Kitten moeite met poepen.

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
erocs
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jun 2012 01:50

Kitten moeite met poepen.

Bericht door erocs »

Hallo,

Ik heb 2 katertjes tony en boefje die wij uit een nestje van 4 hebben, boerderijkatten van mijn schoonvader.
Omdat er destijds verschillende verlaten nestjes bij 1 moederpoes werden gelegd en er inmiddels 9 kittens bij de moeder lagen hebben wij de voor ons leukste 2 katjes meegenomen naar huis toen ze 5 weken waren en de moeder dus niet voldoende voedsel meer kon leveren voor het gehele nestje.

Alles ging goed tot ik dacht dat boefje ziek werd en ik daar mee naar de da ging, hij leek niet te kunnen poepen, goed de da gekeken injectie gegeven (paracetemol) 60 euro lichter en naar huis.
In de avond kwamen we erachter dat boefje niet ziek was maar tony, dus wij weer naar de da en het bleek om diarree te gaan.

Toen we ze meenamen konden ze zelf al eten , gingen ze zelf naar de kattenbak , goed actief maar rond de 280 gram.
Tony was dus ziek en takelde flink af hij kon niet meer eten, lopen, snorren, woog nog maar 200 gr. helemaal niets was het meer; dood! zo leek het. laat in de avond via zijweggetjes antibiotica op de kop kunnen tikken voor niks, na 120 euro lichter te zijn en da besloot ik zelf voor da te gaan spelen.
En met succes, hij kwam beetje bij beetje weer terug, waarop we besloten naar onze vertrouwde da te gaan voor verder advies en zijn advies was , niks geen eten geven maar water.

In de tussentijd ben ik nog naar de andere kittens weeste kijken en ze lagen allemaal op sterven, als de pest die de mensheid destijds teisterde, ik ga hier verder niet op in omdat het te zielig was om aan te zien.

Gezien wij al 1,5 week voeding aan het geven waren met een spuit en het er toch uit kwam zou het beter zijn als zijn lichaam/darmen rust zouden krijgen.
2 dagen geen eten gegeven alleen water en andere antibiotica...
het ging goed met hun allebei maar nu 3 weken later gaat tony heel vaak naar de kattenbak en kan niet poepen, trekt zich terug in hoekjes en is minder actief.. zijn buikje is hard en af en toe ratelt zijn kontje van de scheten.
Ook waggelt zijn achterlichaam en loopt hij moeilijk alsof zijn kontje ontstoken is of darmen of iets.

Ik vertel mijn vriendin wel dat ze zich geen zorgen moet maken, maar stiekem doe ik dat zelf misschien wel meer..

Weet iemand wat het kan zijn en of ik dat aan moet kijken....

Ze krijgen nu royal canin babycat 34 en whiskas junior natvlees sinds de loop van deze week, daarvoor hadden we ook vlees van royal canin maar dat kostte 11 euro per verpakking en dat is nogal aan de prijzige kant.

Ps; naar de da ga ik niet meer het kostte me in het totaal tegen de 300 euro en de oplossing heb ik zelf uiteindelijk bedacht.

Groeten Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9341
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten moeite met poepen.

Bericht door castratenkoor »

Ik zie toch echt geen andere oplossing - enige advies wat ik geven kan is : naar de dierenarts.
verder zou ik een katje met een darmaandoening geen Whiskas geven maar speciaal voer. Dat is ook iets wat de dierenarts kan adviseren, wellicht een Sensible variant of een anti-allergie.
Maar in ieder geval zeker geen Whiskas.

Er is duidelijk echt iets structureel mis met dat katje en dat kan een forum voor kattenliefhebbers helaas niet voor je oplossen. Daar is medische hulp bij nodig.

2 dagen geen eten geven is bij een volwassen kat al funest - laat staan voor een kitten, nee geen goede actie in mijn ogen!

Wellicht hebben ze zelfs nog kittenmelk nodig, kun je ook vragen bij de dierenarts, dus geen kittenmelk uit de winkel, daar hebben ze niks aan.

Sterkte en succes ik hoop dat ze het redden. Aangezien het hele nest er beroerd aan toe is, zou het kunnen dat ze giardia besmetting hebben. Laat eens ontlasting onderzoeken.

Ik neem aan dat ze wel ontwormd zijn?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
erocs
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jun 2012 01:50

Re: Kitten moeite met poepen.

Bericht door erocs »

Hoi,

2 dagen vasten was advies van dierenarts, inmiddels zijn ze 8,5 week het overige nestje overleden.
speciaal voer voor de darmen hebben ze, dat is royal canin babycat 34 en daarbij behorend natvoer maar wij zijn overgestapt op whiskas omdat we dat nog hadden.

''als een kitten aan de diarree is komen alle voedingstoffen en dus ook het dure voer speciaal voor darmen er net zo hard weer uit aan de achterkant en neemt het kitten geen voedingstoffen op, je prikkelt er de darmen mee en ze kunnen niet genezen, als mensen ziek zijn kopen ze ook lucht... ze kopen beschuiten om te eten en drinken boullion en water.. zo moet je dat ook zien met de kittens geef de darmen rust en ze genezen, dus 2 dagen vasten en veel water geven!"
aldus dierenarts

Giardia is uitgelsoten volgens de dierenarts, en kittenmelk al helemaal.
(ik dacht ook dat het giardia was)
Ontwormt nu 2 keer 2,5 week geleden en eergisteren.

Ik heb nu 3 verschillende dierenartsen gehad vandaar ook de hoge kosten, maar ik ga er niet meer heen simpelweg omdat ze zomaar iets doen om jouw je centen uit je portomonee te trekken.

Niemand maakt mij wijs dat een consult en een injectie tegen ontstekingen en pijn, 60 euro moet kosten, daar had ikzelf ook wel medicijnen voor kunnen halen voor 6 jaar ipv 1 dag.

groetjes
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten moeite met poepen.

Bericht door mittenslief »

als je over de kittens wil ontfermen ontkomt je er niet aan dat je naar de dierenarts moet en jaaaaaa die zijn duur. Heb je enig verstand van katten en weet je ook dat je ze in het begin elke 2 weken moet ontwormen? Vasten is zo erg slecht voor de kittens je kan ze beter elke 2 a 3 uur een klein beetje natvoer geven. Wiskas is op zich geen probleem voor de kittens, maar paracetamol????? hoe komt de dierenarts daarbij????????? Wat wegen ze nu??? Ik heb zelf opvangkittens van 6 weken die wegen nu over de 700 gram, het beste kan je ze ook elke dag wegen, dan zie je al een heleboel want ze moeten elke dag aankomen anders zijn er problemen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9341
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten moeite met poepen.

Bericht door castratenkoor »

erocs schreef:Hoi,

2 dagen vasten was advies van dierenarts, inmiddels zijn ze 8,5 week het overige nestje overleden.
speciaal voer voor de darmen hebben ze, dat is royal canin babycat 34 en daarbij behorend natvoer maar wij zijn overgestapt op whiskas omdat we dat nog hadden.

''als een kitten aan de diarree is komen alle voedingstoffen en dus ook het dure voer speciaal voor darmen er net zo hard weer uit aan de achterkant en neemt het kitten geen voedingstoffen op, je prikkelt er de darmen mee en ze kunnen niet genezen, als mensen ziek zijn kopen ze ook lucht... ze kopen beschuiten om te eten en drinken boullion en water.. zo moet je dat ook zien met de kittens geef de darmen rust en ze genezen, dus 2 dagen vasten en veel water geven!"
aldus dierenarts

Giardia is uitgelsoten volgens de dierenarts, en kittenmelk al helemaal.
(ik dacht ook dat het giardia was)
Ontwormt nu 2 keer 2,5 week geleden en eergisteren.

Ik heb nu 3 verschillende dierenartsen gehad vandaar ook de hoge kosten, maar ik ga er niet meer heen simpelweg omdat ze zomaar iets doen om jouw je centen uit je portomonee te trekken.

Niemand maakt mij wijs dat een consult en een injectie tegen ontstekingen en pijn, 60 euro moet kosten, daar had ikzelf ook wel medicijnen voor kunnen halen voor 6 jaar ipv 1 dag.

groetjes
Ach ja dat is ook een logica - als ze aan de diarree zijn komt duur voer er toch weer uit dus ik geef maar bagger.
Maar je weet hetzelf duidelijk allemaal erg goed en trekt je eigen plan.
Dan heb je een forum met ervaren kattenverzorgers toch heel niet nodig?

Je kunt een kitten niet vergelijken met een mens met buikgriep.

Sorry hoor, maar ik heb spijt dat ik hier energie in gestoken heb.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
erocs
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jun 2012 01:50

Re: Kitten moeite met poepen.

Bericht door erocs »

als je eens gewoon leest voor je een oordeel geeft, dat heb ik op advies van de dierenarts moeten doen
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten moeite met poepen.

Bericht door mittenslief »

hoe is het nu met de kittens dan
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
erocs
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jun 2012 01:50

Re: Kitten moeite met poepen.

Bericht door erocs »

Diegene uit het nest, 9 dus zijn allemaal dood, die wij meegenomen hebben leven allebei nog waarvan dus een obstipatie heeft, die geven we nu paraffine om te kijken of dat vooruitgang boekt.

Afwachten dus.

Persoonlijk denk ik aan een bepaalde ziekte die in het nestje geheerst heeft.

Terugkomend op mijn vorige verhaal, als de DA het al niet weet en je redt het dier wat veel energie en tijd kost mogen we al niet klagen dat het nu nog leeft, punt is alleen dat ik bang ben dat het een probleemkatje blijft..

BTW toch naar de da geweest en die heeft me die paraffine meegegeven.

groetjes
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten moeite met poepen.

Bericht door mittenslief »

Er hoeft niet speciaal een ziekte te hebben geheerst hoor in dat nestje ze zijn gewoon zwaar ondervoed
als ze met 5 weken maar 280 gram wogen dat is echt heel weinig (normaal is rond de 500-600 gram).
ik zal hem persoonlijk ook even meer natvoer geven en de brokjes in water weken want water is ook heel belangrijk. een beetje koffiemelk helpt ook wel. hoe is zijn gewicht nu dan en van die ander. ik heb ook een beetje het idee dat je nu niet zo'n superdierenarts hebt. is het voor je schoonvader niet beter dat alle open poezen gecastreerd worden misschien ism dierenambulance want dat blijft maar doorjongen, is wens je in ieder geval veel sterkte
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5463
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten moeite met poepen.

Bericht door nellebel »

en na het eten zijn buikje masseren. doet de moeder normaal gesproken ook.
ik snap de reactie van dinie, want dat gevoel kreeg ik ook hoor.
komt voornamelijk door hoe je het verhaal opschrijft. je benoemt alles en daarbij de kosten. hier komen mensen die vooral naar het welzijn van hun kat kijken en de kosten daarbij voor lief nemen. ik ga liever 10x naar de DA voor €50,- en dat het niks opleverd, als 1x te weinig wat het leven van mijn kat kost.
kritisch kijken en blijven naar zo'n arts is zeker belangrijk. en niet zomaar iets geven omdat hij het zegt. (helaas zelf moeten ervaren dat dit ook giga fout kan aflopen).
wat ik vaak lees is dat DA zeggen , ik weet niet wat het is dus geef maar antibiotica en pijnstillers. ben en blijf kritisch naar de DA maar zorg vooral goed voor de kleintjes. je DA moet toc hwel een idee hebben wta het nestje dan gemankeerd kan hebben. duidelij kdat ze een virus op zoiets hebben opgelopen met zijn allen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kitten moeite met poepen.

Bericht door Chiquita98 »

Mijn gevoel zegt ook dat het hele nestje wat opgelopen heeft(giardia, coccidiose...van alles kan het zijn) Speciaal voer is hierin wel heel belangrijk!
En ik zou als ik jou was naar een andere dierenarts gaan......wat een advies over vasten. ballen verstand van kittens zou ik zeggen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
paasnini

Re: Kitten moeite met poepen.

Bericht door paasnini »

Kittens en vasten gaan niet samen en als genoemde kosten voor een spoed- of weekendconsult waren dan was het niet veel. Kleine wrevel ontstaat er ook bij mij omdat je het vooral over de kosten hebt alhoewel ik begrijp dat kosten maken voor flutadviensnou niet bepaaldmfijn is. Waarom heb je geen hulp gezocht bij een kittenopvang in de buurt die hebben tenminste ervaring. Inderdaad niet vergeten buikje te masseren na het eten.
Whikaskittenblikjes uit de dierenwinkel zijn wel ok de zakjes uit de supermarkt prut.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kitten moeite met poepen.

Bericht door Chiquita98 »

En hoe gaat het nu?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Kitten moeite met poepen.

Bericht door Ilovesiamesecats »

Behalve Giardia kan het ook een bacterie zijn en/of een andere parasiet. Dat bleek bij onze kitten het geval.
Er zal vast nog wel een andere DA in de buurt zijn die anders met je om gaat. Lijkt me zinvol daar naar te zoeken in plaats van zelf te gaan dokteren. Het is super wat jullie hebben gedaan, ze leven nog maar dit klinkt niet als iets dat jullie helemaal zelf op kunnen lossen. Zeker als alle andere kittens zijn overleden ga je denken dat er iets heerst.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten moeite met poepen.

Bericht door pearlsofpassion »

Goede raad voor in het vervolg: leg geen 11 kittens (heb ik dat goed begrepen? Jouw 2 plus 9 gestorven kittens?) bij 1 moeder. En als je er niets van af weet, neem dan contact op met een kittenopvang of iemand met ervaring.
Geen DA die er niets vanaf weet.

Weeg de kittens elke dag zodat je kan bijhouden hoe ze bijkomen en lees je in hoeveel ze zouden moeten wegen.
Haal goede kittenmelk (geen whiskas kattenmelk) en goed voer en voer bij indien nodig. Laat ze verder zo lang mogelijk bij de moeder. Op 5 weken is het immuunsysteem van een kitten nog lang niet ontwikkeld, dus de kans dat ze dan ziek worden is gewoon veel groter.

En als dat allemaal niet haalbaar is, breng dan de gevonden kittens naar een goede kittenopvang ipv ze maar bij een moeder te leggen.

Advies is ook om aan te dringen dat de moederpoes geholpen wordt. Zodat zo'n drama's niet meer voorvallen.

Voor je eigen kittens nu, geldt eigenlijk hetzelfde advies. Zoek een goede DA en laat ze nakijken en neem contact op met een kittenopvang zodat zij je verder kunnen begeleiden met je hele verhaal.
Op 5 weken haal je enkel kitten bij de moeder weg als je weet hoe je zelf moeder moet spelen en wat er allemaal mis kan gaan. Niet als je helemaal geen ervaring hebt en zelfs geen betrouwbare DA met kennis van kittens. Want er kan zoveel mis gaan op die leeftijd en ze zijn echt nog niet klaar om op eigen benen te staan. Zonder een goede vervangmelk zijn ze al zo goed als verloren, ik ben ergens verbaasd dat ze nog leven. Zeker na 2 dagen vasten! :shock:
Ik duim voor hen, maar zoek aub hulp. Zodat ze toch hun start in het leven nog zo goed mogelijk kunnen krijgen. Katten kunnen hun hele leven kneusjes blijven als ze dit niet meer kunnen rechttrekken. Dus probeer het aub recht te trekken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie