Welke beslissing moet ik nemen?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Pip1981
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jun 2017 08:04

Welke beslissing moet ik nemen?

Bericht door Pip1981 »

Hoi allemaal,

Ik weet het allemaal even niet meer, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Ik heb een poes van 14 oud. Ze heeft al heel veel mee gemaakt in haar leven, ik heb haar nu 10 jaar.
voor een aantal jaar geleden heeft ze blaasgruis, hier voor heeft ze een tijd op apart voor gestaan, ik overigens altijd Hill's. En jaar later had ze bloed aan een tepel zitten, dus opnieuw naar de dierenarts, daar kwamen ze er al snel achter dat het kanker was, dus haar hele melkbar is er uit gehaald, dat ze haar open maakte zijn ze behoorlijk geschrokken wat ze daar tegen kwamen, de operatie is verder goed gegaan en ze knapte goed op, dit is nu 1,5 jaar geleden(er zijn foto's gemaakt van haar longen en die waren schoon). begin dit jaar viel me op dat ze opeens heel veel begon te drinken op nieuw terug naar de dierenarts, bloed laten prikken en hier kwam uit dat haar nieren nog maar voor 25 a 30% werkte, ze is op apart nier voeding komen te staan. Het ging super met haar. Tot een week geleden, ze stopte opeens met eten is 300 gram afgevallen (ze weegt nu nog 2,6 kilo het is maar een klein poesje) het enige wat ze nu nog mondjes maat wil eten zijn snoepjes maar dit gaat ook moeizaam. (het is een hele moeilijke eter) Ben natuurlijk met haar naar de dierenarts geweest daar heeft ze een lang werkende antibiotica ingespoten gekregen, en ze heeft ook iets ingespoten gekregen dat haar eetlust moet opwekken, helaas heeft die eetlust opwekker niet echt invloed. ze had ook bloed bij haar urine, dit is inmiddels al wel weer over. Maar voor de rest zie ik geen verbetering. ze heeft inmiddels al 6 dagen geen ontlasting gehad. Heb de dierenarts alweer gebeld ivm dat ze al 6 dagen geen ontlasting heeft gehad, er werd gezegd als er bijna niks in gaat komt er ook niks uit. Gisteren, heeft ze overgegeven 1x daar zat een snoepje in en voor de rest was het gal.
Ze slaapt heel veel, ze loopt wel wat verdwaald in het rond, het lijkt er op dat ze ook doof is geworden.

Tja en nu ik vind het zo lastig waar doe je goed aan en waar niet, is dit een langzame dood, ben ik nu aan het poesje plagen!

hebben jullie hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Welke beslissing moet ik nemen?

Bericht door Dinky »

Met nierfalen en moeilijk eten is hier op het forum wel ervaring aanwezig. Het meest uitgebreide topic hierover is deze: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=21258

Heb je de bloeduitslagen zelf ook op papier gekregen zodat je weet hoe hoog de waardes zijn?
Over de waardes bestaat dit topic: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980

Een vochtinfuus zou mogelijk kunnen helpen om haar er doorheen te slepen. Daarnaast kan je denken aan spuitjevoeren van natvoer om op die manier eten en vocht er in te krijgen.

Ik heb persoonlijk geen ervaring maar lees al wel een flinke tijd mee, ook in de topics van de nierpatientjes en moeilijk eten en moeizame ontlasting kom ik daar regelmatig tegen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Pip1981
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jun 2017 08:04

Re: Welke beslissing moet ik nemen?

Bericht door Pip1981 »

Bedankt voor je reactie. ga het topic even door lezen.
Ga vanmiddag met haar weer naar de dierenarts.
Gelukkig is de zelfde dierenarts aanwezig als van de week.
Hij had toen al weinig hoop dus heel hard duimen
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welke beslissing moet ik nemen?

Bericht door Rik »

Dan heeft ze dus ook al een week slecht (tot bijna niets) gegeten...? Dan denk ik dat je er nu echt iets in moet krijgen. Eet ze wel gewoon voer (dus niet nierdieet)? Het liefst natvoer. Want dan zou ik dat in ieder geval even geven. Je zou er eventueel ipakitine doorheen kunnen doen. Maar ze MOET eten. Dat is het meest belangrijke.

Als ze echt niet eet en je krijgt haar met eetlustopwekkers ook niet aan het eten, dan zou je inderdaad de moeilijke beslissing moeten nemen.

Als je haar nog wel aan het eten krijgt dan is er nog hoop. Dan zat ze in de gebruikelijke dip die wij baasjes van nierpatiëntjes maar al te goed kennen.

Verdwaald in het rond lopen kan ook betekenen dat ze blind begint te worden. Dat was Bowy ook bijna. Die had met de nierproblemen ook hele hoge bloeddruk (waar ze ook medicijnen voor kreeg). En te hoge bloeddruk kan weer blindheid veroorzaken.

Bowy was ook een kleine poes en woog op het laatst 2,0 kg. Ze was toen nét 20 geworden (na op 18 jaar de nierfaal-diagnose gekregen te hebben). Maar ze was de laatste 6 maanden ook sterk afgevallen en ging op een gegeven moment in eetstaking. Dat had ze daarvoor ook wel eens gedaan maar dan was het wisselen van nierdieet-merk voldoende om haar weer aan het eten te krijgen. Maar op het laatst wilde ze zelfs haar favorieten koolvis (wat ze nooit meer kreeg) niet meer eten. Toen was het voor haar genoeg.

Ik hoop dat je je poes er nog een beetje bovenop kunt helpen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Pip1981
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jun 2017 08:04

Re: Welke beslissing moet ik nemen?

Bericht door Pip1981 »

Rik:

Het is echt een hele moeilijke eter toen ze nog gezond was wou ze ook alleen haar hill's brokjes hebben, heb toen ook wel eens geprobeerd of ze tonijn of zalf wou, maar echt van dat alles niks, of het is een heeeeel klein mini hapje en dan stopt ze weer snel.
heb nu ook alweer van alles geprobeerd zalm tonijn maar nee ze wil het nog steeds niet hebben.
ik ben geen whiskas fan eigenlijk helemaal tegen maar onder het mom beter iets als niets toen van de sticks gekocht, daar heeft ze er wel 2 van op over 4 dagen dus tja dat is eigenlijk niks, gister avond heeft ze over gegeven en kwam er een stukje stick uit die ze daar voor net had gehad en een boel gal. vanaf die tijd wil ze niks meer eten, heb nog kattenmelk geprobeerd maar ook dat wil ze niet hebben.

vanmiddag afwachten wat de dierenarts zegt!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Welke beslissing moet ik nemen?

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ik (en ook anderen hier) hebben daar maar al te veel ervaring mee...

Eigenlijk heeft ze al te lang niet gegeten, want van een lege maag wordt een poes misselijk, en dan kom je in een vicieuze cirkel. Dit zal je zo snel mogelijk moeten doorbreken - zoals Rik zegt, met haar favoriete normaal natvoer (eventueel met wat Ipakitine er doorheen), eventueel verdunnen en met een spuitje voeren. En net als Rik, vermoed ik dat er sprake is van een (veel) te hoge bloeddruk - daar krijgt ze o.a. hoofdpijn van, met mogelijk een eetstaking als gevolg.

Verder zou ik meteen een onderhuids vochtinfuus geven, dat kan de DA assistente eventueel ook doen (ik doe het zelf). Een alternatief voor vochtinfuus is zelf een stukje koolvis (uit de diepvries) koken, en het afgekoelde kookvocht geven. Zoveel mogelijk vocht erin krijgen is nu cruciaal! Desnoods met een spuitje.

Ik vermoed dat er een injectie Cerenia is gegeven. Die behandeling zou ik dan wel doorzetten met iedere dag een pilletje Cerenia tegen de misselijkheid/braken. Hier werkt Mirtazipine trouwens als een speer: als Dalí in een dipje zit, krijg ik hem in de meeste gevallen binnen no time aan het eten met 1/8 Mirtazipine. Je kunt een recept hiervoor halen bij de DA, en het vervolgens ophalen bij de apotheek.

Ik begrijp niet helemaal waar de antibiotica voor is geweest? Er zat bloed bij de urine, heeft het daarmee te maken? Dat is maar zelden bacteriologisch, dus ik vermoed zelf dat ze heeft zitten persen op een lege blaas. Zit ze vaak op de bak, en komt er dan niks?

En 6 dagen geen ontlasting: het is natuurlijk wel waar dat als er niks ingaat, er ook niets uitgaat - maar ik zou toch wel voor de zekerheid willen weten of er misschien sprake is van obstipatie. Dat is wel te voelen in de buik, dan zijn de darmen vol (voelen ze een beetje aan als een stevig worstje).

Succes!
Erik
Pip1981
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jun 2017 08:04

Re: Welke beslissing moet ik nemen?

Bericht door Pip1981 »

Gelukkig drinkt ze wel heeeel goed, ze plast ook heel goed, geen bloed meer.
ze plast voor de rest normaal, nou ja wat je normaal noemt natuurlijk in haar toestand maar daar weten jullie ook alles vanaf. er zit geen bloed meer bij haar urine.

ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt voor de reacties!!!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Welke beslissing moet ik nemen?

Bericht door ErikPhilippus »

Pip1981 schreef:Gelukkig drinkt ze wel heeeel goed, ze plast ook heel goed, geen bloed meer.
Oh, gelukkig - dat is heel belangrijk. Als ze zo goed drinkt, zou je die koolvis kunnen proberen: stuk diepvries koolvis in ruim water een paar minuten laten koken, beetje prakken zodat er ook wat kleine stukjes vis in het kookvocht komt, afkoelen en kijken of het naar binnen gaat.
Pip1981
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jun 2017 08:04

Re: Welke beslissing moet ik nemen?

Bericht door Pip1981 »

Hoi Allemaal,

Helaas heb ik vanmiddag afscheid moeten nemen van Minoes, of hoe ik haar vaak noemde Juffrouw Minoes. Ze is heel vredig ingeslapen het ging echt heel snel.
Ik heb haar daarna naar het crematorium gebracht, en kan haar over een paar dagen weer ophalen, ik heb een glazen ketting hanger besteld met haar as er in. en de rest van het as ga ik een boom op planten.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welke beslissing moet ik nemen?

Bericht door Rik »

Ach, wat verdrietig. Zoals je al zei heeft ze veel meegemaakt en nu ze zo afgevallen was, verzwakt en dan ook de niertjes nog, ja, dan zal haar lichaampje op zijn geweest. Fijn dat ze vredig is gegaan en ik hoop dat je daar wat berusting in kunt vinden.

Heel veel sterkte.

Rust zacht Minoes.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Welke beslissing moet ik nemen?

Bericht door ErikPhilippus »

Spijtig te horen dat het niet is gelukt om Minous uit het dal te halen - ik had ook al bange vermoedens.
Sterkte in deze verdrietige tijd!

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
Marex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2015 21:21

Re: Welke beslissing moet ik nemen?

Bericht door Marex »

Sterkte met het verlies van Minous!
Boris en Roosje: met een beessie om je heen ben je nooit alleen.
Lopke

Re: Welke beslissing moet ik nemen?

Bericht door Lopke »

Sterkte met het verlies....
Juffrouw Minou, rust zacht.....
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Welke beslissing moet ik nemen?

Bericht door Anne »

wat sneu zeg
Heel veel sterkte met dit verlies

rust zacht Minous
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie