Arme oude opa, wilt hij nog meer eten?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
OpaKruimel
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2017 19:42

Arme oude opa, wilt hij nog meer eten?

Bericht door OpaKruimel »

Lieve allemaal,

Ik ben een kattenliefhebster van 22 jaar, samen met mijn Opa kat, Opa Kruimel woon ik in Utrecht. Kruimel is een vaste patiënt van de dierenarts, in zijn slechte periodes heb ik dagelijks contact. Maar advies van mensen met ervaring of gewoon eens vanuit een ander oogpunt gezien kan nooit kwaad.
Ik heb Kruimel uit het asiel gehaald toen hij 12 was, geschatte leeftijd. Nu zou hij ongeveer 14 zijn. Hij is een ontzettend lieve knuffelkat, ligt het liefst de hele dag op schoot en kan eigenlijk geen uur alleen zijn.
Medisch gezien... Wat we van hem weten door bloedonderzoeken is dat hij een verhoogde schildklier waarde en een verhoogde nierwaarde. Ik heb niet veel verstand van bloedwaarden en organen, maar ik heb me door de dierenarts laten vertellen dat dit niet goed samengaat. Het is dus nu een kwestie van medicatie geven voor de schildklier (op dit moment geven we 7,5 felimazole per dag) in de hoop dat er een evenwicht wordt gevonden tussen schilklier en nieren. Dit is denk ik zijn grootste probleem. Nu is hij ook nog eens dement, waarschijnlijk. Hij mag dus niet naar buiten, want hij gaat gewoon staan mauwen voor elke deur die er een beetje op lijkt.
Oh en daarbij stopte hij een paar maanden geleden compleet met eten, een week lang bijna niks totdat we hem loxicom gaven. We hebben dit een paar keer geprobeerd af te bouwen, helaas zonder succes. Dit hoort dus ook bij zijn dagelijkse medicatie.
De laatste tijd heeft hij ontzettend veel honger terwijl hij permanent brokjes heeft staan. Hij bedelt echt om gek van te worden, hij "frrrt" als je oogcontact maakt, trekt sprintjes en staat te mauwen, loopt over je heen enz. Dat al vanaf 16:00uur smiddag en weer om 04:00uur 'sochtends terwijl hij pas om 20:00 en 08:00 eten krijgt normaal gesproken.
Meer eten geven is volgens mij geen optie, wat denken jullie daarover? Ik geef hem nu 1 zakje natvoer om 08:00 en een zakje natvoer om 20:00. Verder heeft hij dus permanent brokjes en uiteraard vers water staan.
Ik vind het zielig om hem geen eten te geven, omdat hij al zo mager is door jarenlange schilklierproblemen, maar als hij echt honger zou hebben dan zou hij brokjes gaan eten, toch? Daarbij heb ik hem wel eens geprobeerd een derde zakje te geven, maar die kotst meneer even later dan gewoon weer uit.

Misschien hebben jullie hier iets zinnig over te zeggen.. Ik word zo langzamerhand een beetje wanhopig van een mauwende kat een paar uur lang....

Sorry voor mijn lange bericht!
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Arme oude opa, wilt hij nog meer eten?

Bericht door Kurgel »

Ik geloof dat erik met gaudi goede effecten had met het geven van cholodin tegen mauwen en verwardheid? Zou moeten werken bij oudere, mogelijk dementerende katten.
Hier bij Luna is het dan geen dementie/verwardheid maar gewoon vragen om aandacht en teken dat ze onrustig is en wil aangeven dat ze even niet goed in haar vel zit. Balkt ze in de nacht het huis bij elkaar... Dan wil ze het anders maar kan aan mij moeilijk duidelijk maken wat dat dan is. Had ik rond veranderingen als bv de verhuizing en nu met nieuw kitten in huis ook weer. Zakte meestal na verloop van tijd als ze gewend was aan andere situatie/verandering van routine. Want katten zijn ontzettende gewoonte dieren.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Arme oude opa, wilt hij nog meer eten?

Bericht door Kurgel »

Ik geloof dat erik met gaudi goede effecten had met het geven van cholodin tegen mauwen en verwardheid? Zou moeten werken bij oudere, mogelijk dementerende katten.
Hier bij Luna is het dan geen dementie/verwardheid maar gewoon vragen om aandacht en teken dat ze onrustig is en wil aangeven dat ze even niet goed in haar vel zit. Balkt ze in de nacht het huis bij elkaar... Dan wil ze het anders maar kan aan mij moeilijk duidelijk maken wat dat dan is. Had ik rond veranderingen als bv de verhuizing en nu met nieuw kitten in huis ook weer. Zakte meestal na verloop van tijd als ze gewend was aan andere situatie/verandering van routine. Want katten zijn ontzettende gewoonte dieren.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Arme oude opa, wilt hij nog meer eten?

Bericht door ErikPhilippus »

Lastig probleem dat continue gemekker, gebalk en gemiauw - niet op de laatste plaats voor het baasje....
Het is ook zo lastig om te bepalen wat de reden is. Als er niets te vinden is (ik neem aan dat Kruimel goed is onderzocht), dan blijft uiteindelijk het etiket 'dementie' over.

Ik begrijp dat er sprake is van verhoogde schildklier en verminderde nierfunctie. Die twee gaan inderdaad niet goed samen. De eetstaking kan het gevolg zijn van nierfalen, doordat de nieren niet alle ureum kunnen uitscheiden, wordt de kat misselijk. Wat ik niet begrijp, is dat daarvoor Loxicom is gegeven. Dat is een pijnstiller/ontstekingsremmer, en bovendien van een soort die je niet aan nierpatienten moet geven.

Ik heb destijds eetstakingen bij nierpatient Dalí overwonnen door intensief spoelen door middel van onderhuids infuus, anti-misselijkheid medicatie, en om de 2 dagen een kleine dosis Mirtazipine om de eetlust op te wekken.

Je geeft Kruimel dus 2 x 85 g natvoer per dag - dat zou voldoende moeten zijn, aangenomen dat Kruimel zo'n 4 à 5 kg weegt. Wat geef je trouwens voor natvoer? Brokjes worden niet gegeten, misschien loont het de moeite om te zoeken naar brokjes die wel lekker worden gevonden. Hier eet Dalí met smaak nierbrokjes van Sanimed - maar eigenlijk alleen als hij bij me zit en ik ze voor 'm neerleg; uit een bakje vindt hij het opeens een stuk minder.... Tja, blijven onnavolgbare beestjes soms....

Dalí is goed bij stem, maar zijn broer Gaudí is nog een stuk erger: soms denk je dat er een ezel op de gang staat. Maar gelukkig doet hij dat incidenteel - soms uit ongenoegen, maar meestal weet ik niet waarom. Op verdenking van dementie (ze zijn 15 jaar oud) heb ik 'm inderdaad wel eens een kuurtje Cholodin gegeven, en ik heb de indruk dat het wel helpt, maar ik ben daar niet juichend over.

Wat je zou kunnen overwegen, is eens kijken of een kuurtje Zylkène effect heeft: dat is een geruststellend middel op natuurlijke basis. Want misschien raakt Kruimel een beetje in paniek als hij alleen wordt gelaten? In deze context zou je ook kunnen denken aan CBD olie.

Ik blijf een beetje haken aan die Loxicom... Is er soms sprake van gewrichtsontstekingen ofzo? Wat is de indicatie geweest? Heeft dat wellicht iets te maken met het klagen? Want als hij van Loxicom weer is gaan eten, dan was pijn dus de reden om niet meer te gaan eten. Dus ik heb zo'n vermoeden dat op dit punt meer informatie en mogelijk een remedie te vinden is. En ik zou je sterk in overweging geven om als een ontstekingsremmer noodzakelijk zou zijn, je overstapt naar een meer nier-vriendelijke NSAID, zoals Onsior. Of als het alleen pijnstilling is, zou je een opiaat zoals Buprecare kunnen overwegen.

En ik zou je ook oordoppen aanraden ;-).

Succes!
Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Arme oude opa, wilt hij nog meer eten?

Bericht door Rik »

Plus dat Loxicom tot de Meloxicam (Metacam) familie thuis hoort. Dat mag eigenlijk niet aan nierpatiëntjes gegeven worden. Dus dat zou ik voor een kat met verhoogde schildklier en nierwaarde afraden.

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... pensie-kat
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Arme oude opa, wilt hij nog meer eten?

Bericht door Featherr »

Ik lees veel goede verhalen over animocalm. Even opgezocht en dit staat er: De ingrediënten zorgen onder andere voor meer ontspanning en rust. Het is in te zetten bij katten met chronische stress, maar bijvoorbeeld ook voor oudere katten die de eerste tekenen van dementie tonen zoals nachtelijk miauwen.

http://www.cbdvoorhonden.nl/product/ami ... or-katten/
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Plaats reactie