kater van 10 dement?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

kater van 10 dement?

Bericht door yana »

Maak me zorgen om Gizmo, mn kater, die 2mnd terug 10 geworden is. Uiteraard al lang gecastreerd.
Rond die tijd is het begonnen; meer mauwen. Rond die tijd heb ik veel verandert aan/in huis, ze hebben meer ruimte ter beschikking, ik ga ook met ze naar buiten..Ze zijn alle 3 sindsdien 'wakkerder'geworden, opgeleefd moet ik zeggen, maar bij hem valt het op.
Maar sindsdien mauwt hij veel vaker. Ook snachts.

Soms vraag ik wat er is en dan rent hij hard weg met rare bokkespringen :roll: : speelsheid
Soms vraag ik wat er is, dan komt hij heel blij naar me toe, dan hoor ik een heel verhaal (praten), en staat hij te dammelen, met zn rug omhoog...
Rond etenstijd lult hij ook de oren van je kop: honger.
Het is vooral als hij beneden is en ik, wij (ik+2 andere katten) boven. Of als hij wakker is, en de rest slaapt/rustig ligt.
Hij loopt ook vaak voor me uit of achter me aan.
Hij is verder heel blij, vrolijk, speels...
Het is altijd al wel een ouwehoer geweest hoor. Hij sprong vroeger al op tafel en begon een heel verhaal dat we niet wisten wat hij nou wou.

Denk niet zozeer aan iets lichamelijks. Hij is er goed aan kwa gewicht, valt niet af, eet goed, en ik zie hem zelden drinken. Vacht is prachtig.

Kan hij nu al aan het dementeren zijn? Of heeft hij gewoon geleerd dat ik reageer als hij roept??
Vind net 10 wel jong voor dementie..
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: kater van 10 dement?

Bericht door artemis »

10 jaar is inderdaad nog vrij jong…. maar je zou ook eens kunnen uittesten of Gizmo nog goed hoort want oudere katten kunnen doof worden en dat proces verloopt dikwijls onopgemerkt.
Een kat die niet meer (goed) hoort gaat harder miauwen (want hoort haar eigen stem niet meer) en gaat vaker miauwen, ook 's nachts of out of the blue, omdat ze de normale huiselijke en voor haar geruststellende geluiden niet meer hoort. Ze hoort niet meer of er iemand is en waar die persoon is en roept dan om bevestiging en geruststelling. En dat lijkt heel erg op de eerste symptomen van dementie terwijl het daar natuurlijk niks mee te maken heeft.

Je kan dat gemakkelijk uittesten door herkenbare geluiden te maken buiten zijn gezichtsveld of als hij slaapt. Let daarbij goed op beweging van de oren en ook de ogen.
Ik vermeld het maar omdat het vaak over het hoofd wordt gezien.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kater van 10 dement?

Bericht door Adriana »

kijk even bij de omschrijving van cholodin bv bij medpets. http://www.medpets.nl/cholodin/#product-description
een lage dosering kan wonderen doen voor seniors...
en anders voor algemene seniorencheck even langs de dierenarts, toch wel raadzaam want stel er is iets, bv nieren.. dan hoe eerder nierdieet hoe beter.. (geef alleen een voorbeeld..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: kater van 10 dement?

Bericht door Kattebeest »

Herkenbaar, alleen niet het 's nachts miauwen.

Kasper, ruim 15, miauwt sinds twee jaar ook veel meer. Waar slaapt Gizmo 's nachts, bij jou?
Kasper is geen echte prater, meer binnensmonds gebabbel, lief. Maar zet het wel flink op een miauwen als ik beneden zit en hij naar boven loopt of andersom. Of als hij alleen in de tuin zit en naar het huis toe loopt. Heb er geen last van (miauwt uiterlijk hard 6x achter elkaar) en hij gedraagt zich verder goed/normaal.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: kater van 10 dement?

Bericht door yana »

Nieren denk ik niet aan. Als een nierkat gaat mauwen is hij al zwaar vergiftigd, daar is geen sprake van. Kan best dat nieren minder worden maar dat veroorzaakt niet het mauwen in dit geval. Gizmo ga ik alleen mee naar de DA als het écht moet. Want voor ik hem te pakken heb voor de kooi heeft hij al geplast overal, en ín de kooi poept hij nog eens..Hij is zó bang..Meestal geeft DA dus meer stress dan dat het oplevert.

Gizmo slaapt in de woonkamer.
We hebben een Ragdoll gehad die vanaf jongs af aan ook dit deed. Als zij boven was en wij beneden? Mauwen.
Als 1 van ons boven en de ander beneden? Mauwen.
Snachts ook veel mauwen omdat ze wou spelen.

Vanmorgen ook weer met Gizmo; mauwen om 6 uur: ik sta op, vraag wat er is, hij komt heel blij en vlot naar me toe. Loopt voor me uit naar de woonkamer, gaat daar staan dammelen, rug omhoog..loopt vervolgens naar de (lege)voerbakjes.
Vaak begint het, als ik vrij ben, rond 8u wéér. Dan sta ik nml op en hij gaat dolgraag mee naar beneden. Op mn krant staan/liggen/zitten en heen en weer sjokken over tafel tijdens ontbijt.

Verder is hij hartstikke blij vrolijk en speels. Als ik thuiskom statie voor de deur, word ik uitgebreid begroet met een heel verhaal en dammelen etc.
Hij roept ook heel vaak uit speelsigheid; als hij zélf aan het rennen is door het huis (br-br-br, browwww!!). Je kan soms merken dattie echt blij is dat 1 vd andere katten opstaat. Daar rent hij dan heen ter begroeting.
Doof, zou best kunnen, zal eens testen. Al is hij zeker niet écht doof, want hij hoeft me niet te zin om me te horen als ik roep. Dovér kan wel, dat hij dan kleine geluiden niet meer goed hoort.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: kater van 10 dement?

Bericht door Featherr »

Mijn nierkat mauwt anders ook heel erg maar hij is toch echt vooruit gegaan met z'n nieren en zit met 7 puntjes over de max. Dus hij is totaal niet 'zwaar vergiftigd' :enaughty:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: kater van 10 dement?

Bericht door yana »

Ik zag vd week nog een plasje van Gizmo. Niks bijzonders, normaal gehaktbal grootte.
De oude kater van m'n moeder mauwde ook veel door nieren(bleek).
Toen DA hem onderzocht, waren beide nieren verschrompelt. Vandaar dus mijn ervaring met nieren-mauwen en vergiftigen.

Denk dat mauwen van jouw kat Feather, niets met de nieren van doen heeft. Ik had het over een kat die nooit mauwde, maar toen ineens wél. Was puur soort 'dementie'door vergiftiging.
Plaats reactie