Oscar's lijfje is op

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5147
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Oscar's lijfje is op

Bericht door Synemios »

Afgelopen tijd zijn we druk bezig geweest met de suikerziekte van Oscar te behandelen.
Met heel veel hulp van het suikerkatten forum en als dat er niet geweest was, denk ik dat Oscar er al niet meer geweest was.

Oscar had maar weinig insuline nodig en op een gegeven moment alleen nog maar drupjes en hij was vrij snel op Honeymoon en nu nog steeds.
In april zijn we voor een ontsteking van zijn darmen naar de DA geweest, hij was nog netjes op gewicht, zijn nierwaardes waren netjes, wel hoog binnen de referentie maar we mochten niet klagen.

Laatste paar weken begon hij vreemd gedrag te vertonen en ik dacht dat hij aan het afvallen was.
Lopen ging al een tijdje slechter maar ja, hij is 18.
Afgelopen week, begon hij steeds moeilijker te lopen en ineens liet zijn achterpoot het af weten, tenminste zo leek het, nadat we hem optilde was het ook weer over, het leek op een soort kramp.

Hij ging ineens weer agressief gedrag vertonen naar Luna en Lizzy en midden in de kamer plassen.
Toen hij weer door zijn poot zakte, of verkrampte de DA gebeld.

Hij is 1 kennig, eet en jat dingen die hij nooit luste en is heel aanhankelijk.

DA heeft hem nagekeken, en de pijn komt uit zijn heupen, artrose.
Hij was 4 ons afgevallen sinds april, dus ook bloed geprikt.

Schildklierwaarde was te hoog, nierwaardes waren slecht, hij beweegt slecht, suikerziekte is in remissie maar ja de vraag is voor hoe lang.
Alleen nierdieet geven is geen optie ivm zijn darmen, als hij geen vezelbrokjes krijgt zitten we binnen no time met een verstopte Oscar.
Lactulose of andere laxeermiddelen, pasta's, natvoer gaat hij van braken en dan verstopt hij zich want alles wat vloeibaar is op water na vind hij gruwelijk.

En zelfs als we weer van alles proberen redt hij de 19 waarschijnlijk niet meer en dan heb ik hem in de tijd die hij nog heeft ook geen kwaliteit kunnen bieden.
Zeker omdat het erop lijkt dat hij af en toe de weg kwijt is.
Dit zou niet meer in zijn belang zijn.

Mijn man en ik hebben nu besloten om hem te ondersteunen, en geen toestanden met instellen van 2 soorten medicatie, onderzoeken, infusen etc.
voor zijn artrose want daar heeft hij zelf nu het meeste last van krijgt hij onsior.
Verder heb ik via de huisdierendokter rejoint besteld.
Hij eet goed, drinkt goed, is nog vrolijk en zolang dat zo blijft ondersteunen we hem nog.
Maar we hebben met de DA afgesproken dat zodra ik vind dat het niet meer katwaardig is, ik ze kan bellen en ze dan tijd maken om langs te komen om hem in te laten slapen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Oscar's lijfje is op

Bericht door Cerna »

Ik weet wat het is wanneer je je kat vanwege hoge ouderdom steeds verder ziet afglijden, maar mijn criterium is ook dat zolang ze nog eten en een beetje lol in het leven hebben, het hun tijd nog niet is want die komt altijd te vroeg.

Ik wens je heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Oscar's lijfje is op

Bericht door Adriana »

je zou goeie kwaliteit zalmolie kunnen proberen, de meeste katzels vinden dat erg lekker en mijn ervaring (met mw Streep) is dat zalmolie en voór de patella operatie rejoint goed werken.
in rejoint zit trouwens ook een plantaardige pijnstiller op basis van dezelfde planten denk ik als analgos (ook van huisdd).
Streep krijgt op dit moment alleen nog zalmolie voor haar artrose en ik mag aan haar schouderbladen zitten dus heeft ze daar geen pijn. en de operatie is geslaagd dus in de achterhand ook geen pijn en ongemak meer.

vet is zowel voor een suikerkat als een nierfaler goed af te breken en levert ook nog veel energie op.
wel even uitkijken naar kwaliteit en de eventuele toevoegingen bij zalmolie, die van ons kwam via de da.

p.s. in de bijsluiter van onsior staat dat je het maar 6 dagen aaneengelsoten mag geven maar ik weet niet waarom en of in dit geval....
anders is bv tramadol in lage dosering ook goeie pijnstiller..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5147
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oscar's lijfje is op

Bericht door Synemios »

Ik heb trouwens nog analgos, maar ik heb voor hem nu voor rejoint gekozen om te kijken of dat beter werkt voor zijn gewrichten, en ook cholodin, denk dat ik dat ook veilig kan geven.
Zalmolie verkoopt onze DA ook, dat kan ik ook wel proberen.

Ja Cerna, moeilijk is dat, je wilt zeker niet te snel, maar ook niet te laat ingrijpen.

Dat van de onsior heeft mijn DA eerder al eens uitgezocht, dat gaan ze veranderen,
Had iets te maken met de registratie van het geneesmiddel.
En in dit geval durf ik het wel aan, zolang het maar geen metacam is en is vloeibaar dus dubbel drama :D

Van tramadol wordt hij duf dus dan kies ik toch liever voor onsior.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Oscar's lijfje is op

Bericht door flower1980 »

Sterkte met Oscar!
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Oscar's lijfje is op

Bericht door Ilone »

Ach, beessie...
Best kans dat hij ook dementerende is, aangezien het jatten enzo.
Sterkte met het beestje!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oscar's lijfje is op

Bericht door Dinky »

Pfff moeilijk inderdaad met al die ouderdomskwaaltjes....
sterkte en hoop voor je dat hij nog even door mag hobbelen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5147
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oscar's lijfje is op

Bericht door Synemios »

Thnx ;)

Ilone, ik denk zelf wel dat er toch ook iets van dementie bij zit.
Hij is soms ook aan het miauwen als hij me kwijt is, en gister kwam hij naar de keuken en gaat even zitten en keek me echt vragend aan van wat doe ik hier om vervolgens weer weg te lopen.

De onsior lijkt wel te werken, hij loopt iets beter en hij ligt er ontspannen bij.
De rejoint duurt een tijdje voor het werkt maar vandaag is dus een goede dag :)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Oscar's lijfje is op

Bericht door nellebel »

Dikke knuffel voor oscar
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5147
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oscar's lijfje is op

Bericht door Synemios »

Die heb ik gegeven nellebel :)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Oscar's lijfje is op

Bericht door nellebel »

En ook een voor jezelf
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Oscar's lijfje is op

Bericht door jennli »

Kippevel! Hele dikke knuffel voor Oscar en voor jullie.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
VanessaB
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2015 20:41
Locatie: Baarn

Re: Oscar's lijfje is op

Bericht door VanessaB »

Heel veel sterkte voor Oscar en natuurlijk ook voor jullie.
Ik weet hoe moeilijk het moment is dat je de knoop moet doorhakken. Helaas hebben wij afgelopen week afscheid moeten nemen van onze kat.
Geniet van alle goede dagen die hij nog heeft!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5147
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oscar's lijfje is op

Bericht door Synemios »

Wat lief Wendy en Jennli knuffels zijn door gegeven, thnx!

Vanmorgen liep hij te voetballen met zijn muis, en hij wilde met Lizzy spelen, dus hij heeft duidelijk minder pijn en er nog steeds zin in.
Alleen zodra hij me kwijt is gaat hij heel hard miauwen, tot ik roep of zodra hij me ziet.
Nu wil hij niet op bed liggen, maar ik ga uit een andere kamer een grotere mand halen ( er staat er al 1 maar die is misschien te klein voor hem om lekker te liggen) en die op de slaapkamer zetten, misschien wil hij daar wel liggen en dan ziet hij me snachts ook gewoon.

Vanessa, heel veel sterkte, het blijft moeilijk.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oscar's lijfje is op

Bericht door Rik »

Ik heb voor Bowy drie rieten stoelen (met kussen) op de slaapkamer staan (zelfde hoogte als het bed). Één direct aan het bed en de andere twee iets verder. Ze wisselt ze allemaal af. Af en toe ligt ze ook nog op het puntje van mijn bed maar meestal, 's-nachts, op de stoel bijna tegen het bed ter hoogte van mijn kussen.

Oscar klinkt nog redelijk actief voor zijn leeftijd. Ik hoop dat ie het, zonder kunstgrepen, nog even uit kan houden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie