Zieke kater van 3 jaar - HELP

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Simone0903
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 jul 2013 10:28

Zieke kater van 3 jaar - HELP

Bericht door Simone0903 »

Sinds begin oktober afgelopen jaar heb ik een kater Charly en een poes Pip uit het asiel. Na het overlijden van mijn maatje Mickey, was het toch erg stil in huis, dus na drie maanden heb ik een bezoek aan het asiel gewaagd en was ik meteen verkocht.

Charly is een kater van drie jaar met heupdysplasie. Over zijn achtergrond is weinig bekend. Hij is van een inbeslagname in Goudswaard overgeplaatst naar het asiel in Stadskanaal, omdat er een groep katten in beslag is genomen zijn ze verspreid door het land opgevangen. Ze waren niet ondervoed o.i.d.

Charly was duidelijk niet gewend aan een leven in huis. Snel bang voor huiselijke geluiden en bang voor mensen. Maar gelukkig kon ik snel zijn vertrouwen winnen en ook tussen Charly en Pip klikte het supergoed.

Van de HD had hij steeds minder last en ze renden hier met zijn tweeen door het huis heen. Half februari was hij ineens niet lekker. Het begon dat hij geen kattensnoepje wilde (terwijl hij normaal vooraan staat), maar op dat moment hechtte ik daar niet veel waarde aan. De volgende dag rond etenstijd wilde hij ineens ook zijn portie pathe niet... Toen ging er wel een alarmbelletje af. De volgende dag wilde hij ook niet eten en ook niet spelen. Na een paar pogingen hem te laten eten, toch maar de DA gebeld. Het was in het weekend dus niet mijn eigen DA. Charly bleek 40,3 graden koorts te hebben. Hij heeft antibiotica gekregen en ik kreeg een pijnstiller/koortsremmer mee wat ik eenmaal per dag in zijn bekje moest spuiten. Na het bezoek wilde hij alweer wat eten en drie dagen later was hij weer de oude. Tot afgelopen weekend. Weer hetzelfde verhaal. Maandag naar de DA geweest: 40,5 graden koorts en ook in een paar weken tijd een halve kilo afgevallen.

Deze DA heb ik bij mijn vorige kat ook vaak bezocht en hij zag altijd weer nieuwe mogelijkheden voor Mickey hoe slecht het ook ging. Maar nu gaf hij direct aan dat dit er niet goed uitzag. Zoveel gewichtsverlies in korte tijd plus zo snel weer hoge koorts in korte tijd... Hij heeft het vermoeden dat het FIP kan zijn.

Maar omdat dit de tweede keer is toch nog maar weer proberen medicijnen. Helaas gaat het na een paar dagen niet beter, eerder slechter. Hij eet nu helemaal niet en kruipt liever weg. Zelfs de poetsbeurten van Pip kan hij niet waarderen. Ik heb vanmiddag meteen gebeld toen hij niet wilde eten (hij komt wel de keuken in en doet alsof maar als het schoteltje er staat ruikt hij eraan en loopt hij weg). Morgenochtend bloed prikken.

Nu wilde ik vragen of jullie tips hebben waar ik naar kan vragen bij de DA. Ik lees namelijk dat FIP niet vastgesteld kan worden bij levende katten, alleen een sterk vermoeden van.... En dat FIP vaak onjuist wordt gediagnosticeerd terwijl het wat anders blijkt te zijn. Wat zou dit nog meer kunnen zijn? Misschien kan ik dan morgen aangeven dat ik wil dat ze dat ook meteen op het bloed testen. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Cerna

Re: Zieke kater van 3 jaar - HELP

Bericht door Cerna »

Ik heb gelukkig geen ervaring met Fip, maar wel met nierfalen na langdurige pijnstilling. En de symptomen die je beschrijft (niet willen eten, wegkruipen, gewichtsverlies) had mijn Noa ook en zij was op dat moment ook drie jaar.
Goed dat je morgen dus bloed laat prikken en dan maar duimen dat het dat niet is.

Een kat kan zo'n 48 uur zonder eten. Daarna zijn er grote risico's op leververvetting (en ben je nog verder van huis). Wanneer hij dus helemaal niet wil eten, zul je toch moeten proberen om er wat in te krijgen.

Je zou kunnen vragen of er ook getest kan worden op pancreatitis.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Zieke kater van 3 jaar - HELP

Bericht door jennli »

Ik kan je niet helpen. Wel beterschap voor Charly!
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zieke kater van 3 jaar - HELP

Bericht door Adriana »

Simone0903 schreef:Nu wilde ik vragen of jullie tips hebben waar ik naar kan vragen bij de DA.
Ik lees namelijk dat FIP niet vastgesteld kan worden bij levende katten, alleen een sterk vermoeden van....
En dat FIP vaak onjuist wordt gediagnosticeerd terwijl het wat anders blijkt te zijn. Wat zou dit nog meer kunnen zijn?
Misschien kan ik dan morgen aangeven dat ik wil dat ze dat ook meteen op het bloed testen.
met de gegevens van een uitgebreid bloedonderzoek (vetmed idexx) en nog wat onderzoeksinfo van je da, waaronder temp is door kruisverbanden te leggen met behoorlijk grote zekerheid fip vast te stellen.
het is ook zo dat sommige dierenartsen, als ze het niet meer weten, fip (en aansluitend 'inslapen') roepen. er is natte en droge fip, verder zelf even inlezen, zoekfunctie zit rechtsboven.
een uitgebreid bloedonderzoek is altijd verstandig want malaise kan vele oorzaken hebben.
meloxicam (metacam, novacam, meloxidyl e.a.) kan ernstige nierschade veroorzaken en we hebben daarvan op het forum een aantal schrijnende gevallen.. er zijn zat alternatieven voor pijnstilling en voor infecties heb je ab nodig.

probeer samen te gaan, twee horen zo veel meer dan in je eentje.
schrijf je punten op en werk het lijstje af. en laat je niet opjagen.
lees de bijsluiters voordat je iets gaat toedienen en meld even hier terug zodat we verder met je mee kunnen denken.
wens je veel succes en hoop dat het meevalt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Simone0903
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 jul 2013 10:28

Re: Zieke kater van 3 jaar - HELP

Bericht door Simone0903 »

Nou vanmorgen naar de DA en hij verzette zich zo hevig dat hij uiteindelijk een roesje nodig had om bloed te kunnen prikken. Hij was zo uitgedroogd dat hij aan het infuus moest dus ik heb hem daar even moeten laten... De DA heeft het bloedonderzoek gedaan en al zijn waardes zijn afwijkend. Daarnaast is er ook vocht gevonden in de buikholte. Alles wijst in de richting van FIP. Het bloed is nu opgestuurd naar het lab voor een FIP screening en het buikvocht ook. Sinds een half jaar schijnt er een onderzoek te zijn waarmee ze via het buikvocht honderd procent FIP kunnen vaststellen. Misschien zaterdag toch uiterlijk maandag krijg ik de uitslag. Als het FIP is dan is het advies om hem te laten inslapen. Omdat er al vocht in de buikholte zit denkt de dierenarts niet dat levensverlenging door bijv prednison veel zin heeft. Voor Charly is dat meer leed dan nodig. Hij is nu weer mee naar huis, krijgt antibiotica voor de symptomen en een koortsremmer. Heb ook wat krachtvoer meegekregen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zieke kater van 3 jaar - HELP

Bericht door Adriana »

dat is een verdrietig bericht en een slechte diagnose.
ben bang dat jullie zeer binnenkort afscheid van elkaar nemen en wens je de komende dagen wijsheid en met al die onzekerheid veel sterkte..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Simone0903
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 jul 2013 10:28

Re: Zieke kater van 3 jaar - HELP

Bericht door Simone0903 »

Ja ik bereid me erop voor dat we maandag afscheid moeten nemen. Ik vind het zo erg voor hem. Hij had nog nooit eerder in een liefdevol huis gewoond en hij had het zo naar zijn zin... Onze tijd met elkaar is zo kort geweest. Maar ik ben dankbaar dat hij de afgelopen maanden hier mocht zijn en toch nog kort kon meemaken hoe het is. Vind het ook heel verdrietig voor Pip dat ze haar maatje verliest. Hebben jullie er ervaring mee hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Zieke kater van 3 jaar - HELP

Bericht door jennli »

Hè wat naar! Heel veel sterkte!
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Cerna

Re: Zieke kater van 3 jaar - HELP

Bericht door Cerna »

Simone0903 schreef: Hebben jullie er ervaring mee hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Ja, helaas al vaak meegemaakt en de laatste keer was vorige week donderdag :-(

Het beste kun je Charley na zijn overlijden in een open doosje leggen en dan het doosje op een plaats zetten waar Pip vaak komt.
Wij hebben onze Noa vorige week thuis in laten slapen omdat ze de laatste keer bij de dierenarts zo gestressed was en het doosje in de kamer laten staan. Eén voor een kwamen de katten toen kijken, even snuffelen en renden toen snel weg. De rest van de avond durfden ze niet meer in de kamer te komen want daar was Noa en Noa rook niet meer zoals eerder en dat was eng.
Op deze manier hebben ze afscheid genomen en was het goed.

Wanneer je Charley bij de dierenarts laat inslapen en hem niet meer mee naar huis neemt, is de kans groot dat Pip gaat zoeken. Het hangt er een beetje vanaf hoe sterk de band is tussen beide katten, maar meestal accepteren katten de dood vrij gemakkelijk (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd). Maar je moet ze de kans geven om afscheid te nemen.

Heel veel sterkte de komende dagen. Weet waar je doorheen gaat :cry:
Simone0903
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 jul 2013 10:28

Re: Zieke kater van 3 jaar - HELP

Bericht door Simone0903 »

Thanks Cerna, in juli vorig jaar mijn maatje die al 9 jaar bij me was verloren en nu dit... Het is niet makkelijk. Omdat Mickey alleen was heb ik geen ervaring met hoe het is om meerdere katten te hebben waarvan er eentje overlijdt. Bedankt voor je advies. Ik denk er ook aan om Charly thuis in te laten slapen, omdat ook hij zo gestresst was donderdag bij de DA en nu nog steeds bang is. Maar Pip is heel sociaal en zal er dan waarschijnlijk bij zijn. Hoe heb jij dit gedaan? Andere katten in een andere ruimte gezet terwijl het gebeurde of er wel bij aanwezig gelaten? Charly komt dan naast Mickey in de tuin te liggen, dus als het maandag gebeurd, wordt hij ook maandag begraven. Blegh, vind het naar om er over na te moeten denken, maar als ik zie hoe hij eraan toe is, verwacht ik geen andere uitkomst dan FIP
Simone0903
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 jul 2013 10:28

Re: Zieke kater van 3 jaar - HELP

Bericht door Simone0903 »

Gecondoleerd met Noa, Cerna. Jij ook veel sterkte en bedankt voor je hulp en advies!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Zieke kater van 3 jaar - HELP

Bericht door Ms Maaike »

Ook ik heb onlangs een kat in moeten laten slapen. Dat heb ik thuis laten doen en mijn andere twee katten mochten zelf weten of ze daar bij waren of niet. Mijn poezendame accepteerde het inderdaad vrij snel, maar mijn jongste kater heeft het er erg moeilijk mee gehad leek het wel. Hij heeft een tijd lang minder gegeten en was een maand niet vooruit te branden om het maar zo te zeggen. Het heeft twee maanden geduurd voordat hij weer beneden kwam als er visite was, terwijl hij er eerst altijd bij wilde zijn (net als Mickey) en iedereen interessant vond. Ik ben wel blij dat ik Mickey een dag in z'n mandje in de kamer heb laten liggen; mijn andere katten hebben niet lopen zoeken.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Renatevanderveer

Re: Zieke kater van 3 jaar - HELP

Bericht door Renatevanderveer »

Mijn poes Bounty is bij de dierenarts overleden, bij de dierenarts bleek ze zieker dan verwacht en ik wilde haar de rit naar huis besparen.
We hebben haar zo mooi mogelijk in het reismandje gelegd en het reismandje middenin de kamer gezet.
Haar vriendje Snickers, die altijd meteen komt kijken, heeft aan haar geroken.
Hij is tegen haar aan gekropen en heeft haar koppetje voorzichtig gelikt.
Hij heeft daarna nog één gekeken en vervolgens niet meer.

Ook Snickers heeft nauwelijks naar Bounty gezocht, hij had de boodschap begrepen.
Cerna

Re: Zieke kater van 3 jaar - HELP

Bericht door Cerna »

Dank je!

De deur van de kamer stond gewoon open, maar ik weet niet of er op dat moment katten in de kamer waren. Ik was alleen maar gefocused op Noa en het naderend afscheid.
Twee jaar geleden is onze 18-jarige Cochi gestorven en daar waren alle katten bij omdat het net rond bedtijd was. Hij kreeg een epilepsie-aanval (de 5e die dag) en daardoor een hartstilstand. Tijdens de aanval zaten ze met grote ogen op eerbiedige afstand te kijken, maar pas toen hij in een doosje lag kwamen ze aarzelend snuffelen. Toen begrepen ze wat er gebeurd was en accepteerden het.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Zieke kater van 3 jaar - HELP

Bericht door Jantina »

Wat erg van Charley. Ik begrijp je heel goed. Ook ik heb tot twee keer toe een kat in moeten laten slapen. De laatste keer heb ik dat thuis gedaan, en ik ben van plan om dat altijd zo te doen. Het gaf mij en de kat zoveel meer rust. De andere kat was er wel bij, maar gaf niet zoveel sjoege. Toen ze op mijn schoot lag heeft hij wel geroken en daarna nog een keer in de doos, en toen was het helemaal duidelijk.
Ik zou je wel willen katten adviseren om je andere kat in ieder geval afscheid te laten nemen, of het inslapen nu thuis of bij de da gebeurd.

Heel veel sterkte!!
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Plaats reactie