[Noorse boskat] Kitten aan de pil en komt niet meer aan

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Jenni5711
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jan 2015 17:46

[Noorse boskat] Kitten aan de pil en komt niet meer aan

Bericht door Jenni5711 »

Ik maak me best een beetje zorgen over mijn Noorse boskat kitten (poesje) van 5 maanden.

Ik heb nog 4 andere katten, allemaal gecastereerde katers, en enkele weken terug kreeg onze kitten steeds grotere en hardere bultjes bij haar tepels. De dierenarts vertelde dat deze onder invloed van haar hormonen waren onstaan. Ondanks dat mijn andere katten geholpen zijn hebben ze toch heel veel invloed op haar hormoonhuishouding dus kitten aan de pil want voor steriliseren vinden wij het persoonlijk nog veel te vroeg. Bultjes zijn inmiddels weg door de pil.

Nu waar ik me zorgen om maak: ze is de afgelopen maand helemaal niks meer aangekomen. Mijn zus kocht haar broertje (ik weet dat mannetjes groter worden) en die is inmiddels al 3.2kg (hij komt 100 tot 200gr per week aan bijna) terwijl zij nog altijd 2,6kg weeg en dit is al een maand hetzelfde.

Ik vraag mij af of dit zou kunnen komen door de poezenpil? Ik ken de horrorverhalen over o.a. kanker en de poezenpil maar we willen gewoon nog zeker 3 maanden wachten met steriliseren. Ik ben gewoon bang dat ze een groeiachterstand of misschien erger oploopt van de pil. (stoppen is ivm de bultjes/opgezwollen melkklieren geen optie)


Misschien dat er hier mensen zijn met een Noorse boskat poes die zich nog kunnen herinneren hoeveel deze met 5 maanden woog?
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: [Noorse boskat] Kitten aan de pil en komt niet meer aan

Bericht door Nikki2309 »

5 maanden is een mooie leeftijd om te castreren. Wat is de reden dat je hier nog mee wilt wachten? Mijn poes en kater waren 5,5 maanden oud toen ze geholpen zijn. Ze zijn nu grote mooie katten van 1,5 jaar.
Using Tapatalk
Jenni5711
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jan 2015 17:46

Re: [Noorse boskat] Kitten aan de pil en komt niet meer aan

Bericht door Jenni5711 »

Keuze hiervoor is persoonlijk, 1x met een sterilisatie een poesje verloren aan complicaties.. (vertel dat maar eens aan kinderen van 8 en 11 jaar, hartverscheurend) Met andere katten ook niet meer gedaan en ik weet dat het met gewicht gaat en niet met leeftijd maar we willen het gewoon niet.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: [Noorse boskat] Kitten aan de pil en komt niet meer aan

Bericht door artemis »

Ik begrijp het probleem om nu te steriliseren ook niet.
Complicaties kunnen altijd optreden, tijdens elke operatie en op elke leeftijd, ook binnen 3 maanden of langer.
Door haar nu de poezenpil te geven hypothekeer je haar gezondheid.
Jenni5711
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jan 2015 17:46

Re: [Noorse boskat] Kitten aan de pil en komt niet meer aan

Bericht door Jenni5711 »

Maar mijn vraag betreft niet wel of niet steriliseren dus daar ga ik verder ook niet opnieuw op in want het is gewoon geen optie.... Ik zou graag antwoord willen of een groeiachterstand mogelijk is onder invloed van de poezenpil ;-)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: [Noorse boskat] Kitten aan de pil en komt niet meer aan

Bericht door mittenslief »

ja...groei stopt inderdaad door de pil en omdat het al zo aan het rommelen is van binnen kan ik alleen maar het advies geven toch te steriliseren.....ik heb ook te lang gewacht in zo'n geval met gevolg een dikke vette baarmoederontsteking op 9 maanden
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: [Noorse boskat] Kitten aan de pil en komt niet meer aan

Bericht door Adriana »

Jenni5711 schreef:Maar mijn vraag betreft niet wel of niet steriliseren dus daar ga ik verder ook niet opnieuw op in want het is gewoon geen optie.... Ik zou graag antwoord willen of een groeiachterstand mogelijk is onder invloed van de poezenpil ;-)
welkom op het forum!
je hebt neem ik aan het ernstig verhoogde risico op melkkliertumoren afgewogen bij je beslissing?
het lijkt me niet logisch een zo jong dier dat nog volop in de groei moet zijn, nu al te belasten met een dergelijke hormoonbehandeling.
en castratie gaat deels op gewicht maar als ze niet verder aankomt, zal ze dat gewicht voorlopig dus ook niet bereiken..
je vraag over groeiachterstand kun je het beste stellen aan je dierenarts!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: [Noorse boskat] Kitten aan de pil en komt niet meer aan

Bericht door castratenkoor »

In asiels Friesland worden poesjes voor plaatsing al met 12 weken gecastreerd. Geen enkel probleem voor de kittens.

Ik zou de pil altijd afraden voor een poes, maar voor een kitten van 5 maanden al helemaal.
De poes krijgt totaal niet de kans uit te groeien en veel kans op tumoren en zwakke botten.
Ik zie alleen nadelen en geen enkel voordeel......persoonlijk.

Niet iedere dierenarts kan dat. Dus het is een kwestie van een dierenarts zoeken die daar wel ervaring mee heeft. Het is even een gepruts en gefriemel maar voor dier de beste oplossing.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gaya
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:11

Re: [Noorse boskat] Kitten aan de pil en komt niet meer aan

Bericht door Gaya »

Ik heb wel een keer de poezenpil gebruikt voor mijn vorige poes. De reden hiervoor was dat we midden in een verhuizing zaten toen ze de eerste keer krols werd. Ik heb haar eerst aan haar nieuwe huisje laten wennen en na 2 maanden laten steriliseren. Mijn poesje werd hier ontzettend dik van en ook later heeft dit haar hele hormoon en stofwisseling in de war gebracht. Het dier is uiteindelijk maar 8 geworden.
Het is bekent dat de pil troep is, dit werd mij bij de dierenarts ook aangegeven toen ik het kwam halen. En inderdaad heeft iedere operatie en narcose een risico, nu maar ook als ze wat ouder is. Ik denk alleen hoe sneller je het doet, hoe sneller en makkelijker ze zich herstellen. ( dat is zo is zo bij paarden wel zo) dat zag ik bij mijn huidige poes ook.
Plaats reactie