Kat lijkt niet te kunnen eten

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
marlayn
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:54

Kat lijkt niet te kunnen eten

Bericht door marlayn »

Hallo mensen,
Ik ben echt een beetje ten einde raad. Mijn kat, van weliswaar 17 jaar, eet nog maar nauwelijks.
Er is vorig jaar augustus beginnende nierfalen bij hem geconstateerd. Ik heb hem toen op speciaal voer gezet, met af en toe zondigen.
Afgelopen zondag kwam ik erachter dat hij al sinds zaterdag niet meer had gegeten.

Ben maandag naar de dierenarts geweest, die dacht uiteraard aan zijn nieren. Ze voelde geen rare dingen uitwendig, had iets vocht tekort, geen verhoging en hij was erg alert.
Zij heeft bloed afgenomen en getest op heel veel dingen. Hij is gelijk voor de zekerheid aan een nierspoeling gezet met een middel tegen misselijkheid.

De bloeduitslagen waren goed.
Zijn nierwaarden waren aanzienlijk gedaald; creatine van 243 naar 142, en ureum van 13,6 naar 11,2.
Lever was goed, eiwit was goed, suiker was goed, schildklier was goed, rode+witte bloedplaatjes of cellen waren goed en calcium was goed.
Dus daar was niets bijzonders te vinden. Wel had ze een zeer lichte hartruis gehoord.
Zijn gebit was wel slecht. Ik heb Metacam meegekregen ivm een mogelijke ontsteking o.i.d.

Maandag heeft hij een kleinbeetje vis gegeten, dinsdag was het weer waardeloos. Woensdag heb ik hem naar de "tandarts" gebracht. Daar is tandsteen verwijderd en hij had een gat in een kies, zo erg dat wortels en zenuwen bloot lagen, deze is getrokken. Dus onze gedachte was dat dat het probleem was waardoor hij niet (goed) at.
Woensdagavond nadat de narcose was uitgewerkt is hij zowaar een aantal keer uit zichzelf naar zijn bakje gelopen en heeft kleine beetjes gegeten. Het leek de goede kant op te gaan.
Hij heeft ook sinds maandag niet meer gepoept, maar goed, hij eet dan ook niet echt meer.

Vandaag weer waardeloos. Dierenarts gebeld en ik heb een wat zwaardere pijnstiller gekregen, die hij gister bij hun ook had gekregen. Tevens een laxeerpasta, maar dat moet hij niet. Na de pijnstiller ging hij wat vreemd doen, zichzelf opsluiten in zijn mandje en steeds met hele grote ogen kijken, alsof hij voelt dat hij geen controle over zijn lichaam heeft en er niet aan wil toegeven...logisch, want is soort morfine wat er in zit.
Maar hij eet nog niks, geen gekookte witvis, geen gekookte kip, 1 stukje tonijn en that's it! :-(
Als ik eten voor zet, dan kijkt hij heel blij en wil ook echt wel, maar hij doet het gewoonweg niet... En ik snap niet waarom. Ook drinkt hij nu minder en "speelt" hij ineens met zijn water door zijn poot er steeds in te doen en die dan af te likken.

Voor een 17 jarige kat is hij dus qua bloeduitslagen nog best gezond... maar op deze manier wordt het dus niks meer en ik weet echt ff niet meer waar ik het moet zoeken.
Hopelijk kan iemand mij helpen of adviseren.

Thanks alvast.
Groetjes, Marlayn
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Kat lijkt niet te kunnen eten

Bericht door Nikki2309 »

Mijn eerste gedachte is dat hij nog veel pijn heeft in zijn mond waardoor hij niet wil en misschien ook wel niet kan eten. Heb je al eens iets van paté natvoer geprobeerd. Iets wat eigenlijk hap slik weg is en waarop niet gekauwd hoeft te worden
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat lijkt niet te kunnen eten

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
er gaat een heleboel wèl goed: voor een kater van 17 relatief goeie bloedwaardes en verder kiesje en tandsteen verwijderd.

leg je dierenarts even uit dat nierfaalkatzels geen meloxicam mogen hebben. dat kan ernstig nierfalen veroorzaken! (meloxicam = meloxidyl, novacam, metacam en lees onze berichten met ervaringen hierover.) beter is onsior of tolfedine.
en dat staat gewoon in de bijsluiter....!

kater heeft veel pijn aan zijn bekje gehad en kan dat koppelen aan eten.
het is heel belangrijk dat hij voedingsstoffen binnenkrijgt, dus misschien overwegen om te gaan spuitje voeren.
kijk even bij het topic Pluis, bericht cerna voor nadere info en foto's.
en een nierkat geen vis geven maar 100% nierdieet.
bij het topic nierfaalkatten staat een overzicht van nierdieetvoeders.
krijgt hij medicatie voor zijn nieren, bv semintra?
en is zijn bloeddruk gemeten?
wat is de naam van de zwaardere pijnstiller?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat lijkt niet te kunnen eten

Bericht door Dinky »

Metacam heeft nou juist als contra indicatie in de bijsluiter nierfalen staan. Kortom je mag het niet toedienen aan een kat met zwakke nieren (maar dierenartsen lijken nooit de inhoud van die bijsluiter te kennen helaas...)

Wanneer je een soort pate natvoer hebt kan je die misschien wat verder verdunnen met water waardoor het wat meer een dikke soep wordt?
Anders wordt het inderdaad spuitjevoeren: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29123
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
marlayn
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:54

Re: Kat lijkt niet te kunnen eten

Bericht door marlayn »

Thanks allemaal voor de reacties.
Ik heb zelf ook al besloten om maar even helemaal niets meer van die medicijnen te geven.
Denk dat zijn herstel gewoon wat langer duurt gezien zijn leeftijd. Hoop ik dan maar. Maar van die Metacam heb ik het idee dat het helemaal niets doet en van dat andere spul (Buprecare) ging hij zo raar doen, dat durf ik niet meer te geven, dat is gewoon te heftig.
Hij heeft vannacht zijn bakje vis leeggegeten, dus dat scheelt weer iets.

Ik denk dat de arts die Metacam voor had geschreven omdat zijn nierwaardes natuurlijk heel erg verbeterd c.q. goed waren nu.
Zijn bloeddruk was aan de lage kant, maar dat was vorige keer ook zei ze. Ik weet alleen niet hoeveel.

Het is best een grote kat, dus kost misschien ook wel veel moeite om alles rond te pompen, ik weet het niet.
Hij woog, in zijn goede tijd, altijd rond de 6 kg, zijn max. was geloof ik 6,8. Maar dat is jaren geleden.
Nu zit hij op 4,2 kg.

Naam van andere medicijn is: Buprecare.
Ik had meegekregen dat ik hem de komende 5 dagen een soort "gummy" voer moest geven, dat zou dan volgens hun gekookte kipfilet of vis betekenen met evt. wat macaroni of rijst erbij. Dit was omdat brokken of zachte voeding de neiging heeft om in de holte te gaan zitten waar de kies heeft gezeten. Wat dus niet bevordelijk voor de genezing van het tandvlees zou zijn.

Afgelopen dagen toen hij niet at heb ik hem wel gedwangvoert via een spuitje met wat 'a/d' van Hills, aangelengd met water.
Dat is ook een soort mousse, heb het nu maar gewoon voor hem neergezet, maar dat eet hij nog niet.

Ik merkte nu ook dat hij steeds aan zijn achterste likt, of het nu zijn kont of piemeltje is, daar ben ik helaas steeds te laat voor om te checken, maar het lijkt alsof er uit 1 van de 2 een soort wittig spul komt wat hij dan weglikt, want het lijkt ook een beetje aan zijn haren te blijven kleven.
Dus dat moet ik nog even goed checken.
Want dat is ook wel weer iets vreemds.
Ook heeft hij nog steeds niet gepoept :-(

Maar thanks in elk geval voor jullie ideeën en die andere medicijnen houdt ik zeker in gedachten, mocht ik toch nog wat medicijnen willen gebruiken.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat lijkt niet te kunnen eten

Bericht door Adriana »

buprecare is een opiaat en daarvan had je de dosis fors kunnen verlagen. het klopt (bijsluiter) dat sommige katzels daar afwijkend op reageren.
deze kat mag nooit meer metacam oid! en dat zijn nierwaardes zijn bijgetrokken wil niet zeggen dat hij genezen is. rond drie/kwart van zijn nieren functioneert niet meer en op de rest moet je ongelofelijk zuinig zijn!

als/als je al a/d geeft en dat is niet aan te raden voor nierkatten, dan moet daar ipakitine bij!
maar liever niet want a/d is zwaar verteerbaar door het hoge levergehalte en het varkensvlees.
misschien spuitje water achter zijn nierdieet zachtvoer aan ipv gummy voer..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
marlayn
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:54

Re: Kat lijkt niet te kunnen eten

Bericht door marlayn »

@Adriana, wat een super tips heb jij zeg, echt bedankt.
De dierenarts had die buprecare ook in spuitjes gedaan met afgemeten hoeveelheid, ze zei wel dat het ook een veel lagere dosis was dan wat hij bij hun had gekregen. Maar wat ik zeg, dat heb ik alleen gisteravond gegeven en nu staat de rest nog steeds in de koelkast, doe er niks meer mee, vond het niet goed hoe hij erop reageerde.

Dat a/d had ik ook meegekregen omdat het een soort krachtvoer was, wat hij volgens hun wel nodig had. Maar dat gaat nu ook de prullenbak in dan :-/
Dan geef ik zijn niervoer wel fijngeprakt met wat water. Hopelijk dat dat werkt.
Hij ligt nu al sinds vanochtend half 7 te slapen onder dekentje op kussen op de bank, lekker verstopt. Dus eten of drinken is niet meer gebeurd. Zijn ogen blijven ook groot.
En hij blijft wat paranoia.

Ik zal hem straks zelf maar ff wat eten en water geven met spuitje, dan helaas maar weer even wat stress voor het beestje.

Denk jij dat ik dan nog Tolfedine ofzo moet vragen, voor evt. na-pijn aan zijn gebit, of toch beter nog maar even aankijken?

Groetjes,
Marleen & Loekie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat lijkt niet te kunnen eten

Bericht door Adriana »

dieren kunnen verschillend reageren op medicijnen, het is altijd kwestie van voorzichtig uitproberen. hier ging buprecare prima, maar in een kwart van de voorgeschreven dosis.

heel fijn dat je overstapt op fijngeprakt nierdieetvoer! geef je nog wel wat water tussendoor? hij moet wel vocht binnenkrijgen!
en probeer vaker kleine hoeveelheden in plaats van veel in één keer, hij moet nog bijkomen van narcose, vreemde stofjes en behandelingsstress.. en dan is gelijk veel eten een grote belasting voor de stofwisseling (en nieren)..

je kunt altijd vragen of je praktijk je een paar tabletjes tolfedine wil meegeven of onsior in het geval dat. altijd handig als je ze nu niet nodig hebt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
marlayn
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:54

Re: Kat lijkt niet te kunnen eten

Bericht door marlayn »

Ja ik zet al de hele week iemiemienie beetjes neer, maar hij eet dat voer toch niet uit zichzelf blijkbaar. En in zo'n spuitje is het ook niet zoveel in 1x, dus dat komt wel goed.

Hij heeft nu echt hele dag liggen pitten, komt nu weer iets tot leven. Net stiekem snel naar buiten gerend toen ik met boodschappen binnenkwam. Uiteraard niet terugkomen toen ik riep. 5 minuten later kwam hij uit zichzelf weer terug, zeiknat van de regen, haha.

En net heeft hij eindelijk wat uit zichzelf gedronken. Dus hopelijk is dit het begin van wat herstel. Misschien kwam dan toch door medicatie in zijn lichaam dat ie niet durfde te eten ofzo.

We houden het weer in de gaten.

Thanks.
Plaats reactie