Meloxidyl

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
doerak2013
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2013 18:24

Meloxidyl

Bericht door doerak2013 »

Nadat mijn kat was gevallen kreeg hij van de dierenarts Meloxidyl.
Wie heeft ook dit middel gebruikt en wat waren de ervaringen.

Mijn kat gebruikt dit nu vijf dagen en ik vind dat hij zich vreemd gedraagt.
Hij eet minder, drinkt meer, kruipt weg, heeft drie keer zijn eten uitgespuugd
en ademt schokkend en onregelmatig.

Gr. Leen

:?:
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Meloxidyl

Bericht door Kattebeest »

Dit schreef ik net in je andere topic:
En meteen ophouden met de meloxidyl, morgen direct weer contact opnemen met je dierenarts.
Hoeveel dagen heeft hij meloxidyl gehad en wat was de dosis?
Hij heeft het spul 5 dagen gekregen lees ik in je bericht hierboven. Wat was de dosis?
Hoe oud is je kater en heeft hij ooit een seniorencheck gehad met bloedonderzoek? Heb dat ook in je andere topic gevraagd. Is van belang met betrekking tot zijn nierfunctie. Mocht hij voor het ongeval al een verminderde nierfunctie gehad hebben, had hij nooit meloxidyl mogen krijgen. Nogmaals: direct met de medicijnen stoppen.

Sowieso niet zo'n goed idee van hem om met een gekwetste poot op tafel te springen e.d.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Meloxidyl

Bericht door Kattebeest »

Hier de bijsluiter van Meloxidyl 0,5 mg/ml.

Kan het zijn dat je de kater zwaar hebt over gedoseerd? In de bijsluiter staat dat je eenmalig 0,1 mg mag toedienen, daarna 0.05 mg per kilo lichaamsgewicht. Of heb je in je andere topic een typefout gemaakt? (wat ik hoop...). Of een Meloxidyl met een andere dosering, die ik overigens niet heb kunnen vinden.

Als je 6,0 mg gegeven hebt (voor forumleden zie andere topic), weegt je kater 120 kilo. Met een lichaamsgewicht van 12 kilo kom ik op 0,6 mg per 24 uur en niet op 6,0 mg.

(ik heb er in ieder geval ook een slapeloze nacht van).
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Meloxidyl

Bericht door Adriana »

helaas ja! .. wij hebben op het forum al een paar jaar last van slapeloze nachten door het middel meloxicam (merknaam stofje), metacam, novacam, meloxidyl..

en vrij veel dierenartsen zijn er bij de toepassing van katten nog steeds dol op..
mag bij matige nierfunctie al helemaal niet worden gebruikt/voorgeschreven zoals in de bijsluiters van alle van meloxicam afgeleide middelen wordt aangegeven.

in de bijsluiter van meloxidyl wordt ernstig gewaarschuwd dat de veiligheidsmarge van de dosis heel erg nauw luistert, zelfs bij geringe overdosering loop je al giga kans op ernstige bijwerkingen en de meest beruchte is acuut en zeer ernstig nierfalen.
maar we hebben op het forum tig gevallen van 'juiste' dosering met acuut nierfalen als gevolg..

onmiddellijk, wat je ook al is aangeraden, naar de dierenarts.
bloedonderzoek en niercheck: bij slechte nierwaardes goed doorspoelen en paar dagen aan infuus..
acuut nierfalen kan in niet al te ernstige gevallen dan nog een beetje bijtrekken..

maar als ik je goed lees over de verschijnselen dan vermoed ik dat je lieve katzel al doodziek is en zichzelf vergiftigt.
als de dierenarts deze dosis heeft voorgeschreven dan is dat zeer verkeerd en zou ik verder geen enkele factuur betalen. maar daar heb je niet zo veel meer aan met een dier dat zo ziek is en waarschijnlijk ernstig lijdt..
wens je heel veel sterkte en wijsheid en we duimen dat het meevalt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Meloxidyl

Bericht door BillyJean »

Oei, wat heftig......sneu ook, voor kat en voor jou. Wat een rotmiddelen zijn het toch
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Meloxidyl

Bericht door kansarmedieren »

Het kan ook zijn dat de kat gewoon misselijk wordt van de meloxicam heb hier ook meerdere katten gehad die zijn gestopt met eten het is nog al heftig voor de maag. En er zit een spuitje bij je doseert het per kg kat dus als je kat 6 kg weegt dan is 6 goed. Maar voor de zekerheid maar wel even laten checken door de dierenarts. veel succes ik hoop dat het meevalt, de meeste katten hebben geen problemen met dit middel maar bij sommige gaat het verkeerd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Meloxidyl

Bericht door Dinky »

Kattebeest schreef:Hier de bijsluiter van Meloxidyl 0,5 mg/ml.

Kan het zijn dat je de kater zwaar hebt over gedoseerd? In de bijsluiter staat dat je eenmalig 0,1 mg mag toedienen, daarna 0.05 mg per kilo lichaamsgewicht. Of heb je in je andere topic een typefout gemaakt? (wat ik hoop...). Of een Meloxidyl met een andere dosering, die ik overigens niet heb kunnen vinden.

Als je 6,0 mg gegeven hebt (voor forumleden zie andere topic), weegt je kater 120 kilo. Met een lichaamsgewicht van 12 kilo kom ik op 0,6 mg per 24 uur en niet op 6,0 mg.

(ik heb er in ieder geval ook een slapeloze nacht van).
Op het spuitje waarmee je doseert staat een aanduiding in lichaamsgewicht, denk dat dat in het andere topic bedoeld is ;) dus dosering voor 6 kilo gedaan ipv de aangegeven 6,5 kilo die de dierenarts heeft gezegd. (zo was het tenminste wel bij de novacam die ik Dinky heb gegeven voordat ik de gevolgen kende van de pijnstiller en dat is zelfde familie).

Ik zou in jou geval zeker bloedonderzoek doen om de nieren na te kijken! Zeker omdat je aangeeft dat de kat meer drinkt terwijl hij dat anders niet deed in combinatie met het eten eruit gooien (misselijk) en het feit dat hij flink gevallen is (ook een flinke klap voor de nieren, raar dat de dierenarts die toen niet gelijk nagekeken heeft, zeker omdat hij dan ook nog eens Meloxidyl voorschrijft wat absoluut niet gegeven mag worden bij nierfalen......)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Meloxidyl

Bericht door Adriana »

kansarmedieren schreef:Het kan ook zijn dat de kat gewoon misselijk wordt van de meloxicam
heb hier ook meerdere katten gehad die zijn gestopt met eten het is nog al heftig voor de maag.
En er zit een spuitje bij je doseert het per kg kat dus als je kat 6 kg weegt dan is 6 goed. Maar voor de zekerheid maar wel even laten checken door de dierenarts.
veel succes ik hoop dat het meevalt, de meeste katten hebben geen problemen met dit middel maar bij sommige gaat het verkeerd.
:uunk: begrijp je bericht niet helemaal kansarmedieren..
'heb hier ook meerdere katten gehad die zijn gestopt met eten'...

dan zou ik toch denken, stoppen met die hap en zeker geen matig juichend bericht over meloxicam op het forum zetten..


maar nee hoor.. paar zinnen verder: 'de meeste katten hebben geen problemen met dit middel'..
(en hoe weet je dat..? bij driekwart functieverlies is het pas meetbaar dus eerst nieren tot driekwart laten vernielen en dan alternatief zoeken..?)

en dan als afsluiter: 'bij sommige gaat het verkeerd'..
'verkeerd'..? je bedoelt zwaar acuut nierfalen, dus voor de rest van het leven dure, veel verzorging eisende nierfaler of hemelen zal ik er dan maar aan toevoegen..

alternatieven met veel kortere bijsluiter met veel minder contraindicaties zat!

en ja en sorry maar dit soort berichten wekt bij mij toch iedere keer weer een reactie op!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Meloxidyl

Bericht door Cerna »

Ervaring met Metacam (familie van): ook slecht eten, lusteloos, zich terugtrekken, na een dag of 10 begon ze te spugen.
Nadat we -tig keer bij de dierenarts waren geweest en men geen idee had wat de oorzaak was ("waarschijnlijk pijn, ga nog maar wat langer door met de Metacam"), werd er na een maand (!!) bloedgeprikt en bleken haar nieren zo goed als niet meer te functioneren (creatinine van 495, ureum 30).
Wonder boven wonder leeft ze nu drie jaar later, nog steeds, maar ze is voor de rest van haar leven nierpatiënt.

Dierenarts zoekt de oorzaak van haar nierfalen nog steeds bij iets anders dan Metacam want nee!, Metacam is zo'n fantastisch spul! :evil:
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Meloxidyl

Bericht door BillyJean »

Dat zeiden ze ook van DES....en er zijn gewoon alternatieven, alleen moet je een DA zoeken die mee wil denken en werken
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Meloxidyl

Bericht door Kattebeest »

Wat betreft de dosering (spul gelukkig nog niet hoeven te gebruiken): is het dan op de eerste dag 2 x maatstreepje (of zoiets) 6 en de dagen erop 1 x maatstreepje 6 (voor een kat van 6 kilo)?

Een 10 tot 11 jarige kater die spuugt, opvallend meer drinkt, niet meer miauwt of op baasje reageert en zich terugtrekt na het gebruik van het middel vind ik nogal alarmerend.

Natuurlijk hoop ik dat het alleen misselijkheid is. Ben geen stress-kip ;-) maar van deze symptomen gaan toch de alarmbellen rinkelen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Meloxidyl

Bericht door castratenkoor »

Ik krijg ook sterk het gevoel dat er flink is overgedoseerd. Een fout die vaker gemaakt wordt bij dierenartsen. En dat kan met zulke middelen nogal verkeerd aflopen.

Ik zou het niet meer geven en bloed uitgebreid laten onderzoeken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Meloxidyl

Bericht door Dinky »

Tja, Leen heeft in elk geval sinds vanmorgen 9.48 niet meer ingelogd. Kan alleen maar heel hard hopen dat het 'alleen maar' misselijkheid is maar de genoemde symptomen + de val + gebruik Meloxidyl doen mij sterk vermoeden dat er sprake is van nierfalen..........

@Nancy: wanneer ik bij de bijsluiter van novacam kijk is de aanduiding de onderhoudsdosering en niet de eerste dosering (wat ook wel logisch is), ditzelfde staat ook in de bijsluiter van meloxidyl.

Maar hier is deze zin wel van belang uit de bijsluiter:
Als er bijwerkingen optreden dient de behandeling te worden gestaakt en moet een dierenarts worden geraadpleegd.
Bijwerkingen:
Typische bijwerkingen van niet steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID's) zoals vermindering van de eetlust, braken, diarree, occult fecaal bloed, apathie en nierfalen werden af en toe gemeld. Deze bijwerkingen zijn in de meeste gevallen van voorbijgaande aard en verdwijnen na het staken van de behandeling, maar kunnen in zeer zeldzame gevallen ernstig of fataal zijn.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
doerak2013
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2013 18:24

Re: Meloxidyl

Bericht door doerak2013 »

Beste allemaal, het is allemaal niet meer nodig, mijn lieve Doerak lag na 10.5 jaar gezelschap dood
in de kamer. Hij lag in een grote plas water en met zijn bek wijd open, misschien gestikt of een hartaanval. We hebben ook nog de dierenarts bezocht in verband met de gekregen medicijn, hij gaf opnieuw aan dat hij inderdaad gezegd had dat we iets meer dan 6 milliliter moesten gebruiken naar het gewicht van Doerak, 6.5 kilo. De bijsluiter is niet echt goed te lezen en te begrijpen. Echter op een site is duidelijk lezen dat 1 maal een dosering van 0,5 milliliter per kilo gebruikt mocht worden dat zou zijn rond de 1.3 milliliter en niet de 6 die door de arts werd voorgeschreven. Daarna zou een dosering van 0,1 milliliter per kilo het vervolg zijn. Maar zijn de dierenarts " of je nu 6 milliliters geeft of 1.3 dat maakt niet uit voor de kat hij houdt hier niks aan over ". Terwijl je overal info vindt van kijk uit met het toedienen in vermand met problemen nieren. Hij bood een de kat naar Utrecht te sturen voor een sectie, maar daar krijg je de kat niet mee terug zei hij.

Ik was heel goed te spreken over de dierenarts in Oegstgeest. Maar naar mijn mening heeft hij nu een steekje laten vallen. Ik heb niet voor de sectie gekozen, het is duur en dat kan ik even niet betalen. Het is leeg in huis nu, heb het benauwd van ellende en ben intens verdrietig. Verder ben ik er vanuit gegaan dat de dierenarts juiste info had gegeven, nu heb ik het gevoel dat ik verantwoordelijk ben voor de dood van Doerak.

Leen
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Meloxidyl

Bericht door Adriana »

hier breekt mij hart dus ook weer en ik voel intens met je mee! verdomme dus...
je krijgt er je lieve Doerak niet meer mee terug en om hem op die manier te vinden lijkt me afschuwelijk.
en dan het commentaar van die dierenarts.... 'hij houdt er niks aan over' als hij het over overdosering heeft.... die heeft zijn vak niet goed bijgehouden en het zou mijn dierenarts niet zijn.
sectie kost inderdaad een lieve duit en je krijgt je dier er niet mee terug.
en ja, het zal afschuwelijk leeg en koud zijn en ik kan goed meevoelen hoe veel verdriet je dat doet.. wens je sterkte!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie