kat word mager maar eet goed

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
IzzyDiesel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2014 00:37

kat word mager maar eet goed

Bericht door IzzyDiesel »

De laatste tijd zeggen heel veel mensen tegen mij dat Izzy zo mager is geworden. Zelf was het me ook al een beetje opgevallen maar aangezien ik haar elke dag zie valt het wel minder op.
Ze eet wel gewoon goed. Kan dit aan haar voer liggen? Ze krijgt onbeperkt smilla brokjes en een zakje felix of een blikje gourmet van me. De andere kat Diesel is juist wat mollig. Dus ik vraag me echt af hoe zij nu zo kan zijn afgevallen.
Sara
Izzy 07-05-2013
Diesel ?-12-2013
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: kat word mager maar eet goed

Bericht door Cari »

Ik raad je aan naar een da te gaan. Een kat die goed eet maar toch mager wordt, kan iets mankeren.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kat word mager maar eet goed

Bericht door Rik »

Is dat alleen nadat ze dat weekje weg is gelopen? Of was het ook ervoor al? Weeg je haar regelmatig? (want dat is wel handig) En is ze na dat weekje nog voor een checkup bij de DA geweest? Ik weet ook niet of 1 zakje van 100 gram natvoer eigenlijk voldoende is voor een poes van 2. Zeker als je niet weet of ze de brokjes ook echt eet (en hoeveel). Of heb je dat wel eens gemeten? Bowy (19jr) at vroeger altijd 1 blik van 400gr in 2 dagen. Pas de laatste jaren is dat terug naar 1 zakje van 100 gram.

Als je echt zeker weet dat ze voldoende eet en ze valt echt af is een DA-bezoekje wel aan te raden. Ook zeker gezien het avontuur dat ze aan het begin van de maand heeft gehad.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
IzzyDiesel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2014 00:37

Re: kat word mager maar eet goed

Bericht door IzzyDiesel »

Vlak voor dat ze weg was zei mijn moeder al dat ze haar wat magerder vond. Ben daarna niet naar de dierenarts geweest. Heb voor dinsdag een afspraak staan voor de jaarlijkse controle. Morgen helaas geen tijd om te gaan, heb een dubbele dienst staan :( Ze eet wel veel, soms vreet ze het halve bakje leeg in 1 keer. Moet de bakjes de laatste tijd steeds vaker bijvullen. Zou het misschien kunnen komen door haar avontuur? Of heeft ze meer natvoer nodig? Dan zit ik alleen wel met Diesje die best wel makkelijk aankomt..
Sara
Izzy 07-05-2013
Diesel ?-12-2013
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kat word mager maar eet goed

Bericht door Rik »

Als ze er genoeg brokjes bij eet dan hoeft dat niet (moet je wel weten dat ze de brokjes ook eet). Maar als ze dus voldoende eet dan is het goed dat ze dinsdag door de DA gezien wordt. Kan natuurlijk van alles zijn. Van wormen tot snel werkende schildklier.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
IzzyDiesel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2014 00:37

Re: kat word mager maar eet goed

Bericht door IzzyDiesel »

Izzy heeft dus een overactieve schildklier. Ze krijgt nu 3 weken medicijnen. En daarna word de schildklier verwijdert. Ben nogal in shock.
Sara
Izzy 07-05-2013
Diesel ?-12-2013
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kat word mager maar eet goed

Bericht door Rik »

Is er een reden waarom de schildklier gelijk verwijderd wordt? Of wordt er eerst gekeken wat die medicijnen doen en dan bekeken of het verwijderen nog nodig is?

(Ik kan me voorstellen dat dat even hard aankomt)

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... klier.html
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
IzzyDiesel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2014 00:37

Re: kat word mager maar eet goed

Bericht door IzzyDiesel »

Het was of levenslang medicijnen of levenslang dieetvoer waarbij ze nooit iets anders te eten mag hebben of het aangetaste deel van de schildklier verwijderen.
Ze is nu 2 jaar oud. Ik ga ervan uit dat ze 20 jaar word. Dus 18 jaar geen kattensnoepjes meer, bang zijn dat ze per ongeluk iets eet wat ze niet mag hebben..tja dat zie ik niet zitten. Vind dat voor haar geen leven. Hetzelfde geld voor de rest van haar leven medicatie. Met de operatie hoop ik er in 1 keer vanaf te zijn.
Sara
Izzy 07-05-2013
Diesel ?-12-2013
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6819
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kat word mager maar eet goed

Bericht door Dinky »

Hier op het forum zijn meerdere ervaringsverhalen te vinden over radiumjoodbehandelingen bij overactieve schildklier (zowel Lienden als Gent).
Snap wel dat je een kat van 2 jaar niet levenslang op medicijnen wilt hebben ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: kat word mager maar eet goed

Bericht door BloemTetsu »

Dat is wel erg jong.

Voor Kathy* hebben we beide gedaan, eerst operatie van de ene en maanden later ging de ander schildklier overactief doen en ging ze naar Lienden.
Ducky* kreeg er ook last van en zijn we naar Lienden gegaan.
Beide kregen tot die tijd wel medicijnen. Na de behandeling ging het goed met ze.
De kat van schoonmoeder is aan de brokjes en die is met haar 21 al gehaaid op ander voer, dat zal met een jonge kat helemaal lastig worden.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kat word mager maar eet goed

Bericht door Rik »

Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik vroeg me alleen af, of dat inderdaad de reden was. En bij een kat van twee jaar is het uitzicht van levenslang medicijnen en dieetvoer geen pretje. Ze is jong (en sterk) genoeg om geopereerd te worden. Ik neem aan dat ze ook nog de vooronderzoeken krijgt e.d. (scintigrafie?) dus heel veel sterkte met de voorbereidingen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat word mager maar eet goed

Bericht door Adriana »

2 jaar voor een kat met schildklierprobleem is uitzonderlijk jong!
(krijgt hij blaasgruis-voer..?)

hoe is de diagnose gesteld en heb je een schildklierwaarde (t-4 bij bloedonderzoek..)?
of heeft de dierenarts een knobbeltje gevoeld en op basis onder meer daarvan.. ?

de schildklier bestaat uit twee lobben, bij de kwaal ontwikkelt zich een doorgaans goedaardige tumor in één van de lobben, die wordt dan verwijderd.
en dat moet heel voorzichtig gebeuren met behoud van bijschildklier, anders krijg je andere problemen.

levenslang medicijnen is duur en op den duur zeer schadelijk want de kwaal is voortschrijdend.
en de berichten over de effectiviteit van het Hills y/d dieetvoer zijn wisselend en zeker niet positief....
we hebben een paar schildklier topics en lees je goed in en vraag je dierenarts uitgebreide uitleg, onder meer over zijn/haar diagnose..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
IzzyDiesel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2014 00:37

Re: kat word mager maar eet goed

Bericht door IzzyDiesel »

Izzy haar T4 was 86 bij de eerste test. Bij de tweede test was die 83.
We hebben een tweede test laten doen bij een andere dierenarts omdat ze zo jong is en dit een 'ouderdomskwaal' is.
Dierenarts voelde eerst een knobbeltje en vanuit daar verdere onderzoek gedaan.
De katten krijgen allebei smilla adult. Ze heeft geen blaasgruis problemen.
Die radium joodbehandeling heeft wel onze voorkeur. Helaas wel heel duur maar daar hebben we een spaarrekening voor. ;) Snel maar een afspraak maken dus..en mijn moeder op de hoogte stellen dat ik een paar weken bij haar kom wonen na de behamdeling vanwege de baby in mijn buik ! :)
Sara
Izzy 07-05-2013
Diesel ?-12-2013
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat word mager maar eet goed

Bericht door Adriana »

geweldig dat jullie dat voor haar gaan doen! en heel verstandig dat je verhuist naar een niet-stralende omgeving ivm je zwangerschap.
de t-4 is verhoogd maar nog redelijk en doorgaans is één ra jodiumbehandeling afdoende.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie