Hyperthyreoïdie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door catsini »

na verloop van tijd, zie je zelf of de dosering veranderd moet worden.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door BloemTetsu »

Ter info: Bij Ducky* was haar 'hitserigheid' de enige indicatie. Ze vond het heerlijk om stevig gekroeld/geaaid te worden en ging dan links-rechts omrollen. Dit wilde ze opeens veel vaker en steviger. Bleek dat ze ook hyper was. Verder geen dun worden, activiteit, over overmatig eten.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

Hierbij wou ik laten weten dat Pappie net een bloedcheck heeft gehad en dat hij nu 1,5 jaar na de radio-joodbehandeling in Gent nog steeds uitstekende schildklierwaarden heeft met een T4 van 2,6 (ref 0,5 - 3,4). Ook zijn nierwaarden waren heel mooi en binnen de marges.
Het gaat ook heel goed met hem al moeten we op zijn gewicht letten. Hij voelt zich duidelijk goed in zijn vel!
Als ik terugblik op die toch wel moeilijke periode dan kan ik nu zeggen dat ik mij die behandeling geen moment beklaagd heb.
Verder kan ik niets dan positiefs zeggen over de dierenartsen in Merelbeke/Gent die mij regelmatig berichtjes hebben gestuurd om te informeren hoe het met Pappie ging, ook nu nog.

Minder goed nieuws voor onze oudste, Piwi, die te hoge nierwaarden heeft maar dat is voor op een andere plaats.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Kattebeest »

Goed nieuws en knuffel voor Pappie!
Had je berichtje over Piwi gelezen en volg haar in dat topic. Toch vanaf hier ook een dikke knuffel voor haar.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Dinky »

Klein feestje dus voor jou en pappie na alle stress :edance: Heb erg met je meegeleefd in de periode van de behandeling en vind het super dat de behandeling zo goed geslaagd is ;-)

Hopelijk krijg je Piwi ook weer snel op de rit ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Adriana »

artemis schreef:Hierbij wou ik laten weten dat Pappie .......Hij voelt zich duidelijk goed in zijn vel!
.....voor onze oudste, Piwi, die te hoge nierwaarden heeft maar dat is voor op een andere plaats.
.. heel fijn dat de behandeling een succes was en fijn dat hij zich zo goed voelt. zal bij Pluis verder reageren op nierwaardes Piwi..
Gent heeft een goeie naam op het forum, evenals De Lingehoeve/Lienden trouwens..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Vaal1977
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mei 2018 11:27

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Vaal1977 »

artemis schreef: 08 feb 2014 11:21 Hierbij wou ik laten weten dat Pappie net een bloedcheck heeft gehad en dat hij nu 1,5 jaar na de radio-joodbehandeling in Gent nog steeds uitstekende schildklierwaarden heeft met een T4 van 2,6 (ref 0,5 - 3,4). Ook zijn nierwaarden waren heel mooi en binnen de marges.
Het gaat ook heel goed met hem al moeten we op zijn gewicht letten. Hij voelt zich duidelijk goed in zijn vel!
Als ik terugblik op die toch wel moeilijke periode dan kan ik nu zeggen dat ik mij die behandeling geen moment beklaagd heb.
Verder kan ik niets dan positiefs zeggen over de dierenartsen in Merelbeke/Gent die mij regelmatig berichtjes hebben gestuurd om te informeren hoe het met Pappie ging, ook nu nog.

Minder goed nieuws voor onze oudste, Piwi, die te hoge nierwaarden heeft maar dat is voor op een andere plaats.
Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik stel hier heel bewust deze vraag.
Ik ben namelijk benieuwd of het nog steeds goed gaat met pappie na een aantal jaren?

Mijn kat Rambo heeft namelijk ook een overactieve schildklier en ik overweeg de jodium behandeling. Ik ben bang dat het na een tijdje weer terugkomt, maar misschien is die angst ongegrond omdat je overal leest dat het in 95% van de gevallen een blijvende oplossing is.
Rambo zit nu aan de felimazole/thiafeline wisselend tussen 3,75mg en 5,0mg per dag. Maar deze middelen onderdrukken ook zijn immuunsysteem, dus daar ben ik niet zo blij mee.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

Vaal1977 schreef: 11 mei 2018 11:32 Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik stel hier heel bewust deze vraag.
Ik ben namelijk benieuwd of het nog steeds goed gaat met pappie na een aantal jaren?

Mijn kat Rambo heeft namelijk ook een overactieve schildklier en ik overweeg de jodium behandeling. Ik ben bang dat het na een tijdje weer terugkomt, maar misschien is die angst ongegrond omdat je overal leest dat het in 95% van de gevallen een blijvende oplossing is.
Rambo zit nu aan de felimazole/thiafeline wisselend tussen 3,75mg en 5,0mg per dag. Maar deze middelen onderdrukken ook zijn immuunsysteem, dus daar ben ik niet zo blij mee.
Beste Vaal,

3 jaar na de ra-joodbehandeling is Pappie hervallen. Maar ik heb mij de behandeling geen moment beklaagd omdat hij die 3 jaar in super conditie is geweest.
Na de herval (toen was hij 15) ben ik overgestapt op Carbimazol waar hij het goed op deed (hij had ook vreselijke bijwerkingen van Felimazole).
Helaas hebben we Pappie vorig jaar laten inslapen op 17-jarige leeftijd. Hij was toen helemaal op met hart- en nog andere gezondheidsproblemen erbij.
TirzaEnMook
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2018 08:13

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door TirzaEnMook »

Hallo mede kattenliefhebbers,

Dit is mijn eerste berichtje op dit forum.

Afgelopen april heb ik mijn kat Mook in Gent laten behandelen voor zijn hyperthyreoïdie dmv de radiojoodbehandeling. Ik las hier op het forum (wat oudere) positieve verhalen over Gent en de behandeling. Mijn ervaring is heel anders. Dit wil ik graag delen zodat degene die de behandeling in Gent nog overwegen daar misschien iets aan hebben.

In de week dat Mook in Gent was heb ik zeer weinig gehoord over hoe het met hem ging. Ik heb meermalen moeten bellen voor ik enige updates kreeg. Het bleek niet goed met hem te gaan omdat hij niet wilde eten. Dit hoorde ik pas later. Voor Mook was de behandeling en de reis (Alphen aan den Rijn - Gent) heel stressvol (maar dat is denk ik katten eigen).

Na een maand heb ik voor het eerst sinds de behandeling bloed laten prikken bij Mook (eigen dierenarts). Zijn T4 waarde was 180 (normaalwaarde 10 - 60). Die was zelfs voor de behandeling niet zo hoog geweest.

Ik heb gelijk gebeld naar Gent omdat ik wilde weten wat ik nu moest doen en of ik er vanuit kon gaan dat de behandeling mislukt was. Daar kreeg ik geen response (alleen de receptie nam op en ik werd nooit doorverbonden). Mook was inmiddels helemaal gestrest en hyper. Ik heb Gent zo'n 25 keer gebeld en 5 keer gemaild in een paar dagen tijd. Geen reactie. Ik heb een uitgebreide klacht mail gestuurd naar meerdere e-mailadressen die ik had, geen reactie.

Inmiddels vonden mijn dierenarts en ik dat we niet langer konden wachten op Gent en hebben we Mook (zoals voor de behandeling) weer Felimazole gegeven.

Uiteindelijk heb ik nog een mail gestuurd naar Gent als herinnering aan de klachtmail. Daarop kreeg ik een reactie van de behandelend dierenarts. Kennelijk was de behandeling mislukt omdat Mook een zeer verhoogde schildklierwerking heeft. En excuses voor de late reactie want men was onderbezet.

Bij dat laatste kan ik me iets voorstellen maar dat niemand op mijn oproepen reageerde terwijl het voor Mook heel kritisch was neem ik ze zeer kwalijk.

Later informeerde mijn dierenarts mij dat hij dit soort verhalen de laatste tijd vaker gehoord had uit Gent.

Of men een fout heeft gemaakt bij de dosering oid durf ik niet te zeggen. Maar de communicatie laat zeer te wensen over naar mijn mening. Ik heb me zeer veel zorgen gemaakt en was nooit naar Gent gedaan als ik dit had geweten.

Hopelijk kan ik hier iemand anders mee informeren/waarschuwen/wat dan ook. Nogmaals, ik weet niet of ze een fout hebben gemaakt of dat Mooks schildklier zeer uitzonderlijk is, maar ik wilde jullie in ieder geval informeren.

Met Mook gaat het gelukkig weer goed!! Hij krijgt inmiddels 3,75 mg Felimazole per dag en dieetvoer van Hills.

Tirza en Mook
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Dinky »

Wat spijtig om te horen dat de communicatie zo te wensen over heeft gelaten en de behandeling niet het beoogde effect heeft gehad :-(
Wel fijn dat je Mook nu weer op de rit hebt ook al is het niet op de wijze die met de behandeling beoogd was.

Lijkt alsof er dus in de loop der tijd wat is gewijzigd in de bezetting in verhouding tot aantal patiënten. Erg jammer :-(
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Vaal1977
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mei 2018 11:27

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Vaal1977 »

Ik heb ook contact gehad met Gent en de communicatie was inderdaad niet heel snel. Dus waarschijnlijk ga ik toch naar de Lingehoeve. Die geven ook een soort van garantie.

Op zich gaat het nu heel goed met mijn kat Rambo, maar hij heeft wel telkens iets meer thiafeline/felimazole nodig (Nu 6,25mg per dag). Ik denk dat de tijd rijp is voor een jodium behandeling, maar vind het wel spannend.
Gebruikersavatar
Samma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 sep 2017 14:56

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Samma »

@Tirza, wat naar dat je zo'n slechte ervaring hebt met Gent! Wat ik je voor Mook zou willen adviseren is om contact op te nemen met de arts van de Lingehoeve. Na de ra-jodiumbehandeling wordt in Lienden weliswaar de T4 getest op de dag van ophalen, maar dit zegt nog niet zo veel. Pas na 6 maanden zal duidelijk zijn of het beoogde resultaat is behaald, eerder testen heeft geen zin en mogen geen conclusies aan worden verbonden. Maar... bij jouw Mook was de T4 zelfs hoger dan ooit, ik weet niet of dat wél iets zegt. Ik wil hier geen uitspraken over doen, ik ben geen arts en weet hier het antwoord niet op. Maar ik zou je echt willen adviseren met Lienden contact op te nemen, of om jouw DA te laten overleggen met de DA van de Lingehoeve. Sterkte!

@Vaal, onze Tinus heeft op 19 juni jl een ra-jodiumbehandeling ondergaan bij de Lingehoeve. De 4 dagen waren moeilijk door te komen, dat moet ik toegeven, maar ik had er alle vertrouwen in dat hij in goede handen was! De DA bij de intake was heel rustig en lief, en ik kon alles vragen wat ik maar wilde. Vervolgens is er iedere dag naar ons gebeld om te vertellen hoe het met Tinus ging, ookal was het alleen maar "Het gaat goed, Tinus eet, drinkt, plast en poept". Toen de assistente er een dagje niet was heeft de DA zelf even gebeld. Op vrijdag bij het ophalen kon ik weer in alle rust mijn vragen stellen. Een week later belde de arts om te vragen hoe het ging.
Het resultaat van de behandeling weten we nog niet, en bij ophalen was de T4 van Tinus veel te hoog (178, ref 10-60). Maar het gedrag van Tinus is geweldig en geeft goede hoop op een positief resultaat (aldus de DA van de Lingehoeve).
Voor ons persoonlijk was doorslaggevend dat we het eng vonden wat de medicijnen op de lange termijn voor bijwerkingen/gevolgen zouden kunnen hebben voor Tinus. Plus de verhalen van mensen met een versnelde schildklier; hoe ze veel schommelingen hebben in hoe ze zich voelen. Een kat kan niet praten, dus ik vond het een vervelend idee dat hij zich af en toe ook rot kon voelen van die schildklier, ookal waren de T4 metingen die eens in de 3 maanden worden gedaan wel goed.
Veel sterkte met jouw eigen besluit, en met Rambo natuurlijk!
Vaal1977
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mei 2018 11:27

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Vaal1977 »

Samma schreef: 29 jul 2018 12:13 @Vaal, onze Tinus heeft op 19 juni jl een ra-jodiumbehandeling ondergaan bij de Lingehoeve. De 4 dagen waren moeilijk door te komen, dat moet ik toegeven, maar ik had er alle vertrouwen in dat hij in goede handen was! De DA bij de intake was heel rustig en lief, en ik kon alles vragen wat ik maar wilde. Vervolgens is er iedere dag naar ons gebeld om te vertellen hoe het met Tinus ging, ookal was het alleen maar "Het gaat goed, Tinus eet, drinkt, plast en poept". Toen de assistente er een dagje niet was heeft de DA zelf even gebeld. Op vrijdag bij het ophalen kon ik weer in alle rust mijn vragen stellen. Een week later belde de arts om te vragen hoe het ging.
Het resultaat van de behandeling weten we nog niet, en bij ophalen was de T4 van Tinus veel te hoog (178, ref 10-60). Maar het gedrag van Tinus is geweldig en geeft goede hoop op een positief resultaat (aldus de DA van de Lingehoeve).
Voor ons persoonlijk was doorslaggevend dat we het eng vonden wat de medicijnen op de lange termijn voor bijwerkingen/gevolgen zouden kunnen hebben voor Tinus. Plus de verhalen van mensen met een versnelde schildklier; hoe ze veel schommelingen hebben in hoe ze zich voelen. Een kat kan niet praten, dus ik vond het een vervelend idee dat hij zich af en toe ook rot kon voelen van die schildklier, ookal waren de T4 metingen die eens in de 3 maanden worden gedaan wel goed.
Veel sterkte met jouw eigen besluit, en met Rambo natuurlijk!
Thanks voor je reactie. Dat schommelen herken ik bij mijn kat ook wel, ook al is zijn T4 exact 20 wat perfekt is.
Hoe gaat dat nu in de periode na de behandeling? Als er pas na 6 maanden getest wordt, wat doe je in de tussentijd met de thiafeline? Gewoon doorgeven als gebruikelijk of juist stoppen? Ik weet dat ze dit allemaal wel zullen uitleggen, maar ik wil het NU vast weten ;-)
Gebruikersavatar
Samma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 sep 2017 14:56

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Samma »

Hahaha herkenbaar, ik wilde ook alles meteen weten en sommige dingen kun je gewoon niet zo specifiek online vinden. Overigens kun je ze altijd bellen met je vragen, je krijgt dan in principe een assistente van de ra-jodiumafdeling te spreken (die natuurlijk erg veel weten), tenzij je specifiek naar de arts vraagt.
De opname is bij de Lingehoeve op dinsdag. Op vrijdagavond vóór die dinsdag geef je Rambo dan zijn laatste keer schildkliermedicatie. En na de behandeling.... geef je ook geen medicatie. Het is voor ons nu dus gewoon afwachten tot 6 maanden na de behandeling, dan testen we de T4 weer. Tinus hoeft nu dus geen pilletjes meer. Ookal is hij vrij makkelijk te pillen, leuk is anders en het ging steeds wat moeizamer. Dat heeft ook meegewogen in onze beslissing.
TirzaEnMook
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2018 08:13

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door TirzaEnMook »

@Vaal: succes met Rambo!
@Samma: dank je voor de tip over de Lingehoeve. Als ik Mook nog een keer zou laten behandelen zou ik daarheen gaan.
Ik heb hem tot nu toe elke maand laten testen om de medicijnen af te stemmen. Ik kreeg van de arts in Gent de indruk dat de behandeling helemaal mislukt is. Maar wie weet gaat de T4 nog iets om laag!

Mook is overigens 8 jaar oud (6 toen de hyperthyreoïdie vastgesteld werd) dus een bijzonder gevalletje.

Tirza en Mook
Plaats reactie