen, sloten of van de grond eten zou komen. De waterbron zou n.l. wel al besmet moeten zijn. En bijvoorbeeld mijn vijver in mijn eigen achtertuin zal (hoogstwaarschijnlijk) niet besmet zijn. Het kan ook weer overgedragen worden door bijvoorbeeld vogelpoep e.d.

Maar als Luna al vrolijk buiten loopt dan zijn er inderdaad wel meer bronnen.
(Weet je of dat alleen in de eigen tuin is of ook gewoon verder?)
De vraag is dan of bij Luna de ontlasting ook al zacht was voordat ze naar buiten mocht?

Ze laten haar overigens dan wel al vroeg naar buiten. En ik neem aan dat Luna al langer zachte ontlasting heeft. Er staat normaal 6 weken voor, voordat je ze naar buiten kunt laten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

De baasjes van Luna hebben een hele grote afgezette tuin. Ze mag dus niet echt naar de grote buitenwereld. Luna woont met 3 andere katten.

Wat ik begrijp van het baasje hebben ze bij de fokker ander voer gekregen dan Luke, Skywalker en de andere broertjes en zusje omdat er iets met de darmen was. De ontlasting is dus nooit echt normaal geweest. Dusty, een broertje, die was erg klein net als mijn Luke, Dusty heeft een beetje een langzame start gehad maar heeft geen diarree. Lijkt mij dat juist Dusty giardia zou moeten hebben als het uit het nest vandaan komt.

Het blijft gissen en het is waarschijnlijk allemaal toeval. Volgens de dierenarts hebben Luke en Sky heen typische giardia diarree, ze hebben geen slijm bij de ontlasting en het stinkt ook niet meer dan zou moeten. Bij giardia krijgen ze zurig ruikende ontlasting. Daarbij poepen ze al zeker een week te zachte sigaren en geen koeienvlaaien of iets dergelijks. Het voedsel verhaal klinkt dus heel zo gek niet.

Qua voedsel hebben we besloten eerst toch helemaal over te gaan. Ga 3 dagen mengen en dan geef ik alleen nog nutrivet. Na een weekje kijken we of er verbetering is en wat er gebeurt als ze weer RC krijgen. Dan kijken we of we RC nog mee kunnen mengen of dat we jammer genoeg 5 kilo voer moeten weggooien, het is dan gewoon niet anders.

We zullen het zien!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Kittens met lichte diarree

Bericht door Kimm »

Wie weet hebben ze wel Giardia gehad maar is het over door de panacur. Moes en Mila hadden daarna ook nog slappe ontlasting terwijl er toen negatief getest werd op Giardia.. de dierenarts begon toen ook over ander voer en nog medicijnen voor dit en dat. Na veel vragen hier en bij een Savannah forum en bij de fokker ben ik toen met die zoolac propaste begonnen en daarmee is het allemaal opgelost uiteindelijk. Ik weet niet of je al probiotica hebt besteld maar dat zou ik doen. Het zijn alleen maar goede bacteriën die de darmbalans weer een beetje op orde stellen en alles wat tot rust laten komen. Voor hoever ik weet kan dat nooit kwaad doen. Maarr je moet zelf doen wat goed voelt.
Ik ben trouwens in die tijd ook wel over gestapt op ander voer, waar de fokker goede ervaringen mee had. Rotan canin voor Perzische katten, zat iets in van l-lysine?? Maar daar heb ik echt totaaaaaal geen verstand van. Weet alleen dat ze het er goed op doen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Kimm schreef:Wie weet hebben ze wel Giardia gehad maar is het over door de panacur. Moes en Mila hadden daarna ook nog slappe ontlasting terwijl er toen negatief getest werd op Giardia.. de dierenarts begon toen ook over ander voer en nog medicijnen voor dit en dat. Na veel vragen hier en bij een Savannah forum en bij de fokker ben ik toen met die zoolac propaste begonnen en daarmee is het allemaal opgelost uiteindelijk. Ik weet niet of je al probiotica hebt besteld maar dat zou ik doen. Het zijn alleen maar goede bacteriën die de darmbalans weer een beetje op orde stellen en alles wat tot rust laten komen. Voor hoever ik weet kan dat nooit kwaad doen. Maarr je moet zelf doen wat goed voelt.
Ik ben trouwens in die tijd ook wel over gestapt op ander voer, waar de fokker goede ervaringen mee had. Rotan canin voor Perzische katten, zat iets in van l-lysine?? Maar daar heb ik echt totaaaaaal geen verstand van. Weet alleen dat ze het er goed op doen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
In het voer wat ik nu gekocht heb, nutrivet, zitten twee stofjes die de darmen rust geven. Deze stofjes zitten ook in probiotica. Ik hoop dus dat het voer al iets doet. Probiotica overweeg ik zeker alleen wil ik eerst het voer even een kans geven aangezien royal canin de problemen in stand houd.

Bedankt voor je tip! :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Afbeelding

Dit staat er over de darmflora bij nutrivet ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Kimm »

Okee top! Dan hoop ik echt dat dat dan net de ondersteuning geeft om alles weer tot rust te brengen! Het is zo lastig allemaal en je krijgt er zoveel zorgen door.. hoop echt voor jou dat ze er snel vanaf zijn!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Kimm schreef:Okee top! Dan hoop ik echt dat dat dan net de ondersteuning geeft om alles weer tot rust te brengen! Het is zo lastig allemaal en je krijgt er zoveel zorgen door.. hoop echt voor jou dat ze er snel vanaf zijn!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik hoop het ook! :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Ik heb de dierenarts vandaag nog even gesproken. Ze hebben inderdaad een test gebruikt die kijkt naar de antilichamen. Dit is niet de standaard snaptast die veel dierenartsen gebruiken. Ze hebben na mijn vragen de leverancier gebeld en die geeft aan dat de test bij één ontlastingmonster 99% juist is. Ze hebben twee testen gedaan, 1 op de ontlasting van Luke en 1 op de ontlasting van Skywalker. Deze ontlasting was maximaal 2 uur oud. Het zou dus wel heeeeel toevallig zijn als beide testen vals negatief zijn.

De dierenarts gaf aan niet preventief panacur te geven, waar ik helemaal achter sta. Panacur geven terwijl de darmen verstoort zijn is erg onverstandig. Ze heeft gekeken naar de samenstelling van het voer dat ik besteld heb (nutrivet) en is hier erg over te spreken. We hebben af gesproken het even 1 a 2 weken te proberen met het andere voer en dan even contact te hebben.

Mijn dierenarts heeft me erg kunnen geruststellen! :)

Nu is het wachten op het voer.. kan nog wel even duren want zooplus loopt nogal achter met hun bestellingen. Word vervolgd!!! ;)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Het voer is binnen :) Luke en Sky eten het gewoon netjes uit het bakje. De komende dagen mengen we het nog met de RC en daarna gaan we volledig over op nutrivet. Ik ben benieuwd hoe ze het er op doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Ze eten sinds zaterdagmiddag het nieuwe voer. Tot en met zondagavond heb ik het gemengd met RC maar maandagochtend wilde ze geen RC meer hebben en aten ze alleen de nutrivet er nog uit. Gevolg: sinds maandagavond enorme diarree. Wel is de kleur donkerbruin wat perfect is volgens de DA en ik zie helemaal geen onverteerd voer, slijm of bloed! Ze hebben twee keer per dag ontlasting.
Ik ga er vanuit dat de diarree door de abrupte overschakeling van het voer komt. Ik geef het nog even tijd.

Hebben jullie enig idee hoe lang de diarree aan zal houden? Ik heb de laatste twee keer echt waterige diarree gevonden, zowel bij Luke en Skywalker. Alles daarvoor was "aan de dunne kant".

Luke en Sky lijken er zelf geen last van te hebben alleen is wel iedere keer hun kontje helemaal vies en moet ik ze wassen, dat vind ik erg sneu :(

Hopelijk is er over een paar dagen verbetering!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door castratenkoor »

Oei lastig te zeggen hoelang de diarree aanhoudt. Dat hangt er vooral vanaf hoe goed ze het nieuwe voer verdragen. Succes! Ik hoop snel verbetering.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb het hele topic nog eens door zitten lezen, en het valt me op hoezeer het op en neer gaat bij allebei. En het is duidelijk dat ze al van jongs af aan een probleem met de darmen hebben - ik denk dat je wel kunt spreken van een chronische aandoening. Klaarblijkelijk zijn ze supergevoelig voor een verstoring van de darmflora, en de oorzaak is vooralsnog niet duidelijk. Is het een ontwikkelingsstoornis (b.v. door te weinig moedermelk of niet van goede samenstelling), of toch een bacteriële infectie opgelopen in het nestje - het kan zoveel oorzaken hebben, lastig.

Je zegt dat Luke en Skywalker er verder geen last van hebben, dus geen opgezette buik, haaruitval, slapheid, of dat soort dingen? En drinken ze (extra) veel? Heb je overwogen om ook eens naar het bloed te laten kijken?

Dat de diarree nu acuut verergerd is, komt ongetwijfeld door het voer. Dus ik zou dat inderdaad een paar dagen geven.... Je zal de darmen de tijd moeten geven om zich in te stellen - steeds verandering maakt een diagnose ook erg lastig...

Laten we hopen dat het over een paar dagen weer de goede kant opgaat!
Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

ErikPhilippus schreef:Ik heb het hele topic nog eens door zitten lezen, en het valt me op hoezeer het op en neer gaat bij allebei. En het is duidelijk dat ze al van jongs af aan een probleem met de darmen hebben - ik denk dat je wel kunt spreken van een chronische aandoening. Klaarblijkelijk zijn ze supergevoelig voor een verstoring van de darmflora, en de oorzaak is vooralsnog niet duidelijk. Is het een ontwikkelingsstoornis (b.v. door te weinig moedermelk of niet van goede samenstelling), of toch een bacteriële infectie opgelopen in het nestje - het kan zoveel oorzaken hebben, lastig.

Je zegt dat Luke en Skywalker er verder geen last van hebben, dus geen opgezette buik, haaruitval, slapheid, of dat soort dingen? En drinken ze (extra) veel? Heb je overwogen om ook eens naar het bloed te laten kijken?

Dat de diarree nu acuut verergerd is, komt ongetwijfeld door het voer. Dus ik zou dat inderdaad een paar dagen geven.... Je zal de darmen de tijd moeten geven om zich in te stellen - steeds verandering maakt een diagnose ook erg lastig...

Laten we hopen dat het over een paar dagen weer de goede kant opgaat!
Groetjes,
Erik
De dierenarts denkt dat ze in het begin van hun leven te weinig weerstand hebben opgebouwd in de darm en zodra er weerstand was gaf de fokker panacur waardoor alle goede en slechte bacteriën in één klap weer dood waren. Preventief ontwormen met panacur wat de fokker deed kan heel goed maar liever pas na 4 a 5 maanden, niet als ze pas 7 weken oud zijn. De darmpjes hebben gewoon nooit echt de tijd gehad om op eigen kracht aan te sterken, plus dat ze dus waarschijnlijk overgevoelig zijn voor graan.

Vanmorgen had Skywalker nog steeds diarree alleen het eerste en laatste stukje van de ontlasting had vorm, het gaat dus wel de goede kant op. Het gaat langzaam maar dat is niet zo vreemd.

Hun vacht is sinds zaterdag juist beter geworden! Veel minder dof. Luke klaagde altijd als ik in de keuken was, leek altijd honger te hebben. Dit doet hij sinds ze het nieuwe voer krijgen niet meer, het lijkt dus veel beter te vullen terwijl ze momenteel precies krijgen wat de zak zegt (60 gram per kat van tussen de 2 en 4 kilo). Bij RC moest ik soms 20 gram per kat extra geven omdat ze (vooral Luke) bleven klagen.

De dierenarts denkt ook dat omdat RC niet goed opgenomen werd ze ook geen goede weerstand konden opbouwen door het tekort aan voedingstoffen. De reden dat ze nog aardig wat voedingstoffen binnen kregen is omdat ik ze iedere dag aanvullend natvoer gaf. Dit was Renske, volledig graanvrij natvoer. Hierdoor vielen ze dus ook niet af en werden ze zelfs iedere week netjes zwaarder. De dierenarts denkt wel dat Luke een groei achterstand heeft opgelopen en snapt niet dat de fokker dit niet doorhad. De fokker zei vorige week notabene tegen me "een voedselallergie bestaat niet bij dieren"...

Ik kijk het nog even aan tot vrijdagochtend en als het niet beter gaat laat ik de dierenarts ze even onderzoeken. Een bloedtest lijkt me niet verkeerd inderdaad.

Bedankt weer voor de tips!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door ErikPhilippus »

MaantJee94 schreef:De fokker zei vorige week notabene tegen me "een voedselallergie bestaat niet bij dieren"...
Huh?

Heeft de fokker de gewichten bijgehouden de eerste weken na de geboorte? Dus heb je een grafiek zoals deze:

Afbeelding

Groetjes,
Erik
Plaats reactie