Bloedarmoede - iemand ervaring??

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Bloedarmoede - iemand ervaring??

Bericht door Nova »

Hoi allemaal,
Kimba had gisteren weer een erg terugval gehad. Hij at al de hele week erg slecht en gisteren veel overgegeven en ook weer diarree.
Naar de DA geweest en gelijk een groot bloedbeeld laten maken. Het schijnt dus niet (zoals eerder het vermoeden van de DA was) alleen "maar" Pancreatitis te zijn. Deze waarde was wel iets verhoogd maar niet echt zorgwekkend.
Wat wel het geval is, dat Kimba te weinig rode bloedcellen aanmaakt/heeft (maar het is geen leukemie). De DA zei tegen mij dat Kimba ergens bloed verliest?? Kan dat?
Dus eerst even doorgaan met temgesic, prednison en cerenia. Vanaf maandag moet ik dan proberen of het lukt hem een maagbeschermer te geven en dat hij zich weer lekker voelt. We zijn nu al sinds januari bezig en hij knapt maar niet echt op. Licht alleen maar, zijn vacht ziet er niet uit en nog niet eens te spreken over het eten, wat ik alleen maar met pin en moeite erin krijg.
Als de maagbeschermers niet zullen helpen, wil de dokter dat ik met hem voor een Gastroscopie ga en wil hij sowieso met mij een gesprek aan gaan? Er zit zo weinig leven op dit moment in dat ventje en hij is pas afgelopen dinsdag 12 jaar geworden. En ik probeer alles wat ik kan maar ik krijg hem niet op de beentjes.
Kunnen jullie mij verder helpen, heeft iemand ervaring hiermee?
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes,
Nova & Kimba (12jaar)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bloedarmoede - iemand ervaring??

Bericht door castratenkoor »

Bloedarmoede kan van alles betekenen (kanker, FIP bijvoorbeeld). Is een echo niet handiger ipv gastroscopie? Is minder ingrijpend voor hem en kan vaak zonder roesje. En dan is er veel te zien in de buik. Als hij al zo slecht is kan een roesje fataal worden.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Bloedarmoede - iemand ervaring??

Bericht door Nova »

Dat vroeg ik dus ook maar de DA zegt dat het juist andersom beter is, omdat je vaak met een echo te weinig kan zien.
Kimba had 2 jaar geleden ook al een echo gehad van de buik en omliggende organen en daar was alles goed.
Ik ben namelijk ook zo bang voor de narcose, Kimba verkeerd namelijk in een slechte toestand op dit moment.

Groetjes,
Nova & Kimba (12jaar)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bloedarmoede - iemand ervaring??

Bericht door castratenkoor »

Tsja soms moet je een afweging maken, een onmogelijke. Als eigenaar zou ik kijken eerder naar wat de kat aan kan dan naar wat de beste uitslag oplevert. Maar dat is geheel mijn mening.

Ga op je gevoel af - dierenartsen denken vaak (te) luchtig over narcose en roesjes. Ik heb 35 jaar katten en helaas slechte ervaring met roesjes bij al doodzieke katten.

Maar nogmaals dat is mijn ervaring en mijn gevoel.
Wat heb je aan een uitslag als je kat vervolgens niet meer herstelt van het roesje/de narcose?

Belangrijk dat jij op JOUW gevoel afgaat.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Bloedarmoede - iemand ervaring??

Bericht door Nikki2309 »

Volgens mij is het ook belangrijk om erachter te komen waarom je kat bloedarmoede heeft. Is zijn voeding in orde? Eet kimba genoeg en krijgt hij zo voldoende ijzer binnen? Bloed bij de ontlasting, let op rood maar ook zwart bloed. Zo niet, dan is de kans op bloedingen in maag/darm al kleiner want het bloed vanuit deze organen gaat mee met de ontlasting. Bloed bij urine? Bloed bij braken? Braakt kimba veel?

Ik denk nu even als doktersassistent, maar het meeste werkt hetzelfde bij dieren. Dus zelf geen ervaring ermee.

Google eens op bloedarmoede en kijk bij oorzaken na of dit kan bij kimba. Als je een vermoedde hebt waar het vandaan komt, kan je gerichter gaan behandelen en onderzoeken.
Using Tapatalk
Cerna

Re: Bloedarmoede - iemand ervaring??

Bericht door Cerna »

Ik heb je ook al in PB geantwoord, maar misschien toch handig om het hier nog een keer neer te zetten. Alternatief voor narcose (wordt vooral toegepast bij hart- en nierpatiënten) is Propofol. Zie:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 60#p652399
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Bloedarmoede - iemand ervaring??

Bericht door Nova »

Hartelijk bedankt allemaal voor het meedenken.
Is Propofol wel een soort roesje, ik snap het niet helemaal....?? :oops: :oops: Maar dan in een milde vorm? En is Kimba hierbij wakker. Merkt hij als een slangetje in zijn maag gaat, maar doet het alleen geen pijn?? Misschien rare vragen, maar ik begrijp het niet goed....hihi... :oops: :lol:
Hij heeft gelukkig geen bloed in urine, braaksel of ontlasting. Daar let ik altijd heel goed op. Hij braakt ook niet veel. Alleen donderdagnacht en vrijdagochtend. Dus 2 keer. En de laatste keer in januari als hij zich ook zo ellendig voelde.
En vanaf die tijd kreeg hij prednison en soms temgesic en nu ook nog iets tegen het misselijk zijn. Maar met al die medicijnen zag ik hem toch niet echt opknappen.
Over zijn voeding daar weet ik eerlijk gezegd niet meer inderdaad of ik het goed doe.
Tot januari kreeg Kimba: 1 zakjes Felix in gelei en hij had altijd brokjes liggen van RC Sensitivity Control, RC Fit en RC Excigent.
Maar de DA zei dat ik dat niet meer mocht geven behalve de RC Sensitivity Control.
En dat ik ook het natvoer van Sensitivity Control moest geven. Hij heeft hier geloof ik geen last van, maar ik moet het dwangvoeren omdat hij dat niet lust.
Ik gaf hem ook wel een paar keer per dag een paar brokjes RC Hair & Skin en daar is ie wel gek op (maar kleine portie's) omdat dit meer op het normale voer lijkt wat hij altijd kreeg.
Sinds 3 weken overgegaan naar Trovet voer Hepatic (speciaal voor pancreatitis). Dat is leuk, want nu is blijkt dat pancreatitis eigenlijk niet eens de hoofdoorzaak. En nu, wat moet ik nu doen vroeg ik me gisteren af.
Ik heb een beetje het gevoel hij mist zijn oude voer ook helaas het Felix. Maar gisteren weer gevraagd voor de Felix maar ze raden het af omdat het slecht is voor de vertering.
Wat ook wel gek is hij drinkt ook best wel veel. Zei ik ook nog gisteren maar daar wist de DA even niets op. Misschien door de misselijkheid.
Iets doe ik niet goed, maar ik weet helaas niet wat.

Groetjes,
Nova & Kimba (12jaar)
Cerna

Re: Bloedarmoede - iemand ervaring??

Bericht door Cerna »

Nee, Propofol is geen roesje, maar een spierverslapper. De kat is dus volledig bij bewustzijn, maar kan niets doen (ahw verlamd). Daardoor kunnen ze in paniek raken en daarom krijgen ze valium zodat ze rustig blijven en bij een operatie pijnstilling, maar dat zal bij een maagonderzoek niet nodig zijn.
Of het helemaal ideaal is, weet ik niet, maar wanneer je de keus hebt tussen even een akelig onderzoek en misschien een fatale afloop na narcose, dan koos ik toch voor het eerste.

Je kunt ook eerst 14 dagen Zitac geven om te kijken of de maag en darmen hiermee tot rust komen en wat extra vitamientjes om aan te sterken. Cerná die weer vreselijk aan het snotteren is, krijgt op dit moment Nutrigel en Enisyl-F voor een betere weerstand.
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Bloedarmoede - iemand ervaring??

Bericht door Nova »

Oh oke, lijkt mij een eng idee, maar je hebt gelijk met een narcose weet je niet hoe het kan aflopen. Mocht het zover komen zal ik het zeker aan de DA voorstellen. Dankjewel voor de tip!

Kimba heeft nadat we 2 jaar geleden in Wageningen waren voor een buikecho rantidine moeten nemen. Maar daar kreeg hij spontaan diarree van. Dat heb ik ook tegen de DA gezegd en die zei dat rantidine een maagzuurremmer was en dat hij nu iets vloeibaars (moet ik maandag ophalen) heeft en dat is een maagbeschermer.
Ik zal Nutrigel en Enisyl-F even googelen. Kan je dat zomaar geven. Misschien ook toch maar weer het Colloïdaal zilver inzetten. Maar ik moet nog even wachten anders wordt het teveel allemaal.
Hij moet nu al 5 pilletjes per dag. Hij laat zich haast niet meer oppakken en dan nog dwangvoeren....
Prednison om de dag, 2 x temgesic, 1 x Cerenia en 2 x Gastro (die ik uit me zelf geef).

Groetjes,
Nova & Kimba (12jaar)
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Bloedarmoede - iemand ervaring??

Bericht door Nikki2309 »

Als je weer overleg met de DA hebt, vraag dan eens of de medicatie geen bloedarmoede kan veroorzaken. Veel drinken kan een bijwerking van prednison zijn.
Using Tapatalk
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Bloedarmoede - iemand ervaring??

Bericht door Nova »

Ooh, kan dat? Maar dat zouden ze toch moeten weten?? Daar schrik ik een beetje van. Ik heb vanmiddag nog over nagedacht om Kimba sowieso nog een keer bloed te laten prikken voordat hij een Gastroscopie zou moeten krijgen.
En dan kijken of het nog steeds hetzelfde beeld oplevert.
Bedankt voor je reactie.

Groetjes,
Nova & Kimba (12 jaar)
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Bloedarmoede - iemand ervaring??

Bericht door tacuma »

Heel lang niet op het forum geweest, maar dit topic trok mijn aandacht. Onze Noah (Thai siamees van
12 jaar) had vergelijkbare verschijnselen. Wilde niet eten (is normaal zijn hobby...), was lusteloos,
trok zich terug, en plaste (tot mijn grote schrik) donkerrode urine. Snel naar de da, die tot de diagnose
acute AIHA kwam. Daarbij werkt de lever niet goed, wordt er bilirubine uitgeplast (dat geeft die rode
kleur aan de urine) en zijn slijmvliezen en binnenkant van de oortjes geel verkleurd. Het bloedbeeld
gaf een duidelijke afwijking in de leverwaarde te zien, en er was sprake van bloedarmoede.
Noah heeft langdurig prednison gehad, maar is er gelukkig weer helemaal bovenop gekomen.

http://gezondheid.noorseboskatten.net/b ... r/AIHA.htm
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Nova
Poema
Poema
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:09

Re: Bloedarmoede - iemand ervaring??

Bericht door Nova »

Dankjewel tacuma voor je berichtje. Jeetje dat is inderdaad wel schrikken en fijn dat Noah er weer bovenop gekomen is gelukkig.
Maar Kimba had gisteren een groot bloedbeeld en ik neem aan dat daarop ook de leverwaardes te zien zijn. Hij heeft ook gelukkig geen bloed in de urine en ook geen gele slijmvliezen. Dus ik weet niet of dit met de lever te maken heeft.
Hij heeft wel al vaker last gehad ook vroeger van af en toe dunne ontlasting of diarree maar dat kreeg ik met een beetje prebiotica altijd weer op orde. Alleen voelde hij zich niet zo ellendig, slap, moe en lusteloos als nu. Dus iets klopt niet en ik denk wel dat het met zijn maag/darm te maken heeft, maar wat??? geen flauw idee. Maar al die onderzoeken zijn voor hem een grote stressfactor waardoor hij steeds verder achteruit gaat en daar ben ik een beetje bang voor.

Groetjes,
Nova & Kimba (12 jaar)
Plaats reactie