Meloxidyl

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
HarryH
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jun 2014 20:54

Re: Meloxidyl

Bericht door HarryH »

Kat is onlangs geopereerd ( bult op zijn rug, cyste)
hij kreeg voor pijnstilling Meloxidyl (0.5mg/ml)... en ik moest voor 5 kilo
(5 kilo gewicht v.d. kat) het pipetje tot het vijfde streepje vullen...(max 5 dagen)
vanaf de tweede dag gegeven... en niks aan de hand, de kat at en dronk maar plaste wel overal.
de derde dag gegeven.... toen dronk hij niet meer en at niet meer, en heb hem ook niet meer zijn behoefte zien doen.
de vierde dag medicijnen gegeven, gedrag verbeterde niet , integendeel , hij werd ook apathisch
en braakte...
de vijfde dag terug naar de dierenarts (en uiteraard gestopt met de pijnstillers)
daar werd me geadviseerd om een spuitje te geven tegen de misselijkheid, en eventueel een bloedonderzoek (dat laatste heb ik niet gedaan, daar ik de laatste 3 maanden al ruim 500 euro kwijt was aan de dierenarts)
Was al begonnen om hem elke paar uur (ook `s nachts) met een pipetje wat water te geven (moeizaam)... maar nu heb ik hem voor de eerste keer weer zelf zien drinken , en is hij op de kattebak geweest... ik hoop dat het allemaal goed komt, en dat hij aan dit avontuur geen nier of leverbeschadiging overhoud..

Dus mensen wees gewaarschuwd... oppassen met Meloxidyl... Grttzzz. HarryH.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Meloxidyl

Bericht door Adriana »

welkom op het forum en dank je wel voor je waarschuwing!

meloxidyl is familie van novacam en het beruchte metacam en dit is de zoveelste negatieve ervaring op het forum met een meloxicam-pijnstiller.

heb even gekeken naar de bijsluiters en het epar-rapport maar daar is nog niets aan bijgesteld en de contra-indicaties zijn nog steeds hetzelfde.
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... bijsluiter

http://www.ema.europa.eu/docs/nl_NL/doc ... 065291.pdf

verwerpelijk hieraan is dat er wordt gewaarschuwd dit niet toe te passen bij o.a. nieraandoeningen, maar dat weet je doorgaans niet. en kun je ook niet weten want pas als driekwart van de nierfunctie verloren is kun je het meten.
maar dan heb je nog maar één kwart functie over, je loopt op je reservebandje bij wijze van spreken.

bij zo groot risico zou je het bij katten helemaal niet moeten toepassen, denk ik
maar dierenartsen zijn er dol op en gebruiken het te pas en te onpas als pijnstiller en ontstekingsremmer. vaak is er geen pijn en/of hoeft geen ontsteking te worden geremd.
er zijn goeie alternatieven voor pijn na een operatie, zie het topic daarover.

harry: heeft je dierenarts nog iets gezegd over verdere behandeling, anders dan spuitje tegen misselijkheid en bloedonderzoek?

ik zou onmiddellijk overstappen op nat nierdieet of natvoer op basis van kip met een laag eiwitgehalte (rond 8/9%) met ipakitine (dierenarts of medpets) daarover en hem voorlopig beschouwen als nierpatient (acuut nierfalen) totdat je op basis van bloedonderzoek weet wat zijn nierwaardes zijn.
met nierdieet ontlast je zijn nieren de komende tijd en dan is er kans dat het bijtrekt, maar herstellen zal het nooit meer.

en als hij niet genoeg drinkt, dan paar keer per etmaal spuitjedrinken via de zijkant van het bekje.
hij moet paar plassen per etmaal doen en goed doorspoelen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
HarryH
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jun 2014 20:54

Re: Meloxidyl

Bericht door HarryH »

Heb gèèn bloedonderzoek laten doen, daar ik dan alleen een bevestiging krijg van wat ik al weet...
ben begonnen met water geven via een spuitje in de bek... en later kip gekookt en de kippenbouillon òòk via een spuitje om de paar uur toegediend, toen dat goed ging...de dag erop overgestapt op gemalen voer(voor katten met nierproblemen) gemeng met kippenboullion via het spuitje gegeven.
gisteren (26 juni) ging het weer beter met hem... en toen ik s`nachts om 4 uur even ging kijken, was hij met de krabpaal in de weer.
Nu vandaag , drinkt hij weer zelf ...en eet hij ook weer brokjes... ben hardstikke gelukkig dat het beestje weer is opgeknapt, want ik was ècht bang dat we hem zouden verliezen.

groetjes allemaal... en ik hoop dat jullie dit soort ellende bespaard blijft... ... HarryH.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Meloxidyl

Bericht door Kattebeest »

Heb gèèn bloedonderzoek laten doen, daar ik dan alleen een bevestiging krijg van wat ik al weet...
Bedoel je hiermee nierfalen?
Met bloedonderzoek kan je de voortgang (positief of negatief) volgen en daarop voeding en medicijnen aanpassen. Mijn kater zit op nierdieet en 1/2 fortekor en doet het tot nu toe goed. Bloed is vanaf maart 3x onderzocht.

Neem de nierfaaltopics op het forum eens door voor tips over voeding, medicatie en andere behandelingen.
Klik hier voor info over bloedonderzoek en medicatie.
Klik hier voor ervaringsverhalen over nierpatiëntjes.

Met juiste voeding en medicatie kan je de kwaliteit van leven van je kater behoorlijk verbeteren, ook al oogt hij op dit moment aan de beterende hand.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Cerna

Re: Meloxidyl

Bericht door Cerna »

Ik heb ook een slachtoffer van de -camfamilie (meloxydil hoort hier ook bij). Onze Noa heeft ruim 4 weken Metacam gehad en werd na een week of 2 ook lusteloos, zich terugtrekken, niet willen eten. Uiteindelijk werd bloedgeprikt en bleken haar nieren aan gort. We moesten haar maar laten inslapen want er was geen behandeling mogelijk met dergelijke nierwaardes.

Ze is door onze eigen dierenarts toch 2 dagen opgenomen en de waardes zakten. Niet spectaculair, maar Noa voelde zich wel een stuk beter.
Dat was in oktober 2010 en volgende week wordt ze 7. Wel moeten we drie keer per dag zacht voer geven dmv spuitjes omdat ze uit zichzelf alleen brokjes eet. Want zacht voer (nierdieet) en water zijn van levensbelang voor een nierpatiënt!

Dus wanneer je een vermoeden hebt van nierbeschadiging (ik zou toch bloed laten prikken!) en de kat (naam?) eet alleen brokjes dan is het belangrijk dat je dit aanvult met vocht, vocht, vocht want een kat drinkt uit zichzelf veel te weinig.

Sterkte ermee en ik hoop dat de kat weer helemaal opknapt!
Stichting Kattenbos
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2012 14:48

Re: Meloxidyl

Bericht door Stichting Kattenbos »

Ik zie dat de laatste reactie van 2014 is. Ik denk niet dat dat komt omdat het probleem met de Meloxicam familie niet meer bestaat en ik hoop dat het niet is omdat het vechten tegen de bierkaai is omdat iedere jaar nieuwe dierenartsen gaan werken die niet beter weten dan dat de Meloxicams de enige goede pijnstillers zijn.
Ik heb zelf een opvang voor katten die met FIV en/of Felv besmet zijn , besta volgend jaar 25 jaar en stam nog uit de tijd dat Tolfedine het wondermiddel was bij pijn en hoge koorts.
Met lede ogen zag ik dat de Metacam vertegenwoordigers het gerucht gingen verspreiden dat Tolfedine slecht zou zijn voor de nieren en Metacam niet.
Een gotspe zou binnen een paar jaar blijken.
Metacam was minstens 7 jaar niet voor katten geïndiceerd. Toch gaven veel dierenartsen het wondermiddel voor honden ook aan katten. Het mocht wel niet maar och , het werkte zo goed bij honden....
Op die manier verloor een door mij geplaatste kat binnen 20 minuten het leven op een manier die niet bij de ziekte paste. Waarschijnlijk overgedoseerd.
Er waren toen al geruchten en sindsdien staan de Meloxicams bij mij op de zwarte lijst.
Ik ben iemand die niet alleen de bijsluiters leest maar ook de bijsluiters die buiten Europa gebruikt worden én ik zoek net zo lang tot ik de onderzoeksbronnen gevonden heb. Niet zo verwonderlijk dus dat ik in 2010 , toen de Metacam al in de EU ook voor katten was toegestaan , op de site van FDA een enorme banner in chocoladeletters zag met de titel
WARNING !!
"Repeated use of meloxicam in cats has been associated with acute renal failure and death. Do not administer additional injectable or oral meloxicam to cats. See Contraindications, Warnings, and Precautions for detailed information."

Bingo. Ieder vermoeden en alle geruchten bevestigt.
Ik heb de bijsluiters uit US vergeleken met die in Europa en zag dat die fundamenteel verschillen. Hoe dat komt ? De fabrikant hoeft de bijsluiters die hij in de US moest aanpassen en waarin staat dat men de stof Meloxicam niet bij katten mag gebruiken , niet aan te passen voor andere landen zoals Europa en de EMA ( zou de EU equivalent moeten zijn van de FDA) doet hier verder niets aan.
Als ik hier zou beschrijven hoe dat komt geloven jullie me waarschijnlijk niet en heb ik morgen een advocaat aan de deur. Laat ik volstaan met , dat de fabrikanten veel macht hebben en met grote bonussen werken.
Natuurlijk wilde ik weten hoe het nu zat met de beschuldiging van de Meloxicam fabrikanten - en zonder enige achtergrond kennis nagepraat door veel dierenartsen - dat Tolfedine slecht zou zijn voor de nieren en daarbij stuitte ik op een onderzoek gedaan in België. Onomwonden kwam uit dat onderzoek dat Tolfedine en Onsior de enige 2 pijnbestrijders voor katten zijn die de nieren niet aantasten. ( In de US noemt men alleen Onsior als pijnstiller om dat Tolfedine daar niet verkrijgbaar is ).
Ik kan naar eer en geweten zeggen dat Tolfidine heel veel katten in mijn opvang het leven heeft gered en heel veel katten met chronische aandoeningen zoals b.v. met gewrichten een pijnloos en katwaardig leven hebben met Tolfedine.
Bij mijn dierenarts ligt een protocol voor de katten van mijn stichting en punt 1 is dat ze NOOIT pijnstillers met Meloxicam mogen krijgen.
Helaas blijft de praktijk verder wel werken met Meloxicam medicijnen ondanks al mijn toegezonden voorlichting.
Toch zijn er in Nederland een aantal dierenartsen die nooit Meloxicams voorschrijven en ook helemaal op de hoogte zijn van alle verboden en onderzoeksresultaten.
Echt een warme douche als je met zo iemand aan de praat raakt.
Er gaat geen week voorbij of iemand mailt of belt mij in wanhoop omdat de kat er steeds slechter aan toe is na een bezoek aan de dierenarts. Er is dan altijd een Meloxicam middel gegeven. En via mijn netwerk van dierenarts assistenten weet ik dat zij dat ook te horen krijgen maar ook hoe vaak er overgedoseerd wordt in de praktijk.
Een lang verhaal maar ik moest het even kwijt.
Heel veel complimenten aan de moderator die al jaren met veel kennis en goede informatie het Metacam/Meloxicam onderwerp behandelt.

https://www.fda.gov/animalveterinary/sa ... 472976.htm

Metacam 5 mg/mL Solution for Injection, NADA 141-219, Package Insert for Cats (PDF - 232KB)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Meloxidyl

Bericht door ErikPhilippus »

Bedankt voor je bericht, ik heb het integraal naar onze dierenarts doorgestuurd. Ik heb met haar al vaker een discussie gehad over Metacam gebruik, het is zelfs de aanleiding geweest om me 2 jaar geleden aan te melden bij dit forum met nierfaler Dalí die voor een ontstoken kiesje Metacam voorgeschreven had gekregen (eerste dag dubbele dosering :oops:). Ik ben daar toen heel boos over geworden, en de dierenarts haalde ook wel bakzeil - maar toch gaan ze gewoon door met Metacam voorschrijven alsof het geen kwaad kan.

Laatst stond ik bij ze aan de balie en kreeg een baasje van een net gecastreerd poesje Metacam mee, eerste dag dubbele dosering.... Ik keek naar het (inmiddels alweer zeer levendige) poesje, naar het nietsvermoedende baasje, en had zo m'n gedachten hierover.

Ik zal niet zeggen dat het in alle gevallen fout is om Metacam voor te schrijven. Zo is er een goede studie gedaan naar het geven van een lage dosering Metacam voor het terugdringen van reumatische klachten, en daarbij is niet gebleken dat de nieren er onder te lijden hadden (voor zover je dat kunt meten natuurlijk). Dus ik vermoed inderdaad dat het vaak om overdosering gaat, en dat er in nogal wat gevallen ook een nier-vriendelijker alternatief gegeven had kunnen worden.

Het is natuurlijk altijd een koe in z'n kont kijken, maar ik heb wel eens de gedachte dat ik Dalí nog gehad zou hebben als hij nooit Metacam had gekregen.

Groeten,
Erik
Stichting Kattenbos
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2012 14:48

Re: Meloxidyl

Bericht door Stichting Kattenbos »

Erik Philippus
Heb jij dat onderzoek zelf gelezen? En weet je dan misschien waar ik het kan vinden ?
Mijn da had ook ooit een opmerking dat ze gelezen had dat het goed zou werken bij een specifieke blaasaandoening en vond het nalatig van me dat ik het niet wilde geven.
Toevallig vond ik dat onderzoek ergens vermeld en zag dat er inderdaad dat onderzoek had plaatsgevonden bij een gering aantal katten en dat de resultaten niet overtuigend genoeg waren om het te kunnen aanbevelen voor die aandoening.
Metacam is een geweldig middel voor honden met gewrichtsproblemen. Ik vind Tolfedine een geweldig middel bij gewrichtsproblemen bij katten.

Als een dierenarts hygiënisch en netjes werkt is er toch geen enkele reden om te denken dat een dubbele dosering zinvol zou kunnen zijn?
De ontstekingsremmende en pijnstillende werking van NSAIDs werken op kilogram lichaamsgewicht. Overdosering heeft geen enkel nut maar betekent alleen dat de nieren nog meer afvalstoffen te verwerken krijgen naast het afvoeren van de narcose. Ik snap werkelijk de gedachtegang van zulke dierenartsen niet.

Je laatste verzuchting deel je met veel mensen Erik.

Mijn PDF die verwijst naar de US bijsluiter hierboven , werkte niet. Nog maar een poging.
http://www.bi-vetmedica.com/.../BIVM-15 ... -PI-v1.pdf

Overigens begrijp ik ook de logica van de FDA niet om het middel wel toe te laten voor katten maar dan wel een kader met een waarschuwing boven in de bijsluiter te zetten.
"Warning: Repeated use of meloxicam in cats has been
associated with acute renal failure and death. Do not
administer additional injectable or oral meloxicam to
cats. See Contraindications, Warnings, and Precautions
for detailed information."
Cerna

Re: Meloxidyl

Bericht door Cerna »

Ik vind dat je paniek zaait.

Ja, mijn kat kreeg op 3-jarige leeftijd nierfalen na 4,5 week Metacam (zie mijn bericht boven jouw eerste bericht). Toen ben ik gaan zoeken op internet en kwam ook die sites tegen die jij nu benoemt en wist ik zeker dat Metacam de oorzaak was. Want hoe kon een jonge, gezonde kat (Noa had stomatitis, maar verder was er niets met haar aan de hand) anders nierfalen hebben gekregen?

Inmiddels zijn we 7 jaar verder. Noa is er tot ons grote verdriet al 2,5 jaar niet meer, maar ik kan nu ook relativeren. Noa's broertje was op eenjarige leeftijd gestorven tgv nierfalen. Er zat dus iets in die familie wat nierfalen veroorzaakte al was dat bij Noa (nog) niet zichtbaar na bloedprikken.
Pas toen ze zo lang Metacam had gehad en narcose kwam het aan het licht.

Nu kun je zeggen dat je meestal niet weet of er een onderliggende nierziekte is en dat je dus veiligheidshalve nooit iets zou moeten geven wat de nieren belast. Maar met de tegenwoordige SDMA-test is al veel uit te sluiten.
Wanneer je dus zeker wilt zijn zou je altijd eerst bloed moeten laten prikken.

Ik heb nadat Noa ziek werd heel lang de -camfamilie gemeden. Maar onze Cerná werd doodziek van Tolfedine en knapte op van Metacam. Tolfedine is namelijk niet zo geweldig voor de maag.
En Milka had twee jaar geleden blaasstenen waar ze aan geopereerd is en kreeg Buprecare. Omdat de narcose nog niet helemaal uitgewerkt was raakte dankzij die Buprecare helemaal in paniek. Dat wil ik nooit meer meemaken.
Ik ben overgegaan op Metacam en Milka werd zichzelf weer en knapte al snel op.

Vorig jaar heb ik een zwerfkat in huis genomen en half februari moesten er twee kiezen bij hem getrokken worden en is er bloedgeprikt omdat hij zoveel plaste en steeds schuim op zijn urine had (eiwitverlies). Zijn nierwaardes zaten aan het randje (creat 153) en daarom durfde ik Metacam aan.
Een maand later hebben we opnieuw bloed laten prikken en toen bleek hij nog meer eiwitten te hebben verloren, maar zijn nierwaardes waren verbeterd (creat 135). En dat na een week Metacam.
Helaas bleek hij FIV te hebben en 3 weken geleden heb ik hem moeten laten inslapen.

Dus ondanks mijn eerste paniek en aversie tegen de -camfamilie, geef ik nu weer met een gerust hart Metacam.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Meloxidyl

Bericht door Dinky »

Dat van die dubbele startdosering staat in de bijsluiter van novacam: http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... pensie-kat
Ik weet niet waar die dosering vandaan komt en waar die op gebaseerd is maar die staat in de bijsluiter dus daar halen dierenartsen de wijsheid vandaan dat je start met dubbele dosering.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Meloxidyl

Bericht door Rik »

En ook voor Novacam staat er dan een waarschuwing voor toedienen na een injectie.
Het middel dient niet gebruikt te worden na parenterale injectie van meloxicam of een andere NSAID omdat geschikte doseerschema’s voor dergelijke vervolgbehandelingen niet zijn vastgesteld voor katten.
Alleen dat staat er in dusdanige kleine lettertjes dat ik me afvraag of dierenartsen hier veel waarde aan hechten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Meloxidyl

Bericht door ErikPhilippus »

Stichting Kattenbos schreef:Erik Philippus
Heb jij dat onderzoek zelf gelezen? En weet je dan misschien waar ik het kan vinden?
Jazeker heb ik het artikel gelezen, hierbij de link:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?ter ... %20disease

De uitkomst van deze studie is dat een langdurige toediening van een onderhoudsdosis van 0.02 mg/kg meloxicam (i.p.v. de standaard dosering van 0,05 mg/kg) veilig is voor katten ouder dan 7 jaar, zelfs als ze chronisch nierfalen hebben - uiteraard wanneer ze verder klinisch stabiel zijn. Sterker nog, de langdurige meloxicam therapie zou zelfs de progressie van nierfalen in sommige katten (met reumatische klachten) remmen - maar daar moet nog meer onderzoek naar worden gedaan om die conclusie hard te kunnen maken.

Hier nog een reactie van een dierenarts op bovengenoemd artikel: http://www.petmd.com/blogs/fullyvetted/ ... rugs-29460
Cerna schreef:Ik vind dat je paniek zaait.
En Annet, misschien dat op basis van jouw persoonlijke observaties en ervaringen met Metacam het overkomt als paniekzaaien, maar de bijsluiter van de FDA, gebaseerd op deugdelijk wetenschappelijk onderzoek, liegt er toch echt niet om: https://www.fda.gov/downloads/AnimalVet ... 422148.pdf

En wat ook niet onvermeld mag blijven, is dat de combinatie van Meloxicam en een ACE remmer (zoals Fortekor) tot acuut nierfalen kan leiden (bovenop aanwezig chronisch nierfalen).

Het hele punt (dat ik in ieder geval wil benadrukken) is dat alle betrokkenen (dus DA maar ook het baasje) zich bewust moeten zijn van de risico's van meloxicam (of NSAID's in het algemeen), en gezamenlijk een weloverwogen afweging dienen te maken. Dat is geen paniekzaaien, maar alert zijn op mogelijke gevaren, en de juiste beslissing nemen t.a.v. geneesmiddel en dosering.
Cerna

Re: Meloxidyl

Bericht door Cerna »

De Nederlandse bijsluiter van Metacam:
http://www.boehringer-ingelheim-ah.nl/s ... 140430.pdf

En die van Tolfedine (let op de contra-indicaties!):
https://db.cbg-meb.nl/MarketedAuth/v312 ... 052004.pdf

Op iedere bijsluiter staan alle mogelijke bijwerkingen waarmee de fabrikant zichzelf indekt (vooral in de VS zeer noodzakelijk). Ik heb afgelopen dagen antibiotica moeten slikken omdat ik een wortelontsteking had. En wanneer je dan leest welke akelige ziektes je kunt krijgen zou je er nooit aan beginnen. Maar nergens last van gehad (zelfs geen diarree en dat met mijn gevoelige darmen).

Dus ja, ik noem het paniekzaaien.

En wat ik al eerder heb gevraagd in een ander topic: denken jullie nu echt dat dierenartsen zo'n hekel hebben aan de dieren die ze behandelen dat ze hen moedwillig ziek spuiten?

Erik: dat onderzoek is gehouden van 2005-2009. Ik kan me nog herinneren uit het metacamtopic (wat ikzelf ben opgestart) dat men in de VS in die tijd Metacam voor honden aan katten verstrekte en dat er daardoor zoveel slachtoffers zijn gevallen. Ik weet niet of men dat nog steeds doet, maar in Nederland krijgen de katten Metacam voor katten (en daarom gaf ik ook de Nederlandse bijsluiter).
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Meloxidyl

Bericht door ErikPhilippus »

Cerna schreef:En wat ik al eerder heb gevraagd in een ander topic: denken jullie nu echt dat dierenartsen zo'n hekel hebben aan de dieren die ze behandelen dat ze hen moedwillig ziek spuiten?
Sorry, maar dit vind ik wel erg kort door de bocht. Er is hier niemand die beweert dat de dierenarts een hekel aan dieren heeft, en ze doelbewust een schadelijk medicijn geeft, ik vind dat een beetje onzinnige conclusie.

Ik krijg net een response van mijn dierenarts waarin ik het eerdere bericht had gekopieerd, en ze gaat daar serieus op in met verwijzingen naar diverse onderzoeken, en gaat met de andere dierenartsen bespreken of er wellicht een aanpassing van het beleid t.a.v. Metacam noodzakelijk is. Dat vind ik een reactie die getuigd van het serieus nemen van onderbouwde, relevante feedback van klanten, en het nemen van eigen verantwoordelijkheid in het uitoefenen van je vak (waaronder het onderkennen van onvermijdelijke blinde vlekken).

Groetjes,
Erik
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 23 nov 2017 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Meloxidyl

Bericht door Dinky »

Waarom is kritisch zijn gelijk paniek zaaien?

In de bijsluiter die je zelf aangeeft staan de volgende zaken:
De orale nabehandelingdosis kan vier dagen lang éénmaal daags worden toegediend (met een interval van 24 uur).
Toen ik mijn dierenarts vroeg hoe lang ik de cam moest geven kreeg ik te horen 'totdat flesje leeg is'. Doorgevraagd voor indicatie qua dagen en daar kwam toen uiteindelijk met moeite 'tot 10 dagen na operatie uit'. Dit terwijl in deze bijsluiter dus 4 dagen staat als nabehandelingsdosis na operatie......
Meloxicam heeft een nauwe therapeutische veiligheidsmarge bij katten en klinische tekenen van
overdosering kunnen al gezien worden bij relatief kleine overdoseringen
Dit geeft in mijn ogen de angst voor overdosering goed aan. Er is namelijk al vrij snel sprake van overdosering terwijl dierenartsen hier nogal laconiek over lijken te doen. De dosering komt dus erg nauw.

De reden dat dierenartsen makkelijk cam geven is omdat het makkelijk toe te dienen is. Maar zo wordt bij mensen ook erg makkelijk gedacht over NSAID zoals ibuprofen en diclofenac terwijl dit ook slecht is voor mensen met nierfalen. Toch wordt er met name voor diclofenac nogal reclame gemaakt dat het zo geweldig is, namelijk in de vorm van voltaren emulgel. Mijn ervaring is dat veel mensen niet door hebben dat er diclofenac in zit als werkzame stof. Dus het is niet alleen in de dierenwereld dat er makkelijk wordt gedacht over pijnstilling die in de praktijk minder onschuldig is dan het lijkt ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie