Hyperthyreoïdie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
paasnini

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door paasnini »

Ik wacht maar even de T4 uitslag maandag af en als deze duidelijk te hoog is gaan we ons beraden. Dan kan ik altijd met Gent overleggen of het te doen is met jonge katten in huis (de andere vier zijn 10 maanden, 1,5 jaar, 2 jaar en 3 jaar).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Adriana »

ik kan me niet voorstellen dat het schildkliervoer van Hills werkt want hoe moet je dat in s hemelsnaam instellen? en schildklier - vrijwel altijd goedaardig - is progressief maar nog meer eten zit er natuurlijk niet in.. dus hoe dat dan moet gaan werken begrijp ik niet helemaal...

de regelgeving voor straling is heel erg streng, jullie zullen ook het protocol hebben moeten ondertekenen denk ik.. dus absoluut geen risico en nog minder dan dat, daarop zijn de eisen gericht..
straling neemt met de dag voor de helft af en je had hem nooit meegekregen als het niet safe was. langdurig een stralende katzel dichtbij je in de buurt hebben, wordt afgeraden. dus dat is overzichtelijk.
131 is het type radioactief jodium maar ik ben er een beetje uit.
Pappie was ook best wel een zwaar geval, dus des te beter en gelukkig voor jullie dat het achter de rug is!
de kosten van De Lingehoeve zijn langzamerhand wel heel erg veel hoger dan die van univ van Gent..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

Ik maakte precies dezelfde bedenking over y/d Adriana. Het lijkt niet logisch dat daar waar de schildklier soms zo moeilijk in te stellen is met medicatie, dat voor elke patiënt en ongeacht de graad van aantasting met enkel een dieet wel zou kunnen. Toch heeft mijn DA daar een verklaring voor gegeven maar er is niet veel van blijven hangen omdat het voor mij al snel geen optie was. Ik dacht ook dat y/d in Amerika al een paar jaar op de markt was en dat men daar dan toch al wat ervaring met het dieet zou moeten hebben.

Ik heb in Gent enkel de rekening voor akkoord moeten tekenen. De nazorg stond op een uitlegblad en werd uitvoerig besproken met de behandelende dokter. Het protocol zelf werd meteen daarna gemaild (en gaat ook naar mijn eigen DA).

Wie zitten er eigenlijk achter De Lingehoeve? Ik dacht altijd dat het van de unif van Utrecht was maar daar zie ik niets van op hun site. Als het een privé-kliniek is verklaart dat mogelijk de hogere tarieven? Gent (Merelbeke) is inderdaad van de unif. Op de parking van de afdeling Kleine Huisdieren stonden er nogal wat Nederlandse auto's, ook Duitse en een Franse.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Adriana »

De Lingehoeve is een zelfstandige kliniek. ik weet dat de da die de radiojood-behndelingen doet erg veel contacten in VS heeft, waar het ook is uitgevonden.
nee, geen banden met univ van Utrecht, nog erger. Utrecht heeft zijn vergunning nog altijd niet terug..
de meeste Belgische da's zijn opgeleid in Gent en we hebben erg goeie berichten over daar opgeleide da's. ze castreren/opereren veel 'kleiner' en poezen via de zijkant en hun houding naar baasjes is stukken prettiger dan die van de meeste in Utrecht opgeleide da's.
bij De Lingehoeve moet je een verklaring tekenen en dat heeft met Ned. wetgeving te maken denk ik..

k zal eens zoeken naar de ervaringen met y/d maar ik snap t niet helemaal. tenzij het tumor-remmend is maar dan zou ik dat stofje graag in gewone medicijnen zien.. denk ik..
-----------------------
http://www.thecatsite.com/t/245059/expe ... iption-y-d
http://www.truthaboutpetfood.com/articl ... spond.html

oeps en oei oei oei..
als je zoekt op 'hills y/d experiences' dan rollen de ervaringen over je schermpje.
heb ze niet allemaal doorgeploegd maar er zit nogal wat overlijden tussen binnen een paar maanden nadat is overgeschakeld. ik heb natuurlijk niet alle gegevens om een oordeel te vormen maar het gaf me bij zoveel gevallen geen prettig gevoel..

en over Hills (y/d) zie ik ook een paar dingen: het is zeer gehaast op de markt gebracht en ze reageren over het algemeen niet op vragen van consumenten hierover...

in Nederland heb ik dezelfde ervaring met Hills. kreeg afgelopen week een juichende nieuwsbrief met ook aankondiging van een nieuw type voer. garandeert bijna eeuwig leven zo leek het in de ronkende tekst.
maar nergens een ingredientenlijst en nergens een analyse van het betr voer.
dus ik mailtje aan gewaagd, maar antwoorden.... ho maar! foei en matteklop..! :-( :!:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

Update:

3 dagen nadat we terug thuis zijn is Pappie nog erg moe en slaapt veel.
Verder vertoont hij geen enkele tekenen van enig fysiek ongemak; hij lijkt te genieten van zijn welverdiende rust, slaapt in erg relaxte posities, ronkt als ik hem aai en draait zich op zijn rug met zijn pootjes wijd open als ik dat doe op zijn favoriete plekje (de borst tussen zijn voorpootjes, vanaf de buik naar boven - nooit naar beneden!).
Wel is hij soms een beetje schrikkerig en wat op zijn hoede als hij onverwachte geluiden hoort, maar dat zal wel normaal zijn...
Hij heeft ook zijn nieuwe mandje ontdekt en goedgekeurd nadat ik zijn oude in Gent heb moeten achterlaten vanwege de straling.
Mits wat aanmoediging speelt hij soms, maar wij moeten dan meespelen ;-)

Tja, het enige wat we nu kunnen doen is hem verwennen..... en ik slaap zelf niet goed met die slaapkamerdeur dicht want dat ben ik ook niet gewoon.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

Hier ben ik weer eens met wat nieuws!

De joodbehandeling is alweer geleden van 30 juli en het ging ondertussen heel goed met Pappie!!
Na een week of 2 werd hij langzaam zijn oude gezellige zelve. Hij kwam wat aan, zijn vacht werd merkbaar mooier, hij kreeg weer zelfvertrouwen en werd minder bang van de boze kat van de buren. Hij voelt zich duidelijk goed in zijn vel! Hij heeft op die tijd 2x gebraakt: 1x slijm nadat hij gras had gegeten, 1 x eten + een haarbal, dus dat leek mij niet ongewoon.

Gisteren ging ik naar de DA voor een eerste bloedcontrole op T4 en nieren (de bloedafname verliep verschrikkelijk moeilijk*) en daarna was het spannend afwachten.... Ik heb de resultaten net binnen en het resultaat lijkt me alvast positief:
T4: 0,8 (ref. 0,4 - 3)
Ureum: 54 (ref. 30 - 68)
Creatinine: 0,9 (ref. 0,4 - 1,9)

Ziet dat er niet geweldig goed uit? :eclap: :edance:
Ze hebben me in Gent wel gezegd dat het tot 6 maanden kan duren voor de joodbehandeling zijn volledige effect bereikt.

* Meer over die bloedafname later, wou eerst even het goeie nieuws kwijt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Adriana »

kan me voorstellen dat je ronkend opgetogen bent en ja, Pappie heeft tijd nodig gehad om bij te komen en weefsel af te breken en af te voeren en stofwisseling te laten wennen aan lagere schildklierhormoonproductie en zo en zo en zo...
maar nu dan toch zicht op geweldige verbetering en geweldig mooie T-4 èn nierwaardes!

fantastisch en na alle griezels is dit toch helemaal aan het goedkomen en (zeer hoogstwaarschijnlijk) nooit meer felimazole etc..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

Ja heel opgetogen zijn we. Ik heb nu de resultaten naar Gent doorgestuurd en wacht hun commentaar af.

*De bloedafname.....
De laatste bloedafname voor de joodbehandeling verliep al moeilijk. Het is duidelijk dat Pappie een almaar groeiend verzet heeft opgebouwd tegen elke nieuwe bloedafname. Daarom mocht ik hem vrijdag een kalmeerpil geven (1/2 tabletje Kalmivet) 2 uur voor we naar de DA gingen. Hoewel Pappie duidelijk onder invloed was, was het verzet bij de DA heftig, enorm heftig. De DA heeft hem uiteindelijk in een soort dangwbuiszak moeten stoppen of een bloedafname was onmogelijk. Het moet allemaal verschrikkelijk stresserend voor hem geweest zijn en ik weet echt niet meer hoe we dat een volgende keer moeten gaan aanpakken.

Normaal vragen ze in Gent een bloedonderzoek op T4 en nieren 1, 3 en 6 maanden na de joodbehandeling. Nu hadden ze mij al aangegeven dat veel mensen het 2de bloedonderzoek na 3 maanden overslaan. Gezien het mooie 1ste laboresultaat en als Pappie het verder zo goed blijft doen, ben ik vast van plan om dat ook te doen.

Adriana, hoe was dat bij Enzo? Weet je nog hoe die laboresultaten evolueerden na de joodbehandeling? Want pas na 6 maanden hebben we een definitief beeld en nu ben ik een beetje bang dat Pappie mogelijk hypo gaat worden als zijn T4 nog verder zakt. Dat risico bestaat altijd maar hypo is gelukkig veel minder erg dan hyper...
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

Heb net antwoord van Gent gekregen en ja, ze zijn er ook heel blij met deze mooie resultaten.
Hoe het de volgende maanden zal evolueren valt niet te voorspellen. Het kan al stabiel blijven maar het kan ook nog wat schommelen. T4 kan nog wat zakken en zich weer herstellen...

Ze hebben me in elk geval bevestigd dat ik met deze mooie resultaten de 2de bloedprik van 3 maanden (vooral interessant voor henzelf maar niet voor het baasje vermits nog niet definitief) gerust mag overslaan zodat Pappie wat kan afkicken van de dierenartsen. Ze zijn er echt begaan met het welzijn van de kat, heel persoonlijk in omgang ook.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Adriana »

wat lief dat ze zo meedenken.. ze hebben echt een band met hun bontklantjes!
het duurt echt tot soms > een jaar voordat alles rustig en bijgekomen is vertelde AH van de Lingehoeve mij. en als ik naar Enzo kijk dan klopt dat helemaal. Enzo zit nu onderin de T-4 referentie en bij het laatste bloedonderzoek was T-4 lager dan een jaar na de behandeling.
Enzo is zoveel rustiger en ziet er veel beter uit. hij heeft intussen een andere kleur en een andere vacht: zilvergrijs en heel dik en pluche. om zijn nieren te ontzien eet hij voor een groot deel vrij verkrijgbaar nierdieetvoer en hij krijgt éénmaal per etmaal spuitjedrink-hoeveelheid met wat spul voor zijn weerstand.
ik heb van Enzo drie maal T-4, net na de behandeling (ophaaldag in Lienden), 3 maanden, 6 maanden, 12 maanden en het bleef zakken.
ik ben er alert op dat hij niet te laag komt te zitten en als hij weer eens aan de beurt is voor bloedonderzoek dan gaat de T-4 mee.

het zijn mooie resultaten van Pappie en wat goed dat ze de dosis goed hebben ingeschat! kan me voorstellen dat je Pappie de stress van weer een da aan zijn lijf voorlopig niet aan wilt doen. ogen afdekken kan overigens bij sommige katzels ook erg goed helpen, Bolle is ook niet te houden maar met kapje over zijn ogen is-ie zo mak als een lammetje..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
marianne vercruyssen
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 nov 2012 14:42

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door marianne vercruyssen »

hallo,ik ben ook uit belgie en bij mijn kater stanley ( 19jaar oud!)is dezelfde diagnose gesteld een 5-tal weken geleden.wij kregen de eerder vermelde brokjes van hill's mee van de dierenarts en ookal dacht ik eerst "wat gaat een beetje andere voeding nu aan zo een conditie veranderen"we hebben net de resultaten van stanley's bloed gekregen en de waarden zijn helemaal normaal!dus hebben we direct nog maar 5 pakken brokjes bijbesteld(wel erg duur!)
dus onze stanley is geholpen zonder enige medicatie en zijn waarden(ik weet ze niet meer juist)waren alarmerend hoog,hij was erg vermagerd en moest vaak braken.helaas moest hij ook zo vaak plassen dat hij dit ook binnen begon te doen :-(
allemaal opgelost nu.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

hallo Marianne en welkom op het forum!

Wat een mooie leeftijd van Stanley, 19 jaar!
Wel als ik een kat van die hoge leeftijd had en die is solo en komt niet buiten, dan zou ik het dieet ook wel als eerste proberen. Want 'als' y/d aanslaat dan lijkt het me de minste vorm van belasting voor de kat te geven.
Vermoedelijk weet je dat Stanley nooit ofte nimmer iets anders dan y/d brokjes mag eten? Geen snoepje, geen blikje, geen stukje vlees, absoluut niets anders.
Vindt hij de brokjes lekker?
Hoe verloopt het bloedprikken bij hem?

En waarom 5 pakken brokjes in 1 keer?

Oeps, ik lees net in je andere topic dat je meerdere katten hebt, fijn! Maar is het dan niet aartsmoeilijk om ervoor te zorgen dat Stanley niets van de andere katten eet? Want daarmee staat of valt het dieet als ik het goed begrepen heb.
Cerna

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Cerna »

De dierenarts heeft het met mij ook wel eens over die brokjes gehad, maar het lijkt me met meerdere katten niet te doen plus dat je nooit weet of de kat wel de juiste dosering krijgt. De ene keer eet hij misschien 20 gram en de andere keer 80 gram en dat lijkt me niet gezond.

Maar fijn dat jij Stanley weer op de rit hebt. Houwe zo!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Adriana »

marianne vercruyssen schreef:wij kregen de eerder vermelde brokjes van hill's mee van de dierenarts en ookal dacht ik eerst "wat gaat een beetje andere voeding nu aan zo een conditie veranderen"we hebben net de resultaten van stanley's bloed gekregen en de waarden zijn helemaal normaal!
was onlangs bij de Goudse dierenartsen met Mies+Zo en toen kwamen die Hills schildklierbroks ook ter sprake.
zij zagen daar erg goede resultaten van in de praktijk ..
hoe je dat met meer katzels moet doen, die het niet mogen eten is me niet zo duidelijk.

maar belangrijk: het blijkt te kunnen werken en dat is handiger/makkelijker/sneller - maar op den duur niet goedkoper denk ik - dan operatie, medicatie of radioactief jodium..
lijkt me voor wat oudere katzels ideaal..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Adire
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2013 15:57

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Adire »

Bij mijn kat is 3 jaar geleden ook hyperthyreoidie geconstateerd. Zij begon ook met 2x2,5 mgr per dag en dat bleek na controle zelfs te veel, dus dit werd terug geschroefd naar 2 x 1, 25 mgr per dag. Uiteindelijk ging het toch weer naar 2 x 2,5 mgr. Ze heeft het er heel goed op gedaan en ik merkte zelf aan haar gedrag wanneer het gehalte aan medicijnen te laag was. Zenuwachtig en schrikkerig zijn, diarree en overgeven. Dan was het zaak weer even te laten controleren.
Plaats reactie