Bolle buik

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Bolle buik

Bericht door G+S »

Hallo,

Ik zal me eerst even voorstellen,

Ik ben Kimberly, 21 jaar oud en woon in Noord- Brabant. Ik heb 2 katjes.
Een rood Brits Korthaar Katertje van 12 weken oud (Garfield). En een Schildpad Europese Korhaar Poesje van 14 weken oud (Semmie).

Ons Britje komt uit een pretnestje en de Europese Korthaar komt uit het asiel.

Nu heb ik ons Britje 3 weken en ik heb er al een hele reeks dierenartsbezoeken op zitten.
Toen hij 3 weken geleden bij ons kwam was hij 10,5 week oud en woog hij 540 gram. Ik (toen nog helemaal onervaren met katten) maakte me er niet zo'n zorgen om en heb hem lekker mee naar huis genomen. Hij is op zaterdag bij ons gekomen en ik heb voor donderdag erop meteen een afspraak gemaakt met de dierenarts, eigenlijk gewoon om Hem en de Poes bij de dierenarts in het bestand te laten zetten zodat ze bekend waren en als er iets zou zijn we meteen terecht kunnen. Nu viel het me rond maandag/dinsdag op dat hij nogal een bolle buik had (eigenlijk al vanaf dat we hem opgehaald hadden) en ik had ook het idee dat de buik soms wat meer gespannen aanvoelde dan de andere keer. Ik maakte me er niet zo'n zorgen om en ik had toch al een afspraak voor donderdag bij de dierenarts dus dan zouden ze daar meteen naar kunnen kijken.

Bij de dierenarts kreeg ik meteen te horen dat hij VEEEL te licht was voor zijn leeftijd en haar viel de buik ook direct op. Al was hij in 6 dagen wel van 540 gram naar 680 gram gegaan. Ze dacht nog niet meteen aan het ergste omdat hij verder wel lekker at, dronk, speelde en sliep! Ze dacht aan wormen. ontwormingskuurtje er in en even in de gaten houden of er wormen in zijn ontlasting zaten!
Nu was ik wel een beetje nieuwsgierig geworden en was het één en ander gaan googlen. maar echt ik kwam om de meest verschrikkelijke ziekten terecht. Ik begon me dan ook meer en meer zorgen te maken. Ik had de ontlasting al een paar dagen in de gaten gehouden, geen wormen maar nog wel een dikke buik!

Ik vertrouwde het niet dus op maandag heb ik weer een nieuwe afspraak gemaakt voor dinsdag. dinsdags heeft de dierenarts nogmaals gekeken en t gene waar ik het meest bang voor was sprak ze meteen uit. Er was een kleine kans op FIP. Ze heeft toen met een dun naaldje in zijn buikwand geprikt t om te kijken of er vocht in de buikwand zat. Er kwam een minimaal drupje vocht uit (wat normaal was vertelde ze) en het vocht was ook helder en niet dradentrekkent. GELUKKIG!

Wel vertelde ze er bij dat de buik niet normaal was en het dan waarschijnlijk aan zijn darmen zou kunnen liggen. Maar dat was wel weer een gok omdat hij wel normaal at, dronk, en ook normale ontlasting had. Dus stelde ze voor om een echo van zijn buik te maken die zelfde dag nog.
Ik ben ’s middags weer terug gegaan met de kleine en hebben ze, zijn hele buikje kaal geschoren  en een echo gemaakt. Op de echo was te zien dat zijn lever echt te groot was en de darmen daardoor plek zoeken in de buik waardoor die dus aan de zijkanten te voelen zijn. Daar komt zijn dikke buik vandaan. De boosdoener hadden we dus gevonden. Maar toen kwam de volgende vraag, Waarom is zijn lever zo groot!?

Het eerste waar aan gedacht werd was een van de infectieziekte, FelV FIV en FIP. Op woensdag zijn we weer terug gegaan naar de praktijk en hebben we een sneltest FelV en FIV gedaan die gelukkig negatief waren!  Ook is toen een buisje bloed opgestuurd en naar het labratorium zodat in zijn antistoffen zou kunnen worden gekeken naar FIP. Wachten is dan ECHT niet leuk! Maar we kregen gelukkig vrijdags het verlossende antwoord GEEN FIP! :)

Nu zijn we een week verder en hebben we nog steeds een actieve, gezellige, hongerige Brit met een bolle buik. Bij de dierenarts hebben we het besproken en waarschijnlijk is het leververvetting en heeft hij in het nest te weinig voeding gehad. Hij eet hier ook erg goed, groeit echt als kool (hij woog de laatste keer bij de dierenarts met de bloedtest 840 en is dus in anderhalve week tijd bijna 3 ons aangekomen). En hij vertoont verder geen rare klachten of symptomen.

Nu is mijn vraag, heeft iemand dit ooit vaker meegemaakt? Leververvetting bij een kitten? Want ik heb heeeeel het internet afgespeurd maar ik kan alleen vinden dat het bij oudere poezen/katers voor komt en bij katten met extreem overgewicht. Ik vraag me dus af of leververvetting wel voor kan komen bij een kitten.

Sorry voor het uiteindelijk veel te lange verhaal. Maar ik ben gewoon echt TE bang dat er iets met hem gebeurd en dat ik dat had kunnen voorkomen.

Alvast bedankt,

Groetjes Kimberly, Garfield en natuurlijk Semmie ook! 
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Bolle buik

Bericht door eveline1982 »

Heeft de dierenarts al een parasieten test gedaan? Daar kan de buik ook behoorlijk van opzetten bij de kleintjes, en je hoeft niet direct diaree oid te zien. Een normale ontworming werkt daar niet bij.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Bolle buik

Bericht door G+S »

Hee,

Nee dat hebben we nog niet geprobeerd.
Ik heb vanmiddag om half 5 toch een afspraak omdat hij vandaag zijn 2e enting krijgt en dan kan ik wel vragen of ze wil kijken naar parasieten! :)

Fijn dat je zo snel reageert, bedankt voor de tip.
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bolle buik

Bericht door Dinky »

Lever vervetting kan inderdaad ontstaan door te lang geen eten. Maar wat stelt jou da nu voor qua aanpak?

Positief trouwens dat hij bij jou zo goed aankomt en de schade wat dat betreft aan het inhalen is :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Bolle buik

Bericht door Anne87 »

Bel even van tevoren over die parasieten. De kans is aanwezig dat je ontlasting moet verzamelen (van een aantal dagen zelfs) voor die test.
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Bolle buik

Bericht door G+S »

Hallo Dinky,

De dierenarts heeft gezegd dat er nu niet veel meer aan te doen is dan hem gewoon lekker voldoende te eten te geven en goed in de gaten te houden of hij geen andere symptomen ontwikkeld. Als hij goed blijft eten/ drinken, slapen en de ontlasting geen afwijkingen vertoont mogen we er vanuit gaan dat hij gewoon een inhaalslag aan het maken is.

Het is vooral de grootte van de lever in combinatie met dat toen hij bij ons kwam hij nog maar 540 gram woog en we nu 3 weken verder zijn hij 1 keer zo groot is geworden. Hij woog een week geleden 840 gram. Vanmiddag word hij weer gewogen. (ik ben ook van plan zelf een digitale keukenweegschaal te kopen maar dat is er nog niet van gekomen) dan kan ik zelf zijn gewicht ook beter bijhouden. maar hij is na woensdag zeker nog zwaarder geworden want echt je ziet hem bijna groeien.
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Bolle buik

Bericht door G+S »

Hallo Anne,

Ja ik kan wel even bellen maar kan ik die ontlasting gewoon uit de kattenbak halen dan? want hij begraaft het allemaal netjes dus z'n drolletjes zitten helemaal vol met kattenkorrels.
Daarbij, zijn parasieten besmettelijk? want dan zou ik het van Semmie ook moeten laten onderzoeken?
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Bolle buik

Bericht door Anne87 »

Sommige parasieten kunnen besmettelijk zijn ja. Ik zou even de dierenarts bellen om hier advies over te vragen. Ik weet niet direct in welke richting je zou moeten denken. Hoe ziet zijn ontlasting eruit? Is het stevig, diarree, noem maar op? Stinkt het heel erg? Wat voor eten krijgen ze bij jou? (Dat heeft weer invloed op de geur en alles van de ontlasting ;) ).
Beste is gewoon even de DA bellen en om advies vragen.
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Bolle buik

Bericht door G+S »

Ja ik heb vanmiddag toch een afspraak staan dus dan overleg ik het even met haar.
Zijn ontlasting ziet er eigenlijk tamelijk "gewoon" uit. Niet dun maar ook niet heel hard, het ruikt niet lekker maarja dat is ook niet zo gek xD maar je ruikt het wel alleen maar als hij hem net gelegd heeft, als hij het begraven heeft dan is de geur ook weg.
Verder heb ik ook niet het idee dat hij heel erg zijn best moet doen en hij gaat ongeveer 3 a 4 keer per dag (overdag wat ik kan zien dan)

Ze krijgen allebei Royal Canin babycat en sinds gister heb ik er een zak Kitten doorheen gedaan omdat ze allebei over de 3 maanden zijn nu. Er zit ook een zak Indoor doorheen omdat Garfield dit ook kreeg in het nest nog. Ze krijgen alleen brokken. en op zondag delen ze samen een zakje royal canin natvoer voor de lekker! :)
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Bolle buik

Bericht door Anne87 »

Ik zou ze zeker meer natvoer geven! Dat is zo enorm belangrijk voor kittens nog. Elke dag, echt waar.
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Bolle buik

Bericht door G+S »

Meer natvoer!?
Er word juist aan alle kanten gezegd dat, dat helemaal geen toevoeging heeft op de voeding. Dat je natvoer meer moet zien als tussendoortje?
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Bolle buik

Bericht door Ms Maaike »

Dat hangt er vanaf wat voor soort natvoer je geeft. :) Sommige soorten zijn enkelvoer, dat wil zeggen niet compleet. Naast dat natvoer moet je dus nog andere soorten voer geven. Of natvoer als tussendoortje wordt beschouwd of niet ligt denk ik aan de ingrediënten, dus hoe gezond het is. Aan veel natvoeders wordt suiker toegevoegd, of een grote hoeveelheid granen (allebei niet nodig in natvoer).

Als het natvoer van goede kwaliteit is voegt het wel degelijk iets toe. Het is erg belangrijk voor de vochthuishouding en al helemaal voor kittens. Als ze zo jong zijn zijn de ingewanden best kwetsbaar, met name de darmen moeten nog 'leren'. Als je natvoer geeft wordt de ontlasting vaak beter en ook de vacht wil nog wel eens mooier worden.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Bolle buik

Bericht door eveline1982 »

Voor kittens is natvoer wel belangrijk, er zitten wel degelijk voedingsstoffen in en daarbij extra vocht wat heel belangrijk is. Ik voer de opvangkittens tussen de 8 tot een week of 12 (soms langer) 5x per dag met natvoer. Hij groeit overigens wel lekker zo te lezen, dat is fijn!

Als blijkt dat hij een parasiet heeft, hoef je Semmie niet ook te laten testen. Het word dan zowiezo aangeraden om alle kittens/katten en zelfs honden preventief te behandelen. Helaas een keer giardia in huis gehad, ik had toen een x aantal opvangers lopen (geloof 5 uit me hoofd) en daarnaast me eigen (toen) 3 honden en 2 katten. Ik was alleen maar bezig met kattenbakken schoonmaken, vloeren dweilen, speelgoed schoonmaken en vooral alle dieren hun kuur toedienen. Daar werd ik niet vrolijk van ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Bolle buik

Bericht door G+S »

Oke, goed dat ik dat weet!
En hoe houd je dan bij dat ze niet "te veel" vocht binnen krijgen? Want die 2 van mij drinken wel gewoon goed.
Wat voor soort natvoer is het beste om te geven dan in combinatie met de Royal canin brokken die ze nu al krijgen?
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Bolle buik

Bericht door eveline1982 »

Te veel vocht gebeurd niet zo snel hoor. Kittens mogen behoorlijk wat vocht binnen krijgen op een dag :) .
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie