Meloxidyl

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Cerna

Re: Meloxidyl

Bericht door Cerna »

Erik, ik heb destijds mijn dierenarts bestookt met Amerikaanse bijsluiters. En niet alleen haar, maar ook internist Mandigers van de Wagenrenk en beide waren op de hoogte van de risico's, maar aangezien dit maar zo zelden gebeurt en er aan ieder medicijn risico's kleven, durven zij het aan onze katten te geven omdat er veel meer voor- dan nadelen aankleven.
Zij weten dus wat ze doen en wanneer er door leken ondanks dat nog steeds kritiek op het middel wordt geuit, vind ik dat getuigen van argwaan naar je dierenarts toe. En ja, dan kan ik niet anders dan tot de conclusie komen die ik al deed.
Het is trouwens je goed recht om dat kort door de bocht te noemen. :smile:
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Meloxidyl

Bericht door ErikPhilippus »

Cerna schreef:Zij weten dus wat ze doen en wanneer er door leken ondanks dat nog steeds kritiek op het middel wordt geuit, vind ik dat getuigen van argwaan naar je dierenarts toe.
In de discussie die ik nu heb met mijn dierenarts over Meloxicam speelt totaal geen argwaan, het is eerder een uitwisseling van kennis en ervaring - en ik heb daarbij dan ook niet het gevoel dat ik als 'leek' wordt beschouwd, maar dat terzijde.

Ik vermoed dat het baasje dat dit topic heeft opgestart destijds, met gemengde gevoelens op jouw gedachtengang gereageerd zou hebben. Zijn kat heeft toen een (hoogstwaarschijnlijk) fatale overdosis Meloxidyl gekregen, met als 'professionele' response van de dierenarts: "of je nu 6 milliliters geeft of 1.3 dat maakt niet uit voor de kat, hij houdt hier niks aan over".... :-(

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Meloxidyl

Bericht door Kurgel »

He, verdorie. Er zit toch normaal zo’n mini spuitje bij meloxicam waarop streepjes staan wat je moet optrekken op geleide van de kilo’s van je kat? Of heb jij een los spuitje meegekregen? Ik gaf voor de dames postop voor 3en 3,5 kg en dat was echt een paar druppeltjes als het uit het spuitje kwam, 6 ml is echt super veel. En ik ben er na 2dagen al mee opgehouden omdat ze echt weer prima rondliepen en zelfs al zo door het huis sprintten dat Iris haar hechtingen bijna gesloopt had, dus een beetje mochten ze het wel voelen... En dat zijn jonge kerngezonde katten, waarbij da ook vtoeg of ik bloedcontrole wilde bij de ok (omdat het toch geen extra moeite was omdat ze toch al geprikt werden) dus ook netjes nieren gechecked voordat ze metacam kregen. Bij iets met zulke bijwerkingen zou je toch denken dat een da ook goede instructies meegeeft?
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Meloxidyl

Bericht door Dinky »

Bij de suspensie voor baasjes zit inderdaad een klein doseerspuitje ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Meloxidyl

Bericht door Ilone »

Hm, dit is toevallig, ik heb nu precies deze discussie met mijn DA voor Lotje.

Maar als ik het dus goed begrijp....is het dus eigenlijk een max van 4-10 dagen betreft het gebruik van Meloxidyl?
Het is niet iets wat je langdurig geeft?

Ik wilde voor Lotje een pijnstiller proberen omdat ik het gevoel heb dat ze pijn heeft door de epilepsie.
Nu schreef mijn DA dus Meloxidyl voor...Bij mij op de praktijk zijn ze dus voorstander van het gebruik hiervan, en zien Tolfedine als een pijnstiller die dus slechter voor de nieren is dan de cammetjes. Ik kon geen argumenten meer inbrengen behalve dat ik deze pijnstiller niet wilde, maar ging dus uiteindelijk weg met de Meloxidyl....ik heb er nogal gemengde gevoelens over, maar ben tegelijkertijd ook in de war en heb geen idee wat ik moet doen.
Ik had wel mezelf wel voorgenomen om over een paar weken bloed te laten prikken, deze uitslagen zou ik dan met het bloedonderzoek van enkele weken terug kunnen vergelijken. Maar goed, niet een geheel eerlijk beeld omdat we anderhalve week geleden ook gestart zijn met Phenoral.....
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Meloxidyl

Bericht door Dinky »

Ik zou kijken hoe Lotje er op reageert qua gedrag ;-)
Dan kan je bepalen of ze mogelijk pijn heeft en daarna kijken hoe laag je de dosering kan maken voor effect.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Meloxidyl

Bericht door ErikPhilippus »

Misschien dat in dit geval Onsior ook een optie is als milde pijnstiller?

Als de keuze toch valt op Meloxicam, zou ik kijken of Lotje toe kan met een nier-vriendelijke onderhoudsdosering van 0,02 mg/kg (i.p.v. de standaard dosering van 0,05 mg/kg). Na een injectie met 0,1 mg/ml mag volgens de FDA geen orale dosis meer worden gegeven, volgens de Nederlandse bijsluiter max. 4 dagen 0,05 mg/kg.

En wat Mirjam zegt: in alle gevallen Lotje goed observeren na het toedienen van de pijnstiller, om te kijken of er inderdaad sprake is van (chronische) pijn. Zie je geef effect, zou ik meteen stoppen (zeker met Meloxicam).

Groetjes,
Erik
Cerna

Re: Meloxidyl

Bericht door Cerna »

Niet alleen observeren wat betreft pijn, maar ook of ze lusteloos wordt en stopt met eten want dat waren bij Noa de eerste signalen dat het middel niet goed voor haar was.
Maar Milka (en ook Gizmo) ging juist goed eten omdat de pijn weg was.

En mocht je in samenspraak met de dierenarts besluiten om het in een lage dosering langdurig te gaan geven dan zou ik eerst vantevoren bloed laten onderzoeken.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Meloxidyl

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, prima toevoeging van Annet. Ben ik het helemaal mee eens!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Meloxidyl

Bericht door Ilone »

Ik zal even een apart topic aanmaken over Lotje, voordat dit topic een Lotje-topic wordt.
Thanks so far!

Ik vind het best lastig met die pijnstillers...waar doe je goed aan?? Vooral als je niet zeker weet of ze überhaupt pijn heeft...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
kittentjes

Re: Meloxidyl

Bericht door kittentjes »

Ja Moos reageerde ook zoals noa die werd lusteloos, sliep bijna alleen maar en was heel misselijk. At dus amper en spuugde tot gal toe.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lis1
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2018 21:08

Re: Meloxidyl

Bericht door Lis1 »

Goedenavond,

Mijn kat is gisteren onder een rijde bus gegaan, niet geraakt. Maar wel heel erg in schok en spierpijn en stijf.
De DA had gezegd dat alles er goed uit zag, alleen haar nagelstjes waren helemaal versleten.
Ze had een pijnstiller gekregen via een injectie.
Vandaag is ze de heledag in de tuin op een kleedje gaan liggen echt zo zielig zat geen beweging in. Ze heeft alleen vanmorgen heel goed gedronken en een klein beetje gegeten, ze hoeft nu niks meer van eten te zien.
Er zit echt helemaal geen leven in ik vind het zo zielig.
Heb van de DA meloxidyl mee kregen maar die ze gisteren heeft gehad werkt voor 2 dagen zeiden ze.
Moet ik haar dan nu tegen haar zin in gaan geven?
esthertje93
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2019 13:10

Re: Meloxidyl

Bericht door esthertje93 »

ErikPhilippus schreef: 23 nov 2017 16:10 Ik krijg net een response van mijn dierenarts waarin ik het eerdere bericht had gekopieerd, en ze gaat daar serieus op in met verwijzingen naar diverse onderzoeken, en gaat met de andere dierenartsen bespreken of er wellicht een aanpassing van het beleid t.a.v. Metacam noodzakelijk is. Dat vind ik een reactie die getuigd van het serieus nemen van onderbouwde, relevante feedback van klanten, en het nemen van eigen verantwoordelijkheid in het uitoefenen van je vak (waaronder het onderkennen van onvermijdelijke blinde vlekken).
Hoi Erik, ik weet dat het al een tijd geleden is maar heb je voor mij misschien een kopie van wat je aan de da gestuurd heb om hem te overtuigen?

De mijne houdt hoog en laag vast dat het veilig is. Mijn poes kreeg eind 2017 elke 3 weken cortisoneinjecties vanwege een longontsteking die niet weg wilde. Ook kreeg ze injectie Meloxidyl tegen de ontsteking. Bovendien moest haar ook dagelijks Meloxidyl suspensie geven. Na eenmaand of 2 kreeg ik te horen dat ze acuut nierfalen had en ik heb haar 6 maanden na aanvang van de behandeling met cortisone en meloxidyl in april 2018 moeten laten inslapen.

En nóg houdt hij vol dat het geen kwaad kan. Ik geloof echt dat hij ter goeder trouw heeft gehandeld en de beste bedoelingen had, maar ze moeten toch echt ophouden met katten Meloxidyl te geven als chronische behandeling. Overal staat dat vooral de combinatie corticosteroiden (cortisone) en meloxidyl/meloxicam grote kans geeft dat het dodelijk kan zijn. Ook wordt gewaarschuwd dat een behandeling met orale suspensie volgend op een injectie met Meloxidyl de kans op acuut nierfalen aanzienlijk verhoogt.

Ik verkeer in tweestrijd want de da is echt goed en vriendelijk, de service is fantastisch en ze doen echt alles voor je. Aan de andere kant voelt het voor mij ook dat hij, door zijn gebrek aan kennis van de laatste studies naar meloxidyl, mijn poes de dood in heeft gejaagd. Ik heb nog een poes en ik ga ook graag naar de da terug maar ik let nauwlettend op wat ze haar precies inspuiten.

Een kopie van je informatie aan je da zou erg op prijs worden gesteld.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Meloxidyl

Bericht door ErikPhilippus »

Ik begrijp werkelijk niet hoe dierenartsen zo vasthoudend kunnen zijn - zeker in het geval van jouw poes is het toch moeilijk vol te houden dat het acute nierfalen niets te maken zou hebben met de behandeling met corticosteroiden en meloxicam. Je noemt zelf al de juiste argumenten, en ook de fabrikant van meloxicam waarschuwt voor het gevaar van een orale toediening na een injectie. In Amerika is dat laatste zelfs verboden.

Mijn dierenarts zei ook dat ze haar eigen kat meloxicam geeft..... Ik geloof ook niet dat mijn feedback heeft geleid tot een ander beleid, want laatst wilde een andere dierenarts van dezelfde praktijk Lumi meloxicam geven omdat ze een paar keer flink had gespuugd - nou, niet dus.....

Ik zal zo kijken of ik dat bericht nog terug kan halen. Maar een beetje afgaande op jouw (goed onderbouwde) verhaal denk ik dat het een illusie is te denken dat je je dierenarts kan overtuigen van de relatie nierfalen en meloxicam. Ik zou je willen adviseren om klip en klaar tegen je dierenarts te zeggen: mijn poes krijgt (zonder overleg en goede onderbouwing) geen meloxicam - omdat het schadelijk is voor de nieren, er niervriendelijkere alternatieven zijn, en omdat het geven van een NSAID in lang niet alle gevallen noodzakelijk of geboden is (soms zelfs contra-productief). En ik zou dat ook in het paspoort van je kat laten zetten.

Natuurlijk moet je een kat nooit met pijn laten rondlopen, en is in sommige gevallen (een juiste dosis!) meloxicam een overweging - maar het standaard voorschrijven van meloxicam zonder duidelijke indicatie, dat is mij ook tegen het zere been (en heeft ook bij mij hoogstwaarschijnlijk katten levens onnodig verkort).

Met vriendelijke groet,
Erik
Plaats reactie