schoonmaak

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: schoonmaak

Bericht door Anne »

Bedankt Rik, aardig van je, ik ga dat later bekijken

Annet, op veel producten van cien staat dat ze vegan zijn dus mag je wel aannemen dat er geen proeven zijn gedaan er er geen dierlijke ingredienten inzitten
Overigens geld dat nog niet voor alle producten van Cien, maar hun bedoeling is om in de toekomst wel alles vegan uit te brengen
Toevallig kort geleden nagevraagd bij de fabrikant
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: schoonmaak

Bericht door Rik »

Anne schreef: 26 okt 2022 16:29 Annet, op veel producten van cien staat dat ze vegan zijn dus mag je wel aannemen dat er geen proeven zijn gedaan er er geen dierlijke ingredienten inzitten
Tsja... die aanname is dus niet zo vanzelfsprekend bij de meeste producten.

Als je dus echt vegan wilt zal je voor alle producten wat extra onderzoek moeten doen, want dat wat er op de labels staat, is lang niet altijd "de waarheid" (of mogen ze lekker verdraaien omdat er geen officiële regels voor zijn).

Daar gaan eigenlijk al die afleveringen van dKvW over. Dat er vaak op het label dingen staan die niet kloppen.

Zoals een paar afleveringen doorvoor over kososmelk waarbij op het label "no monkey labor" staat.
De Keuringsdienst wierp een blik op een blik kokosmelk, en zag iets waarvan de oren gingen klapperen. Het staat er namelijk echt: no monkey labor. Apenarbeid? In je kokosmelk?
https://www.npostart.nl/keuringsdienst- ... KN_1729782
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: schoonmaak

Bericht door Cerna »

Ja, die van de kokosmelk was schokkend voor veel veganisten (ik gebruik geen kokos want het zit veel te hoog in verzadigde vetten).
En dan die uitzending over garnalen. Dat was ook ontluisterend.
Vanmiddag gaf ik Yarah een kuipje Applaws tonijn met garnalen. Made in Thailand stond er op. En dan zie ik die garnalen met één oog weer voor mij :-( . Nooit geweten dat ze zoiets deden in Thailand.

@ Anne: dat geldt ook voor The Body Shop. Veel producten zijn nog vegetarisch, maar ook veel producten vegan. Alleen ben ik daar niet enthousiast over. Zo gebruikte ik een bodycrème van hun in de winter en die was heerlijk romig. Nu is het een stugge massa die nauwelijks uit te smeren is.
Ik zeg dan ook altijd: "Ik eet vegan, maar ben geen vegan" want ik heb leren schoenen (wel heel beperkt en ik doe er 5 jaar mee) en ben op dit moment een trui aan het breien met wol er in. Nu de verwarming wat lager moet is dat toch wat warmer voor dit oude lijf.

En inmiddels volledig: :offtopic:
Maar dat geeft niet want het is toch een slapend topic. :smile:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: schoonmaak

Bericht door Anne »

Nou Annet ik probeer wel zo goed als vegan te leven ;-)

Hoe zit het dan met producten die een eco label hebben?
Daar let ik zelf wel op dat ze dit label hebben
Of kun je deze label dan ook niet meer vertrouwen als fabrikanten zelf mogen bepalen wat er op de verpakking staat?

https://www.europeesecolabel.nl/

Dat van de kokosolie wist ik al. Ik gebruik het niet meer omdat er geen betrouwbare lijst is van aapvrije merken
Op veganwiki staat daarom ook geen kokosolie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: schoonmaak

Bericht door Rik »

Anne schreef: 26 okt 2022 21:34 Hoe zit het dan met producten die een eco label hebben?
Of kun je deze label dan ook niet meer vertrouwen als fabrikanten zelf mogen bepalen wat er op de verpakking staat?
Daar komt het wel op neer.

Veel van die labels geven alleen maar een streven (of voornemen daartoe) aan om duurzaam (of duurzamer) te zijn. Zo was er toch ook dat duurzaam label-programma van de AH waar je het label mocht voeren als je een insecten-huisje op je erf had staan :lol:

Je kunt alleen op echte keurmerk labels vertrouwen als die gecontroleerd worden en waar jij weet wat ze voor staan. Ecolabel staat volgens mij alleen maar voor een streven duurzamer te zijn. Dat wil niet zeggen dat het de duurzaamste oplossing is.

Zie bv Kassa aflevering:
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... keurmerken
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: schoonmaak

Bericht door Dinky »

Bij een label moet je vooral kijken wat de eisen zijn om het label te mogen voeren.
Eco of ecologisch is niet gekoppeld aan bepaalde eisen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: schoonmaak

Bericht door Anne »

Nou zo wordt het de eenvoudige burger wel verrekt moeilijk gemaakt om duurzaam bezig te zijn met huishoudelijke klusjes :-(
Je wordt gewoon genaaid waar je bij staat :???:
Ik ga wel weer terug naar de klok met alles
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: schoonmaak

Bericht door nellebel »

ja ik vind het ook iedere keer schokkend hoe we genept worden. vooral degene die het goed willen doen en naar de verpakking kijken worden gewoon voor de gek gehouden. snap ook niet dat dit allemaal zomaar kan. in ander elanden is het vaak veel beter geregeld en mag je echt niet zomaar vanalles beweren. daarom koop ik zo min mogelijk in de supermarkten en gebruik het liefst middeltjes uit grootmoeders tijd hahaha (heb nog zo'n boek liggen met van die trucjes uit die tijd). groene zeep en dat spul, als het nodig is. maar ja, geen idee of dat zoveel beter is?? mijn lijf is vaak ook een graadmeter. als dat geparfumeerd spul. mijn huis begint dan meteen te protesteren. waarom mogen we niet meer gewoon naar onszelf ruiken? gelukkig vind gijsje me nog altijd lekker ruiken en kruipt hij het liefste met zijn neus in mijn oksel. dus zo erg zal het niet zijn hahahahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: schoonmaak

Bericht door Anne »

Bedankt Wendy voor dit verhaal en Rik voor de link
Dit zou iedereen moeten weten

Ik ga eens kijken hoe het zit met aardolie gebruik in klok producten

De sapine die het zeepje gebruikt in de link heten wasnoten en die gebruik ik alleen maar voor de dieren was
Jammer dat het zeepje een parfum toevoegt die vissen dood :-|

Ik gebruikte vroeger ook al veel middeltjes uit omastijd zoals soda en groene zeep, dat ga ik weer eens oppakken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: schoonmaak

Bericht door Anne »

Ik heb een recept gevonden om een afwasmiddel te maken
Als dat bevalt ga ik dat ook voor de schoonmaak gebruiken
https://www.greenevelien.com/blog/afwassen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: schoonmaak

Bericht door nellebel »

Zuiveringszout ook zo’n middeltje uit oma tijd. Samen met soda en groene zeep en schoonmaak azijn. Daarmee zou je alles schoon moeten krijgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: schoonmaak

Bericht door Cerna »

Mij teveel gedoe. :lol:
Ik hou het op Ecover. Prima spul!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: schoonmaak

Bericht door Anne »

Cerna schreef: 28 okt 2022 14:03 Mij teveel gedoe. :lol:
Ik hou het op Ecover. Prima spul!
Luilak :lol:

Ik heb het gemaakt, binnen 1 minuut :lol: en al uitgeprobeerd tijdens het dweilen :-P
Het maakt prima schoon en er zit ook zuiveringszout door dus lekker desinfecterend ;-)

ik vraag me alleen af of het laminaat er tegen kan :icon_shifty:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie