Hyperthyreoïdie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door catsini »

hoeveel Felimazole krijgt ze?
met de felimazole wordt begonnen met de laagste dosering,
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

Heel erg bedankt Adriana voor de steun, ik kan het best gebruiken weet je.

De rit is vlot verlopen en ik ben zelf heel rustig gebleven hoor, met Pappie los op de achterbank. Ondanks de sedatie (Pappie kreeg vanmorgen een tabletje Kalmivet = Acepe) was hij toch nog heel erg bewust, suf en slap uiteraard maar hij reageerde nog op het meeste en liet ook van zich horen. Ben toch blij dat hij zo rustig gebleven is en dat hij zich verder niet verzet heeft.

Om 17:30 heb ik het volgende bericht gekregen van de behandelende DA in Gent:
Omdat u zo bezorgd was: Pappie doet het hier wel goed. Hij heeft zijn scan gehad (beide schildklier waren betrokken, wat niet uitzonderlijk is, 3/4 van de katten heeft problemen met beide schildklieren) en we hebben geen bijkomende verdoving moeten geven.
Een echografie van het hart is momenteel niet uitgevoerd, maar een goede controle achteraf is wel nodig: als het hartruisje blijft bestaan, ook nadat de schildklier behandeld is geweest, zou ik wel een echografie aanraden.

En hij heeft al de kattenbak overhoop gehaald, en heeft al brokken gegeten.

We houden 'm verder in de gaten, en morgenvoormiddag hoort u mij zeker.
Dat stelt me al ietsiepietsie gerust.
Morgenvoormiddag gaat ze me dus bellen met verder verslag. Ik weet dat vanavond en vannacht hem het zwaarste zullen vallen. Blijkbaar vallen ze op dag 2 zowat op hun plooi...
Om onze zinnen intussen te verzetten gaan we er ook even tussenuit, naar de Ardennen.

@ Lisa9

Ik heb het relaas van Poeh gelezen, jammergenoeg welkom in de club.
Bij Pappie werd de diagnose 7 maanden geleden gesteld en ik heb ook al die tijd met dosissen Felimazole geëxperimenteerd (en ben ondertussen van DA veranderd) maar hij raakte niet goed ingesteld wat bleek uit de bloedanalyses.
Vanuit mijn recente ervaring bedenk ik voor Poeh het volgende:
Felimazole zonder tussentijdse bloedanalyses gaan geven lijkt me een riskant spel. Het gewicht van de kat is inderdaad een teken maar aan het gewicht alleen kan je helemaal niet afleiden of de dosering optimaal is. Zo heb ik ondervonden dat een veel te hoge dosering of een licht te hoge dosering allebei tot gewichtstoename leiden. Een perfecte dosering ook, maar dan zal de kat niet overmatig blijven verdikken. Dat zie je dan pas na langen duur.

Naast het verward zijn van Poeh beschrijf je de volgende symptomen:
ze speelt niet meer, komt niet meer om knuffels vragen en is bij weer en onweer buiten (soms kletsnat), slaapt gruwelijk veel.
Dit zou zowel aan een te hoge dosering kunnen liggen (waardoor ze hypo wordt ipv hyper) ofwel aan bijwerkingen op de Felimazole (een combinatie van beide is ook goed mogelijk).
Pappie vertoonde toen hij overgedoseerd was ook heel vreemd en naar gedrag, hij was helemaal lethargisch en was gewoon niet meer 'bij ons'. Sliep ook in rare posities. Toen hij ondergedoseerd was gedroeg hij zich veel beter...
Daarom vind ik het vooral in de beginfase heel belangrijk dat je weet hoe haar T4 reageert op de medicatie, daarna na maanden ondervinding met de kat en aanpassingen van dosering kan je eventueel meer op je eigen klinische evaluatie vertrouwen, maar in de beginfase kan je qua dosering de bal helemaal misslaan. Het is bv niet omdat je kat aanvankelijk een onmeetbaar te hoog T4 had (zoals bij Pappie het geval was) dat ze automatisch ook een superzware dosering medicatie nodig heeft. Zoiets weet je pas na maanden en meerdere bloedanalyses... Geen mens en ook geen enkele DA heeft röntgenogen om dat zomaar zonder analyse te kunnen vaststellen. Bovendien is elke schildklierkat anders.
En inderdaad, ondertussen weet je niks over haar nieren...

Wat ik na mijn recente ervaring met Pappie ga vragen (naar de toekomst toe) en wat voor jou mogelijk ook een tip zou kunnen zijn is of een bloedafname onder sedatie een optie is. Sedatie is geen narcose en zelfs geen roesje, het is een kalmeermiddel dat van licht tot zwaarder gedoseerd kan worden. Misschien kan het niet wegens invloed op laboresultaten maar misschien kan het ook wel.
Ik ga het vrijdag aan de dokters van de universiteit in Gent vragen en ook aan mijn DA.

Intussen hou ik me sterk en hoop ik dat Pappie zich in Gent ook sterk houdt, mijn lieve jongen, mijn schat.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6810
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Dinky »

Hey Artemis,

Wat enorm fijn dat ze je zo goed op de hoogte houden! Dat moet in elk geval wel het idee geven dat pappie in goede handen is.
Wat heerlijk om dan even naar de Ardennen te gaan om de gedachten te verplaatsen. Denk ook dat zoiets het beste is om te doen omdat je voor pappie op moment toch niets anders kan dan heel hard duimen.

Heel veel sterkte deze moeilijke tijd en hoop dat je nog lang van pappie mag genieten!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

Bedankt Dinky!

Ik was vergeten te vermelden dat de joodbehandeling ook achter de rug is. Alles is gisterenmiddag gebeurd.
Nu moet Pappie daar blijven tot vrijdag, totdat hij niet meer teveel straalt om onder de mensen te mogen komen.

Ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Adriana »

fijn dat de eerste hobbel genomen is en nu is het kwestie van dagen tellen totdat jullie Pappie kunnen ophalen. fijn dat je zo goed op de hoogte gehouden wordt. missch kun je hen vragen hoe de scintigrafie eruit zag en hoe ernstig de situatie was..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

We zijn al een paar uurtjes terug met Pappie. Hij had een lichte sedatie gekregen voor de terugrit dus hij is misschien nog niet honderd procent zichzelf. Maar op het eerste zicht doet hij het goed en het is zo een opluchting om hem terug thuis te hebben! En hij geniet er ook van!

Meer nieuws later, heb nu niet veel tijd.
Alvast bedankt voor het lezen en meeleven.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6810
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat het goed lijkt op het eerste gezicht en pappie weer lekker thuis is :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
paasnini

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door paasnini »

Is het geen optie om de kat op de schildkliervoeding over te zetten in plaats van medicatie?
En waarom kan de dierenarts alleen bloed afnemen onder narcose? Is poes zo agressief of licht het aan de arts?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Adriana »

Pappie is gelukkig weer thuis!
nu kwestie van rustig herstellen en af en toe bloedonderzoek.
hij zal heel veel slapen de eerste tijd maar gaandeweg de komende weken (afhankelijk van dosis en scintigrafie - heb je al gegevens?) steeds verder herstellen.
en dan ben je nu vrijwel zeker van al het gedoe af want deze behandeling is in de meeste gevallen afdoende. (Enzo nestelt zich op mijn schoot en begint daverend te spinnen/knorren..! ongetwijfeld instemmend..!)
en ben jij, nu het allemaal achter de rug is, intussen ook van de griebels en stress af?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door paasnini »

Jeetje spannend hoor, omdat onze kat het mogelijk ook heeft ben ik mij alvast aan het inlezen. Las wel dat je de kat de eerste paar dagen niet op schoot mag nemen en niet op bed en dat kattenbakgrit 3 maanden opgeslagen moet staan voordat het weg mag. Dat is wel heftig.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door Adriana »

als je goed klontvormend grit gebruikt dan is het opslaan van kattengrit vrij overzichtelijk.
ze mogen de eerste week niet op schoot en niet bij je op bed slapen. beetje afhankelijk van de dosis..
en het is dacht ik drie weken en niet drie maanden en staat ( :icon_shifty: sorry!) ergens een keer verkeerd in éen van mijn berichten..

maar het ongemak voor mensen valt in het niet bij de winst voor het betrokken dier..!
t is kostbaar maar vrij overzichtelijk. nooit meer instelproblemen en de levenskansen worden aanzienlijk beter omdat het hart niet meer zo opgejaagd wordt. en vergeet de maandelijkse kosten van felimazole ook niet.. in de Betuwe (Lienden) en in Gent..

.. en hoe is het met Pappie en met jullie intussen?
(ik heb Enzo toch regelmatig wel te pletter geknuffeld hoor.....maar ik heb geen plannen zwanger te worden en ben ook niet meer zo piep..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

Pappie is nu toch nog wel wat van slag en erg rustig. Hij moet natuurlijk nog door de herstelperiode...
Wijzelf zijn inderdaad opgelucht dat dit achter de rug is en hopen nu een bladzijde te kunnen omdraaien al volgt nu natuurlijk nog de opvolging en het aansterken zelf.

In Gent zeggen ze 2 weken niet op bed en niet op schoot. Ik mag hem wel aaien en ook af en toe vastpakken en flink knuffelen maar niet te lang. Ze raden een afstand van een meter aan in bv de sofa.
De kattenbakvulling van de eerste 2 weken moet ik inderdaad 3 maanden stockeren, daarna mag dat weg met het huisvuil en alles van na die eerste 2 weken mag meteen weg. We hebben er wel de plaats voor en met klontervormend grit is dat niet zo een volume.
Ik ben 50 maar heb al 7 breuken achter de rug dus al vrij veel radiografieën gehad. Ik denk dat ik in mijn geval dus beter wel wat oplet...

Adriana, je vraagt naar gegevens.
Er werd mij gezegd dat Pappie zijn schildklieren vrij sterk vergroot waren en dat hij een hogere dosis jood dan gemiddeld heeft gekregen. Ik heb ook een afdruk van de scintigrafie meegekregen en daarop is te zien dat de vergroting mooi omlijnd was. Dat is positief want er bestaat altijd een klein risico op een kwaadaardig tumor maar dan zou de omlijning van het gezwel er veel onregelmatiger en grilliger uitzien. Wat de dokters betreft was het goedaardig.
De volgende gegevens staan in het medisch protocol:

Ratio met de speekselklier : 12,88 / 1 (normaal ± 1/1). (= omvang van de schilkliervergroting)
Aansluitend op de diagnostische scan werd Pappie behandeld door IV injectie van een therapeutische dosis I-131. (Mij zegt dat niet veel, jou misschien wel?)

Als je wil stuur ik je het volledige verslag door via mail.

Men had mij op voorhand gezegd dat de behandeling 660€ zou kosten (dat is voor de scintigrafie, de joodbehandeling en 5 dagen hospitalisatie en exclusief een eventuele echo van het hart die ze niet gedaan hebben en die nog eens 70€ zou kosten). Uiteindelijk heb ik een rekening gekregen van 638€.
Ik denk dat ik de afgelopen maanden bijna evenveel heb uitgegeven aan DA bezoeken, labokosten en Felimazole. Die rekening zal ik nog eens moeten maken maar het zal niet veel schelen...
Laatst gewijzigd door artemis op 04 aug 2012 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

paasnini schreef:Is het geen optie om de kat op de schildkliervoeding over te zetten in plaats van medicatie?
Mijn DA heeft me nog op de valreep ingelicht over het nieuwe schilklierdieet, Hill's y/d.
Bij dat dieet mag de kat absoluut niets anders eten, nooit-never-jamais. Dat leek me moeilijk met een tweede kat in huis, ook loopt Pappie al eens buiten. Bovendien moet dan ook gekeken worden of de kat er goed op ingesteld is dmv heel regelmatige bloedanalyses in het begin... en net dat wil ik Pappie op termijn besparen.
Zoals ik begrijp dat het dieet werkt denk ik dat het een optie zou kunnen zijn voor een solo en volledig indoor kat, er rekening mee houdend dat er geen garantie is dat het bij elke schildklierkat perfect zal werken.
paasnini

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door paasnini »

O dat het opslaan van grind etc niet opweegt tegen de voordelen van de kat dat snap ik helemaal. Ik vraag mij wel af of de radioactieve stoffen dan ook nog gevaarlijk zijn voor mijn 4 andere katten, of het dus te doen is.
Bij de brokjes mag de kat niets anders eten, de da heeft mij verzekerd dat de voeding ook aan andere katten mag worden gegeven maar met 5 katten is dat voor mij wel lastig.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hyperthyreoïdie

Bericht door artemis »

Mijn 2 katten delen 2 kattenbakken en dat zou geen probleem mogen zijn. Ik moet er wel bijzeggen dat er wat dat betreft naar de leeftijd van de andere kat gevraagd werd en ze is 15, een ouwe tante dus. Ik had de indruk dat er eventueel een voorbehoud kan zijn bij heel jonge katten en kittens maar daar ben ik niet zeker van.
Er werd wel gezegd de kattenbakinhoud te stockeren in bv een garage of een tuinhuis, een beetje apart van de leefruimte dus.
Als je natuurlijk 5 katten hebt die de bakken delen, dan zal je de vulling van alle katten moeten bewaren vermits ze gemengd zal zijn.
De dokter in Gent vertelde me dat ze patiënten had gehad van wie de baasjes om praktische reden een logeerkamer hadden ingericht om de kat na de joodbehandeling 2 weken in te laten leven. Persoonlijk zou ik dat wat sneu vinden, maar als je bv jonge kinderen hebt dan kan het bijna niet anders.

Ik heb een beetje de indruk dat de voorzorgen mbt straling na de behandeling uiterst voorzichtig en voorbarig genomen worden. Ik denk dat als er een zwaar risico was, je de kat niet mee naar huis zou krijgen...
Plaats reactie