Kater eet niet, drinkt weinig...

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tessa-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2009 16:32
Locatie: Wateringen

Kater eet niet, drinkt weinig...

Bericht door Tessa-M »

Drie maanden geleden at onze kat Sam van de een op de andere dag niets meer. Na lichamelijk onderzoek, bloedonderzoek en een röntgenfoto, konden ze alleen maar constateren dat hij koorts had. Na antibiotica, misselijkheidsremmers en eetlustopwekkers, is hij er uiteindelijk met sondevoeding weer helemaal bovenop gekomen!


Maar nu 3 maanden verder, is zijn broer Gijs gestopt met eten..

Bij Gijs is tijdens routine onderzoek 2 jaar geleden HCM geconstateerd, maar daar vertoont hij (nog) geen symptomen van.

Nu heeft hij sinds dinsdag 18.00 bijna niks gegeten. Één dag aangekeken, donderdagochtend langs de DA geweest. Geen koorts, en lichamelijk onderzoek wees ook niks uit.

Hij heeft een spuitje tegen misselijkheid gehad en pilletjes mee om de eetlust op te wekken.

Eenmaal thuis meteen wat astronautenvoer gegeten en zelfs brokjes. Maar daarna niks meer.

Gijs drinkt al vanaf zijn geboorte heel veel en nu nog maar heel weinig tot niks. Één plasje per dag..

Vrijdagavond weer naar de DA geweest. Nog steeds geen koorts en weer wees lichamelijk onderzoek niets uit. Nu een spuitje pijnstilling gekregen en ook datzelfde drankje mee naar huis samen met pilletjes tegen misselijkheid.

Eenmaal thuis, meteen weer eten, wat brokjes en snoepjes. En aardig gedronken gelukkig. Maar dat was het weer. Vanochtend twee snoepjes op, maar niks gegeten en gedronken.


Wij snappen er niets meer van. Hij eet en drinkt dus slecht tot niks en wat we verder zien is dat hij steeds zijn bekje een héél klein stukje open heeft en dan zijn tong tussen zijn tandjes. Verder lijkt hij geen pijn te hebben en is alleen wat vertraagd, doordat hij weinig eet. Hij ziet er totaal niet ziek uit en wil gewoon naar buiten en soms zelfs spelen..

De volgende stap is ook met deze aan de sondevoeding te gaan, maar dat willen we uiteraard liever niet, want dat levert veel stress op en dat is voor een kat met HCM weer heel slecht..

Wie heeft er nog tips of ideeën voor ons??
Groetjes, Tessa
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kater eet niet, drinkt weinig...

Bericht door Adriana »

je kunt toch spuitjedrinken invoeren? maak er een gezellig moment van en doe vooral zelf ontspannen. is er ooit goed bloedonderzoek bij de broertjes gedaan?
waarom ben je zelf zo tegen helpen met voeren/eten?

de middelen die jij opnoemt lijken me redelijk overbodig als er geen diagnose voor ontsteking/pijn/misselijkheid is.. en kunnen heel erg belastend zijn..
hij plast en poept wel?

second opinion andere dierenarts?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Tessa-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2009 16:32
Locatie: Wateringen

Re: Kater eet niet, drinkt weinig...

Bericht door Tessa-M »

Hallo,

Ik ben helemaal niet tegen helpen met eten, dat lees ik ook nergens terug?

Ik ben alleen van mening dat stress erg slecht is voor een kat met HCM. Een spuitje paracetamol kost al de nodige moeite bij deze meneer, laat staan dat we ook nog meerder keren water en/of eten moeten ingeven op deze manier.

Hij plast een keer per dag en heeft al twee dagen niet gepoept, maar ja hij eet dan ook niet..

Of de middelen goed zijn, daar twijfel ik ook aan, aangezien hij daar nog niet positief op reageert!

Lastig hoor..

Bloedonderzoek bij beiden katten was prima.
Groetjes, Tessa
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kater eet niet, drinkt weinig...

Bericht door kansarmedieren »

Het spuitje met paracetamol zoals je dat noemt is dat metacam of novacam. Als de kat niet eet en je geeft wel die pijnstiller ( heeft de kat pijn dan) dan kunnen ze daar ook weer misselijk en buikpijn van krijgen is hetzelfde als nv brufen of diclofenac bij ons mensen en dat is niet goed voor de maag. Een maagbeschermer of maagzuurremmer isd an wel verstandig om erbij te geven.

Je schrijft dat je niet wil dwangvoeren maar als de kat niet snel gaat eten heb je geen keuze. Of inderdaad sonde voeding.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater eet niet, drinkt weinig...

Bericht door castratenkoor »

Hij heeft HCM en hij ademt met zijn bek een stukje open schrijf je.
Ademt hij anders dan zijn broer, gaat de borstkas op twee verschillende plekken in en uit bij het ademen?
Dan zou hij het benauwd kunnen hebben. (en pijn hebben) Dan zou de HCM waarschijnlijk opspelen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Tessa-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2009 16:32
Locatie: Wateringen

Re: Kater eet niet, drinkt weinig...

Bericht door Tessa-M »

Hallo,

Dat spuitje is metacam. Hij heeft op het oog geen pijn, maar omdat er op dit moment eigenlijk helemaal niets aan hem te zien is (behalve het niet eten en drinken en het inmiddels wat lusteloos worden daarvan) heeft de DA dit gegeven. Met het idee dat als hij vanwege pijn niet eet, nu wel zal gaan eten..

Maar goed tot nu toe helpen geen van de medicijnen die hij nu heeft..

Verder wil ik best dwangvoeren, liever dan een sonde, maar dat is gewoon een strijd. We moeten echt met z'n tweeën zijn en dan nog krijgen we zijn bek amper open..

Benauwd heeft hij het niet. Hij ademt juist heel rustig en kalm en zowel wij als de DA hebben niet het idee dat dit met HCM te maken heeft..

Het is gewoon een raadsel.. Hij ligt nu de hele dag al in zijn mandje, maar kan nog wel de energie vinden om touwtjes te vangen ;-)
Groetjes, Tessa
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater eet niet, drinkt weinig...

Bericht door castratenkoor »

Metacam kan een enorme aanslag op zijn nieren zijn. Ik zou daar heel voorzichtig mee zijn.....als zijn nieren slechter gaan werken voelt hij zich slecht en zal ook vaak eten weigeren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Tessa-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2009 16:32
Locatie: Wateringen

Re: Kater eet niet, drinkt weinig...

Bericht door Tessa-M »

Maar wat zou je dan doen? Niets meer geven? Of alleen eetlustopwekkers?
Groetjes, Tessa
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kater eet niet, drinkt weinig...

Bericht door kansarmedieren »

Als hij nog niet wil eten moet je zo wie zo vandaag weer naar de dierenarts dan zou ik overleggen of het zin heeft om Metacam te blijven geven.
Gebruikersavatar
Tessa-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2009 16:32
Locatie: Wateringen

Re: Kater eet niet, drinkt weinig...

Bericht door Tessa-M »

Even de DA gebeld.. Omdat er te weinig verbetering is denkt ze aan een sonde..

Maar hij heeft zojuist een hapje natvoer gegeten.. Waar doe ik nou verstandig aan?
Groetjes, Tessa
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater eet niet, drinkt weinig...

Bericht door castratenkoor »

Schaf diverse soorten natvoer voor hem aan. Veel smaakjes kunnen hem ook stimuleren te eten.
Steeds wat anders opentrekken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kater eet niet, drinkt weinig...

Bericht door Adriana »

Tessa-M schreef:Dat spuitje is metacam. Hij heeft op het oog geen pijn, maar omdat er op dit moment eigenlijk helemaal niets aan hem te zien is (behalve het niet eten en drinken en het inmiddels wat lusteloos worden daarvan) heeft de DA dit gegeven. Met het idee dat als hij vanwege pijn niet eet, nu wel zal gaan eten..
metacam???
en eerst injectie en dat ook nog herhalen? - en hoe zo dan wel..? wat was de diagnose...?

en nu niet eten en drinken? griezels krijg ik hiervan..
wij hebben afgelopen jaren bij Pluis een aantal ernstige nierfaalkatten binnengekregen na een of meerdere metacam-injecties.
die eten en drinken niet meer en zijn hardstikke misselijk van een ureumvergiftiging.

spreek dit door met je dierenarts, laat bloedonderzoek naar nierfunctie doen en als dat inderdaad slecht is dan vloeistofinfuus en paar dagen doorspoelen..

hoop van harte dat het meevalt, zoek hier (rechtsboven zit zoekfunctie) even op onze topics metacam/meloxicam/novamcam etc en dat zijn geen indianenverhalen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
SimbaAngel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 dec 2012 16:38
Locatie: Amsterdam

Re: Kater eet niet, drinkt weinig...

Bericht door SimbaAngel »

Van metacam kunnen ze ook heel misselijk worden. Mijn kat werdt daar ook heel suf en naar van. Ik geef het haar niet meer.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kater eet niet, drinkt weinig...

Bericht door nellebel »

bekje open is niet goed. heeft hij niks aan zijn tanden? omdat je zegt dat hij gewoon ademt (daar zou ik eerst aan denken). misschien pijn aan zijn tandjes. katten laten pijn niet snel merken. katten vol pillen duwen terwijl je niet eens weet wat er aan de hand is zou ik niet zomaar doen. heb er zelf ervaring mee dat dat uiteindelijk alle kwalen verergerde, er helemaal geen goed beeld meer was en het uiteindelijk meer kwaad deed als goed.
dwangvoerderen, evt sondevoeding is wel belangrijk want de kat moet toch eten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kater eet niet, drinkt weinig...

Bericht door Adriana »

de laatste keer dat Tessa-M is langs geweest is 24 spetember 2012 en ik vermoed dat dit niet goed is afgelopen. even terugmelden is wel zo aardig...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie