AIHA

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
CandyCat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jul 2016 20:45

AIHA

Bericht door CandyCat »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, tenminste: ik heb hier de afgelopen weken veel gelezen maar heb nu een vraag, dus een account aangemaakt.

2,5 week geleden op vrijdag besloot ik met mijn poes Guppy van net 1 jaar naar de da te gaan, omdat ze sinds een aantal dagen steeds op koele plekken ging liggen. Echt gekke plekken, zoals de inductieplaat, de wcbril en in het lege bad. Dat kende ik van een vorige kat met schildklierproblemen... Bovendien had ze een raar eczeem-achtig plekje onder haar kin en vond ik haar wat dunnetjes. Ze at ook wat minder dan eerder.

De da mat een klein beetje verhoging maar vond haar ook een beetje bleek, en stelde voor een uitgebreid bloedonderzoek te doen. Prima. Bij het prikken merkte ze op dat ze het bloed erg waterig vond.

Een uurtje later belde ze me op: ze hadden het bloed gecentrifugeerd en waren flink geschrokken: er zaten maar 6% rode bloedcellen in en het plasma was gelig. Aan mij de keus: gelijk naar Utrecht voor bloedtransfusie of eerst kijken wat er met Prednisolon bereikt kon worden. Ik koos voor het laatste. Zelfde dag nog antibiotica en Prednisolon gehaald en starten maar. Ook werd er gelijk getest op leukemie en kattenaids, dat was het gelukkig niet.

Ik was me natuurlijk rot geschrokken en hield Guppy binnen en in de gaten. Volgens de da was 6% eigenlijk niet genoeg om te leven. Maar ik had een kat die gewoon de trap op en af rende, goed at, goed poepte/plaste, kortom waar weinig mee mis leek te zijn. Ik twijfelde eigenlijk aan de da...

Dinsdags ging ik terug om weer te laten prikken, de da was opgelucht dat Gup nog leefde. Nu kwam het uit op 8% en was het plasma helder zoals het hoort. Oordeel: waarschijnlijk AIHA, al heel lang gaande waardoor het lichaam zich heeft aangepast aan de kleine hoeveelheid rode bloedcellen. Ze was sinds die vrijdag 2 ons aangekomen, eet als een bootwerker :) Ze mocht van de da ook gewoon buiten, kennelijk zou ze toch niet zomaar omvallen.

Ik heb 10 dagen antibiotica gegeven en dus ook Prednisolon (1x 2,5 mg per dag). Vandaag waren we twee weken verder en zijn we weer gaan prikken. Ze zit nu op 24%, wat de da fantastisch vond (en ik ook) en was weer twee ons aangekomen. De verwachting is dat ze over twee weken weer op een normale waarde zit (35-45%) en dat we dan de medicijnen kunnen gaan afbouwen.

Na dit ellenlange verhaal (sorry) mijn vraag: wie heeft een soortgelijke ervaring en hoe is het nu met die poes/kat? Nog steeds medicijnen? Terugval gehad? Schade aan organen opgelopen? Gewoon overgegaan en nooit meer last van gehad? Overleden?

Alvast bedankt voor je reactie!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: AIHA

Bericht door Dinky »

Geen ervaring, moest zelfs opzoeken wat aiha was ;-)
Kwam wel deze link tegen http://gezondheid.noorseboskatten.net/b ... r/AIHA.htm
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: AIHA

Bericht door tacuma »

Onze Siamees Noah heeft het ook gehad, toen hij 11 was. Meteen ter geruststelling: hij heeft het overleefd, en heeft nu geen medicijnen meer nodig. Hij voelde zich niet zo lekker, en toen ik zag dat zijn urine rood was, ben ik direct naar de dierenarts gegaan. Die heeft een urine- en bloedonderzoek gedaan, en de diagnose AIHA gesteld -ik had er nog nooit van gehoord. Het blijkt bij Siamezen vaker voor te komen. Noah kreeg ook antibiotica (10 dagen), en prednoral voor vier weken, waarbij de dosering steeds verminderd werd. Na die vier weken zou hij zonder de medicijnen kunnen, maar tot mijn grote schrik plaste hij ineens weer rood. Onmiddellijk weer contact opgenomen met de da, en moest nog twee weken doorgaan met de prednoral, ook weer afbouwend. Daarna was hij weer helemaal de oude, al hou ik natuurlijk zijn plasjes goed in de gaten. Hij plast graag op een afwasteiltje zonder iets erin, dus ik heb speciaal een witte gekocht, zodat ik precies kan zien wat voor kleur zijn urine heeft. Er zijn trouwens twee varianten AIHA, chronisch en acuut, en Noah had de acute variant. Tegelijk met Noah was er nog een Siamees bij de dierenartspraktijk, die het ook had. Achteraf hoorde ik dat hij het niet overleefd had -het dier was pas twee jaar oud. Maar het feit dat jouw Guppy ook zo goed op de behandeling reageert, is een heel goed (voor)teken!
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
CandyCat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jul 2016 20:45

Re: AIHA

Bericht door CandyCat »

Ik realiseer me nu dat ik niet helemaal duidelijk was over AIHA: het is een aandoening waarbij het lichaam de eigen rode bloedcellen afbreekt, eigenlijk dus een foute afweerreactie. Het afbraakproduct zorgt voor gelig bloedplasma. Symptomen zijn bloedarmoede, bleke oogranden/tandvlees/neusleertje, soms rode urine. Dat laatste heeft Guppy niet.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: AIHA

Bericht door tacuma »

Bij AIHA werkt de lever niet naar behoren: bilirubine wordt niet of slecht opgenomen uit het bloed, waardoor het weer uitgeplast wordt; dat veroorzaakt de rode urine. Verder is het tandvlees heel licht van kleur, en is aan de binnenkant van de oortjes een geelverkleuring waar te nemen. Een specifieke vorm van bloedarmoede dus.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
CandyCat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jul 2016 20:45

Re: AIHA

Bericht door CandyCat »

Hoi Panther,

Rode urine heeft Guppy niet (gehad). Ze plast nog dagelijks op de bak, ondanks dat ze buiten komt, en ik gebruik van die hele witte korrels van CatSan Hygiene Plus, dus dat zou opgevallen zijn.

Het is wel mijn plan om als Gup er weer bovenop is qua bloedarmoede, toch een groot bloedonderzoek te laten doen om te zien of alles (nog) wel naar behoren werkt. Het vermoeden van de da is dat ze heel lang een sluimerende ontsteking heeft gehad, en dat haar afweersysteem op tilt is geslagen en de eigen rode bloedcellen aanvalt. Door nu de antibiotica (tegen de mogelijke ontsteking) en Prednisolon te geven, zou er een soor 'reset' van het afweersysteem moeten plaatsvinden.

Maar echt zeker weten of er sprake was van een ontsteking kan niet.
CandyCat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jul 2016 20:45

Re: AIHA

Bericht door CandyCat »

Even een update voor eventuele belangstellenden: vandaag weer naar de da geweest voor een bloedonderzoek, Guppy zit nu op 32% rode bloedcellen. Gaat dus de goede kant op, mijn da zegt tevreden te zijn als ze boven de 35% zit. Nu nog twee weken dezelfde dosering prednisolon (2,5 mg) daarna twee weken halve dosering en dan weer het bloed bekijken. Ze was ook weer 1,5 ons aangekomen.
Qua gedrag merken we wel dat ze nu meer energie heeft, ze gaat langer en verder van huis.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: AIHA

Bericht door Dinky »

Dat klinkt alsof het meest kritieke achter de rug is :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sarah_H
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 sep 2016 11:46

Re: AIHA

Bericht door Sarah_H »

Drie jaar terug hebben we een kat gehad met AIHA. Deze heeft het helaas niet overleefd. Hij is 14 dagen bij de dierenarts gebleven en omdat hij "stabiel" bleef mocht hij terug mee naar huis zodat wij de zorg konden overnemen. Helaas kreeg hij een paar dagen later een interne bloeding en was het over en uit. Hij maakte in tegenstelling tot Guppy geen nieuwe rode bloedcellen aan. Van zodra hij op een kast wou springen, wat niet lukte, lag hij plat op de grond te snakken naar adem.
Just010
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2016 17:38

Re: AIHA

Bericht door Just010 »

Goede middag, via google kwam ik op deze pagina terecht. Allereerst wat geweldig dat ze weer zo erg oogeknapt is, hoe is het nu met haar.

Sinds gisteren weten wij ook dat onze Maine Coon lijd aan AIHA. Zijn rode bloedplaatjes zitten op iets minder dan 12%. Ook onze jip is nog "vrij" actief. Hij speelt nog met onze andere coon en eet goed en alles. De DA heeft hem op een stootkuur prednisol gezet van 10mg per dag. Dit wil zij gaan afbouwen als hij wat opknapt. Jij vertelde dat je er ook antibiotica bij had. Wat was daar precies de reden van?

Wat is jou ervaring met AIHA en wat waren de symptomen voor, tijdens en na de prednison?

Sorry als ik je veel vragen stel. Wij zitten nu in de periode waar jij denk ik ten tijde van schrijven in zat. Wij zijn nog totale leken en horen graag jouw verhaal!

Alvast bedankt!!
CandyCat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jul 2016 20:45

Re: AIHA

Bericht door CandyCat »

En weer even een update over Guppy.

Sinds de vorige keer dat ik hier schreef (juli) zijn we regelmatig op controle geweest bij de dierenarts. Dit om uit te vinden of en zo ja hoeveel prednisolon Gupje nodig heeft om goede aantallen rode bloedcellen te houden.

Inmiddels zit ze al een aantal maanden op een dosering van de ene dag 2,5 mg en de andere dag 1,25 mg prednisolon. Hiermee blijft haar percentage rode bloedcellen netjes op 40%. Ze is wel flink aangekomen, weegt nu 3,7 kg en dat was in juni nog maar 2 kg :lol: Ze krijgt niet veel eten: 's morgens 30 gram Prins Indoor brokjes, 's avonds een zakje vlees (Felix of Whiskas) en de medicijnen in een schijfje EasyPill. Dat is alles. Omdat ze nog steeds aankomt worden de brokjes nu verminderd naar 25 gram per dag.

Maar ze doet het dus nog steeds prima. Ze hoeft nu pas weer over zes maanden op controle, als het al die tijd nog steeds goed gaat proberen we de medicijnen nog iets af te bouwen. Maar ze zal waarschijnlijk nooit zonder kunnen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: AIHA

Bericht door nellebel »

Gewicht komt door de prednison. Ze moet ook niet te weinig eten vanwege de voedingsstoffen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
CandyCat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jul 2016 20:45

Re: AIHA

Bericht door CandyCat »

Maar waar komt dat gewicht dan vandaan? Is het dan vocht dat ze vasthoudt of zo? Ik had alleen begrepen dat ze van Prednison meer hongergevoel krijgt en dus meer gaat eten als het voorhanden is (en dat was ook zo). Dus moest de rem erop. Ze is een kleine poes, die aan het begin van dit AIHA-avontuur (vorige zomer) 2 kg woog en toen wel aan de magere kant was. Maar nu weegt ze 3,7 kg en wordt ze echt een beetje bol. Kan het dan zo zijn dat ze te bol is maar toch te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt? Ik ben hier best onzeker over, ook omdat de ene da in de praktijk haar te dik vindt de ander juist blij is dat ze dit gewicht nu heeft. En ik heb met eerdere katten altijd onbeperkt brokjes gegeven zonder op te letten hoeveel ze daar nu eigenlijk van eten, dus heb ook niet echt een idee wat normaal is. Op het pak staat 50-60 gram per dag, maar dat gaat er van uit dat ik geen vlees bij geef en dat doe ik dus wel.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: AIHA

Bericht door nellebel »

Volgens mij is het enerzijds eetlust maar ook zeker vocht vast houden. Bij mensen kun je het vaak zien aan hun bolle toet. Wij noemen het op het werk ook prednison koppies. Op zich is het toch alleen maar fijn dat ze wat extra vlees op de botjes krijgt. Kan ze ook wat meer hebben. Misschien toch eens bijhouden wat ze eet. Ik heb ook onbeperkt staan maar hou wel bij dat ik niet meer als 1 vol bakje per dag geef. Als ze erg gulzig zijn verdeel ik het wat meer over de dag
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: AIHA

Bericht door Anne »

Wat fijn dat het zo goed gaat met Guppy :-P Hopelijk mag je nog lang van haar genieten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie