Schimmel

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
maine coon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2014 16:35

Re: Schimmel

Bericht door maine coon »

Dit was nog dat stukje over bleek:
Ontsmettingsmiddelen:
Neosabenyl of Imaverol voor het verder
ontsmetten van huis, kleding e.d.
Ook gewoon bleekwater kan prima worden
gebruikt om huis en spullen te ontsmetten. De
verdunning is dan 1:10. Bleekwater doodt alle
sporen, het enige nadeel is dat het ook bleekt.
Voor gekleurde stoffen is het daarom niet te
gebruiken.
Clineafarmspray. De werkzame stof hiervan is
Enilconazole. Verdunnen 1 op 100 (10 ml op
1 liter water). Men kan hiermee sprayen,
dweilen etc.

Voeding zal ik eens goed in verdiepen icm weerstandverhogende middelen.
Bedankt alvast voor de tips
maine coon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2014 16:35

Re: Schimmel

Bericht door maine coon »

Kleine update,
Gisteravond naar de DA geweest. Heb weer wat surolan meegekregen om nieuwe plek op zijn staart in te smeren.

Plek op zijn oor lijkt er toch meer op dat het ook wat aangetast is door het lange smeren met een ander anti-schimmel middel.

Paar haartjes uitgenomen voor een kweek; deze kweek was van een bepaald merk dat de uitslag er al is na 10 dagen?!?! Nooit van gehoord, dus heb er expliciet op aangedrongen om hem langer te laten staan
maine coon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jul 2014 16:35

Re: Schimmel

Bericht door maine coon »

Zojuist naar Medisch centrum voor dieren geweest in Amsterdam.
Zij denken dat de schimmel nu toch WEL weg is, maar ook zij hebben een kweek afgenomen. (microscoop is niet accuraat genoeg).

Hoop zo dat het er niet meer is, dat er nu weer een plekje zit kan mogelijk ook te maken door misschien nog een onderliggende allergie. (lage weerstand nu, dus vatbaarder/zwakker)

Is wel een erg dure aangelegenheid zo'n Medisch centrum, maar heb wel het idee dat zij er echt verstand van hebben (is ook niet voor niets een medisch centrum)
sheanne
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mar 2012 10:30

Re: Schimmel

Bericht door sheanne »

Ik heb twee kittens uit Roemenië, toen ik ze kreeg hadden ze al 3 mnd behandeling gehad met imaverol shampoo en itrafungol, ik heb dit nog drie mnd volgehouden, had ondertussen op de site gelezen hoe moeilijk het weg te krijgen was.
Ik dacht ik wil ze van binnenuit sterker maken ,dus gaf royal canin ,en puur een vitamine voor de huid
Dit heb ik door kitten voer geprakt(het is poeder), ze waren er gek op(animonda vorm feisten kitten baby- paté)
Zij hebben geen moedermelk gehad ,dus ik dacht ze kunnen wel een extra boost gebruiken
Vorige week hoorde ik dat ze schimmel vrij waren
De shampoo spoelde ik niet uit, wreef ze goed in, rolde er een grote handdoek omheen om ze rustig en warmer te houden en na 10 min zo goed mogelijk afdrogen
Gelukkig namen ze de medicatie vrij gemakkelijk
sheanne
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mar 2012 10:30

Re: Schimmel

Bericht door sheanne »

Sorry foutje in de tekst :puur derma vital vitamine voor de huid
Geertvb
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mei 2021 10:34

Re: Schimmel

Bericht door Geertvb »

Aan de oren zijn main coon wel extra gevoelig, is mijn ervaring.
Er zijn 3 dagen werkzaamheden in huis geweest bij ons, en ons Joy had bijna kale oren, net boven de aanzet door stress.
Een goei 3 dagen later toen ze terug in hun normale doen waren was het al veel beter met de oren.
dat even voor wat dat oor betreft, en de aanname dat de schimmel weg is volgens die artsen die je noemde.
Dus als ze denken dat de schimmel weg is, en toch blijkt terig te komen zou ik de kat een tijdje verplaatsen naar een kattenhotel of zo.
Als de schimmel dan nog steeds terug komt kan het zijn dat het in hun lichaam blijft zitten.
Ik heb zelf (komt ook bij mensen voor) een schimmel die vaak opspeelt aan mijn gezicht en tot boven de haargrens.
Dan blijft het gewoon levenslang.
Laat eens nakijken of het een darmschimmel is.

Krijgen ze brokken met granen in (die van Royal Canin hebben granen, zetmeel dus dat ligt te rotten in de darmen) Dan kun je het dieet eens aanpassen (vers vlees).
Dat rottende voer is een kweekbodem voor schimmels, volgens mijn eigen redenering.
Plaats reactie