Schimmel

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
maine coon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2014 16:35

Schimmel

Bericht door maine coon »

Goedendag,

Ik ben nieuw op dit forum, en heb mij geregistreerd omdat ik met een probleem zit, schimmel :-( Heb al eens meer gekeken op dit forum en vind het er leuk en informatief uit zien.

Ben een jonge man van 32 en heb 2 maine coons van 3,5 jaar oud. Prachtige grote en lieve beesten.
Die voor de ellende begon 9,5kg (poes,) en 10kg (kater) wogen. Beide zijn geholpen.

De DA zei begin april, even Lamisil smeren en aankijken. Dus dat heb ik gedaan, binnen de kortste keren kwam het terug bij de kater en erger ook. De poes had er geen last van toen.

Weer terug, ja ga maar wassen met imaverol. Na 2 weken de vacht helemaal verwoest, en de poes had ook een hele grote plek in haar nek.

Heb ze nu aan de itrafungol gezet, nou itradrops hier zit exact de zelfde werkzame stof en samenstelling in alleen scheelt het de helft van de prijs.

De poes was vrij snel verlost van de kale plek en de schilfers.
De kater zijn de kale plekken, in nek, rug, oren verdwenen. Alleen 1 dag voor de 3e behandelweek, ( je moet het pulserend geven, 1 week op, 1 af enz)kreeg hij weer een kale plek op een oor. Ik heb die meteen ingesmeerd met daktarin. 3e behandelweek afgemaakt, en afgelopen week dat plekje doorgesmeerd tot vandaag. Wil hem ook nog een 4e behandelweek geven die ik sinds gister gestart ben. Maar wat zag ik, een oor, die ik nu dus 2 weken constant smeer en al die weken itrafungol, zag ik een soort week plekje op zijn, wrijf erover heen, en plekje wordt kaal, huid eraf en haartjes ook :cry:

Komt nou de schimmel gewoon door het smeren en itrafungol heen? Snap er niks meer van, van de week sowieso nog een kweek maken.
Alles al gedaan, huis uitgerookt, om de dag dweilen met bleek, Alles van stof spuit ik in. En ga het huis bijna elke dag door met mijn door de schimmel nieuw aangeschafte stofzuiger met HEPA 14 filter, om de sporen weg te nemen.....

Heb ook eens gelezen dat iemand zoiets ook had, en bij het stoppen met smeren van anti-schimmel medicijn genas het juist weer (blijft toch troep), maar ben zo bang dat het weer erger terug komt op zijn oortjes
maine coon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2014 16:35

Re: Schimmel

Bericht door maine coon »

Wat ik ook nog even wil vermelden, de katten geeft het erg veel stress die itrafungol, ze worden er misselijk van, daarom gaf ik ze op advies van de DA een maagbeschermer, hierdoor braken ze het tenminste niet uit na een uur.
Tevens neemt de eetlust af in de behandelweken, de poes is een kilo afgevallen, de kater was 0,8kg maar is inmiddels teruggebracht naar 0,3kg gewichtsverlies.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Schimmel

Bericht door Ms Maaike »

Ai, klinkt niet fijn allemaal... Ik heb eigenlijk maar een korte vraag; hoe weet de da dat het schimmel is?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
maine coon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2014 16:35

Re: Schimmel

Bericht door maine coon »

Via een schimmelkweek....
Ga deze week weer een kweek laten maken.
Tevens ga ik 4 augustus op vakantie, 2 weken. Waar ik nu totaal geen zin meer in heb.
Maar wel heel erg aan toe ben na een zeer heftig jaar, werk, opleiding, overlijden moeder incl geregel van alles en haar huis leeg halen, 2 verhuizingen van mezelf....

En nu dit, waar ik al 4 a 5 maanden tegen aan het vechten ben.

Gelukkig heb ik wel iemand 2 weken lang in huis is, die mijn kids (katten) verzorgen en aandacht geven.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Schimmel

Bericht door Ms Maaike »

Waarom het terugkomt is heel erg lastig. Dan moet het toch nog in de omgeving zitten is mijn gok (of het moet een bijzondere schimmelsoort zijn). De meeste schimmels gaan niet dood door bleek. Ik raad je aan om ook de vloer met een antischimmelmiddel te dweilen (een fungicide dus). Itraconazol (het werkzame bestanddeel) werkt tegen Microsporum canis en die kan achttien (!) maanden overleven in de omgeving. Dus het schoonmaken moet je ook zeker na de behandeling nog lang volhouden... Verder zou ik overleggen met de dierenarts of je het middel een vierde week mag geven. Gebruiken je katten nog iets anders qua medicijnen?

Maakt degene die op komt passen ook zo grondig schoon? Ik ben bang dat dat wel nodig is namelijk...
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Schimmel

Bericht door Ms Maaike »

Overigens lees ik in de bijsluiter van het middel Itrafungol (hier) dat het verstandig is om de vacht kort te knippen zodat de kans op een herbesmetting klein wordt. Het lijkt mij dat hetzelfde geldt voor welk ander antischimmelmiddel dan ook. Het zal er niet zo fraai uitzien denk ik, maar het maakt het bestrijden van de schimmel wel makkelijker.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
maine coon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2014 16:35

Re: Schimmel

Bericht door maine coon »

Ik ben ook van plan als de kweek positief is (uitslag zal dan zo ongeveer a mijn vakantie zijn) om de katten inderdaad ook kort te laten scheren (wel met roesje). En dan itrafungol icm wassen.

Voor de omgeving heb ik al uitgerookt.
Tevens mijn nieuwe stofzuiger met hepa (14) filter, laat geen sporen door. Speciaal hiervoor aangeschaft.
Ik lees via meerdere sites dat bleek en schoonmaakzijn wel schimmel doden en ook de sporen?!

Wat ik ook nog vergat te melden, is dat de kater zich nu weer overmatig wast, dit lijkt echt door stress te komen en niet door schimmel. Hij likt zich dan zo vaak op een plekje dat daar een wondje ontstaat :-s
maine coon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2014 16:35

Re: Schimmel

Bericht door maine coon »

Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schimmel

Bericht door Adriana »

maine coon schreef:IWat ik ook nog vergat te melden, is dat de kater zich nu weer overmatig wast, dit lijkt echt door stress te komen en niet door schimmel. Hij likt zich dan zo vaak op een plekje dat daar een wondje ontstaat :-s
wat een ellende alles bij elkaar. voor je kater zou je kunnen denken aan een feliway stopcontactversie om te proberen hem wat rustiger te houden.
er zijn nog meer rustgevende middelen zoals telizen, zylkène en destress van www.huisdierendokter.nl bij gedrag en kijk daar even naar de klantenervaringen en ook hier zijn er katzels die er goed op reageren.
kan me voorstellen dat je geen zin meer in je vakantie hebt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
maine coon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2014 16:35

Re: Schimmel

Bericht door maine coon »

Zo'n feliway zit ook in het stopcantact al....
Navraag of een 4e behandelweek mag, heb ik vorige week advies ingewonnen bij de DA, hij zei dat dat mag.

Denk dat als jullie het zo lezen ik wel met veel zaken rekening heb gehouden. Daarom zit ik zo in zak en as.
Moet zeggen kijk net weer naar zijn oortje, heb er een warm washandje over heen gehaald. inderdaad wat lichtere plekjes, maar toch ook niet helemaal haarloos :-)
Misschien dat toch daar zijn huid wat is aangetast door al die weken smeren, de kleine wondjes door de stress/overmatig wassen.
Vanmorgen ook last van zijn oogje, klein beetje prut. Ze hebben nu een lage weerstand door de medicijnen. Heb het schoongemaakt, gaat nu al beter.

Misschien toch nog kleine hoop dat het wel al schimmelvrij is? Dan gaat de vlag in ieder geval uit hierzo ;-)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Schimmel

Bericht door Ms Maaike »

Als er een wondje ontstaat door likken komt dat eerder door jeuk dan door stress (dat is wat mijn dierenarts mij gezegd heeft en wat ik vaak lees op dit forum bijvoorbeeld).

Ik denk ook dat je goed bezig bent in het gevecht tegen de schimmel. Schoonmaakazijn lijkt mij toch effectiever aangezien veel schimmels slecht tegen zuur kunnen (in je eerste reactie kon ik het gebruik van schoonmaakazijn niet terugvinden, vandaar mijn opmerking over chloor :) ). Toch, om helemaal zeker te zijn van een goede schimmeldodende werking zou ik toch kijken naar speciale antischimmel. Als ik kijk naar antischimmelreiniger van HG dan zit daar chloor in (om de aangetaste delen weer hun oorspronkelijke kleur te laten krijgen) maar ook tal van zure dingen. Nu is badkamerschimmel geen dermatofyt natuurlijk, maar wellicht wel vergelijkbaar. Durf ik niet zo te zeggen.

Ik las in het artikel van het Dierenziekenhuis dat weerstandsverhogers geen overbodige luxe hoeven te zijn. Heb je dat misschien al geprobeerd? :)

Verder zou ik inderdaad weer contact opnemen met de dierenarts, je kan natuurlijk ook al je vragen en zorgen aan hem/haar voorleggen.

Heel veel succes en ik hoop toch echt dat je straks wel kan genieten van je vakantie. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
maine coon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2014 16:35

Re: Schimmel

Bericht door maine coon »

Schoonmaakazijn gebruik ik inderdaad ook...
Heb wel iets van weerstand verhogend middeltje liggen, maar ze zijn best wel verwend. En waar ik al bang voor was. Dat nemen ze niet :-)

Ik kan inderdaad de andere middelen nog eens vragen aan de DA, om daarmee te starten.
Toch heb ik stiekeme hoop dat het misschien wel weg is. De kweek en de tijd naar en van de vakantie zal de uitkomst gaan geven.
Tis gewoon heel vervelend, je werkt al wekenlang naar het einde van de behandelperiode toe, en als je dan nog geen goed gevoel erbij hebt door angst maar ook door zichtbare verschijnselen. Dat kost echt zo veel energie....Maar ja, dit kan er helaas bij horen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schimmel

Bericht door Adriana »

krijgen ze wat rauw bv geblancheerd gevogeltevlees (kip/kalkoen) en kunnen ze (tarwe)gras eten? enzymen zijn erg belangrijk bij weerstand en sowieso voor het hele systeem.
en je kunt vit c voor katzels proberen, kijk even bij medpets. http://www.medpets.nl/vitaminen+supplementen+kat/
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
maine coon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2014 16:35

Re: Schimmel

Bericht door maine coon »

Ik geef ze eigenlijk altijd maine coon brokken van royal canin. En af en toe een stukje koolvis.

Daar zou ik dus nog wat kunnen winnen voor ze qua weerstand?!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schimmel

Bericht door Adriana »

als ze nooit rauw kip of kalkoenvlees krijgen (even in kokend water dopen) en ze lusten het, dan is dat prima voer.
ik begrijp dat ze over de hele linie nooit iets rauws krijgen.. t is even de vraag of ze het lusten maar altijd te proberen. eigeel van zachtgekookt eitje is ook prima, eventueel op te leuken met wat anti-haarbal pasta of andere pasta waar ze dol op zijn..
onverknutselde/onverhitte vits en mineralen en natuurlijk enzymen zijn heel goed voor de algemene conditie en denk ik ook voor hun weerstand..
vette vis voor hun vacht en huid is ook prima, je zult even moeten proberen en experimenteren maar alleen maar droge harde brokken lijkt me op den duur niet optimaal, zeker ook omdat ze begrijp ik ook niet bij gras kunnen. veel katten soppen daarop om goeie stofjes binnen te krijgen..
hier soppen en eten ze zacht gras van ongeveer 10cm, bijeengebonden met een elastiekje. dat zet ik met een knijper vast en dolle pret. en ik heb toch altijd wel wat tarwegras in een pot, zitten nog meer en betere stofjes in.. en niet alleen voor mensen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie