Lusteloze kat

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Lusteloze kat

Bericht door Dani_84 »

Hoi allemaal,

Mijn 3 jarige kat Big is sinds vrijdagavond erg lusteloos en minder gaan eten. Ik ben uiteraard ook al met hem bij de DA geweest. Ik ben op zoek naar ervaringen, tips etc. Ik zal hieronder zo goed mogelijk verslag doen van de afgelopen dagen.

Vrijdag ben ik zelf de hele dag niet thuis geweest. 's Ochtends heeft hij goed gegeten. 's Avonds heeft mijn vriend hem eten gegeven en is toen zelf ook weggegaan. Hij vond hem wat sloompjes, begreep ik later. Niet alarmerend genoeg om mij waarschuwen. Ik kom 's Avonds laat thuis als iedereen al op bed ligt. Big ligt vaker bij ons een hele nacht op bed, dus ik merk niets aan hem.

Zaterdagochtend eet hij wel, maar met erg lange tanden. Het valt mij op hoe lusteloos hij is en zijn vacht is minder verzorgd. Hij slaapt continu en als hij loopt doet hij dat in slow motion. 's Avonds laat hij de helft van zijn eten staan en besluiten we om morgen (zondag) de dierenarts te bellen.

Hij slaapt weer de hele nacht bij ons op bed en loopt de volgende ochtend wel zelf de trap af en springt in een keer op de grote tafel om op een van zijn lievelingsplekjes te gaan liggen. Hij is nog steeds sloom, lusteloos en wast zichzelf niet meer. Ik ga het eten klaarmaken en hij komt wel geïnteresseerd kijken en snuffelen, maar eet vervolgens niets. Hij laat poes Ivy uit zijn bakje eten, wat zij normaal gesproken echt niet zomaar mag van hem. Even later drinkt hij wel en geeft daarna aan naar buiten te willen. Ik laat het niet toe en dan gaat hij toch maar plassen op de bak. Ik bel de DA en leg uit wat er aan de hand is. Ik wil langskomen en zij is dat inderdaad met me eens. Om 13.30 kunnen we terecht. Hij krijgt een algemeen, maar niet uitgebreid onderzoek. Hij heeft 40 graden koorts, maar verder wordt er niets gevonden. Hoogstens zijn keelklieren zijn wat opgezet. Zijn overige klieren voelen goed en ook zijn buik voelt goed. Hij reageert ook niet als je eraan zit. Hij krijgt een injectie (24 uur werkende pijnstiller/ontstekingsremmer). Ik krijg Novacam mee (pijnstiller/ontstekeningsremmer) en moet dat vijf dagen geven. De DA gaat uit van een virusje/griepje en dat moet met een paar dagen over zijn. Als hij niet begint met eten moet ik uiteraard aan de bel trekken.

Weer thuis is hij iets alerter, kijkt beter uit zijn ogen. Hij eet wat, maar met lange tanden en niet zijn hele bakje gaat leeg. Na het eten wast hij zich wel. s 'Avonds vind ik hem toch weer slomer worden en hij slaap eigenlijk continu.

Maandagochtend wil hij weer niet eten. Ik geef de pijnstiller en wacht een uurtje af. Dan wil hij wel eten, maar niet echt van harte. Nu zijn we een paar uur verder en behalve dat hij dus wel eet nadat hij pinnstiller krijgt, is er absoluut geen verbetering. Hij ligt alleen maar te slapen en kijkt sloom uit zijn ogen. Ik denk er nu aan om toch maar weer met hem naar de DA te gaan voor nader onderzoek. Vandaag ben ik vrij, dus het zou nu kunnen. De komende twee dagen werk ik en ben ik minder flexibel.

Wie herkent iets? Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Ik maak me behoorlijk zorgen, omdat dit zo van de een op andere dag gebeurt bij een jonge en gezonde kat.
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Lusteloze kat

Bericht door Sjanke »

Geen herkenning, maar ik zou op zijn minst bellen met de DA. Bij twijfel bellen en overleggen, anders gewoon een afspraak maken. Standaardvragen zijn volgens mij hoeveel de kat eet/drinkt en hoe het zit met ontlasting.
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: Lusteloze kat

Bericht door Dani_84 »

Heb een uur geleden gebeld en een afspraak gemaakt voor 15.30 uur. DA niet kunnen spreken, alleen de telefoniste. Ik wil toch langsgaan, vooral omdat ik morgen en overmorgen gewoon de hele dag op kantoor zit en vandaag de tijd heb ervoor. Mijn vriend zegt dat ik te snel wil dat het overgaat. Een griepje duurt nou eenmaal even en heeft tijd nodig. Maar ja, wie zegt dat hij griep heeft? Voelt als giswerk van de DA. Ik zeg niet dat ze niet kundig is, maar ik wil graag weten wát hij heeft.
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Lusteloze kat

Bericht door Rik »

Op zich is "sloom" niet echt iets waarvan je direct kunt zeggen... dat is het. Maar ik zou met vervolgonderzoeken inderdaad niet te lang wachten. Als het iets ernstig is kan het hard gaan. Wellicht een bloedonderzoek als de DA niets kan vinden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Lusteloze kat

Bericht door castratenkoor »

Loopt hij ook moeilijk? Ik zit dan te denken aan gesloten gewrichtsontsteking.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Lusteloze kat

Bericht door Ilone »

Is moeilijk te zeggen, zijn vrij "algemene" klachten. Maar een bloedonderzoek zou ik zeker aanraden.
Je zit op dit moment bij de DA, ben benieuwd, sterkte!
Vraag me trouwens wel af waarom de Metacam wordt voorgeschreven terwijl er niets aanwijsbaars is gevonden...

Overigens, dat het voor jullie "van de een op andere dag" lijkt, wil niet zeggen dat er niet al langer iets speelt ;-) Katten zijn meesters in het verbergen van hun klachten..Wanneer ze dus stoppen met eten en futloos raken betekend dit dat ze al best ziek zijn/zich ziek voelen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Lusteloze kat

Bericht door Sjanke »

Zoals Ilone zegt, verbergen dieren hun lichamelijke klachten. Bellen met huisarts/dierenarts is voor mij een compromis. Sommige dierenartsen zijn erg terughoudend met bloedonderzoek, heb ik gemerkt.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Lusteloze kat

Bericht door nellebel »

En alert zijn op wat je geeft. Sinds geven artsen medicatie omdat ze het ook niet weten. Die kan dan meer schade als goed doen. Zoals die metacam. Eerst weten wat de oorzaak is voordat je symptomen behandeld
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: Lusteloze kat

Bericht door Dani_84 »

Bedankt voor de reacties.

Na mijn telefoontje naar de DA begon Big toch weer rond te wandelen. Keek weer beter uit zijn ogen, krabte aan de krabpaal en had interesse in de vogeltjes buiten. DA heeft om die reden niet veel meer gedaan dan gisteren. Afgesproken om zo door te gaan. Novacam geven nog vier dagen. Mocht hij weer slechter worden, dan kan mijn vriend woensdag met hem naar de DA en wil ik inderdaad uitgebreid bloedonderzoek. Vanavond heeft hij vrij goed gegeten.

Na wat googlen kom ik erachter dat Novacam hetzelfde is als Metacam? Ik weet dat Metacam in de paardenwereld enorm omstreden is, dus ik kan me voorstellen dat het voor katten ook niet goed is. Misschien heb ik het soort DA dat te snel medicijnen uitdeelt. Ik kan mezelf nu wel voor de kop slaan dat ik niet kritischer ben geweest.

@Castratenkoor: hij loopt niet moeilijk.
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Lusteloze kat

Bericht door nellebel »

metacam geeft inderdaad ook problemen bij katten. daarbij als je hem pijnstilling geeft voelt hij de pijn niet en gedraagt hij zich waarschijnlijk beter als hoe het werkelijk is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: Lusteloze kat

Bericht door Dani_84 »

Ja dat is natuurlijk helemaal waar. Maar wat raad je dan aan in mijn geval? Toch gelijk verder laten onderzoeken, terwijl het evengoed nog steeds een griep kan zijn? En stoppen met de medicatie? Maar dan moet ik hem waarschijnlijk gaan dwangvoeren.

Ik word zelf een beetje paniekerig van deze situatie. Vannacht werd ik een paar keer wakker, en het eerste wat ik dan doe is kijken of hij nog wel ademt. Op dit moment doet hij het redelijk. Heeft vanochtend vrij goed gegeten en loopt weer wat rond.
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Lusteloze kat

Bericht door Adriana »

Dani_84 schreef:Afgesproken om zo door te gaan. Novacam geven nog vier dagen. ( :icon_shifty: :icon_shifty: )

Mocht hij weer slechter worden, dan kan mijn vriend woensdag met hem naar de DA en wil ik inderdaad uitgebreid bloedonderzoek.

Na wat googlen kom ik erachter dat Novacam hetzelfde is als Metacam? Ik weet dat Metacam in de paardenwereld enorm omstreden is, dus ik kan me voorstellen dat het voor katten ook niet goed is.

Ik kan mezelf nu wel voor de kop slaan dat ik niet kritischer ben geweest.
welkom op het forum.
neem aan dat je acuut bent gestopt met het geven van novacam/meloxicam. want hoezo?? geen duidelijke diagnose en dan gelijk een koortsremmer/pijnstiller in de vorm van een meloxicam?

goed en grondig lichamelijk onderzoek (ook gebit en bloeddruk en temp) en algemeen bloedonderzoek, zo ingewikkeld is het niet hoor..
kan een virus zijn..
k wist niet dat het in de paardenwereld ook omstreden was, bij katten in ieder geval wel en we hebben de nodige gevallen van (ernstige) nierschade op het forum..

en wat is er op tegen om hem paar dagen te dwangvoeren/spuitje voeren?
of spuitjedrinken want het is belangrijk dat hij goed blijft drinken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Lusteloze kat

Bericht door nellebel »

inderdaad wat adriana zegt. pijnstiller geven bij griep heeft geen effect. als de DA dat wil geven zal hij dus ergens pijn moeten hebben. waar dan? dat moet de DA onderzoeken. als de DA denkt griep, dan helpt zo'n gevaarlijke pijnstiller daar niet tegen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Lusteloze kat

Bericht door Cerna »

Novacam/Metacam is ook een ontstekingsremmer en wanneer Big het hier goed op doet zou ik niet stoppen. Een kat krijgt echt geen nierfalen van een paar dagen NSAID!

Het kan best zijn dat hij een lichte keelontsteking heeft en dan stoppen ze ook met eten en van koorts word je lusteloos.
Eén van mijn katten heeft jaren terug ook een fikse keelontsteking gehad en had dezelfde verschijnselen. Bij haar ging het over na een kuurtje met Moderintabletjes, maar dat is Prednison dus daar kunnen ze diabetes van krijgen. En zo kun je bij ieder medicijn wel vraagtekens zetten. :cry:
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Lusteloze kat

Bericht door BloemTetsu »

Even een andere invalshoek. Is hij recentelijk ontwormt en met welk medicijn?
De keren dat mijn katten lusteloos waren ging het na de wormenpil/pipet beter en de keren erna ook.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie