Zieke poes

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Yllanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 okt 2012 21:19

Zieke poes

Bericht door Yllanda »

Hallo allemaal,

Ik heb thuis een ziekte poes rondlopen, genaamd Minoes. Ik heb geen flauw idee van wat er aan de hand is en/of hoe te behandelen.
Ze is erg mager, tussen de 1,5 en 2kg, haar rug, nek en wangen zijn kaal, ze wast zich nauwelijks waardoor ze allemaal bruine vlekken over haar hele lijfjekopje en pootjes heeft. Ook rond haar bekje zitten allemaal zwarte korsten en ze maakt een raar knarsend geluid tijdens het kauwen. Uit een oogje komt rode afscheiding en ze krabt zichzelf tot bloedende toe in haar nek.

Het goede nieuws is, ze eet goed, ze drinkt goed, ze slaapt goed, ze speelt soms zelfs, ze is nieuwsgierig, aanhankelijk en kan haar mannetje staan tegenover de andere twee poezen.

Ze is iets ouder dan 10 jaar, niet gesteriliseerd en tot ze bij ons kwam wonen nooit buiten geweest.

Voordat ze bij ons kwam wonen heeft ze, samen met Lucky (ook 10 jaar niet gesteriliseerd en goede maatjes) bij mijn vriend en zijn moeder gewoond. Afgelopen juni is zijn moeder overleden. Mijn vriend en ik konden deze twee katjes in huis nemen, of ze moesten naar het asiel. Dus zijn ze bij mij en mijn poes komen wonen, Mina is inmiddels 1,5 jaar oud en ook niet gesteriliseerd.
In het afgelopen half jaar is ze langzaam maar zeker steeds verder achteruit gegaan. We zeggen voor de grap wel eens dat Minoes er talent voor heeft om, als wij denken dat het echt niet slechter kan, toch nog verder achteruit te gaan.

We zijn al een paar keer naar de dierenarts geweest maar daar is niks uit gekomen. Uit het mestonderzoek bleek dat ze een goede stoelgang heeft, ze het geen kattenaids, haar bloedwaarden weken minimaal af. De volgende stap zou een echoscopie zijn die €200 kost. Dat kunnen we niet betalen, er is geen garantie dat daar dan iets uitkomt. En als daar wel iets uitkomt, komt daar ook weer een behandeling met kosten bij. We hebben besloten dat dat de grens was. Daarna is ze nog wel behandeld met stronghold, tegen vlooien en omdat ze misschien huidmijt had. Ook heb ik haar onder de douchen gedaan met katten shampoo omdat ze zo vuil was.

Stress, diabetes, lever, schildklier, huidmijt, allergie, parasieten, kanker..
Ik heb geen idee meer, iemand?
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Zieke poes

Bericht door Kattebeest »

Oei, schrikken die symptomen bij een senior...

Ze heeft bloedonderzoek gehad schrijf je. Daar moeten de schildklierwaarden, wel/niet suikerziekte en leverwaarden uitgekomen zijn. Hoe waren haar nierwaarden? En heb je haar urine laten testen?

Maar als je al besloten hebt dat hier de grens ligt, waarom dan nog een hulpvraag op het forum? Iets ouder dan 10 is nog relatief jong en vind het jammer (understatement) dat jullie niet verder willen laten onderzoeken wat er met Minous aan de hand is.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Yllanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 okt 2012 21:19

Re: Zieke poes

Bericht door Yllanda »

Ik weet niet meer precies hoe haar nierwaarden waren, maar de dierenarts zei dat uit het bloedonderzoek geen grote afwijkende waarden gevonden werden. Hij kon daar dus ook geen conclusies uit trekken.
Ze heeft geen urineonderzoek gehad.

Ik hoop dat iemand deze symptomen herkent, zodat er een gericht onderzoek kan komen. Omdat de kans dat ze zo ziek is geworden door stress heel reëel (baasje, verhuizing, andere kat, minder ruimte) is. En in dat geval komt er niks uit welk onderzoek dan ook.
Daarom hebben we ook de afweging gemaakt om niet verder te laten onderzoeken als de kans klein is dat er iets uit komt.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Zieke poes

Bericht door Ms Maaike »

Klinkt als een voedselallergie. Hoe is dat uitgesloten in het onderzoek? En waarom zijn je katten niet gecastreerd eigenlijk? Zeker als je je kat buiten laat lopen is het onverstandig (ook dat is een understatement) om deze open rond te laten lopen.

Verder begrijp ik de reden van het ontlastingsonderzoek niet (parasietenonderzoek?) en vind ik het onbegrijpelijk dat er geen huidafschraapsel is genomen. Dat zwarte bij de wang klinkt als krentenbaard. Heeft de dierenarts daar niks over gezegd?

Je schrijft dat ze mogelijk zo ziek is geworden door stress. Hoe zie je dat voor je? Door stress ontstaan echt niet spontaan korsten en ook geen jeuk, dat moet ergens anders vandaan komen.

De mogelijke krentenbaard kan behandeld worden, de mogelijke voedselallergie is met een eliminatiedieet en veel geduld wellicht op te lossen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Zieke poes

Bericht door Kattebeest »

Schildklier, suikerziekte, leveraandoening en kanker zou uit het bloedonderzoek voortgekomen moeten zijn. Net zoals de nierwaarden. Zou je dierenarts maar eens bellen voor de volledige uitslagen, liefst digitaal of een print van het onderzoek. Willen forumleden echt mee kunnen denken is meer info nodig.

De dierenarts kan zelf door bloedonderzoek veel uitsluiten. Voor schildklier (volledig senioren bloedonderzoek) moet bloed naar een laboratorium opgestuurd worden. Begrijp ik het goed dat er geen bloed naar een laboratorium gestuurd is?

Edit: het kan goed dat Minous verhoogde schildklierwaarden heeft. Goed/veel eten, afvallen, actief en alert naar andere katten.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Yllanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 okt 2012 21:19

Re: Zieke poes

Bericht door Yllanda »

Ik ga uitzoeken of het voedselallergie is, dat zou kunnen. Toen ze nog bij mijn vriend woonde kreeg ze altijd het goedkoopste supermarktvoer. Daarna kreeg ze purina one senior. Vanaf het moment dat ze hier woonde krijgt ze royal canin, eerst kittenvoer (Nog van mijn kat) daarna sensitive. Maar omdat Mina daar zoveel van at kreeg ik het idee dat daar niet genoeg voedingsstoffen in zitten dus ben ik overgestapt naar outdoor.
Ik ga purina one senior weer proberen denk ik.

De katten zijn niet gecastreerd omdat op het moment dat Mina oud genoeg was er hele andere dingen speelden. Lucky en Minoes waren tot voor kort niet mijn katten. Castreren kost geld en dat hebben we besteed aan onderzoek voor Minoes.
Ontlasting onderzoek was inderdaad vanwege mogelijke parasieten.
Waarom er geen huidschraapsel is afgenomen weet ik ook niet. Ik heb gekeken hoe zo'n krentenbaard eruit ziet, maar daar lijkt het niet op. Ik denk dat het vuil is, met die shampoo ging het er wel af.

Misschien dat het krabben door de stress komt? Om zich af te reageren?

https://m.facebook.com/alexander.terbra ... 2&_rdr#_=_

dat is een link met een paar foto's van haar
Ik ga in elk geval overstappen op ander voer, kleine moeite kijken of het helpt.
Yllanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 okt 2012 21:19

Re: Zieke poes

Bericht door Yllanda »

Schildklier was onderzocht met het bloedonderzoek maar daar kwam niks uit.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Zieke poes

Bericht door Kattebeest »

Yllanda schreef:Stress, diabetes, lever, schildklier, huidmijt, allergie, parasieten, kanker..
Ik heb geen idee meer, iemand?
Even terug naar je beginvraag, zie hierboven.
Schildklierwaarden waren volgens de dierenarts, net zoals de nierwaarden oké. Dan is het bloed naar een laboratorium gestuurd en heb je een paar dagen op uitslag moeten wachten.
Suikerziekte, lever en volgens mij ook kanker moeten dan ook getest zijn. Als je het onderzoek digitaal of als print hebt kan je de uitslagen op het forum zetten zodat anderen kunnen meedenken. Als je zeker bent van je dierenarts en van je eigen oordeel hoeft dat natuurlijk niet. In dat geval kan je dan nu al nierfalen, verhoogde schildklier, suikerziekte, lever en kanker uitsluiten.

Via ontlasting onderzoek weet je dat je ook parasieten kunt uitsluiten. Theoretisch gezien blijft over: mijt, allergie, (stress). Maar dat verklaart haar lage lichaamsgewicht ondanks goed eten nog niet....

Edit: zit er een beetje bovenop omdat wat je beschrijft helemaal niet goed klinkt en denk dat er op een of andere manier snel actie ondernomen moet worden.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Yllanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 okt 2012 21:19

Re: Zieke poes

Bericht door Yllanda »

Heb de uitslagen van het onderzoek niet, ik zal even bellen misschien dat ze naar mij doorgestuurd kunnen worden.
Ik vind het fijn dat je zo betrokken bent.
Het gekke is, de ene week vragen weer ons af of ze er de week erop nog wel is. De andere week denken we dat ze de zomer nog wel haalt. Ik zat vanmiddag alle foto s waar ze op straat Nog eens te bekijken en toen schrok ik toch. Het gaat zo langzaam dat het niet echt opvalt.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Zieke poes

Bericht door Kattebeest »

Als ze ruim 10 is moet ze nog een paar zomers kunnen halen :eangel: .

We wachten even op de uitslagen van het bloedonderzoek. Met de tips van Maaike over voedselallergie kan je alvast een voorzichtig begin maken.

Kon de geplaatste foto's op facebook niet inzien. Weet niet of anderen daar ook problemen mee hebben.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zieke poes

Bericht door Anne »

Ik kan de fotos ook niet inzien. Het lijkt mij in dit geval verstandiger dat je haar zo snel mogelijk overzet op een hypoallergene voeding en niet op purina one. Kijk op zooplus. nl want daar is deze voeding voordeliger te verkrijgen dan bij je da.
Zorg er dan ook goed voor dat ze echt niks te anders kan eten anders kom je er nooit achter.
Je zou dan binnen een maand minstens verbetering moeten zien.

Los van dit alles kan ik mij niet voorstellen dat je da je zo maar naar huis laat gaan met deze kat.
Als het mijn kat was zou ik de da ook niet verlaten zonder precies te willen weten wat nou de reden is
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Zieke poes

Bericht door mittenslief »

nou ik heb ze wel gezien...voedselallergie zal heel goed kunnen....sodeju dat een dierenarts hier niet verder mee door gaat zeg...
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Simodi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 jan 2014 18:23

Re: Zieke poes

Bericht door Simodi »

Ik kan de foto's ook niet zien.

Jeuk en krabben en kaal likken kan wel zeker door stress komen. Dan heeft voedsel voor katten met een allergie minder nut hebben dan speciaal voer voor gestresste katten (ook verkrijgbaar via de dierenarts).

Lastig dat je eigenlijk niet de financiele middelen hebt om verder onderzoek te laten doen. Dat is eigenlijk wel iets waar je altijd rekening mee zou moeten houden bij de aanschaf van een dier .... Kosten van een huisdier zitten niet in de aanschaf, maar juist onderhoud, verzorging en dierenarts.

Maar goed, dat is nu niet anders. Het is dus ook geen kwestie dat de DA niet verder wil onderzoeken, maar het baasje (momenteel) niet kan.
Zou je anders niet gewoon eens een consult bij een andere DA kunnen doen? Dat kost geen kapitaal en dan heb je in elk geval aan second opinion.
Huidonderzoek lijkt me, gezien wat je beschrijft, toch wel het verstandigste om nog te laten doen.
* Simba aka Simmie! *
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Zieke poes

Bericht door Kattebeest »

Jeuk en krabben en kaal likken kan wel zeker door stress komen. Dan heeft voedsel voor katten met een allergie minder nut hebben dan speciaal voer voor gestresste katten (ook verkrijgbaar via de dierenarts).
Gedeeltelijk mee eens. Want zwarte korsten en tot bloedens toe open krabben lijkt meer op allergie dan op stress.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Zieke poes

Bericht door mittenslief »

waarom kunnen jullie de foto's dan niet zien en ik wel??
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie