Welzijn van fokdieren raskatten

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Welzijn van fokdieren raskatten

Bericht door castratenkoor »

Omdat een discussie van de week werd afgekapt, nogal eenzijdig in mijn ogen - de kritische meningen mochten niet en de positieve wel - heb ik besloten er een apart topic aan te wagen.
Het is meten met twee maten als er geen kritiek gegeven mag worden over b.v. het laten dekken van een veel te jonge raspoes van amper een jaar.
En dan vervolgens wel de mening toestaan dat fokken met raskatten ok is, omdat dat bezig zijn is met het verbeteren van het ras. Die mening deel ik niet, dat moge duidelijk zijn.

Als men een poes laat dekken wordt er over het algemeen geen diepgaand onderzoek naar de genen van de voorouderen gedaan. In het gunstigste geval wordt er gekeken naar de stambomen of poes en kater geen naaste familie zijn. Niet ver genoeg, want als je door gaat spitten kom je nog te vaak dezelfde namen tegen. En er wordt gekeken of beide katten bloedtesten hebben gehad. Ook dat vaak niet ver genoeg. Er zijn slordige fokkers die slechts 1 x laten keuren op HCM en PKD en dan nooit meer. En dan staat er wel vrolijk in de advertenties dat de ouderdieren getest zijn en HCM en PKD vrij.
Maar als een kat van een jaar ok is wil dat niet zeggen dat de test met 4 jaar ook ok is.
Met alle risico's van dien.

Elk jaar opnieuw moet een kat, zolang er mee gefokt wordt, getest worden op deze afwijkingen. Als een fokdier wel positief test uiteraard open kaart spelen, zou ik zeggen, en het op de openbare lijst laten plaatsen zodat iedereen kan beslissen verwante katten ook uit de fok te halen.

Maar goed vervolgens wordt er vaak naar het gemak gekeken en een dekkater gezocht die dicht genoeg bij woont. De poes moet immers gebracht en gehaald, dus tweemaal heen en weer.

Wat, vind ik, te vaak over het hoofd wordt gezien, is dat het welzijn van de fokdieren te ondergeschikt is aan het vermeerderen van raskatten. Helemaal te voorkomen is dat nooit, maar er zijn grenzen en ik denk dat veel leed van fokdieren voorkomen zou kunnen worden.
Zoals in het voorbeeld wat van de week lang kwam. Ik vind het tenenkrommend om een poesje van amper een jaar al te laten dekken. Dat beestje is niet uitgegroeid en niet uitgespeeld, het is een kitten eigenlijk nog. Er werd alleen gekeken naar 2 opties, jong dekken of poesje alsmaar krols. De mogelijkheid van een implantaat werd weggewapperd zonder argument.
Nadeel van een implantaat is, in de ogen van fokkers dan, dat je dan vaak wel anderhalf jaar niet met het dier kunt fokken. Maar het dier kan dan wel gewoon gezond eerst volwassen worden, dat is toch veel belangrijker?

Fokkatten worden wel eens om nieuw bloed te krijgen b.v. bij blauwe russen, uit andere landen geïmporteerd b.v Australië. Maar dan met meerdere dieren tegelijk om de kosten te delen. B.v. 3 poesjes en een kater.
Heeft een poesje b.v. chronisch ontstoken tandvlees, dan wordt er toch mee doorgefokt. Het is een probleem wat niet genoemd hoeft te worden en zo trap je nest na nest met kittens de wereld in die grote kans hebben hun leven zonder kiezen te moeten slijten.
Is dat eerlijk voor de toekomstige eigenaars? Ik vind van niet.
Ook met de hoge kosten van zo'n geïmporteerd katje, zou ik zeggen, uit de fok halen.

Wat ik erg vind is b.v wat iemand doet door al 9 jaar lang door te gaan met een dekkater. Terwijl alle naaste familie van deze kater jong is gestorven. Onbegrijpelijk dat de eigenaar van de kater doorgaat, ondanks dat meerderen bij haar hebben aangedrongen (o.a. ik zei de gek) dat ze hem beter kan laten castreren. Maar ook onbegrijpelijk dat zoveel eigenaars van poesjes toch naar hem blijven komen.
Omdat hij GIC op zijn stamboom heeft staan? (great international champion) Wat the **** houdt dat in, alleen maar dat het arme beest half Europa is doorgesleept naar shows om punten te halen. Zijn kittens hebben toch absoluut meer kans jong te sterven.

Veel fokpoezen sterven jong, bekend zijn kanker aan de melkklieren en baarmoederontsteking. Maar vaak ook sterft de poes zonder duidelijke oorzaak. Dan denk ik - misschien lichamelijk uitgeput na nest na nest te hebben gehad?
Poezen krijgen vaak meer nesten dan van de verenigingen is toegestaan, geen probleem, die extra nesten worden verzwegen en de kittens gaan zonder stamboom de deur uit.
Ook dat wordt goedgepraat met de mededeling dat de poes anders zo vaak krols is.
Maar het zijn dieren en geen machines.

Ben ik principieel tegen fokken van raskatten - nee natuurlijk niet. Het is een vraag en aanbod en zonder fokken krijgt men geen kittens.
Ik zou alleen zo graag zien dat het veel beter zou gaan, veel zorgvuldiger, veel meer onderzoek, veel meer duidelijkheid en openheid.
En een stuk meer aandacht voor de fokdieren.

Mijn mening zou zijn:
* doe niet meer nesten per fokdier dan toegestaan, liever minder.
* geef de zwangere poes de benodigde extra toevoeging aan het eten om afwijkingen te voorkomen.
* doe standaard een echo ruim voor de bevalling om te zien hoeveel kittens erin zitten om bij grote nesten op tijd een keizersnee te laten doen.
* doe goed vooronderzoek naar de dekkater, ook naar hoe oud de familieleden werden en of er echt elk jaar bloedonderzoek wordt gedaan.
* fok niet door met dieren met een medische afwijking, hoe klein dan ook, zoals bv. gebit/tandvlees - fokdieren moeten 100% zijn
* zorg dat je niet meer dieren in huis hebt dan verantwoord is in je woonomstandigheden - zeker open poezen zijn niet de meest sociale wezens onderling - ze moeten genoeg keuzes hebben om zich terug te kunnen trekken en liefs ook een veilig buitenverblijf
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Welzijn van fokdieren raskatten

Bericht door Ms Maaike »

Kijk, daar ben ik het helemaal mee eens! Fijn dat je exact mijn gedachten en mening formuleert met bovenstaande post. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Cerna

Re: Welzijn van fokdieren raskatten

Bericht door Cerna »

Heb er niets aan toe te voegen. Ben het volledig met je eens. :eclap:

En als koper van een raskat moet je ook niet gaan voor het eerste het beste schattige koppie, maar eerst goed en kritisch informeren. En wat niet staat op de website van de fokker, vraag er dan naar! En wanneer de fokker niet van kritische vragen houdt, ga dan naar een ander en bezwijk niet alsnog omdat dat ene kitten wel heel erg leuk is.
Op deze manier wordt het kaf van het koren gescheiden.

Dat topic heb ik gemist (veel te mooi weer om achter de computer te zitten :smile: ). Ben er wel benieuwd naar en kon het zo één-twee-drie niet vinden.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Welzijn van fokdieren raskatten

Bericht door artemis »

Hier kan ik mij helemaal in vinden.

Ik zou het volgende willen toevoegen:
Hoe en in welke omstandigheden leeft de dekkater? Teveel dekkaters leven door hun sproeigedrag in isolatie. In het beste geval is dat in een aparte kamer maar soms is dat in een ren of in een tuinhuis. Wat een leven..
En wat gebeurt er met de dekkater als die na jaren bewezen diensten en uitgefokt alsnog gecastreerd wordt maar het sproeien niet meer kan laten? Daar gaat veel verdoken dierenleed mee gepaard en…. zonder dekkater geen raskittens, niet?

Verder zouden ze van mij doorfokken op mutatie van genen mogen verbieden (cfr platneuzen, naaktkatten, korte poten, etc) De kat zelf heeft er alleen nadeel aan.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Welzijn van fokdieren raskatten

Bericht door Ms Maaike »

Alle raskatten zijn geselecteerd op mutaties in genen, anders heb je geen variatie. Maar ik snap wat je bedoelt. :) Geen rare misbaksels meer, waar je kunstgrepen moet uitvoeren zodat ze toch een 'prettig' leven hebben.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Welzijn van fokdieren raskatten

Bericht door Ikey »

Dinie, ik ben het helemaal met je eens! Het welzijn van de katten en de kittens zouden per alle tijden voorop moeten staan. Ik wist helemaal niet dat er zoveel misstanden zijn bij raskatten... En de asiels met HTK's worden maar voller en voller. Maar goed, dat is een heel andere discussie ;-)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welzijn van fokdieren raskatten

Bericht door castratenkoor »

artemis schreef:Hier kan ik mij helemaal in vinden.

Ik zou het volgende willen toevoegen:
Hoe en in welke omstandigheden leeft de dekkater? Teveel dekkaters leven door hun sproeigedrag in isolatie. In het beste geval is dat in een aparte kamer maar soms is dat in een ren of in een tuinhuis. Wat een leven..
En wat gebeurt er met de dekkater als die na jaren bewezen diensten en uitgefokt alsnog gecastreerd wordt maar het sproeien niet meer kan laten? Daar gaat veel verdoken dierenleed mee gepaard en…. zonder dekkater geen raskittens, niet?

Verder zouden ze van mij doorfokken op mutatie van genen mogen verbieden (cfr platneuzen, naaktkatten, korte poten, etc) De kat zelf heeft er alleen nadeel aan.
Hele goede toeving wat mij betreft. Daar had ik ook al aangedacht inderdaad, maar het wordt anders zo'n lang en voor velen onpruimbaar stuk.

Ik zou als houder van fokpoezen inderdaad ook eerst gaan kijken hoe de dekkater leeft. En principieel geen dek halen bij een gekooid dier.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Welzijn van fokdieren raskatten

Bericht door BloemTetsu »

:eclap: :thup: goed neergezet.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Welzijn van fokdieren raskatten

Bericht door sandyd1971 »

Helemaal mee eens!

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 10&t=28960 als je het nog wil lezen Cerna, dit was het topic waar het over ging.
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Welzijn van fokdieren raskatten

Bericht door BillyJean »

Prachtig stuk. Als maar 1 fokker hierdoor het beter gaat doen, zou dat fantastisch zijn.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Welzijn van fokdieren raskatten

Bericht door kansarmedieren »

Er is al veel van deze misstanden op te lossen door een gewone prijs te vragen bv asiel prijs voor een raskat want als ik nog een fokker hoor zeggen dat het niet om het geld gaat maar om het ras in stand te houden wordt ik misselijk. Er zijn maar weinigen die liefde voor het dier hebben anders doe je zulke dingen niet zoals bv dat geval van het zwangere kitten poesje laat haar gewoon steriliseren wat een onzin toch allemaal.
Plaats reactie