Help!!!! Kat heeft druif gegeten, blijkt giftig te zijn!!

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Help!!!! Kat heeft druif gegeten, blijkt giftig te zijn!!

Bericht door Sterretje90 »

Ik was net druiven aan het eten, toen mijn kat die op schoot zat ineens aan een druif begon te snuffelen. Ik vond het grappig en beet de druif doormidden, kijken of hij de andere helft wilde. Hij vond het heel lekker en likte heel veel sap eraf, maar at hem niet op. Hij heeft alle sap uit die halve druif gelikt, nu ligt er alleen nog een velletje met wat vruchtvlees eraan. Nu googelde ik net en zag ik ineens dat druiven heel erg giftig zijn voor katten en honden!!!! Zie deze site: http://www.hulphondendokkum.nl/paginas/Rody

Wat moet ik nou doen?? Geldt dit alleen in grote hoeveelheden of kan wat sap uit een halve druif ook al heel schadelijk zijn? Help! :(
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Renatevanderveer

Re: Help!!!! Kat heeft druif gegeten, blijkt giftig te zijn!

Bericht door Renatevanderveer »

Ik zou een belletje doen naar de dierenarts en eventueel naar een weekendarts.
Er staat inderdaad aangegeven dat druiven en krenten en dus ook rozijnen schade kunnen geven aan de nieren van je hond of kat.
Een kleine hoeveelheid kan al schade aan de nieren veroorzaken..

Bellen dus!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help!!!! Kat heeft druif gegeten, blijkt giftig te zijn!

Bericht door Adriana »

http://www.licg.nl/xx/
druiven vergiftiging komt voornamelijk bij honden voor maar ook katten kunnen ernstig nierfalen oplopen.
heb je al een spoed dierenarts geraadpleegd?
in het ergste geval spoelen en aan het infuus zou ik denken..
en wacht niet totdat je katzel vergiftigingsverschijnselen vertoont maar kom nù in actie!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Help!!!! Kat heeft druif gegeten, blijkt giftig te zijn!

Bericht door Sterretje90 »

Tnx voor jullie reacties, heb gebeld, dierenarts gaat het even uitzoeken voor me, of een halve druif ook al een probleem kan zijn. Belt zometeen terug...
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Help!!!! Kat heeft druif gegeten, blijkt giftig te zijn!

Bericht door Sterretje90 »

Pffft... Ze hebben het vergiftigingscentrum gebeld. Schijnt inderdaad voor honden een groter probleem te zijn, over katten is niet veel bekend. Met zijn gewicht zou hij 30 druiven moeten eten, wil het schadelijk worden. En dan vooral de pitten en het vel. Dus ik moet hem goed in de gaten houden, dat hij niet stopt met eten en drinken of gaat overgeven, maar ze verwacht dat ie gewoon in orde zal zijn. Ben ik even gerustgesteld joh! Was echt geschrokken.

Nou, voor mij zeker een grote les, en misschien ook een tip voor iedereen hier: NOOIT je kat druiven geven!! Maar jullie zijn allemaal zulke katten-experts dat jullie dat vast al wisten... Bedankt voor de steun weer! :)
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help!!!! Kat heeft druif gegeten, blijkt giftig te zijn!

Bericht door Adriana »

k weet niet of je nu al gerustgesteld moet zijn.
wat ik toch aan je da zou vragen is vloeistofinjectie om troep zo snel mogelijk uit het systeem te spoelen.
en zou ook vragen of hij extra moet drinken voor hetzelfde effect. en dan water ingeven met een spuitje.
nieren herstellen niet, nooit meer..

heb nog even gezocht op 'cat grape toxic' en daar word je niet vrolijk van..
zou het niet onderschatten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Help!!!! Kat heeft druif gegeten, blijkt giftig te zijn!

Bericht door Sterretje90 »

Hey Adriana, ik vind het fijn dat je meedenkt maar ga mijn kat nu geen prikken geven als dat zo hoogstwaarschijnlijk niet nodig is (half druifje tegenover 30 druiven), maar ik neem je tip van veel drinken wel ter harte. Zal zorgen dat ie extra veel vocht binnenkrijgt, kan het even lekker doorspoelen allemaal. Rest van de dag hou ik hem heel goed in het oog en bij het eerste teken van lusteloosheid of ziekte sta ik bij de dierenarts voor de deur ;)
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Help!!!! Kat heeft druif gegeten, blijkt giftig te zijn!

Bericht door Chiquita98 »

Het is natuurlijk jouw beslissing. Zou hem de komende tijd goed in de gaten houden op symptomen van nierfalen(misselijkheid, veel drinken, veel plassen, lusteloos etc..)
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help!!!! Kat heeft druif gegeten, blijkt giftig te zijn!

Bericht door Adriana »

dacht dat ik geschreven had nog even met je dierenarts te overleggen.
en bovendien zelf even te zoeken op vergiftiging druif katten maar dan in het Engels omdat het zoekgebied dan veel groter is.
hoop dat je beseft dat je een risico neemt en ook ik weet niet hoe het afloopt.
pieter is dacht ik nog vrij jong en er is een redelijke overcapaciteit aan nierfunctie maar als het mijn katzel was dan had ik het zekere voor het onzekere genomen.
en ik begrijp niet wat je bedoelt met geen prikken (laten) geven..
je vergelijking met betrekking tot de hoeveelheid met wat ik internationaal zie, klopt niet, maar ik stop verder met plaatsvervangend ongerust zijn.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Help!!!! Kat heeft druif gegeten, blijkt giftig te zijn!

Bericht door Zuri »

Ik wist niet dat druiven giftig waren en heb mijn katten gelukkig nooit druiven gegeven (of ander 'mensen-voedsel'). Ook ik heb even gegoogled en kom net als Adriana verontrustende informatie tegen. Veel bronnen melden nierschade bij slechts een kleine hoeveelheid druiven. Ik weet niet of dat een halve druif is, maar gevoelsmatig denk ik dat het zeker niet zoveel is als 30 druiven. Ik zou dus ook maar goed in de gaten houden of het echt loos alarm is. Zoals Adriana aangaf is nierschade onomkeerbaar en met een nierkat in huis kan ik je alleen maar adviseren om alles te doen om nierschade te voorkomen.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Help!!!! Kat heeft druif gegeten, blijkt giftig te zijn!

Bericht door Sterretje90 »

Adriana, sorry, ik dacht dat je bedoelde dat het uberhaupt verstandig was hem veel te laten drinken.

Ik begrijp jullie bezorgdheid en ben blij dat jullie met me meedenken, maar de dierenarts heeft voor mij speciaal het vergiftigingscentrum gebeld. Ik vind het lastig om hun oordeel in twijfel te trekken, maar wil dat ook niet met dat van jullie doen! Lijkt mij dat dierenartsen wel weten wat ze zeggen, toch? Ze hebben er tenslotte voor gestudeerd... Begrijp me niet verkeerd, ik vertrouw jullie, maar ik ga ervan uit dat de dierenarts niet zou zeggen dat het zo goed is, tenzij ze dat 100% zeker weet. Of hebben jullie andere ervaringen?
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Help!!!! Kat heeft druif gegeten, blijkt giftig te zijn!

Bericht door Zuri »

Tja wat zal ik zeggen. Er zit toch behoorlijk verschil tussen de ene dierenarts en de andere. Niet alle dierenartsen zijn even up-to-date met nieuwe inzichten/ontwikkelingen en adviseren soms nog steeds hele verouderde dingen. Ik vertrouw dierenartsen in ieder geval niet blindelings omdat ze 'het wel zullen weten'. Ik trek echt niet alles wat dierenartsen zeggen in twijfel, maar dierenartsen kunnen nu eenmaal niet alles weten...
Of ze hierin ongelijk heeft zou ik niet zo stellig willen beweren, maar een korte zoektocht op internet levert toch andere informatie op...
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Help!!!! Kat heeft druif gegeten, blijkt giftig te zijn!

Bericht door Sterretje90 »

Hmm.. Ik vind dit lastig. Ik zie op internet ook dat druiven al in kleine hoeveelheden schadelijk zijn, maar ten eerste weet ik niet wat een kleine hoeveelheid is (misschien is dat we dertig druiven??) en ten tweede zie ik ook heel veel berichten waarin gezegd wordt dat het vooral of zelfs alleen bij honden een probleem is en dat er genoeg katten zijn die af en toe een druif / rozijn eten zonder problemen. Ik ben echt een enorme stresskip als het om Pietertje gaat, dus ik denk dat ik nu toch echt op het advies van de dierenarts moet afgaan. Ik blijf hem zeer nauwkeurig in de gaten houden, en bij het allereerste teken dat er misschien iets niet goed is, bel ik de dierenarts. Veel meer kan ik nu ook niet doen. Ik hoop dat jullie deze beslissing een beetje kunnen begrijpen. En ondanks dat ik het deze keer misschien niet helemaal 100% opvolg ben ik toch heel blij met jullie advies, hoor! :)
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Help!!!! Kat heeft druif gegeten, blijkt giftig te zijn!

Bericht door Sterretje90 »

Heb nog even opgezocht over die 'kleine hoeveelheid' en dit gevonden:

Toxic Dose
Exact toxic dose is unknown, but has been estimated as low as 1/3 ounce of grapes per pound of body weight, and 0.05 ounces of raisins per pound of body weight.

Grof omgerekend zou dat betekenen dat Pieter 102 gram druiven moet eten om giftig te zijn. Hij heeft nog geen gram gehad en alleen sap, dus ook dit is enigszins geruststellend.
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Help!!!! Kat heeft druif gegeten, blijkt giftig te zijn!

Bericht door Chiquita98 »

Juist het sap lijkt mij het gifigst hoor!
Maar inderdaad....jij maakt de beslissing. Bij nierfalen kan het ineens heel slecht gaan met je kat
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie