Oud besje, snotterig.

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
RenevW
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2017 18:20

Oud besje, snotterig.

Bericht door RenevW »

Hallo allemaal, dit is mijn eerste keer hier.

Wij hebben een oud beestje, zowat 19 jaar nu. Ze loopt wat houterig, springen gaat moeizaam etc maar ze is heel tevreden, met aandacht van het hele gezin. Ondertussen wel stokdoof, maar dat werkt positief uit in een druk gezin ;-)

Maar ze heeft al wel lang een rochelende ademhaling en begint ook steeds meer te niezen. Ik heb begrepen dat dit redelijk normaal is bij oude katten (?) Op het moment spat het snot om haar heen en komt er ook geregeld snot uit een van haar ogen.

Ik ben niet zo van het medicinaliseren, ze heeft zogezegd de leeftijd voor een voltooid leven. Waar ik wel beducht voor ben is dat ze pijn/stress gaat krijgen.

Zolang ze tevreden lijkt ben ik niet van om allerhande testen uit te laten voeren door de dierenarts, met bijbehorende stress. Maar ik zou het heel vervelend vinden als nadien zou blijken dat er eenvoudige middeltjes voor verlichting zijn.
Heeft iemand nog tips, moet ik nog ergens op letten?

Bedankt en groet, René
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Oud besje, snotterig.

Bericht door ErikPhilippus »

Beste René,

Mijn eerste gedachte: luchtweg compositum, van groene os.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oud besje, snotterig.

Bericht door Dinky »

Ik snap je redenering dat je haar niet meer wilt onderwerpen aan tig onderzoeken en behandelingen.

Is de vloeistof uit haar neus helder/doorzichtig of is het eerder wittig/gelig?
Wanneer het wittig/gelig is dan zou ik denken dat er een ontsteking zit en zou ik een ab-kuurtje bij de da halen om haar er doorheen te helpen. Bij mijn loulou* heeft de da haar alleen gezien met haar snotneus en kreeg ik geen verdere onderzoeken voordat er ab werd gegeven ;-) zeker ook omdat je het ook hebt over snot uit de ogen...

Je zou ook altijd met de da kunnen bellen om zijn opinie te horen op basis van je verhaal.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Oud besje, snotterig.

Bericht door Cerna »

Ik zeg ook Luchtwegcompositum.

Ik gebruik het al twee jaar en zelfs mijn chronische snotteraar is hierdoor snottervrij geworden. Ik moet het echter wel blijven geven want anders begint ze weer.
Twee keer daags 5 druppeltjes doen wonderen.

Omdat 5 druppeltjes lastig te geven zijn, gebruik ik een 2,5 ml spuitje, trek het spuitgedeelte eruit, duw mijn vinger op de opening van het spuitje en druppel zo'n 8 druppeltjes (er gaat wat vloeistof verloren op deze manier) in het spuitje. Daarna het spuitgedeelte weer heel voorzichtig in het spuitje wurmen en zodra de spuit dicht is, omdraaien en vinger van het gaatje. Pas daarna kun je het spuitgedeelte voorzichtig naar onderen drukken zodat er geen lucht bijkomt.

Zou het echt proberen want voortdurend benauwd is niet fijn voor de kat en je loopt risico op longontsteking bij zo'n oudje.
RenevW
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2017 18:20

Re: Oud besje, snotterig.

Bericht door RenevW »

Dank je Erik, en Cerna, ik zal het eens proberen. Dinky, het is spugerig, niet zoals pus.

Ik kwam nog iets tegen op het forum over een inhalator, iets dergelijks hebben we zelfs nog liggen van onze jongste zoon, die astmatisch was als peuter. Ik zag dat zelfs het zelfde middel wordt gebruikt (salbutamol). Is dat nog een idee?

Groet, René
Lopke

Re: Oud besje, snotterig.

Bericht door Lopke »

Zelf ben ik van de lijn die Puur heet, ze hebben enorm veel verschillende natuurlijke middelen voor veel aandoeningen.
Voor onze hond gebruiken we luchtwegkruiden, het is een enorme verpakking, normaal voor paarden.
Maar goed zo zal er ook wel wat voor katten zijn.

We gebruiken ook puur oor, voor de oortjes en oren, puur jeuk, als de hond weer last heeft van allergie. Dus ik raad je aan, ga er eens kijken.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oud besje, snotterig.

Bericht door Dinky »

Wanneer het niet pusserig is dan zou ik ook voor de luchtwegcompositum gaan.

Inhalator zou ik doen wanneer je het idee hebt dat ze benauwd is en alleen in overleg met de da in verband met de dosering.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
RenevW
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2017 18:20

Re: Oud besje, snotterig.

Bericht door RenevW »

Dank je Mirjam, het spul is in bestelling.

Gr. René
RenevW
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2017 18:20

Re: Oud besje, snotterig.

Bericht door RenevW »

dag allemaal, even een update.

Het is tot rust gekomen. Charlie niest nog wel af en toe, maar het snotterige verdween na een paar weken, en ze zit ook weer wat beter in haar vacht. Ik kam haar wel af en toe, maar na een paar halen op de verkeerde plek (en dat zijn er nogal wat) begint ze te blazen, en dat gaat al snel over in een hoestbui. Beetje sneu.

Maar goed, gewoonlijk is ze heel tevreden, en mogen we ons gelukkig prijzen als ik de verhalen hier zo lees... Of de luchtweg compositum veel toevoegt weet ik niet, maar de fles is nog lang niet leeg dus gaan we er mee door. Misschien onderbreken we het een keer een tijdje, kijken hoe daar dan op reageert.

Bedankt allemaal, groet,
René
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oud besje, snotterig.

Bericht door Dinky »

Wat fijn om te lezen dat het nu zo'n stuk beter gaat :-)
Dankjewel voor de update en hopelijk mag ze nog een mooie poos lekker bij jullie rondlopen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lopke

Re: Oud besje, snotterig.

Bericht door Lopke »

Super zeg!
Dat Charlie maar lekker nog snotvrij rondloopt
Plaats reactie