Is er wel iets mis?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Is er wel iets mis?

Bericht door Pisces2202 »

Hallo allemaal,

hier loopt een verwend dik zwart monster rond (stitch) die een blaasprobleem geschiedenis heeft. februari 2013 blaasgruis met kathether gehad. Januari dit jaar 3 dagen katheter, geen gruis (idiopatisch door stress)

Wij hadden een niermutsje maar die is helaas in augustus doodgereden :-( maar Stitch is hierdoor weer meer Stitch geworden. Waarschijnlijk stress gehad door zijn zus.

Stitch dronk nooit veel, of in ieder geval ik zag hem niet vaak drinken. Nu zit Stitch aan de Almo Nature kip/rijst brokjes voor de nacht, en overdag krijgt hij 1 a 1,5 blikje natvoer (gourmet, maar meestal almo) verspreid over de dag. Meneer valt niet af, heeft lekkere trek en weet ook goed waar mijn zwakke plek zit (fout!)

Nu zie ik hem dus ondanks het natvoer vaker wat drinken...ik kan niet zeggen sloten tegelijk, maar toch een paar keer per dag. Ik denk dat hij niet aan de 250 ml komt die normaal is voor een kat van 5,2 kg maar ik heb weer eens zo'n knagend onderbuik gevoel. Ik ben bekend met nierkatjes (1 moeten laten inslapen, en mijn niermutsje) en ik denk niet dat Stitch een nierprobleem heeft. Zijn vacht is zacht en glimt, maar is wel dik en wollig, en ligt niet altijd plat. Hij wast zich prima. Ik kan alleen niet controleren hoeveel hij plast want hij gaat naar buiten. In huis gebruikt hij de kattenbak niet, dus ik denk niet dat hij overmatig plast. Hij kan namelijk ook uren op bed liggen slapen zonder naar buiten te gaan.

Zoals het er nu staat lijkt het een "gezonde" dikke kater op zijn gewicht na. Zelf ben ik bang dat hij misschien suiker aan het ontwikkelen is, maar ik kan de symptomen daarvan (nog) niet echt vastpinnen. Ben ik nou zo'n kattenhypochonder geworden, omdat ik hem nooit echt heb zien drinken en nou zie ik het hem wel doen, of is hij zich nu als een "normale" kat aan het gedragen?

:esick: word af en toe zo gek van mijn angst om mijn monster.

Hier mijn dikke monster
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is er wel iets mis?

Bericht door Adriana »

het is op afstand met weinig gegevens beetje lastig om uit te vinden of je overwicht Stich bezig is diabetes te ontwikkelen. ook al niet omdat jijzelf al niet weet hoeveel hij plast en drinkt.

;-) als je zo begaan bent met zijn gezondheid en zo onzeker bent, ga komende dagen langs je dierenarts voor een algemeen bloedonderzoek. met eventueel bepaling van de fructosaminewaarde voor diabetes.
voor beide kwalen is een vroegtijdige behandeling veel beter dan wachten totdat zijn vacht er mottig begin uit te zien of andere symptomen van zowel ernstige diabetes dan wel nierfalen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is er wel iets mis?

Bericht door Rik »

Bij mijn poes is begin april nierfalen geconstateerd. Aan haar vacht is/was niets te zien. Is nog even zwart en glanzend als voorheen. Ze kreeg begin april een attack/tia vanwege veel te hoge bloeddruk en toen is dus ook het nierfalen gevonden. Ik had ervoor ook niets in de gaten. Zelfs meer drinken viel mij niet echt op. Dus ik zou niet wachten op "uiterlijke" kenmerken om te kijken of hij wat mankeert. Je zou kunnen beginnen met urine inleveren (moet je dat natuurlijk wel voor elkaar kunnen krijgen bij een buitenplasser, dus misschien voorlopig even binnenhouden). Maar dan hoef je met hem niet naar de DA en is geloof ik het goedkoopste. Suiker zou daar ook mee geconstateerd kunnen worden. Daarna (of als urine afvangen niet lukt, of er komt niets uit het onderzoek) zou je een bloedonderzoek kunnen laten doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Is er wel iets mis?

Bericht door Pisces2202 »

Sorry excuus maar Door omstandigheden geen mogelijkheid meer gehad om te reageren. Stitch heeft inmiddels een uitgebreid bloedonderzoek gehad waar gelukkig "helaas" niks uitgekomen is. Ik zeg helaas omdat Stitch' vacht er niet beter op geworden is. Het issuper zacht en hij glanst maar het staat echt uit. De ene dag meer dan de andere dag en er Is geen medische reden voor. De dierenarts is sup er en denkt mee, maar weer het voor nu ook niet. Ben over gegaan op graanvrije brok van Purizon die hij erg lekker vindt en nog steeds almo natvoer omdat hij plaskater is. Hij doet het echt perfect van eten drinken tot spelen en jagen. Aan de ene kant wil ik het graag op een slechte wintervacht houden want tot nu toe hebben we medisch uitgesloten en moeten we de rui afwachten wat het gaat doen?

Iemand anders misschien een tip waar we niet aan gedacht hebben? Ik begin beetje paranoia te worden haha
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is er wel iets mis?

Bericht door Adriana »

als ik je goed lees dan heeft je dierenarts met de beste wil van de wereld niks kunnen vinden en is Stitch op misschien wat overwicht na, hardstikke gezond.
maar dat is voor jou nog niet genoeg, zijn vacht staat uit.

ik heb naar je foto zitten kijken maar dat is een beetje moeilijkd in deze pose voor eventueel overwicht (hoeveel weegt Stitch..?) als voor zijn vacht.
ik zie een glanzende, dikke volle zwarte vacht. die zal een beetje uitstaan maar dat zou ook kunnen liggen aan genen van een dier met een wat andere vachtstructuur. bij sommige katzels ligt de vacht goed aangesloten en andere zijn wat meer tedddy-achtig, beetje pluizebol, beetje wollig. dat hoort bij dat betr dier en in jouw geval missch ook wel bij jouw zwarte monster.
kwestie van accepteren denk ik..(en blij zijn dat hem niks mankeert..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Is er wel iets mis?

Bericht door Pisces2202 »

Het enige wat Stitch mankeert is dat hij stress is na een aanrijding (Op een bloeduitstorting na niks aan over gehouden) hij mijdt mensen en andere katten. Ik geef hem Destress van de huisdierendokter. Hij is ook wollig Adriana en heeft een erg dikke vacht, maar het staat soms echt uit als een pannendak zoals mijn niertjes ook hadden, maar zijn waarden was 126 en de grens is 150. Ik ben echt blij dat er niks medisch is maar ik kan niet afkomen van het idee slechte vacht = ziek. Op dit moment weegt hij 5.7 kilo en heb ik hem op 3x per dag eten gezet. 1 blikje almo + 30 gram brokjes voor de nacht om af te vallen. Zal kijken of ik morgen bij daglicht een betere foto kan maken.

Bedankt alvast.

P.s. mijn nieuwe foon heeft een verrekt irritante autocorrect dus als er nog rare woorden tussen staan is dat het
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Is er wel iets mis?

Bericht door Ms Maaike »

Zou hij ook last kunnen hebben van een trage schildklier? Dat wordt niet in een standaard bloedtest gemeten.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Is er wel iets mis?

Bericht door Pisces2202 »

Hij heeft een uitgebreid bloedonderzoek gehad en volgens mij is hypo en hyper allebei te zien in T4 te zien. Ikzelf heb geen schildklier meer en in principe wordt ik tegenwoordig ook alleen maar op t4 geprikt.

Kan het een vlooienallergie zijn? Hij kan soms echt uit het niks spastisch beginnen te likken. Ik haal elke dag een vlooienkam door zijn vacht maar haal er niks uit. Zegt niks over vlooienbeten toch? Hij moet binnenkort weer aan de Advantage.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is er wel iets mis?

Bericht door Adriana »

is de schildklierwaarde gemeten? te trage schildklier bij onbehandelde katten komt zeer/zeer zelden voor.
als hij af en toe zijn vacht uitzet, dan kan dat door kou of missch ook wel door stress komen.

iets anders..
je zou hem ook wat Happy Cat nierdieetbrokjes kunnen gaan geven, die zijn vrij verkrijgbaar (Zpls), waarmee ik niet heb gezegd dat hij nierfalen heeft!
HC ontziet de nieren en is veel breder samengesteld dan Almo. Purizon zit erg hoog in de eiwitten met 44%. als je daar HC nierbroks bij doet en gaandeweg vervangt, krijgt hij veel verschillende natuurlijke voedingsstofjes binnen.
hij komt buiten en kan gras eten maar krijgt hij regelmatig wat geblancheerde rauwe kip of kalkoen voor de enzymen en onbewerkte vitamientjes+mineralen?
en verder is het voor ieder dier uitplussen wat het ideale voer is. heeft je dierenarts het over overwicht en afvallen gehad? zijn z'n heupen van boven nog zichtbaar of loopt het gewoon van achter naar voorpoten door?

knuffel hem te pletter en geniet van 'm.
hoop dat-ie buiten voorzichtig aan doet na zijn aanrijding (ik zou doodsangsten uitstaan trouwens..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Is er wel iets mis?

Bericht door Pisces2202 »

Ja alles is gemeten. Nieren, schildklier, diabetes, FIV en FelV en niks aan het handje.

Mijn dierenarts heeft ook nog graanvrij voer dat ze wel in een proefzakje wilde geven. Stitch is behoorlijk kieskeurig dus ben allang blij dat hij almo en purizon eet. Begin wel steeds meer te denken dat het aan het voer kan liggen want een allergie voor iets kan zomaar ontstaan. Of krijgt hij teveel aanvullend natvoer en te weinig vitamines? Ook krijgt hij vaak zijn stukje rauwe kip en rundergehakt wat hij lekker vindt, maar echt kvv lust hij niet. Zijn overgewicht zit hem trouwens in zijn buik. Die steekt uit.

Hij heeft de laatste jaren altijd Almo Holistic gehad Kip&rijst brok, die platte met gaatje erin die jij ook geeft/gaf Adriana, maar toen ik een nieuwe zak kreeg waren dit dus korrels en lijken veel vetter? Kan maar zo zijn dat de samenstelling anders is en dat hij daar niet tegen kan.

Heb even naar Happy Cat gekeken, maar daar zit geen vlees in? Begint met mais? Misschien lees ik wel verkeerd, het is nog vroeg :lol:

buiten zijn vindt hij heerlijk maar gaat niet verder dan onze tuin. Hij heeft 2 favoriete coniferen hier waar hij meestal ligt en hij is bang voor alles wat geluid maakt dus verder dan dat komt hij niet meer gelukkig.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is er wel iets mis?

Bericht door Adriana »

je kunt van alles bedenken en er zijn veel rampenscenario's. maar ik denk dat er niks aan de hand is en dat je je niet al te veel blind moet staren op vacht die af en toe een beetje uitstaat..
hij is een lekkere wollebeer met een forse bouw (beetje brittengenen..?), goed regelmatig borstelen en lekker knuffelen.
en fijn dat hij niet verder dan de tuin gaat.

veel katzels hebben soort van hangbuik, ook katers. net alsof ze een nest hebben gekregen en als het een forse kater is dan is zijn gewicht zeker niet te zwaar.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Is er wel iets mis?

Bericht door Pisces2202 »

ja het is wel een panter met grote poten. Ik zat ook te denken dat hij misschien iets van een Brit in zich heeft, maar ik heb hem van een kittenopvang dus ik heb het niet nagevraagd.

Heb er wat foto's bijgedaan, maar zijn niet echt de beste kwaliteit, en zijn vacht ook niet :shock:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is er wel iets mis?

Bericht door castratenkoor »

Ziet eruit of hij klitjes in de ondervacht heeft, probeer eens elke dag met een grove metalen kam hem te kammen. Ook tegen de haargroei in.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Is er wel iets mis?

Bericht door Pisces2202 »

ik kam hem met een metalen vlooienkam elke dag...zal te fijn zijn dan? Dat tegen de haargroei in heb ik nooit gedaan, dacht ook dat dat niet goed was.

Dank je ga ik proberen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is er wel iets mis?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een kat met moeilijke vacht, waarschijnlijk omdat het kruising langhaar met korthaar is. Hij is kortharig maar heeft veel lagen vacht. Als ik normaal kam krijg ik er niks uit, kam ik tegen de haargroei in blijf ik in de klitjes hangen. Kwestie van voorzichtig uit pulken wat je tegen komt.

Mijn jongste kitten heeft dat ook, een driedubbele vacht, ik denk dat er Brit in zit. Zou bij jouw kat ook kunnen hij heeft een vrij korte neus.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie