Bounty vangt een vreemde amfibie.

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Renatevanderveer

Bounty vangt een vreemde amfibie.

Bericht door Renatevanderveer »

Dames, een vraagje..

Bounty heeft zojuist een soort salamandertje gevangen.
Het lijkt op een salamander, alleen dan in het klein..
Het is groen en heeft gele stipjes op zijn rug.

Ze heeft het gebeten (het leeft nog wel) en ik heb het diertje meteen bij haar weggehaald.
Ik kan op internet echter niet iets vinden, maar ik maak me toch een beetje zorgen.
Weet iemand van jullie of dit kwaad kan?

Ik heb altijd meteen aan de bel gehangen toen Snickers tot twee keer toe een slang gevangen had, maar is dat nu ook nodig?
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Bounty vangt een vreemde amfibie.

Bericht door Kattebeest »

Naar mijn weten zijn er geen giftige salamanders in Nederland. Met padden ligt het iets anders.

Salamanders (de mannetjes) krijgen vaak een 'paarkleed' en zien er dan heel anders en veel mooier uit (vrouwtjes verleiden) dan in de winter.
Groen met gele stipjes zegt me niet zoveel moet ik zeggen en kleiner van formaat dan een salamander evenmin.
Om het nog moeilijker te maken: de jongen zien er ook nog eens vaak anders uit dan volwassen exemplaren maar daarvoor is het nog te vroeg in het jaar.

Hagedisje misschien? Zijn in Nederland kleiner dan salamanders. Denk dan vooral aan de levendbarende hagedis, komt hier nog eens voor.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bounty vangt een vreemde amfibie.

Bericht door castratenkoor »

Ik denk toch eerder aan een salamander. Hagedissen zijn niet zo kleurrijk (in Nederland dan). Hagedissen bewegen zich ook veel sneller dan salamanders. Zou jammer zijn als hij het niet overleeft.

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Salamanders en hagedissen zijn niet giftig, met padden moet je wel uikijken ja. En slangen, ringslangen lijken best veel op adders.

Het is lang mijn hobby geweest, slangen, salamanders e.d. Nu alleen nog vissen.

Ze zijn allemaal beschermd in Nederland overigens, maar ja leg dat een kat een uit.....
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Renatevanderveer

Re: Bounty vangt een vreemde amfibie.

Bericht door Renatevanderveer »

Afbeelding

Dit is de gevangen prooi van Bounty. Uiteraard niet op locatie gefotografeerd, maar van internet geplukt.
Het blijkt dus een hagedisje te zijn. Het is de levendbarende hagedis, die onder zeer uiteenlopende omstandigheden leeft.

Bijzondere vangst, dat zeker, maar volgens onze dierenarts en Wikipedia niet giftig.
Er bestaat een kleine kans dat dit diertje Salmonella bij zich heeft gedragen, Bounty zou aan de diarree kunnen raken.

De hagedis is weer uitgezet in het riet, wel met een afgebroken staart, maar toch.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Bounty vangt een vreemde amfibie.

Bericht door Kattebeest »

Bij salamanders groeien afgebroken staartjes of verloren pootjes weer (min of meer) aan.

Dinie: is dat bij hagedissen ook zo?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bounty vangt een vreemde amfibie.

Bericht door castratenkoor »

Hee dus toch een hagedis, meer bruin beige. Volgens mij juist bij hagedis dat staarten weer aangroeien, van poten weet ik het niet. Ik was meer van de slangen en salamanders ook Nederlandse vuursalamanders. Toen mocht dat nog, nu niet meer.

Ah ik zie dat alleen staart gebroken is, dat zou goed moeten komen. Hopelijk laat hij zich niet weer vangen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bounty vangt een vreemde amfibie.

Bericht door Dinky »

Haha ja ik weet dat inderdaad dat salamanders staart loslaten en die dan doodleuk blijven bewegen :lol: Heb er als klein meisje eentje op mijn tuinbroek gehad en toen ik hem eraf wilde pakken bleek ik hem aan de staart te pakken (en dan ouders vragen hoe die staart kan blijven bewegen en of hij weer aangroeit wat mijn ouders toen ook niet zeker wisten :lol: ). Later salamander gezien die dus inderdaad een aan groeiende staart had :-)

Blij dat het mysterie is opgelost Renate :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bounty vangt een vreemde amfibie.

Bericht door castratenkoor »

Een hagedis is overigens een reptiel, een salamander een amfibie.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Renatevanderveer

Re: Bounty vangt een vreemde amfibie.

Bericht door Renatevanderveer »

haha, dat weet ik! Ik was er echt van overtuigd dat het een salamander was..
Shame on me! :oops:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bounty vangt een vreemde amfibie.

Bericht door castratenkoor »

Nee hoor, niks geen shame nodig.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Renatevanderveer

Re: Bounty vangt een vreemde amfibie.

Bericht door Renatevanderveer »

Ander vraagje Dinie,

De slangen die Snickers meegebracht had, hadden een soort oranje/geel driehoekje boven hun ogen.
Dat bleken ringslangen te zijn, die een stuk minder gevaarlijk zouden zijn dan adders.
Hoe herken ik een adder en wat moet ik eventueel doen als Snickers en/of Bounty hem/haar zou vangen?

Vorige zomer ving Snickers tot twee keer toe een ringslang, ben me beide keren helemaal rot geschrokken.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Bounty vangt een vreemde amfibie.

Bericht door Sifra »

De adder heeft een zigzagpatroon op de rug en spleetpupillen zoals een kat. De vrouwtjes zijn wat bruiner en vager getekend dan de mannetjes, die wat meer grijsbruin zijn.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bounty vangt een vreemde amfibie.

Bericht door castratenkoor »

Ja dat klopt wat Sifra aangeeft, maar het blijft lastig te zien. Vooral bij kleintjes. Bij twijfel in ieder geval niet met blote handen de slang pakken. Je kunt hem b.v. vangen met een emmer eroverheen en dan een deksel onder de emmer schuiven. Heel langzaam uiteraard anders verwond je hem. Heb je dat niet bij de hand dan een stok of iets dergelijks achter de kop en hem tegen de grond drukken. Niet te hard uiteraard, dan vermoord je hem. Maar wel zo stevig dat hij niet om zich heen kan happen. Juist hele jonge addertjes zijn erg link. Die zijn namelijk net zo giftig als grote en daar verkijken mensen zich nog wel eens op, want het oogt als een wat groot uitgevallen regenworm.

Ik ken een verhaal van een collega reptielenhouder met gifslangen (ikzelf had wurgslangen). Hij wist niet dat zijn adders jongen hadden en ging even de waterbak verschonen. Dus goed opletten waar de beide slagen lagen en de schuiven dicht zodat hij veilig de waterbak kon pakken......dacht hij.
Er bleken jonkies achter te liggen en hij werd gebeten. Hij was alleen thuis en is overleden.
Toen zijn vriendin thuiskwam leefde hij nog en kon waarschuwen dat de adders jongen hadden. Nog naar ziekenhuis, maar was al te laat.

Als je gifslangen houdt is het ook belangrijk dat er een ziekenhuis in de buurt is met tegengif in huis. De regels worden daar gelukkig wel strenger in tegenwoordig.

In Nederland komen in de natuur veel meer ringslangen en hazelwormen voor dan adders.
Een kat heeft als bescherming nog vacht, minder kans dat ze daardoor heen kunnen happen.

Sorry, ik wil je uiteraard niet bang maken........
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Bounty vangt een vreemde amfibie.

Bericht door BillyJean »

Bizar verhaal Dinie. Ik hou het bij mijn tuinslang.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Bounty vangt een vreemde amfibie.

Bericht door Ikey »

Brrr, het zal je maar overkomen.

Gelukkig houdt Bounty het bij hagedissen.

Stomme vraag misschien, wat is levendbarend? Zijn niet alle dieren levendbarend? ;-)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Plaats reactie