Vastzittende haarbal en beginnende niesziekte

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Vastzittende haarbal en beginnende niesziekte

Bericht door Zonnig »

Zo, alles komt hier tegelijkertijd.

Eén van mijn katten heeft voor de 2e keer een vastzittende haarbal. De vorige keer ben ik naar de dierenarts geweest en gaven ze een antiwormtabletje mee. Direct dan wel 50,- lichter.

Nu heeft ze weer last van een vastzittende haarbal en heb ik haar vorige week ontwormt. Het hielp niet en dus heb ik dit weekend ook nog speciaal voer gekocht ( voor haarballen ) en heb ik pure zalmolie aan het eten toegevoegd. Daarnaast ook nog een klein beetje moutpasta, maar dat lust ze niet echt. Ze hebben ook al kattengras.

Op hetzelfde moment ( sinds dit weekend ) merk ik dat de nies- / kattenziekte voor de 2e keer de kop op steekt ( ondanks de jaarlijkse inenting ). Een half jaar geleden is ze ook nog behandeld.

Nu is het nadeel, dat ik haar heb ontwormt en dan mag ik niet direct naar de dierenarts voor de inenting. ( Voor de zekerheid ga ik zometeen nog bellen. ) Ik was er vanmorgen zo flauw van ( dat ze de moutpasta niet wil eten ), dat ik het gewoon met een spuit heb ingespoten in haar bek ( voel mij net zo'n sadist ). Tot mijn verbazing was ze vrij rustig. Gisteren at ze nog erg goed, maar vandaag is het afwachten. Ze trok zich zojuist wel terug. Ik vond zojuist gelukkig wel een haarbal, maar ik weet niet of die van haar afkomstig is.

Heeft iemand enig idee of er nog simpele manieren zijn om haar beter te laten voelen, omdat ze nu nog niet kan worden ingeënt ? Misschien moet ik het haarbalpasta even de tijd geven; maar hebben jullie enig idee wat ik nog meer kan doen ( even wat simpele dingen die niet teveel geld kosten ) ?
Toch vraag ik mij af of haar vastzittende haarbal ook niet gewoon dezelfde ziektesymptomen kunnen veroorzaken als met de nies- / kattenziekte. Dat ze misschien ook vrijer kan ademhalen als haar haarbal eruit is.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Vastzittende haarbal en beginnende niesziekte

Bericht door Sifra »

Je mag nu best een aantal dagen achter elkaar haarbalpasta geven en daarna weer eens per week. Mijn da zei, dat de hoeveelheid vitamine E in Lax a past (gebruik je die of een andere pasta?) zo laag is dat je niet bang hoeft te zijn voor vitaminevergiftiging als je de pasta een aantal dagen achter elkaar geeft.
Een lastige haarbal die eruit komt, kan door het maagzuur ook irritatie aan de keel veroorzaken, waardoor de kat minder eet.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vastzittende haarbal en beginnende niesziekte

Bericht door castratenkoor »

Je zou naast haarbalpasta een paar dagen Lactulon kunnen geven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Vastzittende haarbal en beginnende niesziekte

Bericht door Zonnig »

Ik merk dat ik altijd redelijk snel in de stress schiet als het om mijn katten gaat. Toch om het moment dat ik mij zorgen maak over haar nies- / kattenziekte en ik jullie net een bericht schrijf, ontdek ik dat ze gewoon zit te eten. Dus.......ze eet wel gewoon. Gelukkig maar !
Misschien toch eerst even focussen op die haarbal en daarna de nies- en kattenziekte aanpakken. Komende dagen in de gaten houden hoe haar klachten zijn.
Ik vraag me wel af of ik Lax a moet kopen, nu ik net die moutpasta ( smila ) in haar bek heb gespoten.
Ik ontdekte dit middel gisteren voor het eerst ( Lax a ). Had ik dat maar eerder geweten ! :) Ik zal nog kijken bij Lactulon.
Ik denk dat ik vanaf nu gewoon antihaarbalvoeding moet blijven geven, want kennelijk is ze hier gevoelig voor.
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Vastzittende haarbal en beginnende niesziekte

Bericht door Zonnig »

Ik krijg nu steeds sterker het gevoel, dat de symptomen veroorzaakt worden door de vastzittende haarbal. Ze heeft het hierdoor volgens mij wat benauwd.

Ze krijgt zometeen voor het eerst wat Lactulose. Ik hoop dat het helpt. Verder ga ik een natuurproduct kopen voor de luchtwegen. Indien de klachten aan de einde van de week niet zijn verminderd, dan ga ik naar de dierenarts.

Zowieso wordt ze jaarlijks ingeënt, maar toch kreeg ze het vorig jaar wel gewoon. Vraag mij nu ook af of het vorig jaar überhaupt wel de niesziekte was.

Balen; het spul voor de luchtwegen blijkt een langere levertijd te hebben. Nu maar elders bestellen en hopen dat het morgen binnenkomt.

Ze eet en drinkt nog wel erg goed. Ik vind haar zelfs beter eten dan voor het weekend.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vastzittende haarbal en beginnende niesziekte

Bericht door nellebel »

je kunt haar toch niet enten als ze al ziek is.
die bal zal haar wel flink dwarszitten
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Vastzittende haarbal en beginnende niesziekte

Bericht door mittenslief »

ondanks de enting kunnen ze best nies of kattenziekte krijgen hoor.....alleen in mindere mate....enten als ze niet in orde is moet je never doen...
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Vastzittende haarbal en beginnende niesziekte

Bericht door Zonnig »

Zo wat goed zeg; ben blij dat jullie dat even zeggen ! Wist inderdaad niet dat je ze niet in mocht enten als ze niet in orde zijn. Mijn katten krijgen wel de jaarlijkse inenting, maar vorig jaar kreeg ze het inderdaad toch. Nu weer. Kan inderdaad chronisch zijn.
Ze kreeg de vorige keer wel een injectie toen ze al de niesziekte had. Kan natuurlijk ook antibiotica etc zijn.

Maar.......goed nieuws ! Zo te zien gaat het nu erg goed ! Ze speelt intensief en rent ook door het huis, eet en drinkt erg goed. Komt ook ontspannen over en vind het zo te zien heerlijk om verwend te worden.

Als het goed is, dan gaat de Lactulose snel helpen. Ik heb gelezen dat het een aantal dagen duurt voordat het werkt. Zo te horen is ze niet meer zo benauwd. ( Ik heb het vermoeden dat de haarbal soms gewoon haar luchtwegen blokkeert. )
Ik heb vandaag homeopatische druppels gegeven. Schijnt dat je na een paar dagen ook al resultaat gaat zien.
Hopelijk knapt ze snel verder op. Zodra opgeknapt; dan de jaarlijkse inenting.
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Vastzittende haarbal en beginnende niesziekte

Bericht door Zonnig »

Mijn kat is helemaal hersteld !!!!

Kennelijk heeft de Lactulose en de overige zaken die ik de afgelopen tijd aan het eten heb toegevoegd, geholpen. Ook geen niesziekte symptomen meer. Ze krijgt sinds 3 dagen homeopatische druppels voor de niesziekte. Ze ademt weer helemaal goed en is ook niet meer verkouden. Ik hoor niks meer als ze ademt ( de vorige keer zat alles vast ). Ook hoest ze niet meer. Ik heb het gevoel dat de haarbal eruit is.

Ik geef nog een paar dagen medicijnen. Haar lichaam was ook niet van slag door de lactulose.
Plaats reactie