alvleesklierontsteking. Ervaringen?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

alvleesklierontsteking. Ervaringen?

Bericht door Balthazar »

Bij onze oude kat (16) is alvleesklierontsteking vastgesteld. Hij eet al 5 dagen niet tot nauwelijks. Hij heeft al een prik tegen de misselijkheid en een pijnstiller gekregen. Dat hielp niets, dag erna bloedonderzoek en daar kwam deze ontsteking uit. Toen heeft hij nog een prik tegen misselijkheid gehad en pretnison en een vochtinfuus. Nu hebben we pijnstiller en antibiotica + pillen tegen misselijkheid. Maar het helpt niet. Hij eet niet meer dan een paar likjes vloeibaar voedsel en ik ben ten einde raad. Wat kunnen we nog proberen en wat voor ervaringen hebben anderen met deze aandoening?
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: alvleesklierontsteking. Ervaringen?

Bericht door Adriana »

rechtsboven zit een zoekfunctie en als je daar alvleesklierontsteking of pancreatitis intypt, dan krijg je alle topics/berichten over die kwaal. er is al veel over geschreven dus ervaringen zat.
erg pijnlijk kan ik me herinneren en lastige diagnose.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: alvleesklierontsteking. Ervaringen?

Bericht door Cerna »

Volgens mij had een van de katten van admin. deze ziekte ook (even kijken via zoekmachine) en hielp het deze kat om hem iedere dag Periactin te geven.
Heb vorige week nog contact gehad met dierenkliniek Leyweg in Den Haag en zij hebben het nog steeds. Een belletje naar hen?
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: alvleesklierontsteking. Ervaringen?

Bericht door Anne87 »

Onze kat is eraan overleden dit voorjaar.
Direct vloeibaar voedsel vragen. RC Convalescence enzo. Constant spuitjes voedsel geven. Hij MOET blijven eten. Als dat niet werkt, op laten nemen. Dan moeten ze hem daar maar dwangvoeren. Reken op minimaal 6 weken ziek zijn en intensieve zorg. Maar dus direct dat voedsel vragen. Echt doen. Afgezien van het feit dat alle katten gevaar lopen op leververvetting als ze niet eten, gaat alvleesklierontsteking pas over als er goed gegeten wordt en de boel zogezegd 'doorstroomt'.
Je mag altijd pb'en voor meer informatie. Sterkte.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: alvleesklierontsteking. Ervaringen?

Bericht door Brittenbolletje »

Ja mijn rode kater Joey had dat die was binnen 24 uur dood :(
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Re: alvleesklierontsteking. Ervaringen?

Bericht door Balthazar »

Pfoeh, heel heftig dus... ik zal zo ook de zoekfunctie even doorspitten dan.
@Anne87: dat voer hebben we gelukkig. Maar hij eet alleen van je vinger en muizenhapjes. Dus we bieden het om de 10 minuten weer aan.
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Cerna

Re: alvleesklierontsteking. Ervaringen?

Bericht door Cerna »

Daarom adviseer ik om Periactin te geven. Dan gaat hij gegarandeerd weer eten.
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Re: alvleesklierontsteking. Ervaringen?

Bericht door Balthazar »

Ja, ik zal straks de weekenddokter erover bellen, bedankt voor de tip Cerna! Hopelijk hebben die het ook. Vraag me wel af waarom onze da dit niet gewoon meteen heeft meegegeven. Was wel zo handig geweest.
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Cerna

Re: alvleesklierontsteking. Ervaringen?

Bericht door Cerna »

Omdat het niet meer verkrijgbaar is (het is een mensenmiddel en mensen werden er dik van en wilden het niet meer). Leyweg is de enige kliniek die er nog aan kan komen. Hoe, weet ik ook niet.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: alvleesklierontsteking. Ervaringen?

Bericht door kansarmedieren »

Een kat met alvleesklier ontsteking wordt meestal opgenomen want hij moet aan het infuus en een flinke pijnstiller moet hij ook krijgen. En meestal voeding via een sonde ga niet te lang zelf modderen want dan gaat het niet goed komen. Je kat is ernstig ziek.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: alvleesklierontsteking. Ervaringen?

Bericht door kansarmedieren »

Periactin lijkt me geen goed idee de kat is zo ziek dat hij niet wil eten het is niet dat hij niet wil eten maar het eten doet zeer (maagpijn ) het is een ontzettend pijnlijke ontsteking.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: alvleesklierontsteking. Ervaringen?

Bericht door Anne87 »

Ze wilden Flo toentertijd eventueel opnemen. Als ze niet wilde eten, zouden ze een sonde in de nek inbrengen die rechtstreeks naar de maag gaat. Ze moeten eten, ze hebben ook honger, maar het doet teveel pijn om zelf te eten. Overweeg dan die operatie en bespreek dat als optie.
Hierbij link naar mijn topic over Flo, misschien heb je er iets aan: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=27496
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: alvleesklierontsteking. Ervaringen?

Bericht door Brittenbolletje »

Ben het geheel met kansarmedieren eens. als het pancreatitis is moeten ze worden opgenomen, krijgen ze vocht en een zware pijnstiller aangezien dat super pijnlijk is.

Maar even een note: het ligt eraan welke versie het is. aan de acute pancreatitis overleefd de meeste katten niet (de mijne dus) de chronische versie is natuurlijk niet acuut maar ik zou wel naar de da gaan. aangezien ook die katten pijn hebben en niet zo'n beetje ook.
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Re: alvleesklierontsteking. Ervaringen?

Bericht door Balthazar »

Ze hebben niet gezegd welke vorm het is, maar hij werd van de ene op de andere dag ziek. Dus ik denk acute. Hij heeft een vochtinfuus gehad. En verder eet hij, al is het weinig, wat likjes vloeibaar voer van mijn vinger. Onze da heeft niks gezegd over opname. Wat een dilemma. Hij heeft vanavond weer zijn pijnstilling gehad. Anders breng ik hem morgen weer weg voor een vochtinfuus.
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: alvleesklierontsteking. Ervaringen?

Bericht door Synemios »

Sylvester van mij had ook een acute alvleesklier ontsteking.
Bij haar kwamen ze daar te laat achter, gebeurde op een vrijdag, spoedarts wist niet wat ze had en maandag belde mijn eigen DA dat we moesten komen.
Want hij had dit vermoeden dus wel, en is ook aangetoond toen via bloedonderzoek.
Zij is toen een aantal dagen opgenomen.
Sylvester, kon niet meer eten, hield niets meer binnen, had echt veel pijn dus wij moesten haar uiteindelijk in laten slapen.
maar misschien is opname met sonde voeding etc toch nog succesvol in jullie geval.
In ieder geval heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie