kater harde buik

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

kater harde buik

Bericht door mittenslief »

mijn kater Buck zit al een tijdje niet zo lekker in zijn vel, nu heeft hij een harde opgezette buik die eruitziet alsof hij hoogzwanger is. hij is bijna 9 maar hij is altijd nog erg actief (behalve nu dan). nu zijn we een tijd geleden met hem naar de DA geweest, daar zijn toen foto's gemaakt omdat hij al een een jaar of 3 aan het hoesten was. op de foto's was toen een raar plekje op zijn long te zien, de meest gebruikelijke oorzaak was een primaire longtumor. er is toen verder geen onderzoek naar gedaan omdat mijn moeder dat niet wilde. maar nu heeft hij dus echt een hele harde brede buik. en hij wil ook niet echt veel meer naar buiten, wat hij vroeger wel bijna altijd deed. onze grootste angst is dat het kanker is en dat het uitgezaaid is. we gaan waarschijnlijk woensdagavond naar de DA. hij is al een tijdje bijna niet meer buiten geweest dus we denken dat hij geen wormen ofzo heeft.
hij eet nog wel.
ik weet niet wat hij heeft dus ik hoop dat ik hier wat antwoorden krijg.

groeten Lisa.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: kater harde buik

Bericht door helskinky »

Waarom ga je woensdag pas naar de DA en niet op maandag, of morgen ? Ik zou zelf zo snel mogelijk gaan
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: kater harde buik

Bericht door Sifra »

Het is inderdaad mogelijk dat hij kanker heeft met vocht in de buikholte (ascites), maar ook FIP is mogelijk. Daarover is op het forum al veel vinden.
Ik wens je veel sterkte met Buck!

Hieronder zie je mijn oude kater met net zo'n bolle buik, geschoren voor een echo.
Afbeelding
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: kater harde buik

Bericht door Livewithlouis »

Ik weet niet of de je kat veel in contact komt met andere katten en netjes in geënt?
Het maakt in principe niet veel uit want FIP is iets waar je niet tegen kunt enten, en zeer besmettelijk ook overdraagbaar van mens op dier. Maar ik denk bij deze symptomen niet meteen aan FIP. Dan zou hij moeten braken, heel veel diarree, niet eten niet drinken, bleke slijmvliezen...

Als het door uitzaaiingen komt dat zijn buik opgezet is dan zou hij zich denk ik echt heel beroerd moeten voelen. Wil hij nog wel eten?

Het zou ook zo kunnen zijn dat hij omdat hij zich niet lekker voelt (door eventueel die tumor) hij minder beweegt en daardoor last heeft van obstipatie?
even met hem spelen kan dan meestal al enigzins helpen!

In alle gevallen lijkt het me verstandig om naar de dierenarts te gaan. Inderdaad nooit lang wachten, want als hij aangeeft dat hij pijn heeft, dan heeft ie echt pijn. Mijn ervaring is dat katten dat pas laten merken als het echt heftig is!
Maar zo lang hij eet, drinkt, plast en poept is er geen noodsituatie.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kater harde buik

Bericht door mittenslief »

we gaan waarschijnlijk woensdag pas naar de DA omdat zei die dan werkt daar het meeste ervaring met katten heeft. maar als hij zich morgen slecht voelt veranderd dat natuurlijk wel!(niet vervelend bedoelt hoor:)). hij voelt zich nu ook niet niet echt slecht, hij zit alleen niet zo lekker in zijn velletje. hij eet, drinkt, poept en plast dus dat zit wel goed. aan Sifra: wat had je oude kater van de foto dan? en wat is daaraan gedaan?
ik denk zelf ook niet echt aan FIP, ik had ook een klein katertje met FIP maar de symptomen waren compleet anders. hij komt wel met andere katten in contact, we hebben zolangzaam aan een klein kattenrestaurant voor de deur, maar dat zijn meestal maar 3 á 4 andere katten. hij is niet geënt.
hij beweegt wel minder maar hij is (bijna) niet speels, een balletje laat hij liggen en een muisje doet hem niets. hij heeft wel eens zijn momenten, maar dat komt bijna niet voor.
máár hij kan nog wel rennen hoor! bijvoorbeeld als hij onze andere dikke poes achterna rent:)
maar hoe dan ook, we kijken morgen weer hoe hij zich voelt en dan kijken we wel weer.
groeten Lisa
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kater harde buik

Bericht door castratenkoor »

Livewithlouis schreef:Ik weet niet of de je kat veel in contact komt met andere katten en netjes in geënt?
Het maakt in principe niet veel uit want FIP is iets waar je niet tegen kunt enten, en zeer besmettelijk ook overdraagbaar van mens op dier. Maar ik denk bij deze symptomen niet meteen aan FIP. Dan zou hij moeten braken, heel veel diarree, niet eten niet drinken, bleke slijmvliezen...

Als het door uitzaaiingen komt dat zijn buik opgezet is dan zou hij zich denk ik echt heel beroerd moeten voelen. Wil hij nog wel eten?
FIP is niet overdraagbaar van mens op dier. Het is alleen overdraagbaar via sex of bloed-bloed.

Ik zou een echo laten maken en eventueel buikvocht laten afnemen voor FIP onderzoek.

Ik zou hem ook niet buiten laten nu hij ziek is, je loopt het risico dat hij weg kruipt en niet meer thuis komt. Dan sterft hij een langzame dood.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: kater harde buik

Bericht door Sifra »

mittenslief schreef:aan Sifra: wat had je oude kater van de foto dan? en wat is daaraan gedaan?
Mijn kater had kanker (adenocarcinoom), ontstaan in de galgang. Dat was niet behandelbaar. Hij heeft alleen medicatie gehad tegen de ascites en prednison (waar hier iedereen op het forum allergisch voor is) en heeft nog een aantal weken goed gefunctioneerd. Als opgegeven patiënt hoefde hij zich van de dierenarts niet meer te houden aan zijn blaasgruisdieet of rekening te houden met tandsteen, dus heb ik hem verwend met alles wat hij lekker vond.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: kater harde buik

Bericht door Livewithlouis »

Hey Castratenkoor, FIP is wel degelijk overdraagbaar van mens op dier! U verward het met FIV

Katten met het coronavirus kunnen het virus uitscheiden via de ontlasting, speeksel en urine. Andere katten kunnen het virus opnemen via de bek en neus. Als jij in aanraking komt met een kat die FIP heeft dan kan jij het virus meenemen, aan je kleding,handen onder je schoenen, en het op deze manier meenemen naar je eigen huis en dus je eigen dieren!

Voorzichtig mee zijn!!!!!

Overigens hoeft niet iedere kat die in aanraking komt met het coronavirus ook FIP te ontwikkelen. Dat gebeurt pas als het virus gaat muteren. Katten met een lage weerstand maken meer kans.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kater harde buik

Bericht door mittenslief »

bedankt voor jullie reacties allemaal, FIP hebben we toch echt uitgesloten we hebben al een katertje gehad met natte FIP en dat was toch echt heel anders, ik heb me er toen ook heel erg goed ingelezen en nee bang dat buck FIP heeft is het niet. ik heb de brief van de DA nog eens nagelezen en er staat toch echt dat hij waarschijnlijk een tumor in zijn longen heeft en dat kan natuurlijk overal vandaan komen en ook uitbreiden hij eet op dit moment best en drinkt ook ik heb in de bak health indicator gedaan ff kijken of het verkleurt. ik mag alleen niet in zijn achterflank pakken dat schijnt hem toch zeer te doen oh ja hij slikt ook al een tijdje predisol
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: kater harde buik

Bericht door Chiquita98 »

FIP is toch alleen overdraagbaar bij katten onderling?? Vooral via kattenbakken toch? Hoe moet een mens dit virus dan overdragen? Heb even gegoogled, maar zie nergens dat het overdraagbaar is van mens tot dier.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
paasnini

Re: kater harde buik

Bericht door paasnini »

Je schrijft dat de kat niet zo lekker in zijn velletje zit maar wel de noodzakelijke dingen doet. Een kat is een meester in het verbergen van pijn en ziekte van nature. Dus ik denk niet dat je goed kunt bepalen hoe ziek je kat is. Daarom lijkt het mij ook verstandiger zo snel mogelijk te gaan.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: kater harde buik

Bericht door Chiquita98 »

Ik denk ook dat het zijn tumor is en eventuele uitzaaiingen. Hij heeft dus wel pijn bij zijn achterflank en ik zou dus niet wachten met het naar de dierenarts gaan
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: kater harde buik

Bericht door Chiquita98 »

Livewithlouis schreef:Hey Castratenkoor, FIP is wel degelijk overdraagbaar van mens op dier! U verward het met FIV

Katten met het coronavirus kunnen het virus uitscheiden via de ontlasting, speeksel en urine. Andere katten kunnen het virus opnemen via de bek en neus. Als jij in aanraking komt met een kat die FIP heeft dan kan jij het virus meenemen, aan je kleding,handen onder je schoenen, en het op deze manier meenemen naar je eigen huis en dus je eigen dieren!

Voorzichtig mee zijn!!!!!

Overigens hoeft niet iedere kat die in aanraking komt met het coronavirus ook FIP te ontwikkelen. Dat gebeurt pas als het virus gaat muteren. Katten met een lage weerstand maken meer kans.
Sorry had je uitleg niet goed gelezen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kater harde buik

Bericht door castratenkoor »

Is kolder. Anders zou mijn hele castratenkoor de pijp uit zijn gegaan.
FIP is alleen overdraagbaar via sex en bloed-bloed.
Ik heb twee katten verloren aan FIP, broer en zus met 4 jaar ertussen, hebben het van moe meegekregen bij de bevalling. Ken ook meerdere gevallen in omgeving, ook een cattery.

Is niet overdraagbaar via de mens, zelf niet via de kattenbak.

Livewithlouis - ik zou graag je onderbouwde artikelen/bewijzen hierover lezen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: kater harde buik

Bericht door Livewithlouis »

http://www.vet.cornell.edu/fhc/brochures/fip.html
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... P/fip.html

"Feline coronavirus can be found in large quantities in the saliva and feces of cats during the acute infection, and to a lesser extent in recovered or carrier cats, so it can be transmitted through cat-to-cat contact and exposure to feces. The virus can also live in the environment for several weeks."

Ik citeer extra de Cornell University site aangezien deze universiteit over de hele wereld zeer hoog aangeschreven staat.

ik heb nog meer ;)

Waarom denkt u dat de katten dan overleden zouden zijn? Coronavirus hoeft niet FIP te worden. Uw katten kunnen ook enkel drager zijn.
Plaats reactie