Hyperthyreoïdie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

Interessant..

Nu heb ik altijd gedacht dat het bij gruisdieten vooral over de zuurtegraad van de urine gaat. Bij struviet moet de urine wat verzuurd worden (dus pH moet omlaag) en bij oplossend zal dat sterker zijn dan bij voorkomend.
Ik mocht de Hill's s/d nooit langer dan nodig geven van mijn DA en ik dacht altijd dat het risico er vooral in bestond dat als de pH van de urine te laag kwam, er risico was dat calcium-oxalaat gevormd werd, de andere vorm van gruis die niet oplosbaar is door dieet.
Struviet en calcium-oxalaat ontstaan immers in tegengestelde zuurtegraad: struviet in te hoge pH en calcium-oxalaat in te lage pH van de urine.

Hier heb je een overzicht van bestaande gruisdieten:
http://www.margali.com/flutd-13.html
Cerna

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Cerna »

Cerná heeft tot voor een jaar terug, toen Hills de smaak van CD ging wijzigen, altijd CD gegeten (had geen blaasgruis maar dit waren de enige brokjes die ze wilde eten). Nooit klachten gehad.
Maar nu ik er aan denk: ik had voor een kater die in 2005 is overleden vanaf 1998 Hills-CD-brokjes ivm blaasgruis en hij kreeg het later ook aan de schildklier......... :cry: Toeval?

Bij Cochi merk ik ook geen gedragsveranderingen. Wel aan zijn vacht waar hij nu veel beter in zit. Maar Cochi slaapt, slaapt, slaapt. Zo word je heel oud.
Adriana schreef:dat is bij nieuwe nierfaalkaters en suikerkatten ook zo en kwestie van veel bijlezen en bijleren,
Grappig, dat je het altijd over nierfaalkaters hebt (is geen kritiek hoor!); er zijn echter ook poezen met nierfalen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Adriana »

oeps, sorry poezelige nierfaalkatzels m/v.... k probeer mijn leven te beteren...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Adriana »

artemis schreef: Hier heb je een overzicht van bestaande gruisdieten:
http://www.margali.com/flutd-13.html
er zijn inmiddels veel meer algemeen (dus bv via Zpls) verkrijgbare kattenvoeders/brokjes die preventief werken om blaasgruis/struviet te voorkomen.. plus veel meer drinken.. plus rauwe kip/kalkoen..
even uitkijken of dat erin zit en op welke plaats dl-methionine staat, dat ?zou?nierschade kunnen veroorzaken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

Akkoord Adriana, de lijst is al wat ouder, maar wat ik daar goed vind is de duidelijke klassering tussen oplossend, voorkomend, allebei, etc.
Let wel dat er in de gewone handel veel voeders verkocht worden met een zogenaamd 'urinary control' label, zonder dat die echt onder de categorie gruisvoorkomend kunnen geplaatst worden.
Zooplus is mij welbekend maar Medpets.nl heeft dacht ik nog meer diëten. Die hebben in elk geval bv. Trovet wat zooplus niet verkoopt.

Hier krijgt Pappie af en toe rauw spiervlees erbij en gelukkig is hij altijd een goede drinker geweest.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Adriana »

ik weet niet wat de criteria qua ingrediënten en samenstelling zijn voor de categorie 'gruisvoorkomend'.
wat ik wel weet is dat veel graan/tarwe niet bevorderlijk is. soms zie je dat in combinatie met methionine en dat lijkt me niet zo jofel.
wat ik ook weet is dat de collectie da-voeren, zowel gruisoplossend als voorkomend een behoorlijke dosis chemie bevatten. nu is dat voor oplossend (struviet) waarsch wel nodig, maar in de preventie zou het denk ik toch ook wel zonder die chemische stofjes moeten kunnen. dat is altijd beter voor het beestje, denk ik..

dus als ik door de Zpls-merken loop dan kijk ik altijd even naar de ingrediënten en het gevogeltevleesgehalte (wat een woord..) en ook ik kom allerlei claims van fabrikanten tegen over hun voer dat blaasgruis tegen gaat.. kweenie..

.. het is sowieso lastig als je een dier hebt met grote aanleg of weinig aandrang om te drinken.. maar je komt zeker weten met goeie kwaliteit voer (ingredienten en samenstelling) al een heel eind en daar vallen verreweg de meeste supermarktvoeders dus niet onder.. (en sorry sorry, dit is off topic..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

.. het is sowieso lastig als je een dier hebt met grote aanleg of weinig aandrang om te drinken.. maar je komt zeker weten met goeie kwaliteit voer (ingredienten en samenstelling) al een heel eind en daar vallen verreweg de meeste supermarktvoeders dus niet onder.. (en sorry sorry, dit is off topic..)
Is niet erg Adriana want dit is mijn topic en Pappie is effectief ook gruiskat...

Pappie is een aangelopen zwerver die 3 jaar geschat werd toen ik hem in huis nam. Een half jaar later hebben we de struviet + blaasontsteking vastgesteld. Ik heb Pappie een jaar als zwerver gezien, in het begin nog goed gevoed en pas later ondervoed. Het is een te lang verhaal maar wij vermoeden dat hij aanvankelijk een thuis had maar langzaamaan volledig verstoten werd. De verschillende mogelijke oorzaken van gruis zijn mij bekend, en je weet daarbij nooit in hoeverre het om zuivere 'aanleg' ging dan wel om externe factoren (die onbekend zijn als het je kat nog niet is), maar ik heb altijd vermoed dat hij geleden heeft aan een groot tekort aan drinkwater toen hij hier in hartje stad rondzwierf.
Daarom heb ik hem na 2 jaar gruisvoorkomend terug op gewoon voer durven zetten, hij was immers een prima drinker en hij kreeg dan hetzelfde als onze andere en oudere poes (die intussen 15 jaar en kerngezond is trouwens) en dat is nooit de brol uit de supermarkt geweest. Toch kreeg hij na een goed jaar zonder gruisvoorkomend een lichte herval en ben ik terug op gruisvoorkomend overgeschakeld.
Ik wou daarna kost wat kost vermijden dat hij zou hervallen/verstoppen en mocht er niet aan denken dat hij bv een penisamputatie zou moeten ondergaan.

Het is soms moeilijk kiezen tussen de minst slechte en de veiligere opties...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Adriana »

heb je bv bij medpets al eens gekeken naar spul voor potentiele blaasgruizers?
http://www.medpets.nl/blaas+nier+lever+hart+kat/
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

Hallo hier ben ik weer na hier maar kort geweest te zijn,

Ik ga het even heel bondig houden...
Schildklierkater Pappie gaat op 30 juli naar Gent voor de radiojood behandeling. Vandaag ben ik gestopt met de Felimazole (dat moet, 2 weken voor de behandeling) en nu word ik plots onzeker. Wij waren vastberaden in ons besluit maar nu het het heel concreet wordt, word ik toch een beetje onzeker. Het zal moeilijk worden om hem naar Gent te brengen en hem daar achter te laten...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Adriana »

het zijn schatten in Gent en ik kan je onzekerheid erg goed invoelen, wij hebben Enzo achter moeten laten bij de Lingehoeve in de Betuwe. en toen we hem vrijdagmiddag op gingen halen kwam hij zittend rond de hals van zijn dierenarts de wachtruimte binnen..
hoezo bang voor geschuffelde kater, Enzo in ieder geval niet!
ben blij dat jullie de knoop hebben doorgehakt en uit eigen ervaring kan ik hier zeggen dat Enzo ongelofelijk is opgeknapt na zijn ra jodiumbehandeling. het heeft alleen vrij lang geduurd (ander half jaar) en het gaat heel traag..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

Ai Adriana, anderhalf jaar daar durf ik niet aan denken... In Gent spreken ze van enkele weken tot 2 - 3 maand voor de behandeling werkt. Was er een speciale reden waarom het bij Enzo zo lang duurde?

De communicatie met Gent verliep tot nu toe in elk geval heel vlot en de dierenartsen daar kwamen heel goed over. Geen vraag was hen teveel.
Maar er blijft natuurlijk een klein risico dat de behandeling niet zal aanslaan.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Adriana »

de behandeling werkt ongeveer onmiddellijk voorzover ik bij Enzo heb gezien, zijn T-4 was in de Lingehoeve bij vertrek al zeer drastisch gedaald.
wat ik bedoelde is dat het hele ontregelde systeem (verhoogde hartslag en pompen en gedrag en zo en zo) tijd tot veel tijd nodig heeft om weer op orde te komen.
en ze hebben je ongetwijfeld in Gent verteld dat katzel nog weken absoluut doodmoe is en veel slaapt.

eea natuurlijk afhankelijk van dosis en hoogte van t-4 en Enzo had op dat moment helaas het record.. zowel hoogte t-4 als zwerfweefsel (ectopisch weefsel), zoveel hadden ze daar bij de scintigrafie nog nooit gezien...
(en ja Enzo heeft jaren blaasgruisoplossend voer moeten eten bij zijn vorige baas en zou er een verband zijn..?)
dat weekje is zo om en ze houden je vanuit Gent erg goed op de hoogte. en wees ontzettend blij en natuurlijk zijn jullie dat.. dat die behandeling er is want felimazole is ook niet jofel als katzel het zo lang moet slikken..
Enzo kwam er stralend vandaan, echt waar. het doet geen pijn en het zijn verschrikkelijk lieve dierenartsen in Gent, volgens de verhalen. en AH van de Lingehoeve was ook geweldig met dieren en heel goeie maatjes met Enzo.. en dat zegt wat bij deze angsthaas ..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

Hmm dat is al ietsje geruststellender.

Ik kan haast een boek schrijven over die 7 maanden tussen de diagnose en nu. Ik ben intussen ook van DA veranderd omdat mijn oude (na 30 jaar!) de bal teveel missloeg wat dit betrof.
Om een lang verhaal kort te houden: Pappie raakte moeilijk ingesteld met de medicatie en had ook een hele poos nare bijwerkingen van de Felimazole. 1x 2,5mg was te weinig voor hem en 2x teveel. De nierwaarden zijn wel steeds goed geweest. Het laatste bloedonderzoek dateert van 18 mei en omdat ik meteen daarna de afspraak met Gent heb gemaakt hebben we geen nieuwe bloedafname meer gedaan (die moet sowieso volgende week gebeuren voor de behandeling en zonder medicatie in zijn lijfje). Intussen hadden we Pappie op 1 pilletje 's morgens en een half pilletje 's avonds gezet en ik moet zeggen dat hij het daar wel goed op leek te doen. Het pilletje mocht gebroken worden, ook van de dokters in Gent. Het grootste voorbehoud was alleen dat de vrijkomende smaak de inname zou kunnen bemoeilijken maar ik duw het halve pilletje in een bolletje rundsgehakt dat het ging er evengoed in. Wat de bloedresultaten daarop waren weten we natuurlijk niet maar we vonden wel dat het de laatste tijd goed met Pappie ging zowel qua gedrag als klinisch. Het was zijn beste periode sinds de diagnose. Vandaar ook dat de twijfel nu toeslaat.

Vandaag was het zijn tweede dag zonder medicatie en vanochtend heeft hij al gebraakt voor de eerste keer. Ik zie hem ook al meer eten... Ik weet dat ik hem nu verder ga zien aftakelen zonder medicatie...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Adriana »

neem ff contact op met Gent om er zeker van te zijn dat je echt echt moet stoppen met felimazole (tbv de felimazole challenge test). een ernstig ziek dier aanleveren voor zo'n behandeling is ook niet jofel, liever in tip top conditie. ik weet dat je moet stoppen met felimazole om de correcte waardes bij bloedonderzoek te hebben voor de behandeling en dan gaat het met name om de nierwaardes.. die worden geflatteerd door felimazole door de aangejaagde, betere doorbloeding.. maar missch willen ze een uitzondering maken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

Bedankt Adriana maar Gent is momenteel tijdelijk gesloten, al heb ik wel een contact-adres van een permanentie maar dat zijn niet de 2 dokters waar ik contact mee had.

We hebben het gehad over die 2 weken stoppen met medicatie en ik heb hen nog gevraagd of dat niet korter kon zijn. Hun antwoord was 'neen, wegens mogelijke inter-actie met de joodbehandeling + minstens een week stop voor de laatste bloedanalyse'. Ik moet overigens volgende week het bloed enkel op T4 laten checken en niet meer op nierwaardes... (die bij mijn weten ook weer geflatteerd zouden worden door de te hoge T4 waardes)
Plaats reactie