slappe staart

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
spot
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 jun 2011 18:37

slappe staart

Bericht door spot »

Hallo


Ik heb een heilige birmaan kater van 9 jaar, hij is ontzettend lief en een allermansviendje.
Sinds vrijdagavond viel het mij op dat er toch iets is met hem wat ik niet thuis kan brengen, vrijdagavond lag hij bij me en vlak voor ik naar bed ging was ik nog even tegen hem aan het kletsen en normaal gaat dan altijd zijn staart wat heen en weer. Deze keer helemaal niet en toen ik zijn staart omhoog tilde en deze weer losliet viel hij slap neer, maar Donder was klaar wakker en normaal gesproken gebeurd dat niet als een kat klaar wakker is.

Als ik hem roep dan gaat ook altijd eerst zijn staart de lucht in voordat hij naar me toe komt, en deze keer alleen het stukje staart wat het dichts bij zijn lichaam zit, in zijn gedrag is ook iets verandert alleen kan ik het totaal niet thuis brengen wat het is. Eten doet hij en drinken ook voldoende, en wanneer je hem aait en tegen hem praat dan is het net een diesel motortje zo is hij dan aan het spinnen. Naar de bak gaan doet hij ook gewoon en alles doet ie wel zoals anders

Zijn er mensen die me advies kunnen geven hierover, ik ben nog niet naar de dierenarts geweest. We hebben wel in het verleden een heilige birmaan gehad die van de ene op de andere dag verlamd was en drie dagen later was hij overleden, tegen die verlamming konden ze niets doen. Die angst zit er nog steeds in bij mij dat dit misschien hetzelfde is, maar zelfs de dierenarts kon dat dier niet helpen.
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: slappe staart

Bericht door catsini »

Loopt hij buiten?
ergens met zijn staart in blijven hangen?

spinnen doet een kat ook als ze ergens pijn hebben, per toeval kom je er achter, als hun wat mankeert.

Groetjes, Catsini
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: slappe staart

Bericht door castratenkoor »

Of de staart gebroken, gekneusd of verlamd is is hiervandaan moeilijk te beoordelen.
Als hij hem morgen nog niet omhoog kan doen zou ik er toch een dierenarts naar laten kijken.
je hebt waarschijnlijk ehm niet zien vallen of misspringen of zo, dus het kan van alles zijn.
Meestal herstelt een gebroken of gekneusde staart vanzelf, maar als er meer aan de hand is kan de
staart ook afsterven. Daarom zou ik er morgen toch even naar laten kijken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: slappe staart

Bericht door Adriana »

yep, helemaal eens met Dinie, rapido morgen naar de dierenars voor onderzoek en foto.
is verder niks aan te doen.. of het geneest min of meer alsnog (botjes groeien aan elkaar en hopen dat er weinig zenuwschade is) of sterft af en moet dan geamputeerd worden...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
spot
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 jun 2011 18:37

Re: slappe staart

Bericht door spot »

Catsini


Donder komt niet buiten verder alleen als het mooi weer is dan gaat ie samen met Vlekkie naar buiten aan een tuigje.




De staart is niet gevoelig als ik hem aanraak en er is geen breuk te voelen, maar als het morgen nog zo is dan zal ik inderdaad de dierenarts gaan bellen.

Bedankt voor jullie reacties en mocht er toch iets ontdekt worden dan laat ik het jullie wel weten
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: slappe staart

Bericht door Adriana »

als de staart niet gevoelig is als je hem aanraakt dan vermoed ik dat het niet goed zit.
breuken zijn erg moeilijk te voelen trouwens, bovendien krijg je dan onmiddellijk een pijnreactie. we hebben hier Bolle, die op zijn staart terechtkwam en vanaf de aanhechting een breuk heeft tussen 2/3 botje. die heeft een paar weken met zijn staart schuin slap naar beneden gelopen maar het heeft zich voor een groot deel hersteld.
alleen als hij een dikke staart wil hebben, dan is alleen het allerbovenste puntje dik, de rest niet, dus heeft hij wel forse zenuwschade opgelopen maar het had veel erger kunnen aflopen. hij kwam, hij was als kitten erg onbesuisd, uit de klimpaal zeilen....
we hebben topics over gebroken staarten, even zoeken via de zoekfunctie rechtsboven
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: slappe staart

Bericht door catsini »

als het niet beter gaat, zou ik toch even laten checken bij de dierenarts.
of ze wat aan kunnen doen? maar dan weet je in ieder geval wat er mis is.
een geluk dat hij niet buitenkomt, dan had je een probleem, nu kan je er rekening mee houden.

groetjes, Catsini
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
roelfiekuiper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 jan 2012 15:33
Locatie: oude pekela

Re: slappe staart

Bericht door roelfiekuiper »

Wij hebben dit ook een paar week geleden met onze kat gehad.
Eerst ook helemaal geen pijn we zijn naar de dierenarts geweest en bleek een flinke ontsteking te zijn na een gevecht. Alleen was het naar binnen geslagen.
Gebruikersavatar
Nightfly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 nov 2010 19:53
Locatie: Beuningen (gld)

Re: slappe staart

Bericht door Nightfly »

Zou inderdaad zeker even langs de da gaan. Lijkt me niet goed als een kat zijn staart niet meer (goed) beweegt.
Succes in ieder geval. Ik hoop dat het meevalt...:)
En laat even weten hoe het is afgelopen.
Katten:Tarzan(11) moeder van Mauku(9).....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: slappe staart

Bericht door Adriana »

spot schreef:...... maar als het morgen nog zo is dan zal ik inderdaad de dierenarts gaan bellen.

mocht er toch iets ontdekt worden dan laat ik het jullie wel weten
ben eigenlijk wel benieuwd hoe het verder gaat..
al bij de dierenarts geweest of contact gehad?
staart nog steeds slap of al weer een beetje beweging in?
mag je er nog steeds aankomen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
spot
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 jun 2011 18:37

Re: slappe staart

Bericht door spot »

Hallo allemaal

Ben afgelopen dinsdagavond met Donder naar de dierenarts geweest en het viel gelukkig allemaal mee, zijn staart is gekneusd. Hij heeft bij de dierenarst meteen een pijnstille gekregen en ik heb voor een paar dagen een pijnstiller meegekregen die ik in zijn bekkie kan spuiten.

Het gaat nu gelukkig weer goed en hij loopt weer met zijn antenne recht omhoog :-P En de pijnstiller vind ie nog lekker ook hoef hem niet te dwingen of zo, moet hem nog wel wat in de gaten houden want de dierenarts had misschien nog het idee dat de staart bij de aanzet wat dik kon worden. Maar dat is niet het geval en hij is weer helemaal zichzelf. :eclap:

Heel erg bedankt voor jullie reacties
Gebruikersavatar
Nightfly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 nov 2010 19:53
Locatie: Beuningen (gld)

Re: slappe staart

Bericht door Nightfly »

Oke fijn dat het alweer beter gaat, maar als ik eerlijk mag zijn zou ik de volgende keer wat sneller naar de da geen...:) Je weet nooit wat er aan de hand is, en lijkt me toch niet goed als een kat ineens zijn staart niet meer gebruikt...
Katten:Tarzan(11) moeder van Mauku(9).....
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: slappe staart

Bericht door castratenkoor »

spot schreef:Hallo allemaal

Ben afgelopen dinsdagavond met Donder naar de dierenarts geweest en het viel gelukkig allemaal mee, zijn staart is gekneusd. Hij heeft bij de dierenarst meteen een pijnstille gekregen en ik heb voor een paar dagen een pijnstiller meegekregen die ik in zijn bekkie kan spuiten.

Het gaat nu gelukkig weer goed en hij loopt weer met zijn antenne recht omhoog :-P En de pijnstiller vind ie nog lekker ook hoef hem niet te dwingen of zo, moet hem nog wel wat in de gaten houden want de dierenarts had misschien nog het idee dat de staart bij de aanzet wat dik kon worden. Maar dat is niet het geval en hij is weer helemaal zichzelf. :eclap:

Heel erg bedankt voor jullie reacties
Ik hoop wel een veilige pijnstiller - geen Metacam of Novacam.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Sofie de poes
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 aug 2019 10:30

Re: slappe staart

Bericht door Sofie de poes »

    castratenkoor schreef: 04 mar 2012 13:01 Of de staart gebroken, gekneusd of verlamd is is hiervandaan moeilijk te beoordelen.
    Als hij hem morgen nog niet omhoog kan doen zou ik er toch een dierenarts naar laten kijken.
    je hebt waarschijnlijk ehm niet zien vallen of misspringen of zo, dus het kan van alles zijn.
    Meestal herstelt een gebroken of gekneusde staart vanzelf, maar als er meer aan de hand is kan de
    staart ook afsterven. Daarom zou ik er morgen toch even naar laten kijken.


    Mijn poes (3 jaar) heeft gister hetzelfde gekregen het is een buitenpoes en ze was de komende dagen veel weg alleen we kunnen niet meteen naar de dierenarts want allebei mijn ouders komen pas overmorgen weer terug is dat een probleem ? De staart is ook niet gevoelig of zo maar hangt gewoon slap naar beneden
    Quinten
    Kitten
    Berichten: 1
    Lid geworden op: 03 feb 2021 13:36

    Re: slappe staart

    Bericht door Quinten »

    Mijn kat haar staart ligt ook plots plat en geen idee wat te doen. Weet iemand wat er zou kunnen zijn? Ze heeft ook zo openingetjes in haar vacht rond haar staart.
    Plaats reactie