kitten lusteloos en mager, help!

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

kitten lusteloos en mager, help!

Bericht door xdenise »

Hallo allemaal!

Ik heb sinds twee weken 2 lieve kittens, Nanuq en Mowgli. Zusjes van nét 10 weken oud. Nanuq is een drukke bollie. Maar helaas gaat het met Mowgli minder goed. Misschien weten jullie raad?

Het probleem is dat Mowgli bijna niet aankomt. Toen ze net bij ons was, was ze een heel speels hummeltje. Maar sinds vorige week (na haar eerste enting) is ze loom en eet ze slecht.. Ze is sinds vorige week maar 40 gr aangekomen! Weegt nu maar 600

Haar lusteloosheid en trage gewichtstoename baart me enorme zorgen :( Ze is echt een stuk magerder dan Nanuq en het is zo zielig haar zo te zien.. Ze blijft liever in elkaar op de bank zitten dan dat ze met haar zusje of met ons speelt..

verder is er niks aan haar te zien. Goede ontlasting, geen vuile oogjes/oortjes o.i.d en ontwormt. Ze heeft met 8 weken een ontwormingspilletje van de DA gekregen en zit nu midden in een ontwormingskuurtje van Beaphar.

Voor de zekerheid neem ik morgen contact op met de DA. Ben benieuwd of iemand dit herkent, advies is zeer welkom!

Oh, en ze krijgen trouwens 4x daags droogvoer (en af en toe natvoer) van Royal Canin ;)

Liefs Denise
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: kitten lusteloos en mager, help!

Bericht door Konijntje »

Hoi Denise,

Zeker even naar de DA gaan een kitten die niet speelt is niet goed dan is ze echt wel ziek.
Kijk even of er voer is bij DA om aan te sterken. Drinkt ze ook goed?
Soms moet je ook dwang voeren want ze moeten eten na 1 dag anders krijg je levervetting dat gaat bij een kat heel snel.
Sommige katten kunnen niet tegen inentingen dus daar zo ik ook maar even over hebben of over lezen.
Misschien komt er meer advies ik duim voor je dat ze straks lekker opknapt
Laatst gewijzigd door Konijntje op 10 jul 2012 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kitten lusteloos en mager, help!

Bericht door pearlsofpassion »

Waarom zit ze nu midden in een ontwormingskuur? Dat is wel het laatste wat ik zou doen bij een kitten dat er zo aan toe is. Tenzij er wormen vastgesteld zijn natuurlijk. Maar preventief zou ik nu zeker niet doen. Dat is het lichaampje enkel maar meer belasten.

Zie je verder nog iets aan haar? Oogjes schoon? Niest ze? Hoesten?

Ik zou er zo snel mogelijk mee langs een DA gaan. Dit gaat niet echt goed. Ik hoop dat je een goede DA hebt die er ook echt moeite voor wil doen. Laat je niet na een oppervlakkig onderzoek met AB naar huis sturen!
Ik zou inderdaad ook naar herstelvoer vragen, dat is hoog-energetisch om snel aan te sterken. Dat kan je dan desnoods gaan dwangvoeren als ze niet goed eet.

Weet je eigenlijk hoeveel ze eet? Of ze nog voldoende eet maar toch afvalt, of dat ze gewoon te weinig eet en daardoor zo mager is? Dat maakt natuurlijk ook een verschil.
alleszins, als ze ziek is, moet ze aansterken, anders kan ze nooit genezen. En daartoe moet je ook AB vermijden, tenzij er een aanduidbare reden voor is. Maar AB haalt ook de darmflora en daardoor de weerstand onderuit dus als het niet bacteriëel is doe je daar meer slecht dan goed mee. En dat kan je katje nu niet hebben.
Ik zeg het heel duidelijk omdat er nogal wat DA'n maar AB meegeven als ze het niet op het eerste zicht weten en dan afwachten of het betert. Maar dat zou hier wel eens nefast kunnen zijn als het niet bacteriëel is, dus zeker voor opletten.

Wel mee naar de DA, want het klinkt ook niet als iets dat vanzelf over gaat. Ze zal minstens moeten gaan aansterken.

Sterkte ermee!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: kitten lusteloos en mager, help!

Bericht door xdenise »

Bedankt voor jullie reacties!

Ze heeft vanmiddag een afspraak bij de DA. Zal zeker om krachtvoer vragen, met een lepeltje bijvoeren (ze eet namelijk wel een klein beetje maar ik moet er echt bij zitten anders loopt ze gewoon weer weg en is ze afgeleid: ze komt met hele kleine beetjes, een paar gram p.d aan) gaat dus echt niet. ze spuugt het net zo hard uit. Dus zal ook meteen even voor zo'n pipet vragen.

Is het trouwens niet handig om het voer gewoon te laten staan ipv 4 á 5 x per dag het klaar te zetten? of verliest ze dan juist nog meer aandacht voor het voer?

Ze drinkt wel goed en haar oogjes en neusje zijn schoon. Niezen of braken doet ze ook niet.

Super van die AB tip! Had er zelf niet aan gedacht. Gelukkig is onze DA wel erg meedenkend/empatisch dus ga er niet vanuit dat we worden afgescheept.

De wormenkuur was in de eerste instantie preventief.. Ze heeft wel enkele symptomen van een spoelworm qua lusteloosheid en weinig eten en Nanuq heeft er erge last van gehad. Maar ben er in ieder geval meteen mee gestopt! :)
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kitten lusteloos en mager, help!

Bericht door mittenslief »

een kitten van 10 weken en dan nog maar 600 gram wegen is heel weinig meestal worden de kittens pas geent als ze 900 gram zijn anders kunnen ze daar dus wel ziek van worden. mijn opvangkittens hebben heel de dag brokjes staan (ook geweekt) en krijgen 5x per dag natvoer. en ze groeien als kool. je moet zeker naar de dierenarts want een kitten die niet speelt is echt ziek. en kittens moeten echt wel om de 2 weken ontwormt worden vanaf de 3 weken al, ze krijgen toch vaak wormen mee van moeders maar wel goede ontworming nemen ik gebruik altijd vithaminte van de DA en daar hebben ze nooit last van. hoop dat het goed afloopt bij de DA
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kitten lusteloos en mager, help!

Bericht door pearlsofpassion »

Het hangt van het middel af hoe vaak er ontwormt zou moeten worden (wat ik trouwens niet begrijp, maar goed). Mij werd steeds aangeraden bij kittens onder de 4 maand om de 3 weken te ontwormen.

Maar als mijn kitten zo ziek zou zijn, zou ik dat echt niet meer doen. Tenzij er wormen aangetoont zijn (daar zijn testen voor).
Als een kitten zo ziek is, kan dat wel even wachten, om op zeker te spelen. Je geeft dan wel erg veel vergif 'om op zeker te spelen'. Ik vind dat trouwens altijd al wel veel in zo'n jong lichaampje, vraag me af of dat wel nodig is.
True, kittens krijgen wormen via de moeder, maar ze was voorheen al eens ontwormt. Het is dus niet meer zeker dat ze wormen heeft. Ik zou dus niet preventief (want dat is het dan als je niet zeker bent van besmetting) gaan gif toedienen bij zo'n ziek kitten.

Ontvlooien evenmin trouwens.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kitten lusteloos en mager, help!

Bericht door mittenslief »

ja Valerie ik ben het zeker met je eens dat je ze niet moet ontwormen terwijl ze ziek zijn, maar ik krijg vaak kittens van zwervers en die hebben toch vaak wel wormpjes bij zich en de cirkel van wormpjes schijnt 2 weken te zijn daarom in het begin veel ontwormen. Voor binnenkatten lijkt het me overbodig om vaak te ontwormen. En dan ben ik zeker nog voor de ontworming van bij de DA niet in de dierenwinkel kopen. Zelf gebruik ik altijd milbamax en mijn katten hebben daar nooit last van. Beetje off topic.
Ik hoop dat ze met het kitten naar de DA gaat want die zit echt niet goed in zijn velletje
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: kitten lusteloos en mager, help!

Bericht door xdenise »

Nou kom net terug van de DA en 't gaat niet goed..

Ze kon niet vaststellen wat er precies met haar loos is. hart,longen, neus etc alles zag er prima uit.

Behalve dat ze broodmager is en zo levenloos. Koorts gemeten en ze had verhoging. De DA wil haar een nachtje houden ter observatie en om haar te dwangvoeren met speciaal krachtvoer. Ze heeft een nier-lever onderzoek gehad en daar kwamen haar waardes ook goed uit. Tenslotte is er bloed afgenomen voor bloedonderzoek..

Pfff.. Ondanks dat er een kans is dat het om een 'licht virusje' gaat ben ik erg bang dat het FIP o.i.d is.... :( :( stress hem helemaal kapot!

Morgen mogen we haar ophalen en krijgen we hopelijk de uitslagen, anders donderdag..
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: kitten lusteloos en mager, help!

Bericht door Konijntje »

OWw wat naar voor je hopelijk komt ze er snel weer boven op.
En pff wat duurt de dag dan toch lang he.
:epray: Voor een goed uitslag!!!!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kitten lusteloos en mager, help!

Bericht door mittenslief »

hopen dat ze er snel bovenop komt, voor FIP is ze nog wel erg jong hoor, dan denk je toch eerder
aan de bijwerkingen van de enting STERKTE
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Cerna

Re: kitten lusteloos en mager, help!

Bericht door Cerna »

Of bijwerkingen van de wormkuur. Onze Cochi is er na een wormkuur bijna aan onderdoor gegaan en hij was al 3 maanden en had een goed gewicht. Een dag na de wormkuur (pasta) veranderde hij in een zielig hoopje kat, hoge koorts, geen eetlust, waterige diarree (het spoot er uit).

Ik hoop voor je dat de opname haar er weer bovenop krijgt! :epray:
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: kitten lusteloos en mager, help!

Bericht door Mirjam86 »

Je hoort vaker dat een kat verkeerd reageert op enten, laten we hopen dat ze van het krachtvoer weer een beetje aan sterkt! Hou je ons op de hoogte?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: kitten lusteloos en mager, help!

Bericht door xdenise »

ben vandaag even bij haar langs geweest bij de DA. ze ziet er zo slecht uit :( het is echt een klein zielig hoopje. ze heeft inmiddels 40 graden koorts ondanks de koortsremmers en ze moeten haar dwangvoeren.

uiteraard moet ze nog een nacht blijven en morgen weten we wat ze heeft. FIP/kattenaids/leukemie óf een ontsteking o.i.d . Heeft ze FIP/aids/leukemie wordt ze ingeslapen.. en anders ontstekingsremmers.

Maarehhh, behalve dat ik het hartstikke kl*te vind dat ze ziek is, is dit ook een flinke aanslag op mijn portemonnee zeg. Inmiddels 210eu kwijt!

Gelukkig een meevallertje dat het met Nanuqje wel goed gaat. Dat is nu een vrolijke bolle (820 gr) kitten :)
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kitten lusteloos en mager, help!

Bericht door pearlsofpassion »

Bij kattenaids en leukemie moet je wel je andere katje ook laten testen! Niet dat je er wat aan kan veranderen als ze het ook heeft, maar dan weet je het tenminste.
Zeker leukemie is ontzettend besmettelijk.

En normaal moeten die katjes ook niet meteen ingeslapen worden, maar hier lijkt het inderdaad wel dat het katje er al erg slecht aan toe is. Wanneer het leven niet meer draaglijk wordt voor haar, zou ik haar laten gaan. Niet eerder. Al moet je natuurlijk wel eerst weten hoe het dan met je andere katje zit.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: kitten lusteloos en mager, help!

Bericht door Konijntje »

Och ik hoop zo dat het kleintje erboven op komt
Heel veel sterkte hoor!!!
Plaats reactie