Wanneer kater en poes laten helpen?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Friki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14

Wanneer kater en poes laten helpen?

Bericht door Friki »

Ik heb 2 Britse korthaar kittens van nu 6 maanden,broer en zus.
Het katertje staat op 2 augustus ingepland voor castratie.Nu zei de dierenarts dat ik het poesje dus eerst een keer krols moet laten worden,maar heb nu weer anders gelezen dat ze gedrachtsproblemen krijgt.
Wat is nu het beste?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wanneer kater en poes laten helpen?

Bericht door Dinky »

Het nadeel is dat er nog wel eens gedragsverandering op wil treden wanneer je het na de eerste krolsheid laat doen. Dit omdat er dan al allemaal hormonen door het lijfje heen gaan.
Maar volgens mij zijn de meningen daarover verdeeld of het voor of na de eerste keer krols zijn moet gebeuren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
paasnini

Re: Wanneer kater en poes laten helpen?

Bericht door paasnini »

Mijn dierenarts heeft haar gecastreerd met 6 maanden voor de eerste krolsheid, geen enkel probleem.
Cerna

Re: Wanneer kater en poes laten helpen?

Bericht door Cerna »

Ik heb altijd gewacht tot na de eerste krolsheid en nooit iets gemerkt van gedragsveranderingen. Britten zijn erg laat met de krolsheid (onze Amber werd een week voor haar eerste verjaardag krols, de andere 2 heb ik met 11 maanden laten castreren en toen waren ze ook nog niet krols geweest), dus je kunt het nog even aanzien.
Wanneer broer volgende week onder het mes moet, hoef je sowieso niet direct bang te zijn voor een zwangerschap (ik neem tenminste aan dat je ze niet buiten los laat lopen).

Britjes zijn blauw en lilac? En gek op elkaar zo te zien in je avatar. Leuk!
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Wanneer kater en poes laten helpen?

Bericht door Chiquita98 »

Persoonlijk zou ik ze gewoon tegelijk laten helpen. Geen gestress dat er eentje reuk meeneemt van de dierenarts.
Snap niet goed waar het voor dient om haar eerst krols te laten worden. Maar goed ben daar ook niet bekend mee aangezien die van mij allemaal vroeg gecastreerd zijn
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer kater en poes laten helpen?

Bericht door castratenkoor »

Het is voor de poes veel minder ingrijpend als je niet na de eerste krolsheid wacht.
Dus ook mijn advies zou zijn nu gelijk met het katertje doen.

Zo weet ze minder wat ze mist. Als je wacht, dan jagen eerst de hormonen door haar lijf en die worden vervolgens de nek omgedraaid.
is zowel lichamelijk als geestelijk zwaarder voor de poes.
De voorbeelden van poesjes waarbij gedragverandering optreedt, was altijd na castratie na de eerste krolsheid.
Helaas heb ik het zelf ook ondervonden, ik nam ooit een ongecastreerde poes van anderhalf over.
Was al een paar keer krols geweest. Na de castratie is ze helaas nooit meer normaal geworden.
Hoeft uiteraard niet alleen aan tijdstip van castreren te liggen, kan ook te hoge dosis narcose gehad hebben oid.

Als je je er prettiger bij voelt kun je wel wachten tot 7-8 maanden, de meeste britjes zijn dan nog niet krols geweest. - maar persoonlijk zou ik ze gelijk doen.
Dan heb je ook maar 1 x de stress van niet mogen eten en terugkeren van de dierenarts met rare luchtjes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Friki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14

Re: Wanneer kater en poes laten helpen?

Bericht door Friki »

Ja ze zijn dol op elkaar,maar begin wel te merken dat hij steeds meer begint te ruiken aan haar achterste.Ze kunnen hier buiten in de tuin(afgezet),maar toch laat ik hem ook gelijk chippen.
Ik vraag het volgende week nog een keer aan de da en maak dan maar een afspraak om haar te helpen ook al is ze nog niet krols geweest.
Ik moet er niet aan denken dat haar gedrag veranderd,ze is al niet echt aanhalig.
Karo
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jul 2012 14:24

Re: Wanneer kater en poes laten helpen?

Bericht door Karo »

Ik heb ook een broer en zus in huis gehaald. Ik heb het gisteren effe met de dierenarts besproken en volgens hem moet ik ze op zes maanden binnendoen. Ik doe het wel een maandje eerder, ik wil geen risico's lopen ;-)
Pootjes van Oscar & Dotje (02/06/2012)

In loving memory: Poes (24/02/2012)
Cerna

Re: Wanneer kater en poes laten helpen?

Bericht door Cerna »

Snap het niet goed: wat bedoel je met "ik moet ze op zes maanden binnendoen?" Dat ze dan niet meer buiten mogen komen? En wat dacht je wat er dan binnen kan gebeuren tussen broer en zus? Broer denkt met 6 maanden echt niet "mag ik niet aankomen want dat is mijn zus".
Ook al ben ik voorstander van latere castratie zou ik met 2 open katten broer toch maar met 6 maanden laten castreren. Voor het geval dat............
Plaats reactie