Lusteloze kat

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Lusteloze kat

Bericht door Dinky »

Ik neem aan dat de novacam vooral meegegeven is als koortsremmer aangezien in de openingspost staat dat hij 40 graden koorts had bij de DA?

Ja, ik zou terughoudend zijn met novacam maar dat zou ik met alle medicijnen zijn. Waarschijnlijk heb je suspensie waarbij je kan kijken hoe hij het doet op lagere dosis dan voor zijn gewicht voorgeschreven?

Krijgt hij qua eten harde brokjes of natvoer dat hij op kan likken/slurpen? Wanneer het harde brokjes zijn dan zou je kunnen kijken hoe het met natvoer gaat?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Lusteloze kat

Bericht door Paasnini »

Hoe gaat het nu?
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: Lusteloze kat

Bericht door Dani_84 »

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik zal even op iedereens vragen reageren.

Nee het is geen probleem om hem te dwangvoeren, zo heb ik het niet bedoeld. Ik doe natuurlijk wat nodig is voor mijn grote vriend.

Hij heeft de Novacam inderdaad gekregen als koortsremmer. Ik ben ook niet pro medicijnen, maar helaas is het soms toch nodig. In het geval van Big vraag ik me echter wel af of het middel nu niet erger is dan de kwaal.

Op het moment heeft hij ook helemaal geen last van bijwerkingen (niet misselijk enz.).

De klieren bij zijn keel voelen wat opgezet (constateerde de DA ook), dus ik denk ook in de richting van keelontsteking.

Hij is niet heel recentelijk ontwormd. Sterker nog, ik heb zondag bij de DA gelijk tabletjes meegenomen, maar ik heb het in de kast gelegd omdat hij nu zo ziek is. Zal ik hem toch ontwormen? Belast ik dan niet heel erg zijn systeem?

Mijn katten krijgen normaal gesproken kvv. Brokjes eet hij nu niet. Ik heb recovery voer (patéachtig) van de DA meegekregen, dat wil meneer ook niet. Hij heeft nog steeds voorkeur voor zijn eigen vlees.

Vanmorgen was hij vrij goed. Ik ben de hele dag op mijn werk, dus helaas zie ik hem vanavond pas weer.
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Lusteloze kat

Bericht door nellebel »

zou nu geen ontworming geven, inderdaad wachten tot hij is opgeknapt. beterschap voor je grote vriend
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Lusteloze kat

Bericht door Adriana »

Cerna schreef:Novacam/Metacam is ook een ontstekingsremmer en wanneer Big het hier goed op doet zou ik niet stoppen. Een kat krijgt echt geen nierfalen van een paar dagen NSAID!
afhankelijk van de dosis en de conditie van de nieren kan een kat wel wis en zeker nierfalen krijgen van meloxicam (=meloxidyl, novacam, metacam etc...)
het vervelende is dat je pas nierschade met bloedonderzoek kunt meten als driekwart al niet meer functioneert.
zit je daar onder met 50/60% schade, dan zie je dat in het bloedonderzoek niet en kan de betreffende kat dus uitstekend tegen metacam.. :cry: maar niet waar.... want het herstelt niet en de volgende dosis is het prijs, of liever gezegd goed mis.

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... oor-katten
onsior is ook koortsremmend en pijnstillend en wordt voornamelijk via de lever afgebroken.
je kunt dus wat dit betreft niet alle NSAID's over één kam scheren en daar in mijn ogen tamelijk laconiek over doen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Lusteloze kat

Bericht door Cerna »

Adriana schreef: onsior is ook koortsremmend en pijnstillend en wordt voornamelijk via de lever afgebroken. je kunt dus wat dit betreft niet alle NSAID's over één kam scheren en daar in mijn ogen tamelijk laconiek over doen..
Sorry, maar ik vind dat jij erg laconiek doet over Onsior. Onsior is ook NSAID en ook in deze bijsluiter staat dat je extra voorzichtig moet zijn bij nierschade. En waar lees ik dat het afgebroken wordt via de lever? Dat geldt voor Tolfedine, maar van Onsior heb ik dat nooit gehoord. En Tolfedine kan een alternatief zijn, maar dan moet je wel injecteren want het is rotzooi voor de maag.

Ik ben wel de laatste die laconiek doet over Metacam, maar ik ga - juist door mijn slechte ervaringen ivm met Noa (Dani: mijn driejarige Noa kreeg nierfalen na 4,5 week Metacam. Maar dat hebben we geïnjecteerd en in veel te hoge dosis op advies van de dierenarts die haar lusteloosheid weet aan de pijn die ze zou hebben :-( ) - inmiddels niet meer mee in de hetze die hier op het forum gevoerd wordt tegen Metacam/Novacam. Wanneer het een zo'n gevaarlijk medicijn zou zijn zouden dierenartsen het niet zo gemakkelijk voorschrijven.
En ik heb met Milka gezien na haar blaasoperatie, hoe ze ervan opknapte.

En daarom schrijf ik ook dat je de kriebels kunt krijgen bij heel veel medicijnen, maar dat fabrikanten alle mogelijke bijwerkingen nou eenmaal in de bijsluiter vermelden ook wanneer het maar een enkele keer voorkomt. Dat is nog te vaak - en het zal je kat maar zijn - maar het betekent niet dat een medicijn dan maar volledig in de ban gedaan moet worden.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Lusteloze kat

Bericht door Dinky »

Kan je Big ook zelf tempen? Want dan kan je zelf kijken of de koorts verdwenen is en of een koortsremmer daarom nodig is.
Wanneer hij vrij goed is zou je kunnen overwegen om minder of niet te geven.

Medicijnen blijft in mijn ogen altijd een beetje schipperen van wat nou de beste weg is. Je wilt immers ook niet dat Big onnodig pijn lijdt maar helaas kan hij dat niet zelf aangeven....
Wanneer hij het liefste lekker zijn kvv eet dan zou ik hem dat ook gewoon aanbieden ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Lusteloze kat

Bericht door Adriana »

Cerna schreef:... inmiddels niet meer mee in de hetze die hier op het forum gevoerd wordt tegen Metacam/Novacam.

Wanneer het een zo'n gevaarlijk medicijn zou zijn zouden dierenartsen het niet zo gemakkelijk voorschrijven.
overmatig antibiotica gebruik in de afgelopen jaren, prednisolon bij jeukklachten, metacam te pas en onpas, ach ja en sorry: hoe naief kun je zijn..

en verder moet iedereen zich er maar in verdiepen en is het ieders verantwoordelijkheid.
trouwens in de paardenwereld blijkbaar ook bekend/berucht ....

dit komt uit de eerste bijlage van het epar rapport (toelatingsrapport) over onsior (robenacoxib)
5.2 Farmacokinetische eigenschappen
Absorptie Na subcutane injectie van robenacoxib bij katten en honden worden piek bloed concentraties snel bereikt. Na een dosering van 2 mg/kg werd een Tmax van 1 u (katten en honden), een Cmax van 1,464 ng/ml (katten) en 615 ng/ml (honden), en een AUC van 3,128 ng.h/ml (katten) en 2,180 ng.h/ml (honden) behaald. Na een subcutane toediening van 1 mg/kg was de systemische biologische beschikbaarheid 69% bij katten en 88% bij honden. Verdeling Robenacoxib heeft een relatief klein distributie volume (Vss 190 ml/kg bij katten en 240 ml/kg bij honden) en is sterk gebonden aan plasma proteïnen (>99%).
Biotransformatie Robenacoxib wordt bij honden en katten extensief gemetaboliseerd in de lever. Met uitzondering van één lactam metaboliet zijn de andere metabolieten bij honden en katten onbekend.

Uitscheiding Na intraveneuze toediening was robenacoxib snel uit het bloed (CL 0,44 L/kg/h bij katten en 0,81 L/kg/h met een eliminatie t1/2 van 1,1 u bij katten en 0,8 u bij honden. Na subcutane toediening was de uiteindelijke halfwaardetijd van bloed 1,1 u bij katten en 1,2 u bij honden. Robenacoxib blijft langer en in hogere concentraties aanwezig op de plaatsen van de ontsteking dan in het bloed. Robenacoxib wordt voornamelijk uitgescheiden via de biliaire weg bij katten (~70%) en bij honden (~65%) en het restant via de nieren. Herhaaldelijke subcutane toediening met een dosering van 2-20 mg/kg gaf geen 17 verandering in het bloed profiel, evenmin bio-accumulatie of enzym inductie. De farmacokinetische eigenschappen van een robenacoxib injectie maken geen verschil tussen mannelijke of vrouwelijke katten en honden en is lineair in de range 0,25-4 mg/kg bij honden.
============================

ik ken geen onsior nierschades op het forum en talloze meloxicam-nierschades en ik zal blijven waarschuwen tegen het gebruik van meloxicam en als je dat 'een hetze voeren' wilt noemen, ook prima.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Lusteloze kat

Bericht door Cerna »

Zodra trouwe schrijvers op dit forum op een ander forum zeggen dat ze hier niet durven te schrijven dat ze Metacam geven als pijnstiller dan vind ik dat een hetze worden.

En je hebt het wel vaker over "talloze meloxicam-nierschades", maar ik ken ze (behalve Noa) niet en ik schrijf hier toch ook al 5 jaar. Soms is er een vermoeden, maar de oorzaak van het nierfalen kan net zo goed wat anders zijn.

Discussie gesloten wat mij betreft en terug naar het topic.
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: Lusteloze kat

Bericht door Dani_84 »

Vanavond heeft hij best wel veel praatjes. Toen ik in de keuken het eten ging pakken sprong hij zo op het aanrecht. Hij had honger! Hij ging ook aan de deur hangen en bleren dat hij buiten wilde spelen. Kortom, zijn oude streken weer terug. Zijn ogen kijken ook weer helder en geïnteresseerd de wereld in.

Ik ga hem straks nog temperaturen voor de zekerheid, maar verwacht geen rare dingen.
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Cerna

Re: Lusteloze kat

Bericht door Cerna »

Fijn dat het weer goed met hem gaat!
Dorien66

Re: Lusteloze kat

Bericht door Dorien66 »

Adriana schreef:trouwens in de paardenwereld blijkbaar ook bekend/berucht ....
Off topic, maar niet onbelangrijk: hier ben ik het niet mee eens. Ik draai nu een jaar of 40 behoorlijk intensief mee in de paardenwereld, waarvan ik 20 jaar zelf verschillende paarden en een pony heb (gehad). Verder staat mijn huidige paard al meer dan 10 jaar bij een flinke fokkerij (lees: veel paarden) en heb ik erg veel vrienden met eigen paarden.
Metacam is naar mijn beste weten niet bekend of berucht in de paardenwereld. Dat hier een iemand dat beweert, maakt het nog geen feit.
Over medicijngebruik moet je wel altijd nadenken, dat onderschrijf ik wel...
Laatst gewijzigd door Dorien66 op 22 dec 2015 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Dorien66

Re: Lusteloze kat

Bericht door Dorien66 »

En wat fijn om te lezen dat Big vanavond duidelijk zo opgeknapt is! Ik hoop van harte dat het zo mag blijven.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Lusteloze kat

Bericht door Dinky »

Klinkt alsof Big goed opknapt :-)
Dan kan je ook overwegen te stoppen met medicatie ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Lusteloze kat

Bericht door Cerna »

Dinky schreef:Dan kan je ook overwegen te stoppen met medicatie ;-)
Ik zou het langzaam afbouwen want zo snel kan een keelontsteking niet genezen.
Plaats reactie